Nederland-Engeland en de totale incompetentie van NS

Na jaren weer eens een wedstrijdje in de Amsterdam Arena bezocht. Wat een drama weet de NS er van te maken.
Voor de wedstrijd:
Geen extra treinen naar Bijlmer Arena.
Geen extra Rijtuigennaar Bijlmer Arena.
Ook geen extra personeel op het perron.

Gevolg rond 20.00 op Amsterdam Centraal:Te veel mensen voor 1 kleine sprinter van 4 rijtuigen waardoor de deuren niet sluiten. Hoofd conductrice probeert mensen naar achteren te krijgen maar kans niets alleen. Wordt drukker en drukker, mensen bekneld, vallen flauw. Na 15 minuten dat toch rijden en uiteraard stoppen op Muiderpoort, Amstel en Duivendrecht. Iedere keer meer vertraging, duwen en onprettig.

Na de wedstrijd nog een grotere chaos. Geen treinen naar Schiphol (tunnel brandweer), geen extra personeel of capaciteit te bekennen. Trein naar Maastricht komt en wederom ongelofelijk gedrang.

Trein vertrekt met +15? Kruipt met een slakken gang naar Utrecht waar iedereen alle aansluitingen mist.
Rennen naar een trein naar Den Haag, overstappen op Gouda op vertraagde sprinter naar Rotterdam die bij iedere halte uitgebreid de tijd neemt om weer op te starten. Op Rotterdam Centraal paar minuten met dichte deuren op perron wachten en iedereen mist weer aansluitingen.

00.21 IC gemist. 00.26 sprinter staat om 00.33 nog op het perron, omroepbericht,

25 reacties

Geannuleerd. Dus nu wachten op 00.5. iedere trein vanavond heeft gewoon een drama gehad. Echt een absoluut totale faalavond. En dan krijg je je geld terug maar je wil dat de NS gewoon eens een fatsoenlijke dienstregeling rijdt, ook bij evenementen.
En de 00.51 is met +5 minuten nu daadwerkelijk onderweg! Hoera!

Concrete vragen:
- Hoeveel extra treinen (buiten reguliere dienstregeling) zijn ingezet vandaag?
- Hoeveel extra lang materiaal is ingezet vandaag rondom dit evenement?
- Hoeveel extra personeel is ingezet op de stations Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer Arena?

- Waarom denkt de NS 50.000 mensen in de Arena + 15.000 in de Ziggo Dome te kunnen vervoeren zonder inzet extra materieel?

- Waarom kon de 22.53 ic vanaf Amsterdam Bijlmer naar Maastricht niet op normale snelheid rijden zodat mensen hun overstap konden halen?

- Waarom bleven de deuren van de Sprinter (aankomst 00.17 op Rotterdam Centraal) zo lang gesloten zodat mensen hun overstap niet konden halen?

- Wat mankeerde aan het materiaal van de 00.26 sprinter van Rotterdam Centraal naar Dordrecht waarom deze niet kon rijden?

- Is er überhaupt enige hoop dat dit ooit verbeterd? Of is het antwoord "wat vervelend voor je, past niet in de dienstregeling, geen opstelruimte" en eigenlijk "beste betalende klant, zoek het maar lekker uit en dat je om half 2 ipv middernacht thuis bent is jouw probleem.
Reputatie 7
Badge
U vergeet 1 optie: de totale incompentie van de organisator van het voetbalfestijn, want heeft verzuimd ruim tevoren met NS te praten (en meebetalen) over aan - en afvoer van bezoekers, in plaats van "garantie tot de uitgang", en zoek het maar uit met vervoer. Nu wordt alles over de schutting gegooid, en worden de logistieke problemen op het bord van NS gelegd. NS is geen evenementenvervoerder, maar een concessienemer die de standaard dienstregeling volgens normen van de politiek moet uitvoeren. Thats's it. Voetbalsupportersvervoer heeft in het verleden de belastingbetaler kapitalen gekost aan gesloopte treinen. Extra treinen komen er dus alleen als de organisator participeert.

