Skip to main content
beantwoord

PHS Amsterdam

Forum|alt.badge.img

Ik kom er dagelijks langs en leez best af en toe wat, maar ik heb - vooral uit nieuwsgierigheid maar ook een beetje om te weten wanneer ik op hoeveel ellende moet rekenen - toch weer eens wat vragen over de verbouwing van Amsterdam Centraal. Wellicht weet een van de kenners hier meer?

- In een interview op https://www.prorail.nl/bouwen-op-een-eiland/ontmoet-de-mensen-van-het-project/02-04-2025-het-effect-van-een-wijziging staat dat dat er vanaf 24 april, na de huidige sluitkng, 8 sporen beschikbaar zullen zijn op Amsterdam Centraal. Dat klinkt als sporen 1 t/m 8 en zou betekenen dat niet alleen sporen 11 t/m 13 maar ook 14 en 15 nog niet beschikbaar zullen zijn. Was de bedoeling niet dat er slechts korte tijd twee spoorbakken tegelijk onbeschikbaar zouden zijn en hadden in deze periode niet alleen spoor 11 t/m 13 gesloten, maar ook spoor 14 en 15 weer geopend moeten zijn? Loopt de planning nu al zo erg in de soep dat dit langer moest gaan overlappen? Wat heeft dat voor gevolgen voor de dienstregeling en hoe lang blijven sporen 14 en 15 nog buiten dienst en blijft dit dus zo?

- Alle politieke discussie over het snelle aanleggen van de nieuwe UK terminal was ingegeven doordat de oude terminal weg moest maar... die staat er nog. Is hier iets veranderd aan het plan? Moet die toch nog weg voor spoor (14 en) 15 weer bruikbaar wordt (worden)? Of had dan ook de oude terminal dan ook gewoon weer in gebruik genomen kunnen worden en was de haast met aanleg van de nieuwe terminal dus eigenlijk nergens goed voor, behalve de paar weken dat deze nu open is geweest en de tijd vanaf eind april tot het einde van de sluiting van spoor 14 en 15?

Beste antwoord door Keuzereiziger

U heeft gelijk, de b-zijde van spoor 2 t/m 8 en sporen 9 t/m 15 in het geheel zijn een weekje buiten dienst. Dat heeft vooral te maken met werkzaamheden aan de oostzijde van het station, minder met werk aan de perrons. Maar na afloop van deze zeer tijdelijke situatie zullen er dus lange tijd weer twee perrons (drie sporen) buiten dienst zijn.

Bekijk origineel

6 reacties

• 2102 reacties
  • 4 april 2025

De sporen zonder perron worden niet meegeteld hier, en ook kopspoor 1 wordt vaak vergeten in de telling. In de dienstregeling voor 26 april is te zien dat de sporen 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10, 14 en 15 gebruikt worden.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 3638 reacties
  • 4 april 2025

Het project komt er op neer dat om de beurt twee perronsporen (voor reizigerstreinen) buiten dienst zijn, plus eventueel een derde spoor zonder perron ertussen. Spoor 11, 12 en 13 zijn ongeveer 9 maanden buiten dienst, tot begin 2026 (exacte datum weet ik niet uit 't hoofd). Daarna komt er weer zo'n 'wisselweekend' qls vorig weekend (helemaal geen treinen) en gaan de sporen 10, 9 en 8 buiten dienst. Zo gaat het door tot alle sporen en perrons verbouwd zijn.

Merk op dat Amsterdam Centraal in het eindbeeld twee perrons (en sporen) minder heeft dan aan het begin van het project.

Hoe dat precies zit met die Eurostarterminal weet ik niet, wel dat wat nu gebouwd is nut heeft tijdens de gehele duur van de verbouwing. En dat is nog wel een paar jaartjes.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 2331 reacties
  • 4 april 2025
Bemined schreef:

De sporen zonder perron worden niet meegeteld hier, en ook kopspoor 1 wordt vaak vergeten in de telling. In de dienstregeling voor 26 april is te zien dat de sporen 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10, 14 en 15 gebruikt worden.

Oh, zou dat het gewoon zijn? Dat klinkt geruststellend. Ik had dat alleen niet gedacht omdat er in hetzelfde interview ook staat dat er nu zes sporen beschikbaar zijn en dat wel echt lijkt te kloppen. Momenteel zijn er namelijk zelfs drie spoorbakken dicht (daarom zal het ook zo'n zooitje zijn). Maar goed, als het in de reisplanner staat heb je vast gelijk, en daar kan ik hierin alleen maar blij mee zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 2331 reacties
  • 4 april 2025
Keuzereiziger schreef:

Het project komt er op neer dat om de beurt twee perronsporen (voor reizigerstreinen) buiten dienst zijn, plus eventueel een derde spoor zonder perron ertussen. Spoor 11, 12 en 13 zijn ongeveer 9 maanden buiten dienst, tot begin 2026 (exacte datum weet ik niet uit 't hoofd). Daarna komt er weer zo'n 'wisselweekend' qls vorig weekend (helemaal geen treinen) en gaan de sporen 10, 9 en 8 buiten dienst. Zo gaat het door tot alle sporen en perrons verbouwd zijn.

Dat had ik eerder ook begrepen maar kon ik dus niet rijmen met dit interview, vandaar de vraag. En ook niet met het feit dat er momenteel geen twee masr drie spoorbakken tegelijk dicht zijn, en toch ook echt wat langer dan alleen het weekend.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 3638 reacties
  • Antwoord
  • 4 april 2025

U heeft gelijk, de b-zijde van spoor 2 t/m 8 en sporen 9 t/m 15 in het geheel zijn een weekje buiten dienst. Dat heeft vooral te maken met werkzaamheden aan de oostzijde van het station, minder met werk aan de perrons. Maar na afloop van deze zeer tijdelijke situatie zullen er dus lange tijd weer twee perrons (drie sporen) buiten dienst zijn.

• 2102 reacties
  • 4 april 2025

Elk jaar wanneer men aan de volgende brug begint is er een korte periode waarin er meerdere bruggen tegelijk buiten gebruik zijn. De cyclus is vanaf nu steeds een jaar, eerst wordt er 9 maanden gewerkt aan de spoorbak, gevolgd door 3 maanden aan het perron. Dus t/m 2029 zal er elk voorjaar een periode als nu zijn, al kunnen de details mogelijk per jaar verschillen. Koningsdag zal hierbij wel telkens een belangrijke datum zijn waarvoor men zo veel mogelijk sporen in dienst wil hebben.

Reageer