ook teveel betaald?

• 13 september 2020
  • 12 reacties
  • 521 Bekeken

Hebben jullie ook teveel betaald voor het reizen met de ns bus omdat de treinen niet reden? mij is opgevallen dat ik meer moest betalen. Meestal kijkt niemand ernaar, maar is denk ik wel goed om te controleren. Scheelde bij mij op een dag wel 2 euro...wil graag weten of dit vaak gebeurt. dien zelf al klacht in (wat je overigens ook niet makkelijk wordt gemaakt) en hoop dat velen dit ook zullen doen

12 reacties

Hi Suzanne 22,

Ik ben even benieuwd op welk traject dit dan is gebeurd. Ik neem aan dat je wel uit moest checken bij de trein en weer in moest checken bij de bus. Er zijn in het verleden wel eens problemen geweest met het ontbreken van paaltjes bij de bus , waardoor reizigers hun langeafstandskorting verloren, maar ik neem aan dat dit nu niet het geval is geweest. Ben erg benieuwd op welk traject dit dan gebeurd is.

Ja dit gebeurd bijna elke keer als er werkzaamheden aan,het spoor zijn en je moet gebruik maken van bussen. en je kan je lange afstand korting vergeten zodra je in en uitchecked

Zwolle is het gisteren ook raak

Ik was bijna 4 euro kwijt voor een enkele reis

Gelukkig met een kleine discussie mocht ik wel doorlopen

Maar duizenden mensen zijn een hoop geld kwijt geraakt

Zelfs de conducteurs denken dat het allemaal onzin is

Maar ja die reizen ook gratis eerste klas

Klant is maar 2e rang

Ns los dit probleem snel op

Want dit is diefstal en oplichting

De busreis Zwolle-Groningen duurt veel langer dan een half uur maar dat zou opgelost moeten worden door in Zwolle uit te checken bij de trein, dan weer inchecken in de bus, vervolgens op Groningen weer uitchecken op het busstation en dan weer inchecken in de trein. Volgens mij behoudt je dan de langeafstandskorting. Ik heb in het verleden wel gehad dat er helemaal geen in- en uitcheckpaaltjes stonden en dan wordt je inderdaad benadeeld omdat je zo bij vervolg van de reis weer opnieuw moet inchecken. Zijn overigens al veel meer topics over geweest, reactie van NS blijft helaas vaak uit.

Reputatie 7
Badge +4

@Eazy: Correct in en uitchecken moet altijd, maar bij de busverbindingen is het wel eens onduidelijk. Ik raad u aan er even contact over op te nemen met Klantenservice als er te veel is betaald. Ik ben niet in de positie u toezeggingen te doen, maar bij een nette en wat meer positieve benadering voor de telefoon, is men vaak de rotste niet. Wie weet komt men u tegemoet, ook al zat u zelf fout.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Ik reageer alleen zodat ze het probleem oplossen 

Reken maar eens uit wat er gebeurd met in en uitchecken

Je bent zowiezo borg kwijt

En laat nu niet iedereen zo rijk zijn dat ze genoeg  op de ov kaarten hebben staan 

Reputatie 7
Badge +4

Als u het correct doet, bent u niet meer geld kwijt dan nodig is. Ondanks dat u het niet correct heeft gedaan, wordt er toch vaak een bedrag teruggestort. Het werkt doorgaans vriendelijker dan u mogelijk veronderstelt.

Als u wilt voorkomen dat er saldo dan wel borg op uw kaart blijft staan, dan kan Flex een oplossing zijn. Dan is er geen saldo, u betaalt achteraf.

Van diefstal en oplichting is geen sprake, op geen enkele wijze.

Reputatie 7
Badge +3

Als u het correct doet, bent u niet meer geld kwijt dan nodig is. Ondanks dat u het niet correct heeft gedaan, wordt er toch vaak een bedrag teruggestort.

Dat weten we natuurlijk niet zeker. Het zou niet de eerste keer zijn dat een in-/uitcheckpaaltje bij de bussen een verkeerde tijd of zelfs een verkeerd station imiteert :wink:

Maar goed, neem inderdaad contact op met de klanteNService en het komt vast goed :slight_smile:

Als u het correct doet, bent u niet meer geld kwijt dan nodig is. Ondanks dat u het niet correct heeft gedaan, wordt er toch vaak een bedrag teruggestort. Het werkt doorgaans vriendelijker dan u mogelijk veronderstelt.

