Mening over werkzaamheden

• 23 december 2019
  • 14 reacties
  • 434 Bekeken

Reputatie 4

Beste iedereen,

Ik wil graag eens weten hoe andere reizigers denken over de buitendienststellingen in dit land. Mijn persoonlijke ervaring is dat deze elk jaar heftiger worden, en ook totaal uit balans zijn geraakt. De noodzaak voor onderhoud is niet wat ik hiermee bestrijd, de manier op wel. Ik ken geen enkel land waar het spoor zo vaak plat ligt als hier, en vroeger was het hier ook niet zo extreem. Ik ben natuurlijk vooral bekend met mijn eigen situatie, in en vanuit het zuiden van het land. Volgens prorail staat het volgende gepland voor 2020:

• 2 perioden van (bijna) een week geen treinen Maastricht-Sittard
  • 1 periode van bijna een week geen treinen Roermond-Weert
  • Dan nog periodes geen treinen van Eindhoven naar het noorden, en in Amsterdam.

In totaal kom ik uit op 42 dagen waarop het waarschijnlijk onmogelijk is om met de trein van Maastricht naar Amsterdam te reizen.

Ondertussen vertelt de PR machine dat het zo goed gaat want de punctualiteit is zo hoog. De prijs voor die punctualiteit is dus enorme “geplande vertragingen”.

Wat ik me afvraag; ben ik de enige die dit ridicuul vindt? Zo ja, dan kan ik het ofwel accepteren ofwel een auto kopen. Zo nee, dan wil ik weleens verder prikken bij NS, Prorail en de overheid die vooral voor de bühne dingen regelen maar robuustheid van het netwerk niet interesseert.

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hierover denken. 42 dagen is bijna 12% van het hele jaar. Geen enkele andere dienst komt voor mijn gevoel weg met zoveel niet-levering. Een treinabonnement is meer een busabonnement, haha.

Voor nu fijne feestdagen, en tot ziens in de trein, ik bedoel, bus!

Groet,

Tonny

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Wat ik me afvraag; ben ik de enige die dit ridicuul vindt? Zo ja, dan kan ik het ofwel accepteren ofwel een auto kopen. Zo nee, dan wil ik weleens verder prikken bij NS, Prorail en de overheid die vooral voor de bühne dingen regelen maar robuustheid van het netwerk niet interesseert.

Groet,

Tonny

Even hierop reageren:

Juist de robuustheid van het netwerk is de reden voor deze enorme hoeveelheid werkzaamheden. Er is lang door de overheid niets aan het spoornetwerk gedaan en die schade moet nu ingehaald worden.

Bovendien is er overgegaan van preventief onderhoud, naar reactief onderhoud, wat betekent dat er pas iets gerepareerd wordt nadat  er iets defect geraakt is.

Daarbij is ProRail van mening dat wissels zwaar overgewaardeerd worden, dus die worden overal weggesaneerd, wat uiteraard betekent dat het spoor daar een tijd buiten dienst gesteld moet worden.

NS kan hier niets aan willen, die worden hier net zo goed gewoon mee geconfronteerd, net als een busmaatschappij niets kan willen als er door Rijkswaterstaat aan een snelweg gewerkt wordt.

Reputatie 4

Helemaal eens hoor, dat dit niet bij NS ligt. Wissels weghalen is kortzichtig. Dat idee komt uit Japan, het land met, naar mijn mening, verrrweg het beste spoornet. Maar het werkt daar omdat daar niet contant de dienstregeling overhoop gehaald wordt. En dat is hier net andersom.

Reputatie 7
Badge +3

Dat idee komt uit Japan, het land met, naar mijn mening, verrrweg het beste spoornet. Maar het werkt daar omdat daar niet contant de dienstregeling overhoop gehaald wordt.

Wat bedoel je met de laatste zin?

Reputatie 4

Dat hier treinen vanaf Den Bosch geschrapt worden als er boven Utrecht problemen zijn, omdat er in Utrecht niet gekeerd kan worden. En dat is niet alleen bij storingen, ook bij de buitendienststellingen waar ik in eerste instantie over begon. Dat soort dingen bestaan (bijna) niet in Japan. Mijn verloofde is Japanse en ik kom daar regelmatig. Helaas heeft me dat een beetje de ogen geopend over hoe het er hier aan toe gaat. 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is dus waarom er hier zoveel treinen steeds geschrapt worden. Doorgeslagen regelgeving, te krappe dienstregelingen, onbetrouwbaar materieel, overdreven veel werkzaamheden overdag? En dan hebben we het nog niet over het nieuwste speeltje van ProRail: de spoedreparatie.

