beantwoord

Met treinkaartje in reguliere bus?

Op jullie site staat:
  • donderdag tot en met zaterdag: er rijden bussen tussen Groningen en Hoogeveen; tussen Winschoten/Veendam en Hoogeveen kunt u ook reizen met de rechtstreekse OV-buslijn 310
Wat mij niet helemaal duidelijk is....
Kan ik op mijn treinkaartje op deze bus daar dit jullie reisadvies is? Of kan ik als ik al een kaartje heb deze niet gebruiken en toch beter het treinalternatief nemen.
icon

Beste antwoord door Iris NS 12 May 2018, 15:26

Goedemiddag,

Spijtig om te lezen dat je deze ervaring hebt gehad, Tosti123. Ik kan me voorstellen dat je er vanuit gaat dat deze bus ook een optie is, als dit bij de informatie over de werkzaamheden wordt aangegeven.

Ik heb even geïnformeerd hoe dit precies zit bij de operationeel manager van dit gebied. Het blijkt dat de NS-medewerkers het goede advies hebben gegeven. Vanwege de werkzaamheden op Groningen-Weener/Veendam heeft Arriva ervoor gekozen om vanaf Hoogeveen deze bus aan te bieden. Omdat dit rechtstreeks vervangend vervoer niet door NS, maar door Arriva is geregeld, worden NS-vervoerbewijzen daarom helaas niet geaccepteerd in deze Arriva bus. Omdat deze bus de kortste route is, wordt deze inderdaad wel meegenomen in de reisplanner. Wel kun je er inderdaad mee reizen met de NS-bus naar Groningen en vanuit daar met de trein naar Winschoten. Ik heb gevraagd of dit bij de informatie over de werkzaamheden duidelijker kan worden aangegeven. Mocht dat voor deze buitendienststelling niet meer lukken, dan wordt het in ieder geval in evaluatie meegenomen voor het geval er nog een keer zo'n samenloop van werkzaamheden plaatsvindt.
Bekijk origineel

30 reacties

Ik krijg trouwens als ik mijn reis invoer bij NS de melding "overstap niet mogelijk", maar daaronder staat wel een advies. Kan het dan wel of niet? Lijkt nogal tegenstrijdig namelijk om een advies uit te geven voor iets dat niet mogelijk is.
U kunt inderdaad met uw treinkaartje gebruik maken van bus 310. Dit scheelt namelijk enorm in reistijd voor u tijdens de werkzaamheden.

Welke reis probeert u te plannen? Als we dat weten, kunnen we ook deze vraag met betrekking tot de overtap beantwoorden.
Ik moet naar Winschoten. Top, dankjewel voor het snelle antwoord. Dan pak ik zo lekker de normale bus! Met flink rennen is de eerste overstap trouwens nét mogelijk geweest. 🙂
Update: het kan dus niet. - bron: persoonlijke ervaringen
Reputatie 6
U kunt inderdaad met uw treinkaartje gebruik maken van bus 310. Dit scheelt namelijk enorm in reistijd voor u tijdens de werkzaamheden.

Welke reis probeert u te plannen? Als we dat weten, kunnen we ook deze vraag met betrekking tot de overtap beantwoorden.

Hoe zit het dan met in- en uitchecken? Of staan er NS-paaltjes in Vdm en Ws en Arriva-paaltjes in Hgv?
wsm, voor de bussen naar Groningen staan er inderdaad paaltjes. Dus je checkt uit bij het verlaten van het station en in bij de bus.

De snelbus naar Winschoten (advies op 9292, zou door Arriva ingezet zijn) bestond niet.

De reguliere bus naar Winschoten kan je niet met je ns bewijs in, dus dan moet je via Groningen (snelbus) en dan weer een bus (tenzij je gewoon op je chip reist natuurlijk).
Pfoeh het zoveelste geval van slechte communicatie van NS met Arriva en hun chauffeurs. De chauffeur had op de hoogte moeten zijn en u met uw NS vervoersbewijs mee moeten laten reizen, maar ongetwijfeld heeft dit de chauffeur nooit bereikt. Toen ik u adviseerde hield ik mijn hart al vast na eerdere gevallen in Utrecht.

Dus NS, wanneer kan de reiziger nou eindelijk eens vertrouwen op de door jullie gegeven omreisadviezen? Dit mag niet gebeuren.
Hallo Tosti123, jammer dat je reis zo is verlopen.

Normaal gesproken kun je in het door ons ingezette vervangend vervoer ook reizen met je ticket van ons. Eigenlijk reis je niet anders dan dat je met de trein zou doen. Vervelend om te lezen dat dit in jouw geval niet goed is gegaan. Ik maak hier dan ook graag een melding van om dit onder de aandacht te brengen.

Als ik het goed begrijp doel je met reguliere bus naar Winschoten de 310, klopt dat? Hoe laat wou je deze bus nemen?
Volgens mij had TS inderdaad met de reguliere bus 310 willen reizen met zijn/haar treinkaartje, zoals aangegeven in het omreisadvies. De chauffeur was volgens mij alleen niet op de hoogte dat treinkaartjes vandaag geldig zijn in bus 310... Zulke communicatie is bij Utrecht Zuilen ook al meermaals fout gegaan.

