beantwoord

Nieuw station eindhoven

Ik vraag me af wanneer eindhoven een nieuw station krijgt? Het kost veel geld maar soms moet het, het station stelt van binnen niks voor eigenlijk een gang die van voren naar achteren gaat, met trappen naar het perrons en dat is het, als men kijkt naar Amsterdam bijlmer arena die groter lijkt te zijn, eindhoven verwerkt naar mijn gevoel wel 90.000 mensen per dag geloof ik en soms kan het erg druk zijn. Wanneer gebeurt het? 

Ik zag op Youtube ook verschillende concepten van eindhoven centraal.

icon

Beste antwoord door Robert B 4 maart 2020, 21:08

Het station is inderdaad een monument en is fors verbeterd na de verbouwing die enkele jaren geleden afgerond is.

Voorheen waren er bijvoorbeeld geen roltrappen naar beneden, en ook geen liften (dan moest je met personeel/assistentie naar de goederentunnel en zo).

De oude stationstunnel/doorgang is er nog steeds, en heel mooi gerenoveerd, met mozaieken in de vloer en zo, en mooie rustige verlichting en zitgelegenheden.

Loop daar eens doorheen en zie hoe mooi dat is, zonder horeca en andere winkeltjes die je ook wel buiten het station kunt vinden.

Als Eindhoven een nieuw station krijgt dan zal dat denk ik een aftakking zijn tussen Strijp-S en Best naar Airport.

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Eh, het is juist 2 jaar geleden verbouwd.  https://www.prorail.nl/nieuws/fotos-van-het-vernieuwde-station-eindhoven

Reputatie 5

Volgens mij is er alles aanwezig dat op een station hoort er ontbreekt niets en is het ook nog een rijksmonument.

De meeste stations bestaan uit een gang of passage met shops met trappen naar de perrons zelfs Rotterdam heeft met het nieuwe station hetzelfde concept.

Alleen Amsterdam CS is een uitzondering met meerdere passages en de IJ hal en Utrecht met een grote stationshal boven de perrons.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad is station Eindhoven een rijksmonument.

Verder behoort het station tot de “Collectie”, de door NS en ProRail tot belangrijkste stations uitverkoren gebouwen qua architectuur.

Een nieuw stationsgebouw in Eindhoven zit er niet in.

Badge +3

Het station is inderdaad een monument en is fors verbeterd na de verbouwing die enkele jaren geleden afgerond is.

Voorheen waren er bijvoorbeeld geen roltrappen naar beneden, en ook geen liften (dan moest je met personeel/assistentie naar de goederentunnel en zo).

De oude stationstunnel/doorgang is er nog steeds, en heel mooi gerenoveerd, met mozaieken in de vloer en zo, en mooie rustige verlichting en zitgelegenheden.

Loop daar eens doorheen en zie hoe mooi dat is, zonder horeca en andere winkeltjes die je ook wel buiten het station kunt vinden.

Als Eindhoven een nieuw station krijgt dan zal dat denk ik een aftakking zijn tussen Strijp-S en Best naar Airport.

Badge +3

Volgens mij is er alles aanwezig dat op een station hoort er ontbreekt niets en is het ook nog een rijksmonument.

De meeste stations bestaan uit een gang of passage met shops met trappen naar de perrons zelfs Rotterdam heeft met het nieuwe station hetzelfde concept

Leiden en zo hetzelfde. Eindhoven is wat dat betreft wat ‘overbemeten’ met 30 poortjes en zo, maar in ieder geval toekomstbestendig.

Het busstation (met een stuk of 10 perrons) kan wel een upgrade gebruiken.

Oke bedankt voor het antwoorden.

Reputatie 6

Het is natuurlijk van buiten wel een lelijke na-oorlogse doos uit 1956 😉  Ik kan me voorstellen dat sommige mensen graag een compleet nieuwe, moderne vormgeving zien zoals het station in Arnhem of Rotterdam.

