Nog meer (niet bepaald onverwachte) problemen voor de HSL

  • 25 January 2024
  • 33 reacties
  • 891 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Naar aanleiding van een quickscan (technisch onderzoek) rijden er vanaf vandaag minder treinen op de HSL en is de snelheid (naast de reeds aanwezige beperking van 80 km/u) op (zover ik het uit het bericht opmaak) de rest van het stuk vanaf Hoofddorp tot aan de Groene Hart Tunnel teruggebracht naar 120 km/u.

Prognose wordt door ProRail niet gegeven, maar de beperking van 80 ligt er al zo'n anderhalf jaar in en wordt waarschijnlijk pas volgend jaar aangepakt.

https://www.prorail.nl/nieuws/minder-treinen-tussen-amsterdam-en-rotterdam


33 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ach ja kan er ook nog wel bij. Maar dat geldt dus ook voor de Eurostar?? In dat geval zal deze wel een claim neerleggen.

Las overigens ook zojuist op X dat er weer reizigers waren flauwgevallen in een ICNG-5. Volgens mij zou het nu toch wel duidelijk moeten zijn dat een ICNG-5 tussen Schiphol en Rotterdam in de spits niet kan en al helemaal niet op een donderdag. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ach ja kan er ook nog wel bij. Maar dat geldt dus ook voor de Eurostar?? In dat geval zal deze wel een claim neerleggen.

Vervoerder in Nederland voor Eurostar is NS dus die zal dan moeten claimen.

Reputatie 7
Badge +1

Ach ja kan er ook nog wel bij. Maar dat geldt dus ook voor de Eurostar?? In dat geval zal deze wel een claim neerleggen.

Vervoerder in Nederland voor Eurostar is NS dus die zal dan moeten claimen.

Ook voor voorheen Thalys?

Badge +3

Las het net op https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/25/prorail-dienstregeling-amsterdam-rotterdam-wordt-voorlopig-beperkt-door-snelheidsbeperkingen-a4188158

Moet maar eens afgelopen zijn om de afstand te berekenen alsof er via Haarlem gereisd wordt, en dan nog toeslag ook!

Las het net op https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/25/prorail-dienstregeling-amsterdam-rotterdam-wordt-voorlopig-beperkt-door-snelheidsbeperkingen-a4188158

Moet maar eens afgelopen zijn om de afstand te berekenen alsof er via Haarlem gereisd wordt, en dan nog toeslag ook!

Veel minder capaciteit in combinatie met lagere tarieven gaat hem natuurlijk niet worden.

Wel vraag je je af welke technische naievelingen destijds verantwoordelijk waren voor de bouw.

Reputatie 7
Badge +1

@Robert B : dit stond toch al in de openingspost van @Edwin 

Badge +3

Veel minder capaciteit in combinatie met lagere tarieven gaat hem natuurlijk niet worden.

Dat is waar, vraag en aanbod natuurljk heftig in onbalans. En dynamische tarieven of (kuch) een reserveringssysteem gaat dat natuurlijk niet oplossen, in tegenstelling tot de energiemarkt 🤔

Het is nog even afwachten hoe lang er minder treinen blijven rijden, ik neem aan dat men op korte termijn zal proberen de dienstregeling aan te passen door 1 à 2 minuten extra rijtijd toe te voegen en de boel weer conflictvrij te maken. Het zal inderdaad wel netjes zijn dat men de toeslag tijdelijk opheft zolang men er treinen uitvallen, maar zodra er weer 4 treinen per uur rijden kan men de toeslag gewoon rechtvaardigen want deze extra snelheidsbeperking kost hooguit 1,5 minuut extra.

Reputatie 7
Badge

Het is nog even afwachten hoe lang er minder treinen blijven rijden, ik neem aan dat men op korte termijn zal proberen de dienstregeling aan te passen door 1 à 2 minuten extra rijtijd toe te voegen en de boel weer conflictvrij te maken. Het zal inderdaad wel netjes zijn dat men de toeslag tijdelijk opheft zolang men er treinen uitvallen, maar zodra er weer 4 treinen per uur rijden kan men de toeslag gewoon rechtvaardigen want deze extra snelheidsbeperking kost hooguit 1,5 minuut extra.

Hooguit anderhalve minuut? Waar haal je dat vandaan? We rijden een kwart van de (tot woensdag) toegestane snelheid minder, de TSR van 80 niet meegerekend. IC Brussel liep hiervoor al standaard 4 minuten op, Eurostar (rood en blauw) nog veel meer.

