beantwoord

Omreizen andere vervoerder bij uitval NS


Beste NS, deze vraag gaat over "reizen op saldo" bij een uitval van treinen. Gisteren rond 18.10 uur kwam ik op station Deventer en wou reizen naar Apeldoorn met de trein van 18.24. Na het passeren van de poorten zag ik op de Reisplanner Xtra dat alle treinen tussen Deventer en Apeldoorn waren geannuleerd wegens aanrijding. De reisplanner adviseerde de trein van 18.14 naar Zutphen te nemen en dan met de Arriva trein van Zutphen naar Apeldoorn. Heb in de haast geen omroepbericht gehoord.
De reisplanner gaf mij dus direct een omreisadvies en daarom heb ik niet ingecheckt bij Arriva (was al ingecheckt bij de poorten van Deventer). De reisplanner gaf op dat moment niets aan over businzet.
Heb gewoon uitgecheckt bij aankomst op Apeldoorn en geen gebruik gemaakt van de Arriva-palen. Er was geen controle in de Arriva-trein. Financieel is het dus goed gegaan, ik nam immers aan dat ik niet hoefde bij te betalen wanneer de reisplanner mij dit advies geeft.

Toen ik in de Arriva-trein zat klikte ik door op het reisadvies, en bleek er stond zo'n roze symbool "Uit NS => In Arriva" te staan. Dat verbaasde mij aangezien het toch een officieel omreisadvies was?

Drie vragen aan NS omdat ik op dit forum lees dat er regelmatig naar wordt gevraagd:
1. Heb ik nu zwart gereisd door niet in te checken bij Arriva?
2. Had Arriva bij controle gewoon een boete uitgeschreven of krijgt Arriva gewoon een vergoeding van NS?
3. In welk artikel en in welke voorwaarden kan ik teruglezen hoe het in- en uitchecken werkt in zo'n situatie met een andere vervoerder?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 27 July 2016, 18:16

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nu was de situatie eens een keer omgekeerd.

Vanwege een storing met tram 3 en 4 van HTM mocht je ook gebruik maken van de trein van Den Haag CS naar Zoetermeer en terug. Op Zoetermeer stond zelfs een poortje open en je kon met een HTM Abonnement reizen in NS treinen zolang de HTM-stremming actief was.
https://twitter.com/HTM_Reisinfo/status/1176940469454065665
Badge +3
Zelfde als met U-OV van Utrecht naar bijv. Driebergen-Zeist met lijn 50 of 51.

Die zijn meestal wel op de hoogte dat ze treinreizigers krijgen die dus niet in en uit hoeven te checken in de bus, en weten het anders wel zodra er een boel mensen met uitgeprinte e-tickets zich melden.. en vinden het verder prima.
Ik durf niet te zeggen waarom er vorig jaar geen antwoord meer is gegeven, sz1rnbegjyx2v, maar zal het bij deze alsnog even doen. Wat de exacte regeling destijds met de HTM was durf ik niet te zeggen, maar algemeen gezien moet er voor zover bij ons bekend bij lokaal bus- en tramvervoer altijd worden ingecheckt. Dat zou ik persoonlijk sowieso adviseren om te doen. Als wij door storingen of werkzaamheden adviseren om met lokaal bus- of tramvervoer te reizen, kun je uiteraard altijd contact op nemen met onze Klantenservice om eventuele extra kosten gecompenseerd te krijgen. Die regeling geldt ook voor het eventuele advies om met de Metro (om) te reizen, maar daarbij zijn er vaak wel afspraken dat poortjes worden opengezet, waardoor er geen extra kosten gemaakt hoeven te worden.
Huh, waarom is hier verder niet meer op gereageerd?
Reputatie 7
Badge +3
Iris,
mijn vraag was niet hoe lang het kan duren voordat een omreisadvies wordt gegeven en of er dan poortjes open staan.
In dit betreffende geval van de stroomstoring bij HS was de storing bekend om 5.53 en de eerste melding om de tram te gebruiken tussen Den Haag Centraal en Delft was om 6.11 (zie https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/14703-19-augustus-2016-stroomstoring-den-haag-hs)

Ik weet niet of dit omreisadvies per tram ook daadwerkelijk in de NS reisplanner stond, maar het advies om de tram te gebruiken werd in ieder geval wel gegeven op de storingspagina van NS en op het station Den Haag Centraal.

Wat ik graag wil weten is of NS in dit soort situaties tussen Den Haag CS/HS en Delft een afspraak heeft met de HTM en of je dan bij aankomst op Den Haag moet uitchecken bij NS en vervolgens inchecken bij de HTM?
Er worden dan namelijk geen bussen ingezet, alleen een advies gegeven om de tram te gebruiken. Bij businzet hoef je niet apart in te checken, maar moet dit dan bij de tram in Den Haag wel?

