beantwoord

Metro werkzaamheden Amsterdam Zuid.

• 6 mei 2019
  • 27 reacties
  • 1198 Bekeken

Reputatie 5
Badge
Hallo,

Ik zag op de pagina met werkzaamheden dat de metro in Amsterdam tijdens de werkzaamheden komend weekend met NS vervoerbewijzen gebruikt kan worden. Op welke routes zal dit het geval zijn? (Ja, ik weet dat het geldt voor de lijnen 50 en 53, maar van welk station naar welk station etc.?) En hoe zal dit dan in zijn werk gaan zullen er poortjes van het GVB geopend zijn zodat de treinreizigers erdoor kunnen? Hoe is dit vervolgens geregeld op de NS-stations die door poortjes zijn afgesloten wat betreft het uitchecken?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 9 mei 2019, 15:06

Het heeft me een paar dagen geduurd, maar ik heb via de verantwoordelijke van deze buitendienststelling wat meer informatie gekregen.

Onze reizigers kunnen gebruik maken van het Metro vervoer in de lijnen 50, 51 en 53.
Lijn 53 is van Diemen Zuid naar de v/d Madeweg of Spaklerweg en daar kan men overstappen naar respectievelijk lijn 50 of lijn 51 richting Isolatorweg (deze lijnen volgen het treinspoor langs de zuid- en westkant van Amsterdam, dus komen langs RAI, Zuid en Lelylaan).
Reizigers kunnen vanaf Diemen Zuid ook met de trein naar Amsterdam Bijlmer en daar overstappen op de Metro 50 richting Isolatorweg.
In het overzicht van de werkzaamheden wordt lijn 51 niet vermeld. Mij is uitgelegd dat dit te maken heeft met het feit dat deze normaal gezien vanaf Amsterdam Zuid naar Amstelveen rijdt, maar door werkzaamheden bij het GVB rijdt die momenteel naar de Isolatorweg en is het voor dit weekend ook een bruikbaar alternatief.

Wat betreft de poortjes, deze blijven bij de NS stations gesloten. Reizigers checken uit bij het verlaten van het station en checken weer in bij het opstappen van eventueel vervangend busvervoer (daar plaatsen we dan mobiele Check-in en Check-out palen).
Bij het verlaten van de bus checken ze weer uit bij de mobiele palen, waarna er weer ingecheckt kan worden bij het binnengaan van het station om de reis per trein te vervolgen.

Bij de metropoorten is het helaas niet mogelijk om mobiele CiCo’s te plaatsen, vandaar dat de poortjes worden geopend van het GVB op de relevante stations. Bij de poortjes van het GVB staan medewerkers van NS en het GVB die controleren of de reiziger in het bezit is van een (NS) vervoerbewijs. Indien ja, wees welkom, indien niet dan mag je niet mee met de Metro. Het is dus niet gratis! Hierbij moet ik wel verduidelijken dat een open incheck bij de NS niet noodzakelijk is, er wordt enkel gekeken of iemand in het bezit is van een vervoerbewijs wat bij de NS geldig is. Dat kan dan een OV-chipkaart zijn, een los ticket uit een kaartautomaat of een E-ticket.

Dan nog even op een rijtje de stations waarbij de GVB poortjes geopend zijn:
Diemen Zuid, Amsterdam Bijlmer, Duivendrecht, Amsterdam RAI, Amsterdam Zuid en Amsterdam Lelylaan.
De metrostations Spaklerweg en van der Madeweg blijven gesloten, NS reizigers gebruiken deze metrostations enkel om over te stappen en blijven dus op de perrons binnen de poortjes.
Bekijk origineel

27 reacties

Goedenavond GroeneRuiter. Dit zijn goeie vragen waar ik zo snel geen antwoord op durf te geven. Ik ga dit uitzoeken en zal hier later deze week op terug komen.
Reputatie 5
Badge
Top, ik hoor het graag zodra je het weet! Bedankt!
Edit: Ik ben zojuist teruggebeld en nu blijkt wat ik eerder heb aangegeven niet helemaal juist te zijn. Om er zeker van te zijn dat wat ik aangeef ook volledig correct is ga ik nog even op onderzoek uit.
Badge +3
Voor de geldigheid van de kaartjes kun je gewoon de adviezen in de Reisplanner volgen. Het lijkt erop alsof het keurig geregeld is.

