beantwoord

Onaangekondigd schrappen IC Schothorst - Rotterdam/Den Haag

• 30 juli 2016
  • 7 reacties
  • 525 Bekeken

Reputatie 3
Ik zie dat door de werkzaamheden bij Schiphol vanaf maandag de IC Schothorst - Rotterdam/Den Haag opeens 10 dagen lang ook niet meer rijdt. NS vindt reizigers uit Enschede kennelijk zó belangrijk dat reizigers uit Schothorst nu ook hun IC verliezen onder hem mom van werkzaamheden. Voor mij betekent dit 1,5 week lang 15 minuten langer reistijd zowel op de heen als terugreis.

Kan ik voor deze ONaangekondigde vertraging compensatie aanvragen? Nergens is dit bijeffect van de werkzaamheden aangekondigd en bovendien is dit ook compleet onnodig. Ik ontdekte dit net bij toeval in de reisplanner, maar ik heb hier niet op in kunnen spelen met mijn werk. Graag hoor ik het ook als andere mensen van Schothorst naar Utrecht/Gouda/Rotterdam/Den Haag hierdoor getroffen zijn, want ik kan me niet voorstellen dat ik hierin de enige ben!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 1 augustus 2016, 12:27

Het ligt allemaal wat ingewikkelder dan ik had voorzien. Ik ben er even ingedoken en dan loop je toch tegen wat zaken aan. Het heeft daadwerkelijk te maken met de werkzaamheden 'Schiphol'.

* Er rijden inderdaad minder treinen tussen Amersfoort Schothorst en Amersfoort. Dit gaan we duidelijker verwerken in onze communicatie, want dat is niet in één oogopslag helder.

* Normaal rijdt er elk half uur een trein vanaf Utrecht door naar de richting Deventer en het andere half uur naar Amersfoort Schothorst en keert daar. Datzelfde gebeurt vanaf Schiphol (v.v.); ene half uur 'door' en het andere half uur keren op Amersfoort Schothorst

* Nu zijn door de werkzaamheden er geen treinen (11600 & 1600) vanaf Schiphol. Dus rijden die ook niet van en naar Amersfoort Schothorst. Die kerende treinen rijden we nu door naar Deventer en Enschede.

Wanneer je een reis inschiet vanaf Amersfoort Schothorst kreeg je geen mededeling te zien over werkzaamheden. Hopelijk is dat snel aangepast.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ze hadden het op die afdeling waarschijnlijk te druk met het plannen van een onzinnige busdienst tussen Diemen Zuid en Amsterdam Zuid. Zijn ze jouw treinserie helemaal vergeten.
Er zijn dus nu ook al uitstralingseffecten naar treinseries die niet eens in de buurt van het buitendienstgestelde traject komen. Het wordt steeds gekker met NS.
Amersfoort Schothorst is voor de NS meer een keerspoor dan een station voor de intercity's. Het komt wel vaker voor dat bij werkzaamheden de dienstregeling hier aangepast wordt, vaak zonder aankondiging inderdaad. Toevallig dit weekend ook weer, al rijden er nu nog wel intercity's, alleen de eindbestemmingen zijn aangepast, ipv Schiphol is het nu Den Haag geworden op het hele uur.
Reputatie 3
@Bemined: ook al is Schothorst geen intercitystation, op het moment dat de dienstverlening wordt verslechterd dient de NS dit op zijn minst aan te kondigen. Dit weekend zijn er inderdaad werkzaamheden tussen Amersfoort en Naarden-Bussem, maar ondanks de andere bestemming rijden de treinen tussen Amersfoort en Amersfoort Schothorst wel gewoon!

Wat de werkzaamheden bij Schiphol betreft heeft de NS verzuimd om allemaal bijeffecten te vermelden. Waarom hadden de IC's Enschede/Amersfoort Schothorst - Schiphol niet gewoon tot Hilversum kunnen rijden? Ja het is vakantie en er zijn minder forenzen, maar degenen die er zijn hoef je niet weg te pesten.
Wat de werkzaamheden bij Schiphol betreft heeft de NS verzuimd om allemaal bijeffecten te vermelden.

Bij de afdeling die hierover gaat, vinden ze dat de boodschap duidelijker wordt als ze een deel van de wijzigingen bij werkzaamheden niet vermelden. Zie als voorbeeld dit topic.
Het ligt allemaal wat ingewikkelder dan ik had voorzien. Ik ben er even ingedoken en dan loop je toch tegen wat zaken aan. Het heeft daadwerkelijk te maken met de werkzaamheden 'Schiphol'.

* Er rijden inderdaad minder treinen tussen Amersfoort Schothorst en Amersfoort. Dit gaan we duidelijker verwerken in onze communicatie, want dat is niet in één oogopslag helder.
* Normaal rijdt er elk half uur een trein vanaf Utrecht door naar de richting Deventer en het andere half uur naar Amersfoort Schothorst en keert daar. Datzelfde gebeurt vanaf Schiphol (v.v.); ene half uur 'door' en het andere half uur keren op Amersfoort Schothorst
* Nu zijn door de werkzaamheden er geen treinen (11600 & 1600) vanaf Schiphol. Dus rijden die ook niet van en naar Amersfoort Schothorst. Die kerende treinen rijden we nu door naar Deventer en Enschede.

Wanneer je een reis inschiet vanaf Amersfoort Schothorst kreeg je geen mededeling te zien over werkzaamheden. Hopelijk is dat snel aangepast.
Hetzelfde verhaal voor Hilversum, daar rijden ook minder treinen richting Amersfoort deze week. En er rijden minder intercity's Enkhuizen - Amsterdam en minder sprinters Breukelen - Amsterdam. Zoek voor de gein eens op de termen Hilversum, Amersfoort, Enkhuizen en Breukelen op de volgende pagina:
http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werk-aan-het-spoor-bij-schiphol.html

Precies: geen enkel resultaat. Er wordt gewoon met geen woord over gesproken dat de werkzaamheden impact hebben op een groter deel dan alleen Schiphol. Dat Schiphol - Hilversum niet rijdt is nog logisch, maar dat ook op Hilversum - Amersfoort, Enkhuizen - Amsterdam en Breukelen - Amsterdam minder treinen rijden is niet logisch als reiziger. Die laatste twee trajecten komen de treinen niet eens bij Schiphol maar hebben wel last van de werkzaamheden.
Reputatie 3
Bedankt Klaas-Jan voor het uitzoeken van de theorie. Dat klopt inderdaad, maar het probleem zit hem in de uitvoering zoals Bemined aangeeft.

Voor het traject Amersfoort Schothorst - Hilversum is het onnodig schrappen bovendien ontzettend eenvoudig recht te zetten: leg per direct een sprinter Schothorst - Hilversum in op de tijd waar de Intercity had moeten rijden zodat de normale reistijd behouden blijft! Vertrek Schothorst .04/.34, Amersfoort.10/.40, Hilversum aankomst spoor 3 .22/.52 (overige treinen naar Amersfoort over spoor 2). Terug vertrek Hilversum .38/.08, Amersfoort.55/.25 en naar Schothorst....

Reageer