Dat is eigenlijk wat ik bedoel, wat moet het station voorstellen, het ziet er best blokkerig uit.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk van buiten wel een lelijke na-oorlogse doos uit 1956 😉  Ik kan me voorstellen dat sommige mensen graag een compleet nieuwe, moderne vormgeving zien zoals het station in Arnhem of Rotterdam.

Zo lang dagelijks het treinverkeer op allerlei baanvakken moet worden stilgelegd omdat het spoor van ellende uit elkaar valt lijkt me dat er wel andere prioriteiten zijn dan weer honderden miljoenen uit te geven aan een nieuw station in Eindhoven omdat sommige mensen het niet mooi vinden.

Reputatie 6

Het stelt niet speciaal iets voor, het is gewoon architectuur uit de jaren '50 van de vorige eeuw en is een typisch, klassiek voorbeeld van de bouwstijl van toen waardoor het de monumentenstatus heeft. Daardoor mag het niet gesloopt worden maar wel volgens allerlei regels en eisen van binnen verbouwd. Arnhem had ook zo'n vijftiger jaren station (1954), maar kreeg geen monumentenstatus. Daarom ging de sloopkogel erop heeft Arnhem nu een hedendaags modern station.... Alhoewel ook daarbij over smaak te twisten valt.

Reputatie 7
Badge +3

Als Arnhem of de graftombe in Breda het voorbeeld zijn zou ik al helemaal geen nieuw station willen.

Reputatie 6

Zo lang dagelijks het treinverkeer op allerlei baanvakken moet worden stilgelegd omdat het spoor van ellende uit elkaar valt lijkt me dat er wel andere prioriteiten zijn dan weer honderden miljoenen uit te geven aan een nieuw station in Eindhoven omdat sommige mensen het niet mooi vinden.

Dat klopt zeker. Daardoor blijven sommige steden met zulke na-oorlogse stations zitten - vaak tot hun spijt. Die architectuur staat helaas meestal niet bekend om de attractieve waarde.

Reputatie 6

Als Arnhem of de graftombe in Breda het voorbeeld zijn zou ik al helemaal geen nieuw station willen.

Haha nee inderdaad.... Breda is een lekke (nog altijd!) betonnen doos opgesierd met marmer en loslatende steenstrips. Maar toch won het toen een architectuurprijs.... In Arnhem vind ik de perrons geslaagd... Het gebouw en busplein echter niet.... 

Reputatie 7
Badge +3

Een groot voordeel van de “klassieke” stations is dat ze over het algemeen zeer functioneel zijn als ontvangstgebouw voor reizigers. Bij een aantal nieuwe ontwerpen lijkt de vormgeving belangrijker dan de functionaliteit.

Ik heb zo mijn twijfels of een aantal stationsgebouwen die zijn neergezet als Nieuw Sleutelproject (NSP) ooit in de “Collectie” terecht zullen komen. Ik ben wel enthousiast over het nieuwe Rotterdam Centraal, vooral vanwege de schitterende overkapping.

Reputatie 6

Het stelt niet speciaal iets voor, het is gewoon architectuur uit de jaren '50 van de vorige eeuw en is een typisch

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Dat het stationsgebouw sterk op een Philips-radio uit die tijd lijkt zal echt geen toeval zijn.

Uit die tijd was het wel een bijzondere keuze.

Badge +3

Dat het op een radio lijkt (gezien vanuit het centrum) was niet eens de bedoeling van de architect maar in de volksmond heet het inderdaad ‘de radio’.

In 1960 is er inderdaad een radio ontworpen en gebouwd door Philips die gelijkenissen met dit gebouw vertoont, de Philips B0X15U. Dit toestel is dus zeven jaar na het stationsontwerp ontworpen. De radiogelijkenis is dan ook een anekdote, die vanwege zijn aansprekendheid moeilijk te bestrijden is.