Badge +3
Op de schermen in de trein zag ik vandaag ook die werkzaamheden voorbij komen, inclusief het advies voor buslijn 310!
Klopt, gaat om bus 310. Echter was het niet de chauffeur die me wegstuurde maar de NS medewerker met het gele hesje dat je begeleidt naar de bussen aan wie ik de weg vroeg. Op mijn protest dat ik er van overtuigd was dat ik echt de bus mocht nemen reageerde ze een beetje geïrriteerd en haalde er een collega bij, die me verzekerde dat dit écht niet mogelijk was met mijn treinkaartje en dat ik naar Groningen moest reizen. Waarop ik dus naar Groningen ben gegaan.
Badge +3
Vreemde zaak. Je had ze gewoon het werkzaamheden-advies kunnen laten zien. Inchecken in de bus zal niet lukken met een treinkaartje, maar de Arriva chauffeur had je gewoon mee moeten nemen als je zegt dat je met de trein kwam.

Nou ja, goed dat je het gemeld hebt. Vaak zijn de gele hesjes bij de bussen op het station ook maar studenten, inhuurkrachten of verkeersregelaars met beperkte instructies.
Goedemiddag,

Spijtig om te lezen dat je deze ervaring hebt gehad, Tosti123. Ik kan me voorstellen dat je er vanuit gaat dat deze bus ook een optie is, als dit bij de informatie over de werkzaamheden wordt aangegeven.

Ik heb even geïnformeerd hoe dit precies zit bij de operationeel manager van dit gebied. Het blijkt dat de NS-medewerkers het goede advies hebben gegeven. Vanwege de werkzaamheden op Groningen-Weener/Veendam heeft Arriva ervoor gekozen om vanaf Hoogeveen deze bus aan te bieden. Omdat dit rechtstreeks vervangend vervoer niet door NS, maar door Arriva is geregeld, worden NS-vervoerbewijzen daarom helaas niet geaccepteerd in deze Arriva bus. Omdat deze bus de kortste route is, wordt deze inderdaad wel meegenomen in de reisplanner. Wel kun je er inderdaad mee reizen met de NS-bus naar Groningen en vanuit daar met de trein naar Winschoten. Ik heb gevraagd of dit bij de informatie over de werkzaamheden duidelijker kan worden aangegeven. Mocht dat voor deze buitendienststelling niet meer lukken, dan wordt het in ieder geval in evaluatie meegenomen voor het geval er nog een keer zo'n samenloop van werkzaamheden plaatsvindt.
Hoi Iris, ik reisde op een kaartje dat geldig is bij Arriva en NS, dat staat op de achterkant 🙂 De trein naar Winschoten is eveneens Arriva (en, op dit moment, een bus), dus ik snap het verschil eigenlijk niet zo? Zou je dat kunnen uitleggen? Waarom je wel met de Arriva trein Groningen -Winschoten (of de vervangende bus) met een kaartje zou kunnen, maar niet met de vervangende Arriva bus in Hoogeveen?
Snap ik 🙂 Normaal gesproken zou je met dit kaartje op het traject Hoogeveen-Groningen-Winschoten reizen met de trein. Je betaalt aan Arriva in feite dan alleen voor het traject Groningen-Winschoten. Ik neem aan dat dit de reden is dat Arriva daarom je vervoerbewijs niet accepteert voor de bus Hoogeveen-Winschoten. Achteraf was het natuurlijk handig geweest als je dit eerder geweten had. Heb je ook contact met Arriva gehad over deze situatie?
Ik had een dagkaart (waren de medewerkers van op de hoogte), dus mocht in principe overal reizen.... Niet een bepaald traject. Ik snap er steeds minder van. Ook ben ik niet door Arriva richting de bus naar Groningen gestuurd, maar door NS, die mij vertelde dat wat ik wilde niet mogelijk was.
Begrijpelijk dat dit verwarring oplevert bij je. Dit was inderdaad niet mogelijk (of wel mogelijk, maar dan had je dubbel betaald). Om de treinvervangende bussen te ontlasten heeft Arriva de 310 bus als optie ingezet.
Wat ik nu begrijp is:

310 is een advies van Arriva/NS, maar treinkaartjes zijn hierin niet geldig. Je kan hierin alleen chippen.

Klopt deze aanname? Oftewel, 310 is niet echt vervangend vervoer, maar meer een aanrader voor de reiziger.
Badge +3
Wat ik nu begrijp is:

310 is een advies van Arriva/NS, maar treinkaartjes zijn hierin niet geldig. Je kan hierin alleen chippen.

Klopt deze aanname? Oftewel, 310 is niet echt vervangend vervoer, maar meer een aanrader voor de reiziger.

Als er werkzaamheden zijn tussen Amsterdam Centraal en Bijlmer ArenA en de reisplanner of storings/werkzaamheden pagina een GVB metro advies geeft dan hoef je daar toch ook niet voor te betalen, laat staan inchecken (want er staan dan poortjes open als het goed is, en anders krijg je restitutie).

Zelfde met U-OV bussen tussen Utrecht Centraal en Lunetten of Maliebaan, wanneer er geen treinen reiden. Dan mag je gewooon op vertoon van je treinkaartje gratis mee.
Dat klopt als een bus, Tosti123 😉
Klopt inderdaad, Robert B. Bij deze dubbele werkzaamheden is dit helaas alleen het geval voor de NS-bussen.
Badge +3
Klopt inderdaad, Robert B. Bij deze dubbele werkzaamheden is dit helaas alleen het geval voor de NS-bussen.
Ik geef het op :D

Dus alleen tussen Winschoten/Veendam en Hoogeveen mag je met die OV-bus. Begrijp ik het zo goed?
Je kunt ervoor kiezen om als alternatief met deze bus te reizen, maar een treinkaartje is helaas niet geldig in deze bus.
Badge +3
Duidelijk, en ^Zoë van Arriva bevestigt dat subtieltjes :P
Bus 310 is GEEN treinvervangend vervoer dus.

Ah, ik zie het! Goed dat het dubbel gecheckt is!

Reageer