beantwoord

Onduidelijkheid over actuele reisinformatie

• 26 augustus 2016
  • 25 reacties
  • 611 Bekeken

Beste heer/mevrouw,

Tot wie moet de reiziger zich richten om een actuele status te krijgen van werkzaamheden aan het spoor en de daarbij ontstane vertraging en reismogelijkheden? De NS reisplanner geeft vandaag aan dat er geen reis mogelijk is tussen twee bestemmingen, de klantenservice van NS verwijst me voor reisinformatie naar 0900-9292 en die verwijzen me vervolgens weer naar NS omdat zij de informatie van NS ontvangen. Het lijkt er op dat niemand iets weet. Het zou fijn zijn als de reisplanner van NS op het moment dat er geen treinen rijden aangeeft wat dan wel de reismogelijkheden zijn. Het betreft in dit geval een reis van Utrecht Centraal naar Almere Oostvaarders. Wie is in zo'n geval de meest betrouwbare bron en hoe is die te bereiken?

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door JerVoo 26 augustus 2016, 13:04

De reisplanner wordt door de NS altijd up to date gehouden. Deze geeft dus altijd de juiste informatie weer.

Overigens zie ik inderdaad dat er geen mogelijkheid is om tussen Utrecht en Almere te reizen op dit moment, met dank aan de werkzaamheden aan de A1. Pas om 17:55 vandaag (wtf, NS?) is het weer mogelijk om deze reis te maken. Er wordt ook geen vervangend vervoer aangegeven in de reisplanner, dus ik ben bang dat deze er ook niet zijn (again: wtf, NS?).

De informatie uit de reisplanner is overigens dezelfde informatie die 9292 krijgt, alleen zit er een vertraging in, omdat zij dit in hun eigen systemen moeten verwerken.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 4
De reisplanner wordt door de NS altijd up to date gehouden. Deze geeft dus altijd de juiste informatie weer.

Overigens zie ik inderdaad dat er geen mogelijkheid is om tussen Utrecht en Almere te reizen op dit moment, met dank aan de werkzaamheden aan de A1. Pas om 17:55 vandaag (wtf, NS?) is het weer mogelijk om deze reis te maken. Er wordt ook geen vervangend vervoer aangegeven in de reisplanner, dus ik ben bang dat deze er ook niet zijn (again: wtf, NS?).

De informatie uit de reisplanner is overigens dezelfde informatie die 9292 krijgt, alleen zit er een vertraging in, omdat zij dit in hun eigen systemen moeten verwerken.
Reputatie 1
Er is nog geen reisinformatie omdat de werkzaamheden uitlopen tussen Almere Centrum en Lleystad. Binnen NS zijn ze nu hard bezig om te bepalen en bemensen van de diverse treinen e.d.. Het is daarom raadzaam om de reisplanner te blijven raadplegen.

Zoals het er nu uitziet zou u Utrecht-Duivendrecht-Almere Centrum met de trein kunnen reizen en daarna met de bus tussen Almere Centrum naar Oostvaarders. Dit zou mijn reisadvies voor dit moment zijn omdat het nog niet duidelijk is waar de stoptrein vanaf Utrecht naar Almere gaat keren, mocht dit Hilversum zijn moet u nog een aantal keren overstappen.
Ik vind het eerlijk gezegd amateuristisch dat een nationale vervoerder zo'n moeite heeft om hun reisplanning op orde te krijgen bij geplande werkzaamheden. Je zou mogen verwachten dat er met een scenario van uitloop bij werkzaamheden wordt rekening gehouden. Het zou in ieder geval fijn zijn als de NS reisplanner dus een alternatieve route zou kunnen aanbevelen zoals Reny zojuist heeft gedaan. Nu heb ik dus 55 minuten moeten wachten op reisinformatie omdat er geen aanspreekpunten lijken zijn bij NS die je op die manier verder kunnen helpen.
Reputatie 1
Het lijkt amateuristisch maar de reisplanner wil graag feiten (hoe laat vertrekt de bus en hoe sluit die aan op de trein) en kan niet zoveel met de grote lijnen die ik gaf.
Mijn collega heeft ondertussen 40 bussen toegezegd gekregen die in een patroon gaan rijden en hopelijk kan hiermee een busdienstregeling snel worden gemaakt die dan in de reisplanner kan worden geladen.

Er was wel rekening gehouden met uitloop maar niet met de grote hoeveelheid uren op maar een gedeelte van het traject. Dat vereiste wat ombouwen en herplannen en dat duurt helaas even.
Hoe kom ik dan in de toekomst aan een alternatieve route, mocht een dergelijke situatie weer voor komen? Mijn probleem is juist dat er geen opties worden gegeven. En de NS klantenservice kan daarbij niet helpen, en 9292 weet net zo veel als de NS reisplanner, zo blijkt.
Reputatie 4
Maar die overstap via Duivendrecht lijkt mij een ongelukkige aangezien dat station normaal gezien wordt voorbijgereden door de Intercity's vanuit Utrecht.

