Ongeschoolde NS buschauffeur

• 21 september 2019
  • 6 reacties
  • 454 Bekeken

Reputatie 3
Hallo,

Ik vind het uiterst abnormaal dat de NS buschauffeur een abnormale route rijd tussen Rsn en Hon en ik denk dat ze ook tussen Hon en Dvc een abnormale route gaat rijden. Ze gaat over de A1 en als je op google maps kijkt is dat zeer verre van logisch

6 reacties

Reputatie 3
Ze rijdt tussen Hon en Dvc een normale route, niet over de A1 dus
Badge
Om een buschauffeur nu ongeschoold te noemen omdat ze een voor jou onverwachte route rijdt gaat wel een beetje heel ver. Over het algemeen worden de te rijden routes meegegeven aan de chauffeurs en dat kan om redenen wel eens afwijken van wat jij logisch vindt maar voor een bus misschien een prettigere route is om te reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo,

Ik vind het uiterst abnormaal dat de NS buschauffeur een abnormale route rijd tussen Rsn en Hon en ik denk dat ze ook tussen Hon en Dvc een abnormale route gaat rijden. Ze gaat over de A1 en als je op google maps kijkt is dat zeer verre van logisch

Vaak verbieden gemeenten bij vervangend vervoer de meest logische route en eisen dat de bussen zoveel mogelijk over de snelweg rijden. Dat kan soms tot lange omwegen leiden
Hallo,

Ik vind dit een beetje abnormaal bericht.

Daarbij heeft NS helemaal geen buschauffeurs in dienst. Zij huren bussen met chauffeurs in. Door obstakels op de route kan het best zo zijn dat de kortste route niet gereden kan worden. Denk daarbij dat een bus iets andere afmetingen heeft dan een personenauto.
Reputatie 5
Badge
En de volgens jou kortere route kan te lage viaducten etc bevatten.
Dit kan zelfs tot zulke absurde situaties leiden dat de halte die NS aan geeft voor bus naar A niet eens kan worden aangedaan!
Het klopt dat die vervangingsbussen in NL zeer slecht geregeld zijn vergeleken met onze buitenlanden. Meestal is er totaal geen keus meer in voldoende bussen en is het huren wat je krijgen kan. De sjofeurs krijgen zelden tot nooit duidelijke instructie (veelal is het ervaring van voorheen) en gebruiken hun TomTom met hoogte beperking erin.
Badge +3
Voor taxichauffeurs (ikke dus) is de meest comfortabele route kiezen/weten gewoon onderdeel van de opleiding en het examen, en voor bussen zal dat niet veel anders zijn.

Denk dan aan scherpe bochten, verkeersdrempels, punten waar je weet dat 'het verkeer altijd vast staat' etc.

Als je dan een stukje omrijdt is dat voor de belevenis van een klant/passagier erg prettig, zeker als die niet voor de kilometers hoeft te betalen (contractvervoer, op rekening), en weet dat je op tijdstip X aankomt (give or take a few minutes).

Bij een taxi kan je het zelf vragen, "Ik wil de kortste, snelste of meest comfortabele route". Diverse navigatiesystemen/apps geven die keuze ook.

Bij tourigcars/bussen beslist niet de klant maar de chauffeur uiteraard. Maar goed, die rijden inderdaad soms ook over hele smalle dijkjes zonder passeermogeljkheden en huizen er vlakbij, omdat de TomTom dat zegt...

Is mij ook wel eens overkomen "Hoe kom ik hier in hemeltjesnaam terecht beste reis/route planner?"

Als een goede (bus)chauffeur eenmaal ergens geweest is mag je er vanuit gaan dat die de optimale route kent en volgt, dus inderdaad niet rechtsomkeert hoeft te maken wegens een te laag viaduct of ineens moet gaan omrijden wegens standaard verkeersopstoppingen e.d.

Dat 'ongeschoold' is dus maar heel tijdelijk meestal. Bij treinvervangend vervoer valt er bijzonder weinig te 'oefenen' omdat het ad hoc vervoer is.. De 'school' is dan die eerste rit van A naar B en terug (zie maar hoe je er komt, zo snel mogelijk).

Maar goed, men krijgt (mag ik hopen!) de regie/planners van de busmaatschappij -en dus ook de chauffeurs- wel heldere instructies van de NS over de te volgen route..🤔

Bij onderstaande heb ik sterke twijfels, dus waar baseer je dat op @bahnrider?

Het klopt dat die vervangingsbussen in NL zeer slecht geregeld zijn vergeleken met onze buitenlanden

Elke 'vervangingsbus' is niet wat je wilt, maar waarom is dat in NL dan (zeer) slechter geregeld?

Dus in welk buitenland (en hoe doen ze dat!?) is dat zoveel beter geregeld dan? 🤔

Reageer