beantwoord

Met de bus omdat de trein niet rijdt

  • 8 juni 2017
  • 9 reacties
  • 279 Bekeken

Zaterdag 10 juni a.s. reis ik van Rotterdam naar Haren. Ik neem mijn rollator mee. 1) Kan die mee in de bus van Hoogeveen, onderin? 2) Kan ik er zeker van zijn dat de bus niet alleen stopt in Beilen en in Assen maar ook in Haren? De vorige keer moest ik met de bus vanaf Amersfoort, maar de chauffeur reed Haren straal voorbij en zei dat hem daartoe opdracht was gegeven. Ik denk dat dat gelogen was, maar ik wil er nu zeker van zijn dat mij dat niet opnieuw overkomt.
icon

Beste antwoord door Slidestops 8 juni 2017, 09:05

Het antwoord op de 1e vraag is eigenlijk niet te geven. Er rijden meerdere bussen rond (touringcars maar ook stadsbussen) en sommige hebben geen laadruimte onderin.

Het antwoord op de 2e vraag is ja, ze moeten inderdaad stoppen op Haren 10 juni.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Het antwoord op de 1e vraag is eigenlijk niet te geven. Er rijden meerdere bussen rond (touringcars maar ook stadsbussen) en sommige hebben geen laadruimte onderin.

Het antwoord op de 2e vraag is ja, ze moeten inderdaad stoppen op Haren 10 juni.
Reputatie 4
Een rollator zal vrijwel altijd passen in een bus, bij een touringcar kan hij onderin en bij stads en streekbussen is in het midden ruimte.
All right, bedankt. Ik weet nu waar ik op kan rekenen.
Reputatie 6
Hoe moeten we het volgende dan interpreteren:

"er rijden pendelbussen in ca. tien minuten vanaf station Haren naar de busvertrekplaats in het OV-Transferium langs de A28; let op deze pendelbussen staan niet in de reisplanner, ga eerder op reis"

Zie: http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor
Die zeven minuten uit de reisplanner zijn inderdaad wel erg snel van station Haren naar Groningen, lijkt me dus dat de bussen niet bij het station vertrekken maar bij dit Transferium en je dus moet overstappen.
Hoe moeten we het volgende dan interpreteren:

"er rijden pendelbussen in ca. tien minuten vanaf station Haren naar de busvertrekplaats in het OV-Transferium langs de A28; let op deze pendelbussen staan niet in de reisplanner, ga eerder op reis"

O god, nu nog ingewikkelder. Speel op safe. Dus inchecken op het station van Haren, als de wiedeweerga met eigen auto naar de busvertrekplaats in het OV-Transferium langs de A28, daar in de bus stappen en aan het eind van reis terug daar weer uitstappen als je er niet op vertrouwt dat er een bus naar het station in Haren gaat. Dat heb ik namelijk al eens meegemaakt.

Zie: http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor
Hoe moeten we het volgende dan interpreteren:

"er rijden pendelbussen in ca. tien minuten vanaf station Haren naar de busvertrekplaats in het OV-Transferium langs de A28; let op deze pendelbussen staan niet in de reisplanner, ga eerder op reis"

O god, nu nog ingewikkelder. Speel op safe. Dus inchecken op het station van Haren, als de wiedeweerga met eigen auto naar de busvertrekplaats in het OV-Transferium langs de A28, daar in de bus stappen en aan het eind van reis terug daar weer uitstappen als je er niet op vertrouwt dat er een bus naar het station in Haren gaat. Dat heb ik namelijk al eens meegemaakt.

