NS bussen Hoogeveen - Zwolle

• 16 oktober 2020
  • 6 reacties
  • 316 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Beste NS,

Ik reis vandaag van Groningen naar Utrecht waarbij ik met de snelbus moest tussen Hoogeveen en Zwolle. Het begint al met hoe de extra reistijd aangegeven wordt: 15-30 min, maar 2u45min reistijd naar Utrecht is toch echt +45min vertraging. Daarnaast werden we in Hoogeveen met zijn allen in 3 zeer krappe touringbussen gepropt, een uitzonderlijk onveilige situatie gezien de status van de coronacrisis nu. Het is dat er alleen maar jonge mensen in de bus zitten, maar als oudere zou ik me totaal onprettig voelen bij deze situatie.

Ik hoop echt dat jullie dit in de toekomst beter zullen aanpakken.

6 reacties

Hi Lisae, 

Welkom op dit forum. 

Ik neem aan dat het moet zijn de snelbus tussen Hoogeveen en Zwolle en niet Utrecht. Je kan je bericht binnen 1 uur aanpassen door op de 3 puntjes onderaan te klikken en dan bewerk te kiezen. 

Het busvervoer is een meer voorkomend topic op dit forum. Trein vervangende bussen mogen helemaal vol met zittende passagiers mits iedereen een mondkapje draagt. Ik persoonlijk zal momenteel zeker niet zo’n bus nemen, maar in principe worden hier geen regels overtreden. Vreemd blijft natuurlijk wel dat als dezelfde bus voor een busreis van het touringcarbedrijf wordt ingezet  er wel weer veel minder passagiers mee mogen.

Beste Pingpong,

Voor mijn werk moet ik af en toe naar Groningen (kan niet digitaal), dus dan zal ik helaas wel gebruik moeten maken van de bussen gezien ik geen auto heb. Veel ouderen zijn overigens ook afhankelijk van het openbaar vervoer. Ik snap dat er geen regels overtreden worden, maar ik vind wel dat de NS ook zelf verantwoordelijkheid moeten nemen. Dit kan gewoon niet. Op het station en overal omroepen dat iedereen anderhalve meter afstand moet houden en vervolgens mensen forceren dat niet te doen in de bus. Als ook maar iemand in deze bus corona had, wel of geen mondkapje, dan hebben alle omringende mensen daar 40min bij in de buurt gezeten of zelfs tegenaan gezeten (!). Een niet-medisch mondkapje gaat je dan niet beschermen tegen een besmetting..

Beste Lisae,

Ik ben het absoluut niet met je oneens, maar dit zijn helaas wel de feiten. Ik neem aan dat de buschauffeur wel goed afgeschermd zat, want anders zou ik als buschauffeur zeker niet op pad gaan.

Er zijn komende week veel werkzaamheden met behoorlijke lange busverplaatsingen (naast Zwolle-Hoogeveen, ook tussen Weert en Sittard en Apeldoorn en Arnhem/Zutphen). De nieuwe coronapiek komt ook hier zeer ongelegen. Ik zou mij wel 2 keer bedenken alvorens in een volle bus te stappen. 

Badge

Maar dit is gewoon overheidsbeleid, in het OV mogen alle plekken benut worden mits de reizigers maar mondkapjes dragen.  Daarnaast zal er kosten bewust omgegaan moeten worden met de inzet van bussen aangezien veel mensen hier er ook al problemen om maken dat er een flinke staatsbijdrage is voor het OV momenteel en dat graag ter sprake brengen in de diverse topics. Echter is die bijdrage niet toereikend om alle niet gedekte kosten waar de OV bedrijven mee kampen te betalen.

Reputatie 7

Dit kan gewoon niet. Op het station en overal omroepen dat iedereen anderhalve meter afstand moet houden en vervolgens mensen forceren dat niet te doen in de bus. 

Het is in het openbaar vervoer én dus ook in de treinvervangende bus vaak niet haalbaar 1.5 meter afstand te houden en vandaar de plicht vanuit de overheid dan een kapje te dragen. Of het nu echt goed helpt of niet is een twistpunt, maar het moet in ieder geval. Geld voor veel meer bussen om reizigers volop ruimte geven is er bij NS echt niet. Heel vervelend om zo in een bus te moeten zitten maar het is gewoon niet anders. Op de perrons is afstand houden veel makkelijker.

Reputatie 7
Badge +3

Het is en blijft vervelend als er in deze Corona-tijd met een treinvervangende bus gereisd moet worden. De kans zou klein zijn dat iemand in het OV besmet wordt, maar is niet uit te sluiten. Met verkoudheid klachten moet men thuis blijven, maar zelfs mensen die positief getest zijn blijven niet altijd thuis. De komende 2 weken zal het ondanks de oproep het reizen te beperken vanwege de herfstvakantie nog druk zijn in het OV. Ik hoop voor hen die moeten reizen het toch wat rustiger gaat worden en de treinvervangende bussen niet te vol.

Reageer