Overigens vervelend dat het al die reizigers is overkomen. Ik zou bij Bijlmer station bus 300 hebben genomen naar Schiphol of Haarlem en daar de rustige trein naar bijv. Rotterdam.
Reputatie 7
Als ik zo eens kijk naar de planning van een normale weekdag en die van gisteren, zie ik weinig verschillen. Ik verwacht niet dat er extra treinen oid zijn ingezet. Het kan zijn dat de IC iets voor zich had, of met een aangepaste snelheid reed ivm de drukte in de trein. Waarom de deuren langer gesloten bleven, geen idee. Het kan zijn dat de trein gecombineerd werd of dat er iets anders zich voordeed. De sprinter naar Dordrecht is opgeven ivm een eerdere verstoring.
Reputatie 7
Badge +3
@PaulBez
Er worden alleen extra treinen ingezet als de organisator, in dit geval de KNVB, de extra kosten daarvan betaald. NS wordt niet gesubsidieerd en gaat dus niet op eigen kosten extra treinen laten rijden.
Goedemorgen PaulBez. Ik vind het enorm vervelend om te lezen dat het gisteravond zo druk was in de treinen naar en van Amsterdam Bijlmer ArenA, maar helaas kan ik weinig toevoegen aan wat er al is aangegeven in dit topic. Het klopt dat de organisator van een evenement eventuele extra of langere treinen moet aanvragen, wat vaak niet gebeurt.

Wat betreft deze twee vragen
- Waarom kon de 22.53 ic vanaf Amsterdam Bijlmer naar Maastricht niet op normale snelheid rijden zodat mensen hun overstap konden halen?

- Waarom bleven de deuren van de Sprinter (aankomst 00.17 op Rotterdam Centraal) zo lang gesloten zodat mensen hun overstap niet konden halen?
ben ik er even voor je ingedoken en achteraan gegaan, maar kunnen we helaas geen specifieke reden voor terugvinden.
Reputatie 7
Badge +3
Er worden alleen extra treinen ingezet als de organisator, in dit geval de KNVB, de extra kosten daarvan betaald. NS wordt niet gesubsidieerd en gaat dus niet op eigen kosten extra treinen laten rijden.
't Is wel een beetje dubbel. In dit geval gaan er duizenden mensen met de trein die zonder het evenement niet zouden reizen. Dat zijn een hoop extra inkomsten voor NS. En dit zijn echt niet alleen maar studenten die niets opleveren.
Reputatie 7
Badge +3
NS kan de kop wel in het zand steken en geen rekening houden met extra aanbod van reizigers vanwege een evenement maar daar schieten de reizigers natuurijk niets mee op. Dat geldt voor zowel de reguliere reizigers als voor de extra reizigers maar ook voor het personeel dat door NS met de chaos wordt opgezadeld. Ik zou als NS-medewerker woest zijn op de leidinggevenden die mij willens en wetens in de drek zetten.

Het is te simpel om te stellen dat de organisatoren van evenementen maar moeten betalen voor extra inzet van treinen. Het is ook de verantwoordelijkheid van NS om chaos te voorkomen. Op bijvoorbeeld Koningsdag wordt de dienstregeling aangepast vanwege de te verwachten extra toestroom van reizigers. Dat is vergelijkbaar met de extra toestroom bij een interland in de Johan Cruijff ArenA (ik neem vast een voorschot op de nieuwe naam van het stadion.).
U vergeet 1 optie: de totale incompentie van de organisator van het voetbalfestijn, want heeft verzuimd ruim tevoren met NS te praten (en meebetalen) over aan - en afvoer van bezoekers, in plaats van "garantie tot de uitgang", en zoek het maar uit met vervoer. Nu wordt alles over de schutting gegooid, en worden de logistieke problemen op het bord van NS gelegd. NS is geen evenementenvervoerder, maar een concessienemer die de standaard dienstregeling volgens normen van de politiek moet uitvoeren. Thats's it.

Deels met je een dat een evenementenorganistor er niet er vanuit kan gaan dat het allemaal voor hem geregeld wordt. Volgens mij is er daarom ieder jaar overleg met de KNVB over het complete speelschema. Blijkbaar leidt dat niet tot afspraken over extra materiaal inzet in Amsterdam, waar dat in Rotterdam wel regelmatig gebeurd.