Is het niet handiger via Amsterdam Zuid te reizen en dan oostwaarts naar Weesp en de Flevopolder te gaan?
@Reny: complimenten desondanks voor het verhelderen.
Reis planner is nog steeds wappie hoor. (Zie foto)
De omroepen zijn vaag ....
En het personeel overspoeld...

Misschien volgende keer niet zeggen vrijdag gaat het weer rijden maar pas maandag en ons dan "verassen" en melden dat er treinen worden ingezet i.p.v. bussen?
Bovendien staat er helemaal niks over de route Almere oostvaarders - Utrecht (via Hilversum)
Terwijl die toch behoorlijk ontregelt is.

Het lijkt amateuristisch maar de reisplanner wil graag feiten (hoe laat vertrekt de bus en hoe sluit die aan op de trein) en kan niet zoveel met de grote lijnen die ik gaf.

Er komen dagelijks onverwachte stremmingen voor, dus jullie zouden gewend moeten zijn om binnen een paar minuten de reisplanner aan te passen op de actuele situatie. Maar ach, jullie oefenen pas 79 jaar op dit kunstje (177 jaar met rechtsvoorgangers). Dan mag het nog amateuristisch geregeld zijn.
Bovendien staat er helemaal niks over de route Almere oostvaarders - Utrecht (via Hilversum)
Terwijl die toch behoorlijk ontregelt is.

De intercity's Almere - Amsterdam Zuid rijden ook niet, en ook dit staat niet vermeld. Tussen Amsterdam Centraal en Weesp is ook het aantal sprinters gehalveerd (die nota bene tijdens de geplande werkzaamheden wel reden) en ook dit staat er niet op.
Meest bizarre is dat de werkzaamheden niet tussen de gestremde delen plaatsvond (Almere oostvaarders Lelystad reed tijdens werkzaamheden wel) en nu niet... lijken mij dus eerder nieuwe werkzaamheden
Nee hoor, Almere Oostvaarders - Lelystad was wel degelijk gestremd vanwege de werkzaamheden. Alleen die werkzaamheden waren pas later begonnen (afgelopen woensdag) en dus niet gelijktijdig met de overige werkzaamheden die vorige week vrijdag van start gingen. Waarschijnlijk omdat het onderhoudspersoneel niet overal tegelijk kan zijn.
Nee hoor, Almere Oostvaarders - Lelystad was wel degelijk gestremd vanwege de werkzaamheden. Alleen die werkzaamheden waren pas later begonnen (afgelopen woensdag) en dus niet gelijktijdig met de overige werkzaamheden die vorige week vrijdag van start gingen. Waarschijnlijk omdat het onderhoudspersoneel niet overal tegelijk kan zijn.

Dan heb ik me daarin vergist..
Neemt niet weg dat het toch nog een puinzooi werd.
Ook nu nog steeds problemen, 21:00 was schijnbaar ook al weer een te enthousiast gestelde deadline.

Daar komt ook weer bij dat de app, de omroepen, en het vertrekbord het niet met elkaar eens zijn.

Het bord zegt dat de trein van 41 wel rijd en de omroepen weten het ook niet meer (hebben het alleen over treinen van Weesp richting Naarden Bussum en verder). Vertellen wel Over hoe je van Almere centrum verder moet maar hoe je in Almere moet komen is een verassing.

Vind de informatie voorziening erg tekort komen. En de geboden informatie is niet correct.

Dat de werkzaamheden uitlopen tot daar aan toe. Maar dat weten jullie nu al vanaf 12:00 ongeveer. Maar tot op heden geen oplossing voor het informatie probleem.
Hoi Jonathan85, welkom op het forum.

Bij verstoringen raden we reizigers aan altijd de Reisplanner te checken, deze wordt ook bij verstoringen altijd zo snel mogelijk bijgewerkt. Helaas betekent zo snel mogelijk niet dat dit altijd per direct kan.
Hoi Jonathan85, welkom op het forum.

Bij verstoringen raden we reizigers aan altijd de Reisplanner te checken, deze wordt ook bij verstoringen altijd zo snel mogelijk bijgewerkt. Helaas betekent zo snel mogelijk niet dat dit altijd per direct kan.
dit geval houd niet direct dus in vanaf vanmiddag 12:00 al niet
Ben het niet eens met het juiste antwoord, dat omdat de reisplanner absoluut niet de juiste informatie gaf.
Hoi B Langver. Voor nu laat ik hem zo staan, maar als Jonathan liever een ander antwoord wil, dan hoor ik dat graag. Laura en Reny hebben beiden een nuancering aangebracht.
De planner kent het ding "bus" helemaal niet eens. Een bus is een trein, en dienst dus een dienstregeling te hebben, et cetera. Dat het toevallig NSB/NSS mee krijgt is detail :-)

Verder algemeen, het verstoringsdossier is geopend om 12.25u en om 12.37u is er in de verstoringsinformatie melding gemaakt van businzet.

