beantwoord

Planningslogica NS op 01 juli ( TT Assen )

Reputatie 1
Kan iemand mij de plannings- logica van NS uitleggen....???
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar dit lijkt toch op een planningsblunder...

Wat is het geval?
“Normaal” (hiermee bedoel ik de situatie zonder geplande werkzaamheden naar/van/via Zwolle)
vertrekt de eerste zondagstrein vanaf Rotterdam Centraal om 06:42 uur (dat is ritnummer 2223).
Deze trein arriveert om 07:15 uur in Leiden C, na overstappen (op ritnummer 1823) vertrekt de trein richting NoordOost Nederland om 07:17 uur.
Exact hetzelfde (vertrek/aankomst-tijden en ritnummers) is van toepassing op zondagen tijdens de uitvoeringsperiode van het geplande werk naar/van/via Zwolle; ECHTER NIET OP 01 JULI

Uitgerekend op de dag (dus 01 juli) dat er enorme reizigersbewegingen worden verwacht in verband met de TT Assen, presteert NS het om de eerste zondagstrein vanaf Rotterdam Centraal om 06:00 uur (deze trein heeft ritnummer 1426) te laten vertrekken.

Op zich prima om op deze dag een vroegere reismogelijkheid aan te bieden, echter:
  • deze trein arriveert in Leiden C om 06:42 uur
  • reizigers naar NoordOost Nederland hebben vervolgens 35 minuten om rond te lummelen in station Leiden C
  • daarna kunnen ze instappen in trein (met ritnummer 1823) die om 07:17 uur vertrekt richting NoordOost Nederland
  • let wel: dat is dus dezelfde oude-vertrouwde trein/ritnummer met dezelfde vertrektijd als die altijd rijdt op alle andere zondagen
  • voor de goede orde vermeld ik nog dat de “normale” eerste zondagstrein (dus die van 06:42 uur met ritnummer 2223) op 01 juli niet rijdt (dus is vervallen)

Snapt iemand de ratio achter deze wonderbaarlijke ritaanpassing?
Bij voorbeeld: reisduur +42 minuten, maar voor hetzelfde geld...;-)
Of is hier inderdaad sprake van een NS planningsblunder?
icon

Beste antwoord door Momo 21 juni 2018, 22:21

Uitgerekend op de dag (dus 01 juli) dat er enorme reizigersbewegingen worden verwacht in verband met de TT Assen, presteert NS het om de eerste zondagstrein vanaf Rotterdam Centraal om 06:00 uur (deze trein heeft ritnummer 1426) te laten vertrekken.

Trein 1426 rijdt normaal ook, dit is een nachtnettrein.
Zie de vertrekstaat https://www.ns.nl/vertrekstaten/rtd1.pdf of https://www.ovtijden.com/avtdag/RTD/20180603/ voor een normale zondag zonder werkzaamheden.
Trein 1418 om 4.00
trein 1422 om 5.00
trein 1426 om 6.00
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Deze werkzaamheden waren al anderhalf jaar geleden gepland en daarbij was rekening gehouden met de TT. Pas veel later besloot de TT-organisatie zonder enig overleg om de datum van de TT een week te verschuiven waardoor de wedstrijd nu samenvalt met de werkzaamheden. Klagen moet U dus in Assen.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is dat niet helemaal de klacht in dit topic ...
Reputatie 1
Dit topic gaat niet over de werkzaamheden, noch over de "schuldigen" dat uitvoering van de werkzaamheden tegelijk met de TT Assen valt, noch over klagen over de werkzaamheden.
Dit topic gaat over de planningsblunder om een trein die het hele jaar door op zondag om 06:42 uur uit Rotterdam Centraal vertrekt en die om 07:17 uur aansluiting geeft in Leiden C op een trein naar Kampen Zuid, op zondag 01 juli om 06:00 uur te laten vertrekken uit Rotterdam Centraal.
Onlogisch, aangezien er geen eerdere aansluiting/overstap mogelijk is in Leiden C.
Betekent dus onvermijdelijk 35 minuten rondlummelen in Leiden C.

En waarom in 's Hemelsnaam?
Reputatie 7
Badge +3

Trein 1426 rijdt normaal ook, dit is een nachtnettrein.
Zie de vertrekstaat https://www.ns.nl/vertrekstaten/rtd1.pdf of https://www.ovtijden.com/avtdag/RTD/20180603/ voor een normale zondag zonder werkzaamheden.
Trein 1418 om 4.00
trein 1422 om 5.00
trein 1426 om 6.00
Ritnummer 1426 is een nachtnet treinnummer. Verder kan ik hier weinig bijdragen, aangezien ik geen idee heb.

@Momo was me net voor 😆
Reputatie 7
Badge +3
Dit topic gaat over de planningsblunder om een trein die het hele jaar door op zondag om 06:42 uur uit Rotterdam Centraal vertrekt en die om 07:17 uur aansluiting geeft in Leiden C op een trein naar Kampen Zuid, op zondag 01 juli om 06:00 uur te laten vertrekken uit Rotterdam Centraal.
Er zijn wel meer werkzaamheden dan alleen bij Zwolle.
Ook tussen Leiden en Rotterdam is de dienstregeling aangepast, dat is de reden dat trein 2223 van 6.42 niet rijdt.
Trein 1426 van 6.00 is niet de vervanging van 2223 maar gewoon de reguliere nachtnettrein.

