beantwoord

Ombouw Kamperlijntje

• 25 januari 2017
  • 17 reacties
  • 1031 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Ik heb op verschillende plaatsen informatie gevonden over de ombouw van het Kamperlijntje (Zwolle - Kampen). Op de website van ProRail lees ik dat het baanvak buiten dienst is van 5 juni t/m 28 augustus 2017. Er wordt dan gewerkt aan de elektrificatie, bouw van de halte Zwolle Stadshagen, spoorvernieuwing etc.
https://www.prorail.nl/projecten/zwollekampen/nieuws/werkzaamheden-kamperlijn-gegund-aan-bam-rail

Vanaf 10 december 2017 moet dan de nieuwe vervoerder Syntus gaan rijden.

Het is mij echter niet duidelijk wat er gebeurt van 29 augustus t/m 9 december 2017. Gaat NS dan weer rijden? Of wordt er alleen maar proefgereden?
Mocht 4 juni 2017 de laatste dag zijn dat NS op het baanvak rijdt, wordt er dan nog iets van een afscheid geregeld zoals voorzien is voor de Hoekse Lijn? Of anders een afscheid op 9 december 2017?
icon

Beste antwoord door Chiel NS 27 maart 2017, 15:26

Ik heb eindelijk uitsluitsel. Na de werkzaamheden blijft NS hier met de oude treinen rijden, tot het daadwerkelijk wordt overgenomen door Syntus. Dan pas gaat het ook over op elektrische treinen.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +2
''in de periode tussen 5 juni en 28 augustus 2017 bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Kampen'', dus daarna kan je weer met de (NS-)trein. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
Dat staat in het bericht van ProRail. Maar in andere berichten wordt gesproken over een testperiode voor de nieuwe treinen van Syntus. Misschien kan dat gelijktijdig met de terugkeer van de treinen van NS. Er moet dan een passeerspoor beschikbaar zijn bij Zwolle Stadshagen. Dus het baanvak zou capaciteit moeten hebben voor zowel het reguliere verkeer als het testbedrijf.

Maar ik zou graag van NS een antwoord krijgen of het inderdaad in de planning zit om tussen 28 augustus en 9 december weer te gaan rijden.
Testritten kunnen natuurlijk ook in de nacht 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Dat kan. Maar het is nog geen antwoord op mijn vraag.
Ik probeer het voor je te achterhalen iMark, zodra ik meer weet kom ik bij je terug.
Reputatie 3
Bij mijn weten blijven de Buffels gewoon tot einde concessie rijden, ook al hangt er een waslijntje.
Reputatie 7
Badge +3
Het zou natuurlijk kunnen dat er op 9 december 2017 het grote afscheid van de Buffel plaatsvindt als ze op twee trajecten verdwijnen.
Ik vernam wel recent dat het raccordement in Kampen in februari gaat verdwijnen en dat het huidige hoge perron in Kampen wordt verbreed.
Reputatie 3
Een emplacement heet dat:P. Die gaat inderdaad weg, spoor 2 idem.
Reputatie 1
Waarom komt er op dit traject geen kwartiersdienst?
Reputatie 7
Badge +3
Die kwartierdienst komt er misschien ooit nog wel eens.
De Provincie Overijssel zegt daar het volgende over:
"Nadat de eerste fase is afgerond willen de provincie en de gemeenten Zwolle en Kampen de lijn verder ontwikkelen. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de eventuele aanleg van haltes bij Voorsterpoort, Werkeren en Kampen-Oost en de uitbreiding van de frequentie van twee naar vier keer per uur in latere jaren. Met de fasering in de verbetering van het spoortraject sluiten de provincie en gemeenten aan bij het tempo van de ruimtelijke en economische ontwikkelingen van de Netwerkstad Zwolle Kampen."
Bron: http://www.overijssel.nl/thema's/bereikbaar/openbaar-vervoer/treinen-overijssel/regionale/kamperlijn/
Reputatie 3
Sowieso is er op dit traject absoluut geen vraag naar een kwartierdienst. Het versterken van de ritten in de spits is ruim voldoende, daarbuiten is vier treinen per uur veel te overkill.
Ik ben even vergeten jullie op de hoogte te houden, ik heb nog niet helemaal helder gekregen wat er in deze tussenliggende periode gaat gebeuren. Ik ga er weer even achteraan.
Ik heb eindelijk uitsluitsel. Na de werkzaamheden blijft NS hier met de oude treinen rijden, tot het daadwerkelijk wordt overgenomen door Syntus. Dan pas gaat het ook over op elektrische treinen.
Je hebt altijd nog station Kampen Zuid. Maar volgens mij ligt dit station ver van het centrum. Maar het zou een idee kunnen zijn dat er vanuit station Kampen Zuid een stadsbus die dwars door Kampen zou gaan rijden. Misschien kunnen de Intercity's tijdelijk ook een extra stop maken op station Kampen Zuid, zodat er tussen Kampen Zuid en Zwolle een kwartierdienst kan ontstaan? Je moet toch ergens heen, niet waar?
Reputatie 3
Geenszins, waarom zou je een bus laten rijden, als de aansluiting vanuit station Kampen op station Zwolle richting de overige richtingen gewoon goed is? Juist Kampen is veel beter dan Kampen Zuid qua aansluitingen op Zwolle, dus de reden voor een wijziging mag je me wel eens uitleggen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Die stadsbus rijdt al.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_11_Kampen,_Station_-_Station_Zuid

Reageer