Hier een voorbeeld van een reis van Amsterdam Zuid naar Utrecht op zaterdag:

Of van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Sloterdijk. Dat is een beetje onhandige reis omdat je natuurlijk veel beter rechtstreeks met de metro kunt reizen:

Of van Amsterdam Zuid naar Almere Centrum via Amsterdam Bijlmer Arena:

Of van Amsterdam Zuid naar Hilversum via Amsterdam Bijlmer Arena

Maar op het moment dat je denkt dat het allemaal keurig geregeld is blijkt dat NS adviseert om van Amsterdam Zuid naar Schiphol te reizen via deze belachelijke route:

Dat kan natuurlijk veel sneller via Amsterdam Lelylaan:

Zo te zien zijn er dus alleen afspraken gemaakt voor het gebruik van de metro tussen Amsterdam Zuid, Amsterdam RAI en Duivendrecht/Amsterdam Bijlmer. In (noord-)westelijke richting is er blijkbaar geen regeling via Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk. Poortjes openzetten in Amsterdam Sloterdijk zal te gevoelig liggen.

Wat mij betreft krijgt deze regeling een 5 omdat het slechts half geregeld is. Een gemiste kans.
Badge
Voor zover mijn informatie op dit moment strekt :

Reizigers reizen om via Amsterdam Centraal. Reizigers van en naar station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI kunnen met hun NS vervoerbewijs gebruik maken van de metrolijnen 50 en 53 van het GVB. Gebruik van de metro is gratis, toegang GVB metronet is geregeld via een geopend GVB poortje. Tijdens begin en einde van de dienstregeling rijden er NS-bussen, omdat de metro’s dan niet rijden. NS adviseert reizigers voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd van gemiddeld 15 tot 30 minuten.

Er moet wel worden in- en uitgecheckt bij de NS poortjes deze staan niet open !!
Badge +3
Precies wat ik bedoel: het is maar half geregeld. Vanaf Amsterdam Zuid en RAI naar Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer.

Maar niet van Amsterdam RAI en Zuid naar Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk. Dat is vooral erg raar voor reizigers die vanaf Amsterdam Zuid richting Schiphol en Leiden willen reizen. Met metro 50 of 51 van Zuid naar Lelylaan en dan met de trein naar Schiphol is de slimste omreisroute.
Reputatie 5
Het is inderdaad wonderlijk dat NS geen redelijk alternatief biedt voor de (toch bepaald niet ongebruikelijke) relatie Amsterdam Zuid-Schiphol. Het NS-alternatief via Duivendrecht en Amsterdam Sloterdijk duurt vaak meer dan een uur, terwijl voor het genoegen van dit Rondje Amsterdam ook nog eens meer moet worden betaald. Doordat in Duivendrecht moet worden ingecheckt berekent NS voor de rit 15 tariefeenheden in plaats van de gebruikelijke 11 (3,00 euro). Omdat veel reisadviezen voorts uit- en inchecken op Sloterdijk vereisen, nemen de reiskosten in dat geval toe tot 27 tariefeenheden (5,80 euro). Dat kun je natuurlijk terugvragen als je het geduld daarvoor hebt...

En dan de constatering op de pagina "werkzaamheden". NS geeft toe dat de reguliere busverbinding sneller is, maar "u betaalt hier meer voor". Dat mag waar zijn wanneer er een lange rit met NS aan het traject Schiphol-Amsterdam Zuid (of RAI) vast zit, maar verder is de bus goedkoper dan het in de Reisplanner aangeboden NS-alternatief.

Staan de concessievoorwaarden toe dat NS bij werkzaamheden een alternatief biedt dat tienmaal zo lang duurt en aanvankelijk tweemaal zoveel kost? Consumentvriendelijk is het in ieder geval niet.
Badge +3
Het is vreemd dat het rondje Amsterdam duurder is. Je kunt in Amsterdam Zuid inchecken bij NS en door een open poortje met de metro naar Duivenrecht reizen. In Duivendrecht reis je gewoon verder met NS zonder om te checken. Dat zou niet meer dan €3,00 moeten kosten. Toch kost het rondje Amsterdam €3,70 volgens bijgevoegd reisadvies. Ik zie niet zo snel waar die extra €0,70 vandaan komt. Er wordt niet omgecheckt in Sloterdijk.