Ik heb dat zoals aangeven die keer niet gedaan, maar een collega die met dezelfde tram ging wel. Het antwoord van de NS medewerkster in het info loket was alleen maar "ik zou het niet doen" maar dit is natuurlijk geen officieel NS antwoord.

Ik wil nu gewoon heel duidelijk weten voor bij een eventuele volgende storing waarbij er lange tijd geen treinen kunnen rijden tussen Den Haag en Delft of ik apart moet inchecken bij de HTM (en dus extra betalen bovenop mijn Traject Vrij en geen GTBV) of niet.
Arnout_, ik raad je aan om dit via het contactformulier dat je hier kan vinden aan te vragen. Via het normale claimformulier is dit namelijk niet mogelijk.
Keuzereiziger, ik denk dat Laura niet de Reisplanner zelf bedoelt, maar de actuele reisinfo bij een storing. Als er een trein uitvalt worden er inderdaad niet meteen afspraken met een andere vervoerder gemaakt. Dit gebeurt alleen bij een storing.
Momo, wanneer in het omreisadvies is aangegeven om met een andere vervoerder te reizen dan is dit van tevoren onderling overlegd. Daarom kan het soms even duren voordat een dergelijk advies gegeven wordt. Er staat dan altijd minimaal een poortje open voor NS-reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
Zijn er wel afspraken gemaakt met de HTM voor bv omreizen met de tram tussen Den Haag en Delft? Er wordt bij storingen op dit traject namelijk wel met enige regelmaat geadviseerd om de tram te gebruiken.
Bus inzet heb ik eigenlijk alleen gezien tijdens de week buitendienststelling om het nieuwe station Delft aan te sluiten.

Bv, al weer enige tijd geleden (ergens in augustus) was er 's morgens een stroomstoring bij Den Haag HS waardoor er van en naar HS geen enkel treinverkeer mogelijk was.
Ik heb geen smartphone, dus kon de reisplanner niet raadplegen. Maar de informatie op Den Haag Centraal was om gebruik te maken van tramlijn 9 tussen Centraal en HS en van tramlijn 1 tussen HS en Delft. Op de vraag aan de NS dame in het informatiehokje of ik moest inchecken in de tram gaf ze als antwoord "ik zou het niet doen, de storing is bekend en de tram zit vol met NS reizigers".
Ik heb een Traject Vrij en heb toen niet uit en weer ingechecked. Mijn incheck was op De Vink en uitcheck op Delft (waar overigens wel poortjes open stonden zowel in de stationshal als naar de fietsenstalling) en ik had maar 28 minuten vertraging, dus geen GTBV.
Reputatie 6
Badge +1
Persoonlijn vind ik het antwoord van Laura NS vreemd. De NS reisplanner is zo geprogrammeerd dat deze een goede reisoptie gaat zoeken na vraag van de klant. Als een trein opgeheven wordt zoekt de planner de kortste alternatieve route. Maar dat betekent niet dat NS in die miliseconde dan ineens afspraken met Arriva heeft gemaakt!!!

Sterker nog, al wordt dat hier bij hoog en bij laag beweerd door NS, er worden bijna nooit afspraken met andere vervoerders gemaakt in dit soort gevallen. Niet als je het vraagt aan Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia...
Dit is allemaal leuk en aardig, maar ik heb recent, op basis van omroep in de trein uitgecheckt in Amersfoort bij NS en weer ingecheckt bij Connexxion om het omreisadvies Utrecht --- Ede Wageningen te volgen. Ik moet dus nu ruim 10 Euro betalen voor de snelste (40 minuten vertraging) verbinding op mijn betaalde traject. Hoe gaat de NS dit voor mij oplossen.
Beste Laura NS, een late reactie van mijn kant omdat ik ineens geen e-mailnotificatie meer kreeg nadat er nieuwe reacties waren geplaatst. Overigens werkt het inloggen op dit forum ook niet vlekkeloos.

Jouw laatste reactie is duidelijk. Mocht deze situatie nog eens voorkomen zal ik op dat moment een screenshot maken van Reisplanner Xtra die mij het officiële NS omreisadvies geeft. Ook zal ik de link naar dit topic bewaren!

Iedereen bedankt voor de antwoorden, aardig om te lezen dat meer reizigers deze vraag hebben (zie bovenstaande reactie van Pe_Pe). Ik zie dat "Laura NS" in elk geval goed samenwerkt met "Klaas-Jan NS" 😉.