Teruggrijpen op de concessie is kinderachtig. Je hebt tienduizenden betalende klanten die je niet goed bedient. Ook kan de NS zelf bij de concessie aangeven "jongens, hoe gaan we om met grotere evenementenstromen. Bordje schoonvegen is makkelijk, verantwoordelijkheid nemen een stuk moeilijker.

Voetbalsupportersvervoer heeft in het verleden de belastingbetaler kapitalen gekost aan gesloopte treinen. Extra treinen komen er dus alleen als de organisator participeert.

Onzin. Je haalt nu verplichte combitreinen, georganiseerd om uitsupporters te voeren en betaald door de voetbalclubs (en daarmee de fans, verplichte combi's kosten al snel 50 euro tegenwoordig) door elkaar met een grote stroom normale bezoekers naar een evenement.

Overigens vervelend dat het al die reizigers is overkomen. Ik zou bij Bijlmer station bus 300 hebben genomen naar Schiphol of Haarlem en daar de rustige trein naar bijv. Rotterdam.

Twee problemen: andere vervoerder waar NS kaart niet geldig is. Daarnaast reden er geen treinen van en naar schiphol op last van de brandweer. Maar dat is wel mijn normale route: AMS Bijlmer - Schiphol - IC Direct Rotterdam - Dordrecht. Snelste en comfortabelste, maar gisteravond dus niet mogelijk.
De sprinter naar Dordrecht is opgeven ivm een eerdere verstoring.

Weet je het zeker? Het materiaal stond op het perron, er was een machinist en een HC die volgens mij alle intentie hadden gewoon te gaan rijden. Is dat dan de eerdere verstoring voorbij lage Zwaluwe geweest? En is het hebben van dit materiaal in de ochtend in Rotterdam dan belangrijker dan het vervoeren van je reizigers na middernacht?
Ben blij met de reacties van @mrfreeze en @iMark. Duizenden extra reizigers, duizenden extra inkomsten.

Over het personeel: de machinisten en conducteurs die ik gisteren gezien heb doen absoluut hun best en zijn de reden dat er uiteindelijk nog iets rijdt en beweegt, maar ze leken allemaal stuk voor stuk compleet overvallen door de mogelijke drukte. Alsof ze voor gewonere vrijdagavondritjes aan het werk waren.

Dan kan de NS als bedrijf een houding hebben (die hier op het forum ook wordt "verdedigd") van als de organisator niets regelt, we niets extra's doen, maar dan zadel je dus uiteindelijk je eigen personeel en betalende reizigers op met een probleem. Beetje extra inlevingsvermogen is wel gewenst.

Jammere is dat ik 5 / 6 jaar geleden ook zo'n avond heb meegemaakt en dat het gewoon aanleiding is om te zeggen "dan maar niet met de trein". Dat moet je doel niet zijn als vervoersbedrijf.
Reputatie 7
Badge
.. is het hebben van dit materiaal in de ochtend in Rotterdam dan belangrijker dan het vervoeren van je reizigers na middernacht?Ik ben allesbehalve een NS-fan, maar Uw reactie is suggestief en flauw. Dit is een reizigers service forum. Geen dumpplek voor kwade veronderstellingen, nadat U een onprettige terugreis hebt gehad. Deelnemers hier doen moeite om de achtergrond uit te zoeken, en U vindt het nodig om ongecontroleerde meningen te dumpen.
Reizigers die 's nachts vastlopen na verstoringen of andere problemen met NS-treinen worden altijd naar hun bestemming gebracht, maar soms gaat dat niet zo snel als men wil. Snel via NS-personeel, Info-zuil op het perron of 0307515155 (24x7 bereikbaar) melden versnelt ook deze "thuiskom"actie.

