beantwoord

NS, wanneer krijgen jullie die treinvervangende bussen eens in de klauw

Reputatie 7
Badge
Vanmorgen wegens werkzaamheden stopbussen i.p.v. trein Amersfoort - Hilversum ..
NS Bus 9:06 uur komt/vertrekt te laat in Amersfoort en chauffeur neemt onderweg alle tijd voor een sightseeing... komt ie via de oostzijde bij station Hilversum, en in plaats dat hij de passagiers daar uit laat stappen (zodat we snel door de tunnel naar het perron kunnen), wacht hij met gesloten deuren voor de gesloten overwegbomen tot de trein voorbij is, om dan te stoppen bij het busstation. Eén aansluitende trein had ik al gemist, en de tweede heb ik zien vertrekken. Uur extra vertraging.

Uiteindelijk ruim 2,5 uur gedaan over Amersfoort Vathorst - Almere Buiten. Fietsen was sneller. Als ik met de streekbus was gegaan, had ik er 70 minuten over gedaan (bus 160 en M2).
icon

Beste antwoord door Anonymous 11 maart 2018, 22:50

Buschauffeurs zijn verplicht reizigers op de officiële plek af te zetten, al is het maar verzekeringstechnisch. Verder is de afzetplek reizigers bepaald door de opdrachtgever. Zomaar ergens afzetten langs een stoeprand is dus niet toegestaan.
Bekijk origineel

21 reacties

Buschauffeurs zijn verplicht reizigers op de officiële plek af te zetten, al is het maar verzekeringstechnisch. Verder is de afzetplek reizigers bepaald door de opdrachtgever. Zomaar ergens afzetten langs een stoeprand is dus niet toegestaan.
Reputatie 7
Badge
Zijn er ook van die regeltjes dat een chauffeur zich op tijd en startklaar bij een station meldt? Dat ie zijn dosis nicotine al tevoren heeft ingenomen?
Dat de chauffeur zich tevoren heeft verdiept in de te rijden snelste route?
Dat ie op tijd vertrekt?
Dat de chauffeur de snelste weg pakt, en onderweg vaart houdt?
Dat ie een dotje gas geeft voor de overweg in plaats van af te remmen (de AHOB was nog niet in werking)?

Bovendien zie ik geen enkel bezwaar om reizigers af te zetten bij de bushalte bij NS station Hilversum Sportpark, als ie over die overweg moet. Het is een STOPbus, ook al ligt Hilversum-Sportpark niet aan de treinroute Amersfoort-Hilversum.
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/tips-voor-ns-voor-betere-inzet-vervangend-busvervoer-6027
Reputatie 7
Badge
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/tips-voor-ns-voor-betere-inzet-vervangend-busvervoer-6027
Citaat van de NS moderator 3 jaar geleden: "Wij doen ons uiterste best het vervangende busvervoer altijd zo goed mogelijk te regelen, jammer dat je minder goede ervaringen hebt" .... Als "uiterste best" structureel niet voldoende blijkt te zijn, wat doe je dan als klantgericht bedrijf? het 3 jaar en langer zo onvoldoende houden? Of dat organisatie deel opheffen, kneuzen ontslaan, en resultaat gericht herinrichten.
Als Sportpark een officiële stop is mag je daar zeker uitstappen. Een buschauffeur mag niet laten uitstappen waar het hem of de reizigers dat het beste uitkomt.