Vr.groet, Pieter vdb.
@Laura
Dan hoop ik wel dat ook alle controleteams beter op de hoogte zijn dan bijvoorbeeld de buschauffeurs van U-OV die naar Utrecht Zuilen rijden.
Ik heb een terugkoppeling ontvangen.

Als het op de planner staat mag je er van uitgaan dat er afspraken zijn gemaakt met Arriva. Probleem in dit geval is dat je dan niet moet inchecken bij Arriva, omdat wij (NS) een vergoeding geven aan Arriva. Bij jou, Pieter_vr, is dit dus goed gegaan. Je hebt goed gehandeld door niet om te checken, maar gewoon je reis te vervolgen en je had geen boete bij Arriva gekregen als je was gecontroleerd. Ook heb je in dat geval niet zwart gereisd.
Je kunt toch op zijn minst doen alsof je (de vraag van) de klant serieus neemt.
Probeer eens een antwoord te formuleren op de vraag van TS dat voldoet aan de woordvoeringslijn én waarmee de klant zich serieus genomen voelt... (Met de nadruk op 'serieus'.) Hoe moet TS zich serieus genomen voelen als de NS-medewerker niet eens mag mag erkennen dat het beschreven verhaal mogelijkerwijs waar gebeurd zou kunnen zijn?
Laura NS moet van iemand hoger in de boom bij hoog en bij laag vol blijven houden wat ze in reactie 15 heeft gezegd, ook al is de praktijk anders en weet ze dat zelf natuurlijk ook. Het heeft geen nut om op het forum vraagtekens te plaatsen bij de woordvoeringslijn. Dat levert alleen maar geïrriteerde moderators op.

Ik begrijp dat de moderators in dit soort gevallen niet veel meer zijn dan een doorgeefluik, maar dan nog moet het hen toch ook opvallen dat ze met enige regelmaat op een vraag van het kaliber "Situatie X trad op, wat moet ik doen?" het blijkbaar vanuit de organisatie als wenselijk geachte antwoord geven dat situatie X zich niet kan voordoen.
Je kunt toch op zijn minst doen alsof je (de vraag van) de klant serieus neemt.
Misschien kun je degene die je deze tekst heeft ingefluisterd even wijzen op de vraag die hij/zij geacht werd ermee te beantwoorden en dan met name op de zin:
De reisplanner adviseerde de trein van 18.14 naar Zutphen te nemen en dan met de Arriva trein van Zutphen naar Apeldoorn.

Laura NS moet van iemand hoger in de boom bij hoog en bij laag vol blijven houden wat ze in reactie 15 heeft gezegd, ook al is de praktijk anders en weet ze dat zelf natuurlijk ook. Het heeft geen nut om op het forum vraagtekens te plaatsen bij de woordvoeringslijn. Dat levert alleen maar geïrriteerde moderators op. Zie ook: https://forum.ns.nl/geld-terug-vertraging-36/geld-terug-omreizen-via-andere-vervoerders-opgehaald-worden-25067

(Handig trouwens dat de zoekfunctie ook steekwoorden in verwijderde berichten indexeert. Dat vergroot de vindbaarheid in deze enorm.)
Misschien kun je degene die je deze tekst heeft ingefluisterd even wijzen op de vraag die hij/zij geacht werd ermee te beantwoorden en dan met name op de zin:
De reisplanner adviseerde de trein van 18.14 naar Zutphen te nemen en dan met de Arriva trein van Zutphen naar Apeldoorn.


Dat heb ik inderdaad begrepen, maar dit is de informatie die ik tot nu toe heb terug gekregen. Ik ga opnieuw informatie inwinnen voor T.S met betrekking tot deze specifieke situatie.
Het NS advies in zo’n situatie is altijd het advies dat in de Reisplanner wordt gegeven, daar zal ook niet als Reisadvies getoond worden dat je via een andere vervoerder kan reizen.

Misschien kun je degene die je deze tekst heeft ingefluisterd even wijzen op de vraag die hij/zij geacht werd ermee te beantwoorden en dan met name op de zin:
De reisplanner adviseerde de trein van 18.14 naar Zutphen te nemen en dan met de Arriva trein van Zutphen naar Apeldoorn.
Ik heb een terugkoppeling voor je, Pieter_vr.

Wij zullen een route met een andere vervoerder vrijwel nooit als officieel omreisadvies geven. Dat personeel dit soms wel doet is begrijpelijk, maar niet correct. Dat is ook een signaal dat intern wordt doorgegeven.