Zie: http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor
De pendelbussen hebben goed gewerkt. Volgens de reisplanner vertrok er vanaf 08:06 een bus naar Hoogeveen. Er stond alleen niet in de reisplanner dat wie op reis wilde vanaf het station Haren eerst met de pendelbus van het station naar het transferium A28 moest reizen. Die informatie was er wel, maar stond weer ergens anders, bij Werken aan het spoor en die kon ik niet direct vinden. Ik was er dus al om half acht, om in te checken en vond tot mijn verbazing een taxibusje dat mij om ongeveer kwart voor acht naar het transferium bracht. Nu wachten op de bus naar Hoogeveen. Die kwam niet. Inmiddels was het taxibusje er ook weer, alleen na het gemelde tijdstip van 08:06. Reizigers werden zenuwachtig. Twee gingen op pad omdat zij dachten dat de bus misschien aan de andere kant van de snelweg reizigers op zouden pikken, dus die probeerden via de fietstunnel aan de andere kant te komen. Hen hebben we nooit weer gezien. Twee anderen besloten met hun eigen auto naar Hoogeveen te reizen omdat zij het vliegtuig op Schiphol moesten halen. Er was een passagier die vroeg of zij mee mocht. Natuurlijk. Ik heb hen ook niet weer gezien. Na een half uur kwam de bus. Vanuit Groningen vanwaar ook rechtstreeks pendelbussen vertrokken. Deze bracht ons naar via Hoogeveen, via het station van Assen en van Beilen. Dat is een lange omweg die veel tijd kost, in beide plaatsen. Ik vroeg mij dus af waarom die bus niet ook via het station in Haren had kunnen rijden, dat is in vergelijking met Assen en Beilen een betrekkelijk korte omweg. Daar is vast lang over nagedacht en vervolgens is de verkeerde conclusie getrokken: pendelbusje station Haren naar transferium A28. Waarom is dat de verkeerde conclusie? Heel simpel. Reizigers kunnen evengoed op de fiets naar het transferium komen, of per auto of zich laten brengen, op dezelfde manier als zij naar het station van Haren reizen. Bij het transferium is een fietsenstalling, er is een ruime parkeerplaats en het is even ver van het centrum van Haren, alleen ligt het aan de andere kant van het centrum als het station. Wie dit bedacht heeft kent de situatie ter plaatse niet, of slecht. Je kunt zelfs alle snelbussen die van Groningen vertrekken passagiers laten oppikken bij het transferium, dat is een kwestie van vijf minuten.
De bus reed naar het station van Assen waar het een grote chaos is. Slinger slinger door Assen. Zelfde verhaal in Beilen. Toen uiteindelijk de bus weer op de snelweg zat zag ik hoe een man die uit het raam van een Citroën DS hing obscene gebaren maakte naar onze chauffeur. Ondertussen piepte ook al een alarm in de bus, wat ik zelfs kon horen al had ik mijn gehoorapparaat uitgeschakeld omdat er een ongelofelijke kletskous van een jongen met een luide stem achter mij zat, ik dacht dat alleen vrouwen dat konden. Achter onze bus hing een grote rookwolk. Onze chauffeur stopte en toen gebeurde het wonder: ineens was er een lege bus die voor ons stopte, achteruit reed, alle passagiers innam en ons in Hoogeveen afleverde (slingerslinger) waar mannen in gele pakken het emplacement bevolkten. En zo kwam ik uiteindelijk na vier en een half uur reizen toch in Rotterdam. Toch wel waardering voor de NS, voor de inzet van alle personeel. Alleen dat pendelbusje in Haren, dat moet afgeschaft.
De pendelbussen hebben goed gewerkt. Volgens de reisplanner vertrok er vanaf 08:06 een bus naar Hoogeveen. Er stond alleen niet in de reisplanner dat wie op reis wilde vanaf het station Haren eerst met de pendelbus van het station naar het transferium A28 moest reizen. Die informatie was er wel, maar stond weer ergens anders, bij Werken aan het spoor en die kon ik niet direct vinden. Ik was er dus al om half acht, om in te checken en vond tot mijn verbazing een taxibusje dat mij om ongeveer kwart voor acht naar het transferium bracht. Nu wachten op de bus naar Hoogeveen. Die kwam niet. Inmiddels was het taxibusje er ook weer, alleen na het gemelde tijdstip van 08:06. Reizigers werden zenuwachtig. Twee gingen op pad omdat zij dachten dat de bus misschien aan de andere kant van de snelweg reizigers op zouden pikken, dus die probeerden via de fietstunnel aan de andere kant te komen. Hen hebben we nooit weer gezien. Twee anderen besloten met hun eigen auto naar Hoogeveen te reizen omdat zij het vliegtuig op Schiphol moesten halen. Er was een passagier die vroeg of zij mee mocht. Natuurlijk. Ik heb hen ook niet weer gezien. Na een half uur kwam de bus. Vanuit Groningen vanwaar ook rechtstreeks pendelbussen vertrokken. Deze bracht ons naar via Hoogeveen, via het station van Assen en van Beilen. Dat is een lange omweg die veel tijd kost, in beide plaatsen. Ik vroeg mij dus af waarom die bus niet ook via het station in Haren had kunnen rijden, dat is in vergelijking met Assen en Beilen een betrekkelijk korte omweg. Daar is vast lang over nagedacht en vervolgens is de verkeerde conclusie getrokken: pendelbusje station Haren naar transferium A28. Waarom is dat de verkeerde conclusie? Heel simpel. Reizigers kunnen evengoed op de fiets naar het transferium komen, of per auto of zich laten brengen, op dezelfde manier als zij naar het station van Haren reizen. Bij het transferium is een fietsenstalling, er is een ruime parkeerplaats en het is even ver van het centrum van Haren, alleen ligt het aan de andere kant van het centrum als het station. Wie dit bedacht heeft kent de situatie ter plaatse niet, of slecht. Je kunt zelfs alle snelbussen die van Groningen vertrekken passagiers laten oppikken bij het transferium, dat is een kwestie van vijf minuten.
De bus reed naar het station van Assen waar het een grote chaos is. Slinger slinger door Assen. Zelfde verhaal in Beilen. Toen uiteindelijk de bus weer op de snelweg zat zag ik hoe een man die uit het raam van een Citroën DS hing obscene gebaren maakte naar onze chauffeur. Ondertussen piepte ook al een alarm in de bus, wat ik zelfs kon horen al had ik mijn gehoorapparaat uitgeschakeld omdat er een ongelofelijke kletskous van een jongen met een luide stem achter mij zat, ik dacht dat alleen vrouwen dat konden. Achter onze bus hing een grote rookwolk. Onze chauffeur stopte en toen gebeurde het wonder: ineens was er een lege bus die voor ons stopte, achteruit reed, alle passagiers innam en ons in Hoogeveen afleverde (slingerslinger) waar mannen in gele pakken het emplacement bevolkten. En zo kwam ik uiteindelijk na vier en een half uur reizen toch in Rotterdam. Toch wel waardering voor de NS, voor de inzet van alle personeel. Alleen dat pendelbusje in Haren, dat moet afgeschaft.


Bij nader inzien denk ik dat het pendelbusje is bedacht omdat er een buslijn 54 door Haren loopt die passagiers bij het station af kan leveren. Maar als je dan toch op de bus stapt rijd dan naar het station in Groningen waar je meteen op de snelbus kunt stappen. Heb ik wel aan gedacht maar niet gedaan waar ik achteraf spijt van had. Maar achteraf is een zinloze redenering.

Reageer