Ook een leuk detail, het gebouw zelf is na de verbouwing 60% energieneutraler wegens 1900 zonnepanelen op het dak. Dat had nogal wat voeten in de aarde, want op een Rijksmonument leg je die niet zomaar…

https://www.prorail.nl/nieuws/ze-doen-het-de-zonnepanelen-op-station-eindhoven

Ik heb opgezocht en bleek dus dat eindhoven centraal een rijksmonument is, nooit geweten, maar er zitten voor als nadelen achter, er is wel sprake van reizigersgroei.

Badge +3

Ik heb opgezocht en bleek dus dat eindhoven centraal een rijksmonument is, nooit geweten, maar er zitten voor als nadelen achter, er is wel sprake van reizigersgroei.

Van buiten lijkt het een schoenendoos of radio (passen we daar wel allemaal in?) maar eenmaal binnen merk je daar niets van. Geen rijen voor poortjes en zo (die hebben ze in overvloed) en de keuze uit twee passages, de 30 meter brede met alle retail/winkeltjes daar, of de ‘ouderwetse’ van 10 of 12 meter of zo.. voor als je alleen maar lekker rustig naar een perron wilt (met een trap, dat dan weer wel).

Eindhoven is wel mooi daar niet van maar er komt ooit een moment dat er verbouwd moet worden om de capaciteit aan te kunnen, het kan nu al druk zijn, zoals bij carnaval, de sprinters zowel intercity zaten stampvol.

Reputatie 6
Badge

Eindhoven is wel mooi daar niet van maar er komt ooit een moment dat er verbouwd moet worden om de capaciteit aan te kunnen, het kan nu al druk zijn, zoals bij carnaval, de sprinters zowel intercity zaten stampvol.

De capaciteit kan het nu al beter aan dan eerst. Maar met carnaval kan je extra drukte verwachten, vooral als er een dweilorkest in de gang staat te blazen. Maar er zal vast in de toekomst nog meer ruimte worden gecreëerd als het nodig is.

Reputatie 7
Badge +3

Juist door de poortjes is het rustiger geworden omdat er veel minder passanten zijn.

Badge +3

Juist door de poortjes is het rustiger geworden omdat er veel minder passanten zijn.

Er zijn wat minder ‘ongewenste personen’ binnen de poortjes (omdat die nu mogelijk gecontroleerd kunnen worden op een geldig vervoerbewijs of een passage op een ov-chipkaart, of een e-ticket). 

Voor de rest is de reizigerssrtoom niet veel veranderd. Misschien bij PSV wedstrijden of carnaval of Guus Meeuwis in juni wel? Maar daar is altijd wel (ingehuurd, gele hesjes) personeel voor om de meute met zachte g en harde hand of suffe reisadviezen te begeleiden :nerd: 

De 4GS mensen deden dat wel leuk! Linkje.. :laughing:

Reputatie 6

Was er niet eens een plan om ook een uitgang te maken naar de fietstunnel die aan de oostkant onder de sporen doorloopt?

Badge +3

Ik denk het niet want die fietstunnel is 300 meter verderop, en loopt langs het riviertje de Dommel (Dommeltunneltje). Bovendien is die hooguit 4 meter breed en nogal druk, want komt uit bij de TU/e.

Om daar een (voetgangers)uitgang te maken zou dat flink op de schop moeten. Van mij mogen ze, maar dan moet die tunnel ook onder de kruising Stationsweg / Fuutlaan / Parklaan door (waar je nu soms minutenlang in de file staat om alle fietsers voor te laten).

Oh, bij nader inzien https://www.openstreetmap.org/way/4353147 is het wel logisch want de perrons eindigen vlak voor het tunneltje. Dan is het maar enkele meters inderdaad.

Kan je er een soort mini Strijp-S van maken, waar je ook je kont bijna niet kunt keren als het druk is. :smile:

Reageer