Volgens mij is er daarom ieder jaar overleg met de KNVB over het complete speelschema. Blijkbaar leidt dat niet tot afspraken over extra materiaal inzet in Amsterdam, waar dat in Rotterdam wel regelmatig gebeurd.Begin eerst eens op het forum van de KNVB duidelijk te maken dat men resultaatgerichte afspraken moet maken over voor en na transport bij wedstrijden zowel met verkeersbegelei-ders, als met vervoerders. Als dat rond is, nemen we de rol van de vervoerder onder de loep.
Ook kan de NS zelf bij de concessie aangeven "jongens, hoe gaan we om met grotere evenementenstromen. Bordje schoonvegen is makkelijk, verantwoordelijkheid nemen een stuk moeilijker. U hebt de concessievoorwaarden gelezen?
Je haalt nu verplichte combitreinen, georganiseerd om uitsupporters te voeren en betaald door de voetbalclubs (en daarmee de fans, verplichte combi's kosten al snel 50 euro tegenwoordig) door elkaar met een grote stroom normale bezoekers naar een evenement. Het is mij om het even hoe U het noemt: de kosten van de combiticket droegen en dragen niet de schade die NS niet kan verhalen op de clubs. En de opbrengst van deze treinritten voor en na de wedstrijd in de Arena is ook lager dan nodig om extra (lange) treinen in te zetten: U en vele anderen reizen gratis of met korting op een NS-abonnement.
Twee problemen met bus 300: andere vervoerder waar NS kaart niet geldig is. Daarnaast reden er geen treinen van en naar schiphol op last van de brandweer. Maar dat is wel mijn normale route: AMS Bijlmer - Schiphol - IC Direct Rotterdam - Dordrecht. Snelste en comfortabelste, maar gisteravond dus niet mogelijk. Ik had het over MIJN keuze, want de bus kost nog geen 4 euro, en er reden vanaf 23.30 weer treinen, maar kennelijk check ik de reisplanners en sociale media anders dan U.
Reputatie 7
Badge +3
@PaulBez
De extra inkomsten uit de kaartverkoop zijn heel beperkt (veel abonnementshouders) en dekken op geen stukken na de extra kosten van extra treinen. Zeker bij avond-en nachtvervoer.
Reputatie 7
Badge +3
Tegelijkertijd levert het net doen of er geen voetbalwedstrijd is NS de reputatie op van een krankzinnig bedrijf dat geheel in de eigen werkelijkheid leeft en oprecht verbaasd is dat er meer mensen dan anders met de trein willen reizen. Hierdoor worden de reguliere reizigers, de extra reizigers en het eigen personeel in gevaar gebracht.
NS heeft ook een maatschappelijke taak en dient rekening te houden met wat er in de boze buitenwereld gebeurt. In een niet zo lang verleden had NS een Landelijk Dagplan Overleg (LDO) waar alle evenementen in kaart gebracht werden. Dat kon ook betekenen dat er werkzaamheden verschoven werden vanwege een evenement en dat er extra materieel werd ingezet. Het lijkt wel eens of NS al deze basisvaardigheden niet meer in huis heeft.

De werkomstandigheden van het personeel tijdens dit soort avonden zouden een belangwekkend onderwerp voor de vakorganisaties moeten zijn. Ik begrijp dan ook niet dat hier niet veel meer stampij over gemaakt wordt.
Reputatie 7
Badge
De werkomstandigheden van het personeel tijdens dit soort avonden zouden een belangwekkend onderwerp voor de vakorganisaties moeten zijn. Ik begrijp dan ook niet dat hier niet veel meer stampij over gemaakt wordt.

een onderons ruiltje? als jullie niet... dan gaan wij niet ... ?
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
De vakbonden wilden liever weer een loonsverhoging. En aangezien NS rode cijfers schrijft blijft er dan voor andere eisen geen geld meer over. Een kwestie van keuzes maken.

Beetje vreemd trouwens om NS hier de schuld van te geven aangezien de KNVB aan deze wedstrijd vele tonnen over houdt en geen cent wenst te betalen.