Een reiziger heeft de keuze:
- gebruik maken van een andere vervoerder (nadelen: geen geld terug bij vertraging, afwijkende prijs | voordeel: sneller op bestemming)
- wachten op de businzet (nadelen: wachten, langere reistijd | voordelen: Gtbv, geen afwijkende prijs)

Het NS advies in zo’n situatie is altijd het advies dat in de Reisplanner wordt gegeven, daar zal ook niet als Reisadvies getoond worden dat je via een andere vervoerder kan reizen. In zeer uitzonderlijke situaties, zoals bijvoorbeeld bij de sluiting van station Utrecht Zuilen vanwege de werkzaamheden rond Utrecht Centraal verwijzen we wel naar een andere vervoerder (bus in dit geval), maar daarover is dan ook expliciet een afspraak gemaakt met de andere vervoerder. Als dat gebeurd wordt dit ook breder gecommuniceerd.
Welkom op het NS Serviceforum, Pieter_vr.

Ik moet hier later even op terugkomen. Ik wil je graag van een duidelijk antwoord voorzien op alle vragen die je stelt, maar voordat ik mijn billen ergens aan ga branden wil ik dit toch even goed voor je hebben uitgezocht. Zodra ik meer weet geef ik je een terugkoppeling.
Goedemorgen NS, zouden jullie s.v.p. mijn vraag willen beantwoorden? Zie mijn 4 bovenstaande berichten. Alvast dank! 🙂
Ik betwijfel of NS in staat en/of bereid is om daarbij de voor de reiziger juiste prijs te bepalen. Als die alsnog achteraf moet gaan controleren of (langeafstands)korting wel goed is toegepast leidt dat juist tot meer rompslomp in plaats van minder.

Ik ook, maar ik betwijfel in hogere mate dat NS in staat is om in het andere geval alle benodigde poortjes open te zetten, zowel die om het NS-gebied te verlaten, als die om het gebied van de andere vervoerder binnen te gaan en omgekeerd bij het aankomststation.
3. Ze geven een omreisadvies, instrueren de reiziger om bij de andere vervoerder in- en uit te checken en zorgen er achteraf voor dat de reiziger de extra kosten zonder rompslomp terug

Ik betwijfel of NS in staat en/of bereid is om daarbij de voor de reiziger juiste prijs te bepalen. Als die alsnog achteraf moet gaan controleren of (langeafstands)korting wel goed is toegepast leidt dat juist tot meer rompslomp in plaats van minder.
Dat hangt dus af van de vraag of er een regeling is getroffen met de andere vervoerder en in het algemeen is dat dus niet zo. Die andere vervoerder is uiteraard vrij om wel of niet akkoord te gaan met zo'n regeling.

Het lijkt me vrij simpel, NS heeft de keuze uit twee opties:
1. Ze sluiten een regeling met een andere vervoerder waarbij de reiziger gewoon ingecheckt blijft bij NS, zodat hij de juiste prijs betaalt.
2. Ze sluiten geen regeling met een andere vervoerder, adviseren reizigers dus ook niet om met die andere vervoerder te reizen, maar regelen zelfs bijtijds voldoende bussen (conform de eisen in de concessie) waarbij de reiziger gewoon ingecheckt blijft bij NS, zodat hij de juiste prijs betaalt.


3. Ze geven een omreisadvies, instrueren de reiziger om bij de andere vervoerder in- en uit te checken en zorgen er achteraf voor dat de reiziger de extra kosten zonder rompslomp terug krijgt.

In ieder geval moet de reiziger weten waar hij aan toe is, en wel op het moment dat het omreisadvies wordt gegeven; niet na maanden op het forum hengelen naar een antwoord.
Dat hangt dus af van de vraag of er een regeling is getroffen met de andere vervoerder en in het algemeen is dat dus niet zo. Die andere vervoerder is uiteraard vrij om wel of niet akkoord te gaan met zo'n regeling.

Het lijkt me vrij simpel, NS heeft de keuze uit twee opties:
1. Ze sluiten een regeling met een andere vervoerder waarbij de reiziger gewoon ingecheckt blijft bij NS, zodat hij de juiste prijs betaalt.
2. Ze sluiten geen regeling met een andere vervoerder, adviseren reizigers dus ook niet om met die andere vervoerder te reizen, maar regelen zelfs bijtijds voldoende bussen (conform de eisen in de concessie) waarbij de reiziger gewoon ingecheckt blijft bij NS, zodat hij de juiste prijs betaalt.
Dat hangt dus af van de vraag of er een regeling is getroffen met de andere vervoerder en in het algemeen is dat dus niet zo. Die andere vervoerder is uiteraard vrij om wel of niet akkoord te gaan met zo'n regeling.

Reageer