Reputatie 4

Yep inderdaad. In mijn persoonlijke beleving lijkt het op het laatste samen met het eerste. De dienstregeling is de afgelopen jaren alleen maar ruimer geworden. Waar op zich niks mis mee is. Maar 12% van de dagen geen treinen, zoals in mijn voorbeeld, is nogal heftig. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar 12% van de dagen geen treinen, zoals in mijn voorbeeld, is nogal heftig. 

Dat percentage is op de lijn naar Limburg al jaren zo. Het is mij ook een raadsel wat daar kennelijk om de haverklap allemaal gerepareerd en onderhouden moet worden en waarom dat niet veel meer 's nachts gebeurt. Het zelfde heb je op de Zeeuwse lijn en bijv. rond Hilversum en Gouda.

Reputatie 5
Badge

Het Japanse spoornet-althans die delen waar zeer intensief wordt gereden, met bvb elke 4-5 min 12 of 16 bakken, waarvan tenminste de helft enkel staanplaatsen heeft en de rest enkel wat plankjes/bankjes langs de zijkant, is in feite nog veel meer als NS een metro. Dus met gewoon aparte lijnen die elkaar vrijwel niet afsplitsen, maar ongelijk kruisen-en dus amper wissels nodig. Wel zijn er vaak op drukkere lijnen snel-dentetsu en stop kokuden, die dan op geplande en daarvoor geheel toegesneden stations passeren en onderling uitwisselen-ala den Haag HS.  In de zeer grote steden Tokyo en Osaka deels vervlochten met de lokale metro. Verder heeft vbb groot-Tokyo (meer inwoners als heel NL al heeft) naast de JR (nog weer gesplitst in Shinkansen=snel,normaalspoor en 2 JR lokalen die die treinen op meterspoor rijden) nog zoń 10 andere ´private´ spoorbedrijven + 2 metrostelsels, die onderling amper verbonden zijn. Zelfs de NYCTA=NewYorkse metro heeft meer onderlinge verbindingen als daar. NL zou qua grootte en intensiteit veel beter zijn te vergelijken met Zwitserland, en daar kan men blijkbaar toch wel met veel minder ´geplande werkzaamheden´ toe en weet men ook snel te reageren als door het daar veel intensievere goederenvervoer lijndelen gesperd zijn.

Dat altijd maar weer die overheid het zo verknald zou hebben lijkt me ook wat erg overdreven. De slappe NL bodem en de sterk verhoogde en verintensiveerde dienst met veel langer en zwaarder materieel wreekt zich op den duur, dus tegenwoordig. Of van een afstand bekeken: sporen met treinen is in feite toch een ouderwets stelsel daterend uit de 19e eeuw dat met zware, logge, grote eenheden wel veel mensen kan vervoeren, maar tegen behoorlijk grote kostprijs in zń totaliteit.

Zou je nu vanaf 0 beginnen, dan zou eerder bestuurderloze geheel automatische metrostelsels ala Dubai of Doha/Qatar de beste oplossing zijn. Maar ook dat werkt maar tot zoń 30/40 km afstand redelijk.

Badge

In mijn persoonlijke beleving kun je beter kiezen voor wat hinder vanwege onderhoud wat hard nodig is dan veel ongewenste storingen waar je door wordt verrast en dan moet gaan wachten op bussen die nog besteld moeten worden.

Helaas is het spoor in Nederland door te weinig onderhoud en te intensief gebruik hoognodig aan onderhoud toe in de hoop dat het spoor er weer vele jaren mee door kan.  Maar intensiever gebruik houdt natuurlijk ook meer slijtage in dan vroeger het geval was, datzelfde geldt voor de snelwegen.

Reputatie 4

2 werkweken een uur extra reistijd per dag is nogal wat, zoveel storingsoverlast heb ik de afgelopen 10 jaar nooit gehad.

Verschillendr instanties reageren ook alleen met "het moet gewoon". Beetje kort door de bocht als daar geen uitleg over is. Vergelijkingen met het buitenland zijn schijnbaar nooit gedaan. Het grote verschil met veel buitenlanden is natuurlijk dat alle sporen hier plat gaan, in plaats van 1 per keer. Veiligheid, en daar mag je geen andere mening over hebben want veiligheid moet. Niet dat ik tegen veiligheid ben, maar een gesprek over veiligheid begint met erkennen dat 100% veiligheid niet bestaat en, in dit geval, mensen de weg op te sturen ook risico's met zich meebrengt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis al 35 jaar (on)regelmatig op het traject Utrecht-maastricht/Heerlen. De eerste en laatste jaren minder, maar ook jaren van 26 weekenden per jaar. Voor mijn gevoel zijn er al zo'n 20 jaar regelmatig werkzaamheden op dit traject, voornamelijk in het weekend met als uitschieter de lange periode van spoorverdubbeling tussen Utrecht en Den Bosch.