Verder is het schermen met maatschappelijke verantwoordelijkheid iets van vroeger. Anno 2018 is NS gewoon een bedrijf dat zijn eigen broek moet ophouden. Net als een koekjesfabriek die ook geen maatschappelijke verantwoordelijkheid draagt.
Badge
Daarnaast: hoe fair is het om te toeteren dat NS "maatschappelijke verantwoordelijkheid" moet nemen, maar ondertussen voorbij te gaan aan het feit dat NS nul overheidssubsidie ontvangt?
Als men daadwerkelijk waarde hecht aan die "maatschappelijke verantwoordelijkheid" van NS, zorg dan eerst dat de regering, die in de eerste plaats de "maatschappelijke verantwoordelijkheid" in Nederland dient te dragen en te waarborgen, daar ook aan gaat bijdragen.
Reputatie 7
Badge +3
De maatschappelijke verantwoordelijkheid van NS is dat men onveilige situaties moet voorkomen voor zowel reizigers als het eigen personeel. Als het bedrijfsmodel van NS pieken in het vervoer zoals na een voetbalwedstrijd niet adequaat kan verwerken dan deugt het bedrijfsmodel niet.

Zelfs als er door de KNVB niet is overlegd met NS over de aan- en afvoer van reizigers dan nog leeft men bij NS natuurlijk niet onder een steen. Men kan ook zelf initiatief tonen en bijvoorbeeld interlandretours marketen. De situatie van afgelopen vrijdagavond is natuurlijk een aanfluiting. En dat staat los van het feit of NS nu wel of geen subsidie krijgt. Op Koningsdag krijgt NS ook geen subsidie maar neemt men wel uitgebreide maatregelen.
De enig aandeelhouder van de NS is de overheid. De NS maakt winst. Vestzak-broekzak. ...
Reputatie 7
Badge
Anno 2018 is NS gewoon een bedrijf dat zijn eigen broek moet ophouden. Net als een koekjesfabriek die ook geen maatschappelijke verantwoordelijkheid draagt.
Was NS maar als een koekjesfabriek. Dan was product aansprakelijkheid(sstelling) heel wat simpeler en sneller. Nu kom je als reiziger/consument bij klacht en bezwaar in een kleverige mistige brei van overlappende en tegengestelde regels en uitzonderingen, waardoor het elke keer een tombola is waar en hoe je bezwaar moet maken. NS maakt daarvan handig gebruik, zie BOA klacht afwikkeling, en OV-fiets voorwaarden. Een klacht over een ziekmakend koekje is heel wat gemakkelijker en succesvoller te doen.
Reputatie 7
Badge +3
Bovendien kan ik in de winkel kiezen voor koekjes van een andere leverancier als ik de koekjes niet lekker vind. Op het station kan ik niet kiezen voor een andere trein als ik geen zin meer heb in de treinen van NS.

NS (of een andere aanbieder van openbaar vervoer) vergelijken met een koekjesfabriek is om velerlei redenen uiterst ongelukkig.
Reputatie 7
Badge +3
@Nooduitgang
De winst van Abellio in Duitsland en Engeland was afgelopen jaar hoger dan de winst van het hele NS-concern en dat betekent domweg dat er in Nederland verlies werd geleden. In dat Nederlandse verlies zit dan ook nog de winst op de horeca.

Het is duidelijk dat geen enkele aanhouder en financier (NS koopt al zijn materieel met geleend geld) dat blijft accepteren, DB accepteert dat ook niet van Arriva. NS is in Nederland al enkele jaren financieel aan het afglijden. Met heeft de problemen lang verdoezeld door eindeloos door te rijden met afgeschreven materieel maar nu er geïnvesteerd moet worden dreigt NS door het ijs te gaan zakken.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Zelfs als je verhaal waar zou zijn is dat nog geen enkele reden om dan maar geen maatregelen te treffen bij vooraf bekende pieken in het reizigersaanbod. Dat is gewoon belabberde bedrijfsvoering.

Verder is er natuurlijk geen sprake van dat de enige aandeelhouder NS in een gat laat vallen. NS is veel te belangrijk in het totale mobiliteitsvraagstuk in Nederland. Too big to fail. Misschien is dat wel een van de oorzaken van alle problemen. Er wordt in de organisatie geen enkele urgentie gevoeld om problemen op te lossen, van welke aard dan ook.
[Ik ben allesbehalve een NS-fan, maar Uw reactie is suggestief en flauw. Dit is een reizigers service forum. Geen dumpplek voor kwade veronderstellingen, nadat U een onprettige terugreis hebt gehad. Deelnemers hier doen moeite om de achtergrond uit te zoeken, en U vindt het nodig om ongecontroleerde meningen te dumpen.