Bovendien ga je me niet wijsmaken dat dit snel opgelost is, het betreft hier constructiefouten, waar naast veel tijd, een enorme hoeveelheid geld voor nodig is.

 

Goed lezen, ik zeg 1,5 minuut extra, dus bovenop de bestaande snelheidsbeperkingen waarvoor al zo veel mogelijk in de dienstregeling extra ruimte is gemaakt (Eurostar naar Parijs vertrekt bijvoorbeeld al enige tijd 4 minuten vroeger uit Schiphol vanwege de snelheidsbeperkingen).

En ik beweer ook helemaal nergens dat het snel opgelost is, alleen dat men zal proberen de dienstregeling hier verder op aan te passen waardoor er wel weer gewoon 4 treinen per uur kunnen rijden.

Reputatie 7
Badge

Goed lezen, ik zeg 1,5 minuut extra, dus bovenop de bestaande snelheidsbeperkingen waarvoor al zo veel mogelijk in de dienstregeling extra ruimte is gemaakt (Eurostar naar Parijs vertrekt bijvoorbeeld al enige tijd 4 minuten vroeger uit Schiphol vanwege de snelheidsbeperkingen).

En ik beweer ook helemaal nergens dat het snel opgelost is, alleen dat men zal proberen de dienstregeling hier verder op aan te passen waardoor er wel weer gewoon 4 treinen per uur kunnen rijden.

Ik heb je bericht goed gelezen en vraag me dus af hoe jij op anderhalve minuut komt, met ¾ van de voorheen toegestane snelheid op de rest van het stuk.

Gewoon een simpele rekensom, de snelheidsbeperking is 14,5 kilometer lang en als je over zo'n afstand 120 rijdt i.p.v. 160 kost je dat 109 seconden. De beperking van 80km/u valt daar echter nog binnen dus netto zal het niet meer dan 1,5 minuut zijn, ten opzichte dus van de reeds bestaande extra rijtijd.

 

Dat is waar, vraag en aanbod natuurljk heftig in onbalans. En dynamische tarieven of (kuch) een reserveringssysteem gaat dat natuurlijk niet oplossen, in tegenstelling tot de energiemarkt 🤔

Een reserveringssysteem werkt sowieso niet als zowel de treindienst als de materieelinzet zo onvoorspelbaar is als nu.

Reputatie 7
Badge +1

Gewoon een simpele rekensom, de snelheidsbeperking is 14,5 kilometer lang en als je over zo'n afstand 120 rijdt i.p.v. 160 kost je dat 109 seconden. De beperking van 80km/u valt daar echter nog binnen dus netto zal het niet meer dan 1,5 minuut zijn, ten opzichte dus van de reeds bestaande extra rijtijd.

Ja en jij denkt dus dat een machinist exact op de centimeter gaat afremmen en ook weer gaat optrekken na die 14,5 kilometer. Als het computergestuurd via detectie is dan gaat dat misschien wel, zolang dit mensenwerk blijft denk ik dat je er zo maar één a twee minuten bij kan optellen. Dat rekensommetje komt wel erg simplistisch op mij over eerlijk gezegd.  

Reputatie 7
Badge

Gewoon een simpele rekensom, de snelheidsbeperking is 14,5 kilometer lang en als je over zo'n afstand 120 rijdt i.p.v. 160 kost je dat 109 seconden. De beperking van 80km/u valt daar echter nog binnen dus netto zal het niet meer dan 1,5 minuut zijn, ten opzichte dus van de reeds bestaande extra rijtijd.

Yep, zo'n rekensommetje heb ik van Prorail en NS vaker gezien.Puur theoretisch gezien klopt ie, praktisch niet. Vraag eens een HSL cabinekaart aan en kom eens kijken hoe het in werkelijkheid gaat. Dit is geen sneer of denigrerend bedoeld. 

Reputatie 7
Badge +1

Ach ja kan er ook nog wel bij. Maar dat geldt dus ook voor de Eurostar?? In dat geval zal deze wel een claim neerleggen.

Vervoerder in Nederland voor Eurostar is NS dus die zal dan moeten claimen.

Ook voor voorheen Thalys?

Jazeker.

Ja en jij denkt dus dat een machinist exact op de centimeter gaat afremmen en ook weer gaat optrekken na die 14,5 kilometer. Als het computergestuurd via detectie is dan gaat dat misschien wel, zolang dit mensenwerk blijft denk ik dat je er zo maar één a twee minuten bij kan optellen. Dat rekensommetje komt wel erg simplistisch op mij over eerlijk gezegd.  