Waarom slaagt NS er maar niet in om voor dit soort weekenden met alternatief vervoer met regelingen te komen die geen vragen oproepen? Dit zou toch een standaardregeling moeten zijn die gewoon uit de kast getrokken kan worden wanneer er werkzaamheden zijn op de Zuidtak?
Reputatie 5
De Reisplanner "ziet" alleen maar het inchecken in Duivendrecht, niet de "extra" incheck in Amsterdam Zuid en berekent dus 15 TE tot Schiphol.

Kun je in Duivendrecht zonder opnieuw bij NS door een poortje te gaan overstappen van de metro naar de hoge NS-sporen? En kan zo'n overstap tussen metro en NS zonder opnieuw in te checken ook in Amsterdam Bijlmer ArenA?
Reputatie 5
Badge
Op Bijlmer ArenA kan het volgens mij niet, maar ik vraag me wel af hoe het met bijv. Diemen Zuid zit. Bedankt voor de tot dusver gegeven antwoorden, maar de regeling komt nog steeds vrij vaag over. Ook ben ik benieuwd hoe een GVB controleur moet gaan zien of ik een geldig reisproduct heb..
Reputatie 5
Een GVB-controleur kan niet zien of er een geldige incheck bij NS is. Het is dus dat weekeinde de-facto vrij reizen per metro tussen de genoemde NS-stations.

Gevolg is wel dat een bonafide metroreiziger die bij een NS-station de stroom volgt en een open poortje passeert, geconfronteerd wordt met het afboeken van het volledige starttarief of een correctietarief vanwege een ontbrekende in- of uitcheck. Ik begrijp wel dat de RET niet zit te wachten op ontevreden eigen reizigers bij een treinvervangende Randstadrail.
Badge +3
@Rudi
Op Amsterdam Zuid kun je inchecken bij een NS-poortje. Vervolgens ga je dat poortje niet door en keer je om en ga je door een open poortje bij de metro met lijn 50 naar Duivendrecht. Daar kun je overstappen op de trein richting Amsterdam Centraal door de trap af te gaan en bij het spoor richting Amsterdam Centraal de trap weer op te gaan. In Duivendrecht zijn er geen problemen met poortjes als in Sloterdijk. Vanuit de stationshal zijn alle sporen zonder obstakels te bereiken.

@GroeneRuiter
Zo te zien zit Diemen Zuid ook in het overstappakket met geopende poortjes. Maar het is verdacht dat er geen prijs gegeven wordt voor de reis.

Er rijden geen vervangende Sprinters. Maar de 1600/11600-serie rijdt vanaf Nijmegen (!) via Amsterdam Bijlmer ArenA naar Amersfoort Schothorst en stopt extra in Diemen Zuid, Weesp en Naarden-Bussum. Wel is het sneller om van Amsterdam Zuid naar Diemen Zuid met de metro te reizen en niet om te reizen via Bijlmer ArenA.

Reputatie 5
Op Amsterdam Zuid kun je inchecken bij een NS-poortje. Vervolgens ga je dat poortje niet door en keer je om en ga je door een open poortje bij de metro met lijn 50 naar Duivendrecht.
Goh, ik hoop dat daar de hele dag medewerkers staan om dat uit te leggen. En niet dat we weer moeten wachten tot bureau Mijksenaar de "wayfinding" op station Zuid in kaart heeft gebracht (zie de posters op Sloterdijk)😉
Badge +3
Gratis tip aan NS: zet naast het geopende GVB-poortje een mobiele incheckpaal van NS neer.
Reputatie 5
Er blijken ook reisadviezen met de metro via Amsterdam Lelylaan te bestaan. Wanneer je Utrecht of Amsterdam Bijlmer ArenA - Schiphol plant, krijg je een advies met overstap op de metro tussen Bijlmer en Lelylaan. Van Amsterdam Zuid (waar diezelfde metro langskomt) wordt je echter geacht de toeristische route via Duivendrecht - Centraal - Sloterdijk (en dan weer langs Lelylaan) te volgen. Vanaf Amsterdam RAI kent de planner helemaal geen reisopties. Wie begrijpt het nog?