Reputatie 1
Helder, dank voor alle reacties/toelichtingen.
Ik heb dus dubbel pech:
  • werkzaamheden traject Rotterdam Centraal - Leiden Centraal
  • werkzaamheden Zwolle
En dat precies in het weekend van Veteranendag en het race-weekend TT Assen.

Nou, dat betekent dus extra vroeg op, extreem lange reistijd en toch een hele dikke kans (volgens mij nagenoeg 100%) dat ik op zondag 01 juli tenminste 1 race ga missen...
Reputatie 7
Badge +3
Die werkzaamheden Rotterdam Centraal - Leiden Centraal betekenen dat je vroeger moet vertrekken (met de nachttrein van 6.00 ipv om 6.42). Die hebben verder geen invloed op je aankomsttijd in Assen aangezien trein 1823 op zondag de eerste trein richting het noorden is van uit Den Haag.

Reizigers uit Haarlem zullen een zelfde probleem hebben, aangezien er dan tussen Haarlem en Amsterdam geen treinen rijden maar bussen.
Reputatie 1
Inderdaad 42 minuten eerder weg, zelfde aankomst tijd.
Reizigers uit Haarlem hebben ook overlast (en ook uit Dordrecht heb ik ondertussen begrepen).

Maar kennelijk vinden we dit ondertussen “normaal”?
Tja, als je (NS) dit maar vaak genoeg doet, wordt het op den duur vast als “normaal” ervaren....
Badge +3
Moeten we het normaal vinden dat een organisatie als de TT een groot evenement plant in weekend met werkzaamheden aan het spoor bij Zwolle en vervolgens geen enkele verantwoordelijkheid lijkt te nemen voor deze planningsblunder?
Inderdaad 42 minuten eerder weg

Iets Off topic, maar 42 minuten is niet zo heel veel, ongeveer gelijk aan de tijd welke je aan het lezen en schrijven in de "TT Assen" topics hebt besteed.....
Ook ik moet (prive) dit weekend omreizen, kost me een uurtje extra. Het is vervelend maar helaas niet anders, werkzaamheden moeten nu eenmaal plaatsvinden om het spoor veilig en betrouwbaar te houden.

Overigens is het niet NS welke de werkzaamheden uitvoert maar de eigenaar van de spoorinfra. NS is slechts een (ook gedupeerde) gebruiker van de spoorinfra in NL.
Dus waarom je NS de Zwarte Piet toe speelt is mij onduidelijk.
Badge +3
Het is waarschijnlijk eenvoudiger om de pijlen op NS te richten dan op de TT-organisatie. NS heeft een openbaar forum waar kritiek gespuid kan worden. De TT heeft dat niet.
Reputatie 1
@ klant-peter
Volgens mij ben ik als reiziger klant van NS.
En dus spreek ik NS aan voor de zeer gebrekkige treinverbinding op 01 juli.

Je hebt gelijk voor wat betreft de 42 minuten vertraging vanwege de werkzaamheden bij Zwolle.
Ik ben zelfs graag bereid nog veel eerder te vertrekken, als ik maar op tijd (uiterlijk 10:00 uur) op station Assen ben.
Maar helaas...
Wunderbar geregeld allemaal (door NS)
Reputatie 6
Badge
Het enige, dat NS eventueel is aan te rekenen is de communicatie over werkzaamheden die niet altijd even tijdig is. Hiermee bedoel ik communicatie over werkzaamheden in algemene zin en niet perse in het geval rondom Zwolle.

Als Rijkswaterstaat aan de weg gaat klussen, is de autorijder ook niet de 'schuldige'. In verschillende topics is de 'kip en het ei' voldoende belicht.

Het is fijn, dat je het OV een warm hart toedraagt, gezien de vele reacties. Wellicht is een auto huren of een overnachting daar in de buurt (bijvoorbeeld op een camping) ook nog een idee, om zo toch op tijd aanwezig te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Even in het algemeen, NS geeft vaak wel op tijd aan dat er werkzaamheden zullen zijn, er staat altijd een hele lijst op de werkzaamheden pagina, maar de exacte informatie wat niet rijdt, wat wel of aangepast rijdt, en het busvervoer is volgens NS pas 10 dagen van te voren in de reisplanner te zien. Echter soms is dat minder dan 10 dagen. Terwijl er reizigers zijn die dit graag eerder willen weten ivm bepaalde plannen, zoals nu met de TT of mensen die al langer vantevoren een fietsvakantie hebben gepland.

Deze periode van werkzaamheden was in februari al bekend gemaakt
https://nieuws.ns.nl/beperkt-treinverkeer-rond-zwolle-door-werkzaamheden/
maar ook in de lokale media.
Reputatie 1
@ Momo
Betekent dat dat ik dus moet blijven controleren in de NS Reisplanner of NS wellicht toch op 01 juli vroegere eerste treinen zal inzetten?
Reputatie 7
Badge +3
De reisplanner blijven controleren en zeker kort voor vertrek kan nooit kwaad.
Al geef ik je weinig kans dat NS nu nog besluit vroegere treinen in te zetten. Het is intussen minder dan 10 dagen voor het begin van de werkzaamheden en de reisplanner is voor zo ver ik kan zien bijgewerkt met alle treinen die vervallen en de bussen die zullen rijden.

Bv vorig jaar augustus bij een hele week geen treinen Den Haag - Rotterdam stonden een week of zelfs een paar dagen ervoor (afgezien van nachtbussen) de bussen nog niet in de reisplanner waardoor er overdag gewoon geen enkel reisadvies naar Delft uitkwam. De (aangepaste) treinen naar Den Haag centraal uit de richting van Leiden stonden er al wel goed in.

Reageer