Nooit een 'goedmakertje' mee mogen maken. Die waren er niet in het weekend van de werkzaamheden maar werden na grote werkzaamheden steevast op maandag uitgedeeld. Wel heb ik de indruk dat de laatste jaren het treinvervr steeds slechter georganiseerd is dan pakweg 10 jaar geleden.

Reputatie 4

Fijn om hier te lezen dat ik niet helemaal de enige bent die dat denkt te ervaren. Bedankt!

Reputatie 7

In Zwitserland, waar ik al jaren een paar weken per jaar ben, reis ik altijd met de trein en ze zijn vol. Héél veel abonnementshouders (General Abo) daar. In het dichtbevolkte laagland/heuvelland liggen meer lijnen en lijntjes dan in heel Nederland. Ik verwonder me altijd over het geweldige emplacement van Zürich, het grootste van Europa, een station met 2 verdiepingen, waar tal van nationale en internationale treinen langskomen. Nog nooit problemen of chaos meegemaakt, af en toe enkele minuten vertraging maar dat was het dan ook. De internationale treinen hebben er vaak vertraging (opgelopen in het buitenland!), de binnenlandse erg weinig. Toeval? Geen defecte sporen, geen kapotte bovenleiding, geen aanrijdingen (nauwelijks overwegen in het laagland)… dat zal vast wel 'ns voorkomen, maar veel minder dan hier is mijn indruk. De trein is betrouwbaar. Terwijl het spoor ook intensief gebruikt wordt. Ik weet dat er veel onderhoud wordt gepleegd, je leest dan dat er dagelijks tussen pak 'm beet 23.00 uur en 6.00 ‘s ochtends onderhoud plaatsvindt gedurende een periode van soms ruim een maand of langer. Dan rijden er voor de laatste treinen bussen. 

Bij werk overdag zijn er vaak baanvakken die half afgesloten worden waardoor één spoor berijdbaar blijft en de trein even flink langzamer passeert. Als het een erg druk baanvak is, wordt de trein soms gewoon omgeleid. In Nederland zie ik dat maar zelden, mede denk ik ook doordat er weinig omreisroutes zijn, zeker buiten de Randstad. Probleem tussen Eindhoven en Boxtel? Resultaat: geen treinen, en de NS-trein omleiden kan niet. Probleem tussen Arnhem en Ede? Reis dan met andere treinen via Den Bosch naar Utrecht, maar de oorspronkelijke trein kan niet worden omgeleid. Problemen bij Zwolle? Noord-Nederland geïsoleerd. Waardoor er weer busvervoer aan te pas moet komen.

In de ruim 30 jaar dat ik al per trein reis is het busvervoer alleen maar toegenomen. Er is dus blijkbaar veel te onderhouden. Maar buiten de onderhoudstijden gaat er ook steeds veel kapot. Ligt het aan het materiaal dat gebruikt wordt, is het niet degelijk genoeg, moet het binnen de normen zo goedkoop mogelijk, vraag ik me wel eens af.

Als het weer zo'n busweekend is, reis ik meestal niet meer - of ga ergens anders naartoe - omdat ik geen zin heb in steeds weer bussen en 30-60 minuten extra reistijd. Vaak kwam het voor dat de bus dan bijvoorbeeld eindelijk in Tilburg was en de intercity naar Roosendaal nét wegreed, want 2 of 3 minuten wachten zit er niet in natuurlijk. Waardoor ik weer 27 minuten kan gaan zitten wachten……

En dan dacht ik toch op tijd de NS-bus te hebben genomen, maar die dienstregelingen zijn echt maar indicatief…. en dus niet betrouwbaar. Files, wegomleidingen, verkeerslichten rood…. enkele malen een chauffeur die de weg niet goed wist….

Reputatie 4

Bedankt voor de reactors iedereen. Toegegeven, ik had gehoopt (en verwacht) dat meer mensen de situatie wat betreft buitendienststellingen onredelijk zouden vinden, maargoed kennelijk zijn de meeste mensen er wel tevreden over. Rest me niet anders dan te dromen over Japanse treinen die wél gewoon volgens dienstregeling rijden ;)

Reageer