Wat gebeurt er trouwens als je met de OV-Chipkaart op saldo reist en bij NS incheckt in Bijlmer ArenA en vervolgens ook in Lelylaan, zonder tussentijdse uitcheck? Dat kan hier niet anders.

Badge +3
Heel vreemd allemaal. Ook merkwaardig dat er geen reizen van/naar Amsterdam RAI gepland kunnen worden.

Wat ook niet handig is dat in de reisplanner ritnummers van de metro worden getoond. Dat is nutteloze informatie voor reizigers. Veel belangrijker is dat ze weten dat met een bepaalde lijn reizen richting de juiste eindbestemming van de metro. Metro lijn 50 rijdt dan ook niet richting Lelylaan maar richting Isolatorweg.
Het heeft me een paar dagen geduurd, maar ik heb via de verantwoordelijke van deze buitendienststelling wat meer informatie gekregen.

Onze reizigers kunnen gebruik maken van het Metro vervoer in de lijnen 50, 51 en 53.
Lijn 53 is van Diemen Zuid naar de v/d Madeweg of Spaklerweg en daar kan men overstappen naar respectievelijk lijn 50 of lijn 51 richting Isolatorweg (deze lijnen volgen het treinspoor langs de zuid- en westkant van Amsterdam, dus komen langs RAI, Zuid en Lelylaan).
Reizigers kunnen vanaf Diemen Zuid ook met de trein naar Amsterdam Bijlmer en daar overstappen op de Metro 50 richting Isolatorweg.
In het overzicht van de werkzaamheden wordt lijn 51 niet vermeld. Mij is uitgelegd dat dit te maken heeft met het feit dat deze normaal gezien vanaf Amsterdam Zuid naar Amstelveen rijdt, maar door werkzaamheden bij het GVB rijdt die momenteel naar de Isolatorweg en is het voor dit weekend ook een bruikbaar alternatief.

Wat betreft de poortjes, deze blijven bij de NS stations gesloten. Reizigers checken uit bij het verlaten van het station en checken weer in bij het opstappen van eventueel vervangend busvervoer (daar plaatsen we dan mobiele Check-in en Check-out palen).
Bij het verlaten van de bus checken ze weer uit bij de mobiele palen, waarna er weer ingecheckt kan worden bij het binnengaan van het station om de reis per trein te vervolgen.

Bij de metropoorten is het helaas niet mogelijk om mobiele CiCo’s te plaatsen, vandaar dat de poortjes worden geopend van het GVB op de relevante stations. Bij de poortjes van het GVB staan medewerkers van NS en het GVB die controleren of de reiziger in het bezit is van een (NS) vervoerbewijs. Indien ja, wees welkom, indien niet dan mag je niet mee met de Metro. Het is dus niet gratis! Hierbij moet ik wel verduidelijken dat een open incheck bij de NS niet noodzakelijk is, er wordt enkel gekeken of iemand in het bezit is van een vervoerbewijs wat bij de NS geldig is. Dat kan dan een OV-chipkaart zijn, een los ticket uit een kaartautomaat of een E-ticket.

Dan nog even op een rijtje de stations waarbij de GVB poortjes geopend zijn:
Diemen Zuid, Amsterdam Bijlmer, Duivendrecht, Amsterdam RAI, Amsterdam Zuid en Amsterdam Lelylaan.
De metrostations Spaklerweg en van der Madeweg blijven gesloten, NS reizigers gebruiken deze metrostations enkel om over te stappen en blijven dus op de perrons binnen de poortjes.
Heel vreemd allemaal. Ook merkwaardig dat er geen reizen van/naar Amsterdam RAI gepland kunnen worden.
Dat is inderdaad een goeie vraag, gezien deze reis wel degelijk gemaakt kan worden. Ik ga hier nog even achteraan.