Het gaat hier niet om een nieuwe snelheidsbeperking maar om een aangepaste snelheidsbeperking, dat verlies door onnauwkeurig remmen en optrekken heb je dus in de oude situatie ook al en verandert niet. Jouw gedachte dat je twee hele minuten extra verlies oploopt omdat een machinist opeens van 200 naar 120 moet afremmen i.p.v. naar 160 komt erg ongeloofwaardig over.

Badge +3

Yep, zo'n rekensommetje heb ik van Prorail en NS vaker gezien.Puur theoretisch gezien klopt ie, praktisch niet. Vraag eens een HSL cabinekaart aan en kom eens kijken hoe het in werkelijkheid gaat. Dit is geen sneer of denigrerend bedoeld. 

Rekensommetje over taxi (wegvervoer) ritplanningen groepsvervoer met 7 deelnemers komt een computer ook niet echt uit.

Nou ja, op dinsdag of donderdagmiddag tellen we (geen AI voor nodig) daar een kwartiertje bij op en dan zal het wel kloppen… En zowaar dat klopt, meestal 😅

Reputatie 7
Badge +1

En dan krijg je dus deze tweet van webcare. Dus we gaan dit net zoals in Zeeland telkens met een week verlengen.

 

 

Reputatie 7
Badge

Nee, die datum en tijd staat in de systemen als prognose. ProRail heeft ondertussen al aangegeven dat ze niet weten hoe lang dit gaat duren, maar heeft (voor nu in ieder geval) nog geen andere eindtijd aan hun prognose gegeven. Dan is dit waar ze mee moeten werken.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, die datum en tijd staat in de systemen als prognose. ProRail heeft ondertussen al aangegeven dat ze niet weten hoe lang dit gaat duren, maar heeft (voor nu in ieder geval) nog geen andere eindtijd aan hun prognose gegeven. Dan is dit waar ze mee moeten werken.

Bij Prorail moeten ze zo langzamerhand toch ook eens wat meer aan de reiziger gaan denken. Ja ik weet dat is veel gevraagd, maar mensen willen wel eens wat plannen. Tot morgenavond 02.00 uur is natuurlijk geen planning. je kan rustig zeggen dat dit wel enige weken gaat duren. Als het dan korter duurt (wat het zeer waarschijnlijk niet gaat doen) kan je altijd nog spreken van een meevaller. Dit soort wekelijks opschuiven maakt de reizigers alleen maar bozer. Zijn op X ook meerdere berichten over.

 

Bij Prorail moeten ze zo langzamerhand toch ook eens wat meer aan de reiziger gaan denken. Ja ik weet dat is veel gevraagd, maar mensen willen wel eens wat plannen. Tot morgenavond 02.00 uur is natuurlijk geen planning. je kan rustig zeggen dat dit wel enige weken gaat duren. 

Er is helemaal geen planning te maken, neem maar aan dat het voorlopig voor een lange, onbepaalde periode is. Er zal eerst uitgezocht moeten worden hoe ernstig het is en of de zaak überhaupt nog wel gerepareerd kan worden danwel dat de betrokken viaducten en bruggen gesloopt moeten worden. In het ergste geval (sloop) kan het zijn dat de lijn jaren buiten gebruik gaat. .

Reputatie 7
Badge

Gewoon een simpele rekensom, de snelheidsbeperking is 14,5 kilometer lang en als je over zo'n afstand 120 rijdt i.p.v. 160 kost je dat 109 seconden. De beperking van 80km/u valt daar echter nog binnen dus netto zal het niet meer dan 1,5 minuut zijn, ten opzichte dus van de reeds bestaande extra rijtijd.

Yep, zo'n rekensommetje heb ik van Prorail en NS vaker gezien.Puur theoretisch gezien klopt ie, praktisch niet. Vraag eens een HSL cabinekaart aan en kom eens kijken hoe het in werkelijkheid gaat. Dit is geen sneer of denigrerend bedoeld. 

Theoretisch klopt dit ook al niet omdat niet is meegerekend dat een trein überhaupt moet remmen en weer optrekken en niet ineens 120km/h rijdt waar hij daarvoor 160km/h reed en andersom.

Reputatie 7
Badge

Ik kan me niet voorstellen dat deze problemen in een paar dagen opgelost zijn.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/binnenland/6299190/toch-niet-minder-treinen-op-traject-tussen-amsterdam-en-rotterdam.html

Het systeem is sinds vrijdagochtend zo gedigitaliseerd dat de computersystemen in de trein nu weten waar langzamer gereden moet worden. Dat gebeurt daarom ook automatisch. Eerst moesten machinisten dit zelf doen.

Reageer