Er zijn weer nieuwe stakingen gepland die misschien zullen beginnen vanaf vrijdag 6 juni.
Gaat de NS voor dinsdagmiddag niet in op de cao-eisen van de bonden dan wordt er vranaf vrijdag gestaakt, met als start regio Midden. Daarna volgen alle andere regio's…
6 Juni: Regio Midden
10 Juni: Regio West
12 Juni: Regio Noord-West en Oost
16 Juni: Regio Noord en Zuid
17 Juni: Landelijk
https://www.treinreiziger.nl/eerste-van-5-spoorstakingen-al-vrijdag-6-juni-gepland/
Klopt, het is spijtig dat het weer zo ver moet komen. Loonstijgingen van 2,7% per 1 maart 2025, 2,5% per 1 maart 2026 en 0,7% per 1 januari 2027 zijn in deze tijden gewoon echt te mager naast dat een CAO voor over meerdere jaren al een slecht idee is.
Verwachting: geen NS-treinen in heel het land a.s. vrijdag
Verwachting: geen NS-treinen in heel het land a.s. vrijdag
In principe lukte het vorig jaar wel met de ProRail stakingen, maar goed een ochtend geen treinen in midden Nederland is toch wel wat heel anders dan een hele dag geen treinen in midden Nederland.
En natuurlijk is een ProRail staking ook anders, hier komt NS echt personeel tekort en bij de staking van ProRail niet. Het zal mij benieuwen hoe het er na dinsdag middag uit zal komen te zien.
Regio midden betekent in de regel dat er niks kan rijden: bijsturing personeel staakt ook...
Regio midden betekent in de regel dat er niks kan rijden: bijsturing personeel staakt ook...
Hmmm, nou ja, ik vind ‘regio Midden’ dan wel misleidend, maar in principe is het wel de waarheid. Er wordt gestaakt in regio Midden. Dat de rest van Nederland daar last van zal hebben, kan de vakbonden natuurlijk niets schelen. Sterker nog, dat vinden ze waarschijnlijk alleen maar beter.
Het zal een dag of twee a drie vantevoren wel duidelijk worden of er nog enigszins treinverkeer mogelijk is of helemaal niks. Maar reken maar op het laatste. Een van de jammerlijke gevolgen van de centralisatie van het personeel.
Zucht, het is weer zo ver met de jaarlijkse ellende. Wanneer leren mensen in de ov-sector nou eens met elkaar praten en in goed overleg compromissen bereiken zoals in zo veel andere sectoren in plaats van aktijd maar weer reizigers te duperen? Het gemis van informatie die via deze community vaak iets minder te laat beschikbaar was, zal ook niet helpen om het reizigers makkelijker te maken. Dit was immers ook weer de eerste plek waar ik dit verneem.
De belangrijkste bron van NS-klanteninformatie - dit forum - is solidair. Vanaf 1 juni staken wij ook. Helaas is er geen werkhervatting gepland.
Zucht, het is weer zo ver met de jaarlijkse ellende. Wanneer leren mensen in de ov-sector nou eens met elkaar praten en in goed overleg compromissen bereiken zoals in zo veel andere sectoren in plaats van aktijd maar weer reizigers te duperen? Het gemis van informatie die via deze community vaak iets minder te laat beschikbaar was, zal ook niet helpen om het reizigers makkelijker te maken.
Op de valreep dan nog en waarschijnlijk zal dit mijn allerlaatste bericht op de community worden: ja, het is lullig voor de reizigers en ja, we zouden het graag anders zien. Publieksvriendelijke acties zoals geen kaartcontroles zijn verboden door de rechter. Blijft over staken om een punt te maken.
Er zijn negen overlegdagen geweest, tijdens die dagen is de werkgever precies +0.22% op jaarbasis toegeschoven naar de eisen van de vakbonden (4%). Vier procent is niet onredelijk hoog. Mijn huur stijgt al met meer dan dat percentage net als waarschijnlijk alle andere denkbare kosten. Ik lees op bv. Treinreiziger alweer veel weerstand tegen vakbonden. Bedenk je wel dat vakbonden de enige verdediging zijn die werknemers hebben tegen het schofterige gegraai van bovenaf. 23.59 dus ik moet het bericht afronden vrees ik. Hoop dat we er snel uit zijn en het qua staken uiteindelijk mee gaat vallen...
Jammer dat een salaris onder de balkenendenorm en zonder bonus wordt gekwalificeerd als 'gegraai'. Ga er maar aan staan, het boegbeeld zijn van het meest besproken bedrijf van het land.
Een heel ander punt is dat ik denk dat NS veel personeel in dienst heeft in verhouding tot wat nodig is om de treinen echt te rijden. Dat leidt tot hoge loonkosten. Tijd voor een ronde bezuinigen op onzinbanen?
Jammer dat een salaris onder de balkenendenorm en zonder bonus wordt gekwalificeerd als 'gegraai'. Ga er maar aan staan, het boegbeeld zijn van het meest besproken bedrijf van het land.
Een heel ander punt is dat ik denk dat NS veel personeel in dienst heeft in verhouding tot wat nodig is om de treinen echt te rijden. Dat leidt tot hoge loonkosten. Tijd voor een ronde bezuinigen op onzinbanen?
Met gegraai van bovenaf doel ik meer algemeen op instellingen, corporaties, overheden en inderdaad ook bedrijven, maar niet specifiek op onze directeur. Waar ik overigens wel van mening ben dat het allemaal wel een paar tandjes minder mag. Ben al eens eerder uitgemaakt voor communist hier op dit forum en wat dat betreft klopt dat dan ook wel; lonen moeten wat mij betreft veel meer gelijkgetrokken worden en niet bestaan uit enorme excessen (en dan denk ik oa aan voetballers, influencers, popsterren en ja ook CEO's etc). Disclaimer, daarmee zeg ik niet dat er geen verschillen meer zouden moeten bestaan.
Op welke beroepen zou jij bezuinigen? Ongetwijfeld niet die van jezelf…