De snelheid van de bus bepaald toch echt de chauffeur, net als het vaart minderen bij een overweg.
De opdrachtgever bepaald de route.
Zover logistiek mogelijk vertrekt hij/zij vanzelfsprekend op tijd.
Reputatie 7
Badge
Als Sportpark een officiële stop is mag je daar zeker uitstappen. Een buschauffeur mag niet laten uitstappen waar het hem of de reizigers dat het beste uitkomt.De snelheid van de bus bepaald toch echt de chauffeur, net als het vaart minderen bij een overweg.De opdracht-gever bepaald de route.Zover logistiek mogelijk vertrekt hij/zij vanzelfsprekend op tijd.
jaja. dat is het beeld van een monopolist. Niet van een vaste klant. Je valt door de mand.
Reputatie 7
Badge
Zijn er ook van die regeltjes dat een chauffeur zich op tijd en startklaar bij een station meldt? Dat ie zijn dosis nicotine al tevoren heeft ingenomen?
Dat de chauffeur zich tevoren heeft verdiept in de te rijden snelste route?
Dat ie op tijd vertrekt?
Dat de chauffeur de snelste weg pakt, en onderweg vaart houdt?
Dat ie een dotje gas geeft voor de overweg in plaats van af te remmen (de AHOB was nog niet in werking)?

Bovendien zie ik geen enkel bezwaar om reizigers af te zetten bij de bushalte bij NS station Hilversum Sportpark, als ie over die overweg moet. Het is een STOPbus, ook al ligt Hilversum-Sportpark niet aan de treinroute Amersfoort-Hilversum.

Ik irriteer me behoorlijk aan je toon.
Ik zie in jouw berichten nergens dat de bus later vertrok omdat de chauffeur nog een peuk moest roken.
Een chauffeur dient de route te weten, maar hij weet ook dat een bus lang niet overal door past waar een luxe wagen wél kan rijden en in Hilversum weet ik (ben zelf touringcarschauffeur geweest) dat dat nogal een uitdaging is.
Jij bepaalt niet hoe hard een chauffeur rijdt, dat doet die chauffeur zelf en de wegbeheerder.

Je zegt zelf al dat Sportpark géén deel is van de route Amersfoort-Hilversum, daar mag die chauffeur je dus ook niet afzetten, evenmin als ie je mag afzetten op een plek waar geen officiele halte is.
En ja, het is een STOPbus, dat betekent dus dat ie vanaf Amersfoort stopt op Baarn en vervolgens op Hilversum. Niet op Sportpark en niet op Mediapark.

Die overweg op Hilversum is een enorm drukke overweg. Die bus is wel minimaal 12 meter lang en als hij met z'n kont op de overweg blijft staan terwijl ie dicht gaat heb je wel wat meer problemen dan je reistijd.
Reputatie 1
Ik vraag mij dan af waarom de TS niet de bus 70 had genomen? Die komt volgens mij uit Amersfoort via Soest en Sportpark naar Hilversum CS.
Reputatie 7
Badge
Ik vraag mij dan af waarom de TS niet de bus 70 had genomen? Die komt volgens mij uit Amersfoort via Soest en Sportpark naar Hilversum CS.
70 vertrok net, toen de NS bus aan kwam rijden. Als ik het tevoren geweten had, was ik direct met de bus naar Almere gegaan.

Ik irriteer me behoorlijk aan je toon.
Ik zie in jouw berichten nergens dat de bus later vertrok omdat de chauffeur nog een peuk moest roken.

@Edwin
Zoals je merkt irriteer ik me aan het bijna altijd mislopende treinvervangende vervoer van NS. De tijden in de reisplanner wordt nagenoeg nooit gehaald, enerzijds omdat de vertrektijd vaak later is dan aangegeven (omdat de bus er nog niet is, of de chauffeur er nog niet is, of de chauffeur pas de deur opent als het vertrektijd is), en anderzijds omdat de reistijd langer is.

WEES DAN TRANSPARANT! Meldt gewoon dat je het niet in de hand hebt, dat je als NS geen centrale sturing over die touringcars hebt, dat het langer duurt, want dan kan ik meteen bij vertrek van huis voor alternatief vervoer kiezen. Dat kan ik nauwelijks tot niet als ik al onderweg ben.
Reputatie 7
Badge
@Edwin
Zoals je merkt irriteer ik me aan het bijna altijd mislopende treinvervangende vervoer van NS. De tijden in de reisplanner wordt nagenoeg nooit gehaald, enerzijds omdat de vertrektijd vaak later is dan aangegeven (omdat de bus er nog niet is, of de chauffeur er nog niet is, of de chauffeur pas de deur opent als het vertrektijd is), en anderzijds om de reistijd langer is.