Copy/paste was er het volgende te melden:

BVBeperking
> Tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum rijden er geen treinen.
> Tussen Hilversum en Almere Oostvaarders rijden er geen Sprinters.

AVV
> Er rijden snelbussen tussen Almere Centrum, Almere Oostvaarders en Lelystad Centrum.
> Er rijden stopbussen tussen Almere Centrum, Almere Parkwijk, Almere Buiten, Almere Oostvaarders en Lelystad Centrum.

Treinmaatregel
> Sprinter 4900-4999 rijdt niet tussen Hilversum en Almere Oostvaarders
> Sprinter 4300-4399 rijdt niet tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders
> Intercity 2600-2699 rijdt niet tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum
> Intercity 700-799 rijdt niet tussen Diemen Zuid en Lelystad Centrum
> Intercity 12600-12699 rijdt niet tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum
> Intercity 12700-12799 rijdt niet tussen Diemen Zuid en Lelystad Centrum
> Sprinter 4600-4699 rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Lelystad Centrum

Het flauwe hieraan is inderdaad dat er nergens gesproken werd over alternatief vervoer Hilversum-Almere. En dáárvoor is geen dienstregeling en dergelijke nodig, van deze bussen kan gewoon melding worden gemaakt zonder al teveel details. Enkel voor de _planner_ heb je veel gegevens nodig.

De Reisplanner is niet bepaald _de beste_ plek voor informatie. An sich is de Reisplanner leuk, maar in dit soort gevallen blijkt bebording in veel gevallen in ieder geval de meest actuele informatie te hebben, even los van de vraag of die correct is verders.
Ik betwist de moeilijkheid van de situatie niet, noch wil ik beweren dat het makkelijk is. Maar aangezien er bij stremming e.d. word verwezen naar de app (sterker nog er word geadviseerd altijd voor vertrek de app te checken). Die app is vervolgens niet (altijd) betrouwbaar.

Afgelopen vrijdag of zaterdag middag gaf de app zelfs zeer verwarrende informatie.
Ik moest vanaf parkwijk naar Hilversum sportpark. En de app gaf geen vervoer mogelijkheid.

Terwijl er vanaf Almere centrum dus wel een trein reed.

Daar zou in de informatie voorziening dus wel rekening mee gehouden kunnenw orden.
De Reisplanner is niet bepaald _de beste_ plek voor informatie. An sich is de Reisplanner leuk, maar in dit soort gevallen blijkt bebording in veel gevallen in ieder geval de meest actuele informatie te hebben, even los van de vraag of die correct is verders.
:)

Reisplanner is leuk, maar Reisplanner blijkt in veel gevallen lastig om snel, in bulk aan te passen. Daar gaat tijd overheen, terwijl je bebording cq. verstoringsinformatie met een paar handelingen up2date kunt hebben. De Reisplanner zal, op termijn en wanneer voorzien van o.a. andere input, zeker verbeteren in dit opzicht, maar ook dat kost helaas een hoop tijd.
Reisplanner is leuk, maar Reisplanner blijkt in veel gevallen lastig om snel, in bulk aan te passen. Daar gaat tijd overheen, terwijl je bebording cq. verstoringsinformatie met een paar handelingen up2date kunt hebben. De Reisplanner zal, op termijn en wanneer voorzien van o.a. andere input, zeker verbeteren in dit opzicht, maar ook dat kost helaas een hoop tijd.

Dat dat een probleem voor reizigers oplevert, heeft NS veroorzaakt met het beleid om onder verwijzing naar de reisplanner consequent onbetrouwbare informatie als 'talige' verstoringsinformatie te geven. Als ze nu generiek vermelden "NS zet bussen in" en de reisplanner vermeldt ze niet, dan moet je er als reiziger vanuit gaan dat ze niet rijden.

Overigens: Als de precieze dienstregeling van de bussen niet duidelijk is, kan men altijd nog een ruime, fictieve busdienstregeling invoeren, zoals elk half uur een bus met 50% marge op de rijtijd. In praktijk rijden NS-bussen vaak toch niet volgens een vaste dienstregeling (vol=rijden), zeker niet als het er te weinig zijn. Dan komt er in elk geval iets dat dichter bij de waarheid komt uit de reisplanner.
Er is een veel eenvoudigere oplossing om mee te beginnen, namelijk de vrije berichten. Over de uitrol daarvan ............... Ik zal me stilhouden.
Als dat is wat ik denk dat het is, is dat wel nuttig, mits goed gebruikt ... Anders is het straks naast de "treinverkeer***"-pagina's, de gewone werkzaamhedenpagina en de reisadviezen een vierde bron van tegenstrijdige informatie.
Het is een prachtig product waar ik erg over te spreken ben. En dan moet je aardig wat meebrengen 😉

Reageer