Wat denk je hiermee te bereiken? Als je zo reageert ga ik echt niet denken "goh, wat een leuke persoon is klant_Jac, laat ik daar eens mee in discussie gaan", maar vind ik je misplaatst zwaaien met een opgeheven vingertje. En als je argumenten daarna ook nog eens slecht zijn, dan ben ik wel klaar met je.

Reizigers die 's nachts vastlopen na verstoringen of andere problemen met NS-treinen worden altijd naar hun bestemming gebracht, maar soms gaat dat niet zo snel als men wil. Snel via NS-personeel, Info-zuil op het perron of 0307515155 (24x7 bereikbaar) melden versnelt ook deze "thuiskom"actie.

Ja ik ben thuis gekomen met de NS, hoera! Met meer dan een uur vertraging en problemen met werkelijk iedere trein die ik ben ingestapt.

Begin eerst eens op het forum van de KNVB duidelijk te maken dat men resultaatgerichte afspraken moet maken over voor en na transport bij wedstrijden zowel met verkeersbegelei-ders, als met vervoerders. Als dat rond is, nemen we de rol van de vervoerder onder de loep.

Ook daar worden dit soort dingen aangekaart. Waarom het daar zou moeten beginnen en niet gelijktijdig opgaat is mij niet duidelijk.

U hebt de concessievoorwaarden gelezen?

Moet ik als betalende reiziger de gehele concessie gaan lezen? Beetje gek, ik dacht dat ik een kaartje moest kopen en er dan vanuit mag gaan dat ik vervoerd wordt (nee geen recht op een zitplaats).
Vanmiddag pak ik om 15.00 de trein naar Delft, hopelijk kan ik voor die tijd de hele concessie nog even lezen, mag ik anders niet mee van je? Het slechtste argument van al je argumenten.

Het is mij om het even hoe U het noemt: de kosten van de combiticket droegen en dragen niet de schade die NS niet kan verhalen op de clubs. En de opbrengst van deze treinritten voor en na de wedstrijd in de Arena is ook lager dan nodig om extra (lange) treinen in te zetten: U en vele anderen reizen gratis of met korting op een NS-abonnement.

Hoe ik het noem is wel relevant want dergelijke combitreinen worden op een hele andere manier georganiseerd en gefinancierd. Hier ben je zelf degene die "suggestief en flauw" reageert.
En als we alleen nog treinen laten rijden waarvan de opbrengsten lager zijn dan de kosten dan zijn er nog wel wat meer ritten te schrappen uit de gehele dienstregeling. Twee hele slechte argumenten van je.

Ik had het over MIJN keuze, want de bus kost nog geen 4 euro, en er reden vanaf 23.30 weer treinen, maar kennelijk check ik de reisplanners en sociale media anders dan U.

Dus als jij om 22.45 de reisplanner checkt en ziet staan dat er een stremming is in de Schiphol tunnel, dan pak je op dat moment alsnog de bus naar Schiphol in de hoop dat die stremming drie kwartier later verholpen is? Heel bijzonder, zeker als je "nog geen 4 euro" bij moet betalen. Wederom, heel erg slecht argument.

Conclusie 1: Alleen maar slechte argumenten van klant_Jac en na deze beantwoording laat ik je verder links liggen want discussiëren met je heeft weinig zin.

Conclusie 2: Best veel mensen op dit forum vinden het te verantwoorden dat de NS geen extra moeite doet om bij evenementen in de Arena grote groepen mensen te vervoeren. Blijkbaar zijn deze klanten anders dan andere klanten en ik ben benieuwd waar ik op mijn vervoersbewijs dat verschil kan zien......
Reputatie 7
Badge
Best veel mensen op dit forum vinden het te verantwoorden dat de NS geen extra moeite doet om bij evenementen in de Arena grote groepen mensen te vervoeren. Blijkbaar zijn deze klanten anders dan andere klanten en ik ben benieuwd waar ik op mijn vervoersbewijs dat verschil kan zien......
Het verschil ziet u als u kijkt in dat spiegelende vlakje op de OV-chipcard... 😉

Reageer