WEES DAN TRANSPARANT! Meldt gewoon dat je het niet in de hand hebt, dat je als NS geen centrale sturing over die touringcars hebt, dat het langer duurt, want dan kan ik meteen voor alternatief vervoer kiezen. Dat kan ik nauwelijks tot niet als ik al onderweg ben.

Je weet dat busvervoer over de weg gaat he? En dat wegverkeer zich niet laat voorspellen?
NS heeft geen controle over de drukte op de weg of de afstelling van verkeerslichten.

Daarbij wandel je even makkelijk over het gedeelte heen waar je praktisch eist dat een bus je buiten de route afzet. Als ik dat met een trein zou doen (met de IC Schiphol-Amersfoort op Bussum-Zuid stoppen bv) vind je dat ook niet goed.

We proberen zo goed mogelijk vervangend vervoer te regelen, maar het is een illusie om te denken dat dat altijd voorspelbaar soepel verloopt.
Reputatie 7
Badge
We proberen zo goed mogelijk vervangend vervoer te regelen, maar het is een illusie om te denken dat dat altijd voorspelbaar soepel verloopt.

@Edwin
Tel dan eerlijk een kwartier bij de reistijd op. Dan meldt de NS-reisplanner dat ik beter de gewone bus of een andere treinroute kan nemen.
En als je als NS een rijroute uitzet - wat ik betwijfel gezien het gedrag van de chauffeurs - kijk dan of reizigers meer geholpen zijn met afzetten bij een ander NS station op de route, dan verplicht door het centrum moeten sukkelen.

En Als ik dat met een trein zou doen (met de IC Schiphol-Amersfoort op Bussum-Zuid stoppen bv) vind je dat ook niet goed.: Ik ben vaak blij geweest dat een IC reizigers oppikte van stopstations als de sprinter daar was uitgevallen.
Als Sportpark een officiële stop is mag je daar zeker uitstappen. Een buschauffeur mag niet laten uitstappen waar het hem of de reizigers dat het beste uitkomt.
Jup, officiele stop inclusief bord t.h.v. Laapersweg.

https://www.google.nl/maps/@52.2165793,5.1866933,3a,75y,229.01h,88.41t/data=!3m7!1e1!3m5!1syh0SGLZJuvbqvLZMyPivvQ!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Dyh0SGLZJuvbqvLZMyPivvQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D190.07729%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656?hl=nl
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Een NS-bus mag zonder speciale toestemming alleen stoppen bij dezelfde stations als waar normaal de trein stopt. Dat heeft te maken met de concessie van de streekvervoerder die geen concurrerend vervoer toelaat. Een bus van Amersfoort naar Hilversum mag daarom niet stoppen bij Hilversum Sportpark aangezien dat niet op de route van de trein Amersfoort-Hilversum ligt.
Inderdaad Tamzin, prima verwoord van wat ik ook reeds aangaf. De NS vervangend vervoer bus mag niet gaan stoppen bij een lijnbushalte waar deze toevallig langs rijdt.
Reputatie 7
Officiële regels gaan dus voor praktisch nut en vlot vervoer... Overigens heb ik vaak genoeg meegemaakt dat er wel werd gestopt bij een gewone halte vlakbij een station, de chauffeur dacht mee zodat mensen al uit konden stappen en nog snel de trein konden halen. Dat geeft gelijk weer tevreden klanten.
Reputatie 7
Badge
Overigens heb ik vaak genoeg meegemaakt dat er wel werd gestopt bij een gewone halte vlakbij een station, de chauffeur dacht mee zodat mensen al uit konden stappen en nog snel de trein konden halen. Dat geeft gelijk weer tevreden klanten. Dat is ook mijn gevoel als iemand moeite doet om je toch al vertraagde reis zo kort mogelijk te vertragen.