Als u wilt voorkomen dat er saldo dan wel borg op uw kaart blijft staan, dan kan Flex een oplossing zijn. Dan is er geen saldo, u betaalt achteraf.

Van diefstal en oplichting is geen sprake, op geen enkele wijze.

Dat laatste regeltje ben ik helaas toch niet geheel met je eens Thom.

Op station Geldermalsen heeft er tijdens werkzaamheden een paal met een verkeerd geprogrammeerd station gestaan. NS laat tot op heden omtrent compensatie van de benadeelden niets van zich horen een slechte zaak m.i.

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/foute-programmering-mobiele-incheck-zuil-66182

Niet iedereen betaald achteraf

Zijn ook mensen die leven met wat ze hebben

Achteraf betalen brengt op den duur alleen maar ellende als je er niet mee om weet te ga

Maar iedereen die dit leest fijn weekend..

Reputatie 7
Badge +3

Het moet op zich geen verschil maken of je achteraf betaalt of op saldo reist en je borg ben je ook niet sowieso kwijt. Je moet alleen wel consequent in en uitchecken. Dus ga je van trein naar bus, bij verlaten station uitchecken en bij de bus bij een tijdelijk paaltje inchecken, vervolgens van bus naar trein idem, bij tijdelijk paaltje bij bus uitchecken en bij binnengaan station inchecken. 

Je borg (instaptarief) ben je niet kwijt, maar dit wordt wel opnieuw berekend. Dus bij uitchecken krijg je het resterende deel wat je niet gereisd heb terug en bij weer inchecken wordt opnieuw het instaptarief berekend. Wanneer je op saldo reist moet je dan wel iedere keer bij inchecken genoeg saldo hebben voor dat instaptarief. 

Instaptarief en langeafstandskorting raak je alleen kwijt wanneer er meer dan 35 minuten tussen uit en weer inchecken zit omdat dan een nieuwe reis begint. Wanneer je van trein naar bus of van bus naar trein gaat zit er normaal gesproken hooguit enkele minuten tussen.

Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat er bij werkzaamheden geen tijdelijke paaltjes bij de bus stonden.

Badge +3

Het is inderdaad vrij simpel, zorg ervoor dat je gedurende de hele reis (inclusief overstappen van trein naar bus en andersom) ingecheckt blijft.

• Stap je over van trein naar bus op een station zonder poortjes? Check dan niet uit en stap gewoon de bus in.
  • Heb je uitgecheckt (poortjes) check dan meteen weer in voor de bus, ook al komt die pas een uur later. Bij voorkeur aan de buitenkant van een poortje, dit voor het geval er geen (correct werkende) mobiele paal bij de bussen staat, plus je kunt dan meteen saldo bijladen als je onvoldoende hebt (want bij de bushalte kan dat uiteraard niet).
  • Check uit na de busreis. Staat er geen mobiele paal en heeft het station poortjes? Dan vraag personeel of bij de SOS/Info zuil om een poortje voor je te openen zodat je verder kunt reizen (of uitchecken aan de juiste kant van een poortje als je niet verder hoeft).

Ja, bij elke overstap heb je opnieuw €6 of €16 saldo nodig, waardoor je misschien wat saldo moet opladen om verder te kunnen reizen, terwijl je de reis zonder bus wellicht zonder opladen onderweg had kunnen maken. Maar je raakt niets kwijt (saldo terug kan bij een balie van een vervoerder) en betaalt ook niets extra voor de (totale) reis.

Twijfel je of je ingecheckt of uitgecheckt bent? Kijk in de NS app bij Meer - Mijn NS of houd je kaart voor een NS kaartautomaat.

Is dat allemaal een groot probleem? Dan koop een e-ticket en je hoeft je totaal geen zorgen meer te maken over saldo of correct/tijdig in/uitchecken.

Heb je een fout gemaakt (of gedwongen omgereisd) waardoor je teveel betaald hebt? Neem contact op met de klantenservice of corrigeer het zelf via Mijn NS of www.uitcheckgemist.nl (een dag of twee later).

Reageer