Wat ook niet handig is dat in de reisplanner ritnummers van de metro worden getoond. Dat is nutteloze informatie voor reizigers. Veel belangrijker is dat ze weten dat met een bepaalde lijn reizen richting de juiste eindbestemming van de metro. Metro lijn 50 rijdt dan ook niet richting Lelylaan maar richting Isolatorweg.

Dit is een gevolg van hoe de treinen in onze systemen worden genummerd, omdat wij ze in onze reisplanner (dus niet via 9292) gebruiken. Ze krijgen daardoor hun eigen ritnummer voor onze systemen, wat niet zomaar aangepast kan worden naar 'lijn 50'. Vraag me niet waarom, dat is blijkbaar een complex technisch verhaal.
Reputatie 5
Badge
Dank voor je antwoord, Stijn! Ik gebruik zelf NS Flex, dus een OV kaart met Reizen op Rekening erop volstaat?

p.s. Metrolijn 51 rijdt tegenwoordig vast naar Isolatorweg, dit is de nieuwe permanente situatie sinds de route in Amstelveen tot een volwaardige tramlijn, losstaand van de metro, verbouwd wordt, dus opzich kan het toegevoegd worden aan de werkzaamhedenpagina. 😉
Badge +3
Bedankt voor alle toelichtingen.

Het verhaal over lijn 51 klopt niet en de metro's kunnen gewoon in de Reisplanner getoond worden.
Op 2 maart 2019 heeft lijn 51 voor het laatst gereden tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Sinds 3 maart 2019 rijdt lijn 51 via een gewijzigde route: de oude route tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid en vervolgens via dezelfde route als lijn 50 naar Isolatorweg. Er zijn geen plannen om deze huidige lijn 51 op te heffen.

De komende jaren wordt het traject tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk verbouwd in kader van het project Amstelveenlijn. Het is nog niet bekend onder welk nummer de lijn gaat rijden maar hij zal niet meer aantakken op de metro in Amsterdam Zuid.
https://amstelveenlijn.nl
Badge
Er is intern gezocht naar de oorzaak van de vreemde adviezen in de NS Reisplanner voor de reis Amsterdam Zuid naar Schiphol en er wordt verwacht dat het probleem gevonden is en verholpen is. Echter vanwege de verwerkingstijd hiervan zal dit waarschijnlijk pas morgen in de adviezen van de reisplanner zichtbaar zijn.

Wat betreft reizen van Rai, ik kan in de NS reisplanner wel reizen plannen vanaf Rai naar Schiphol en Amsterdam Centraal en krijg dan adviezen met de metro en de trein er in.

Wat ik heb toegelicht is wat mij is aangeven, ik heb zelf geen kennis van de status van de metrolijnen. Ik zal de feedback in ieder geval doorgeven, misschien dat lijn 51 alsnog vermeld zal worden bij de werkzaamheden.
Badge +3
Het zou jammer zijn wanneer lijn 51 niet te zien is in de reisadviezen van Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid via Amsterdam Lelylaan naar Schiphol en verder.
De reisadviezen van en naar Amsterdam RAI zijn opgelost, evenals Amsterdam Zuid - Schiphol. Beide problemen werden door hetzelfde veroorzaakt, wat dus nu is verholpen!

Over het weergeven van lijn 51 bij de werkzaamheden heb ik nog geen reactie.
Badge +3
Er is nog wel iets vreemds aan de hand met de vertrektijden van de metro in de reisplanner op de website. De vertrektijden vanuit bijvoorbeeld Amsterdam RAI zijn 1 minuut vroeger dan op de reisplanner van 9292.nl. 9292.nl rekent een minuut looptijd van NS naar de metro. Rekent de reisplanner van NS daar een minuut extra voor? En waarom wordt de looptijd dan niet vermeld?

Verder toont de reisplanner van NS inderdaad alleen de metro's van lijn 50 in de reisplanner. Ik heb een steekproef genomen voor reizen tussen Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid. Daar rijdt morgen behalve iedere 10 minuten een metro van lijn 50 ook iedere 10 minuten een metro van lijn 51 via exact dezelfde route als lijn 50.

Reageer