@Henk_NL
bedankt voor de foto. Ik heb die NS-bushalte uit de bus gezien, voor het station HvS. Als ik daar was overgestapt., was ik een half uur eerder op eindbestemming aangekomen. Nu heb ik alle verkeerslichten in Hilversum centrum kunnen bestuderen.

Een NS-bus mag zonder speciale toestemming alleen stoppen bij dezelfde stations als waar normaal de trein stopt. Een bus van Amersfoort naar Hilversum mag daarom niet stoppen bij Hilversum Sportpark aangezien niet op de route van de trein Amersfoort-Hilversum ligt. Bedankt voor alle regeltjes. Die geven mij gevoel van veevervoer, transportatie, locked-in, gedwongen nering...

@NS
Ik blijf bij mijn punt om transparant te gaan communiceren wat je wel en niet kunt bieden bij treinvervangend vervoer. Stop met optimistische en onhaalbare reistijden van het NS-bus-vervoer. Als NS die touringcars niet kan aan- en bijsturen, COMMUNICEER dat dan tevoren, zodat ik als reiziger de kans heb om vóór vertrek het meest veilige/zekere vervoer op dat moment te kiezen.

En hef die nalatige afdeling management coördinatie treinvervangend vervoer op, zet de incompentente managers in tochtige infohokjes op de kleinere knooppuntstations, zoals Boxtel (waar ze de hele dag hun "busje komt zo"-mantra kunnen roepen), en geef de reiziger een OV-bus/taxi voucher zodat die het zelf naar eigen voorkeur kan uitzoeken en regelen.
@Henk_NL
bedankt voor de foto. Ik heb die NS-bushalte uit de bus gezien, voor het station HvS. Als ik daar was overgestapt., was ik een half uur eerder op eindbestemming aangekomen. Nu heb ik alle verkeerslichten in Hilversum centrum kunnen bestuderen.

En al het eenrichtingsverkeer... En gelukkig is het geen zomer, anders ook alle wegwerkzaamheden. Welkom in Hilversum 😞
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Het hele OV in Nederland bestaat uit gedwongen winkelnering omdat voor de politiek de belangen van het personeel nu eenmaal zwaarder wegen dan de belangen van de reizigers. Dat is ook de reden waarom het Flixbus vrijwel onmogelijk wordt gemaakt binnenlandse diensten op te zetten en waarom linkse partijen een spoormonopolie voor NS willen.

@Rene74
Zo lang de chauffeur alleen maar stopt bij stations op de treinroute is het OK, waar de stopplaats precies is maakt dan niet uit.
En dan stromen de klachten weer binnen dat de chauffeur overal stopt wat niet volgens dienstregeling is en waardoor andere reizigers weer vertraging ondervinden.
Dat gaat het dus niet worden.

De "belangen van het personeel zwaarder wegen", onzin, laat je niet te veel beïnvloeden door het Somda forumpje.
Reputatie 7
Badge +3
@Spoor2
Alles draait om personeel. Waarom denk je dat de vakbonden op iedere trein twee conducteurs eisen? Dat is echt niet omdat de reizigers (die dat betalen moeten) daar om vragen. FNV Spoor zit niet voor niets de hele dag te lobbyen bij de linkse partijen in de Tweede Kamer om een NS monopolie.
Badge
En dan stromen de klachten weer binnen dat de chauffeur overal stopt wat niet volgens dienstregeling is en waardoor andere reizigers weer vertraging ondervinden.
Dat gaat het dus niet worden.

De "belangen van het personeel zwaarder wegen", onzin, laat je niet te veel beïnvloeden door het Somda forumpje.

Even bij de les blijven, hè? De belangen van het personeel wegen niet zwaarder voor de politiek. Wél voor de vakbonden, die vaak - met alle respect - een iets te dikke vinger in de pap hebben bij contractonderhandelingen. Zo is het bijvoorbeeld dankzij de vakbonden dat het 'werkoverleg' van conducteurs in de 1e klas gelegitimeerd en haast genormaliseerd is.

Reageer