Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Badge +3

Komt ‘ie hè?

@NS_online is het normaal dat de HC op rit 4353 van Weesp naar Almere . De complete 1e klas voor zich eigen neemt ? En dan gewoon zegt . Jij mag ergens anders gaan zitten ik zit hier alleen ? Beetje asociaal dit ! Hij kan toch ook in een lege cabine zitten?

Hebben die HC’s geen instructies gekregen, of gewoon schijt aan het beleid? Dit soort handelen (en het melden) zal toch zeker niet in hun voordeel werken...

Met zulke collega's heb je geen vervelende klanten/reizigers nodig...bizar en een beetje verdrietig ook wel! :thinking::frowning2:

Ik heb in een privébericht meer info gekregen en het signaal van spoelvin doorgezet. Elk signaal is er één en hopelijk zien we dit niet meer gebeuren. Mocht je dit tegenkomen, geef dit dan vooral door.

Reputatie 3

Met zulke collega's heb je geen vervelende klanten/reizigers nodig...bizar en een beetje verdrietig ook wel! :thinking::frowning2:

Wij zaten in de eerste klas met een geldig vervoersbewijs. Een sprinter (ritnummer 4048) met 6 delen en alleen aan de voor- en achterzijde een eerste klascoupé. Vlak voor vertrek uit Rotterdam om 14.25 stapt een conducteur naar binnen en sommeert ons te vertrekken. Hij houdt daarbij geen afstand en geeft aan dat hij werkruimte nodig heeft. Wij moesten toen door heel de trein, om aan de andere kant te gaan zitten. Hij hield zo zag ik later bij de overstap 20 plaatsen voor zichzelf bezet. Is dit beleid en kan dit dan van te voren bekend gemaakt worden?

 

Goed dat je dit doorgeeft. Dit is inderdaad niet de bedoeling. Ik ga intern een melding hiervan maken. Op welke datum vond dit plaats? En wil je mij in een privébericht een omschrijving sturen van de betreffende Conducteur?

Reputatie 2

HC wilde eigenlijk helemaal niet werken en eist daarom maar de 1e klas op, houdt geen afstand en jaagt jou/jullie naar de andere 1e clas coupé (dus heel de trein door)?

Bizar, en nergens voor nodig want het was een SLT-6 dus kon die ook gewoon de onbemande cabine gebruiken, of was die al bezet?


Ja, bovenstaande klopt. Wij moesten inderdaad door heel de trein. Buitenom kon niet want het was vertrektijd. Hij leek niet zo begaan met onze veiligheid, ook zijn eigen veiligheid, omdat hij gewoon pal naast mij ging staan. Ik heb hem gevraagd om afstand te houden en ben toen vervolgens gelijk weggelopen. Ja, was SLT-6 en de onbemande cabine was vrij. Hij deed het ook voorkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Hij werd daarbij ook erg vervelend: “of ik niet wist dat Corona nu zes weken aan de gang was”. Wij zaten daarvoor rustig in eerste klas met veel afstand tot iedereen. De cabine was vrij. Ik gaf ook aan dat ik dit nog niet eerder had meegemaakt. Je kan dan maar beter weggaan om de situatie niet te laten escaleren. Hij wilde daar liever niet zijn. Ik liever ook niet.

Badge +3

HC wilde eigenlijk helemaal niet werken en eist daarom maar de 1e klas op, houdt geen afstand en jaagt jullie naar de andere 1e clas coupé (dus heel de trein door, of konden jullie over het perron)?

Bizar, en nergens voor nodig want het was een SLT-6 dus kon die ook gewoon de onbemande cabine gebruiken, of was die al bezet?

@spoelvin

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Een moderator zal dit signaal wederom gaan doorzetten vermoed ik, maar niemand is blij met de huidige situatie denk ik. Mocht het weer gebeuren, graag blijven melden. Ik hoop dat dit een incident is geweest voor u.

Ik link hem even naar @Rizana NS 

Reputatie 2

@spoelvin

Dit is niet het beleid. Wij mogen geen 1e klas claimen ten opzichte van reizigers, dus mijn collega heeft niet correct gehandeld.


Bedankt voor je reactie Loes. Ik ben maar weggegaan om het niet te laten escaleren. Hij gaf aan dat hij helemaal niet wilde werken in deze omstandigheden met corona. Het zijn voor ons natuurlijk allemaal moeilijke tijden, maar dit leek mij al niet de juiste weg.    

@spoelvin 

Dit is niet het beleid. Wij mogen geen 1e klas claimen ten opzichte van reizigers, dus mijn collega heeft niet correct gehandeld.

Reputatie 2

Wij zaten in de eerste klas met een geldig vervoersbewijs. Een sprinter (ritnummer 4048) met 6 delen en alleen aan de voor- en achterzijde een eerste klascoupé. Vlak voor vertrek uit Rotterdam om 14.25 stapt een conducteur naar binnen en sommeert ons te vertrekken. Hij houdt daarbij geen afstand en geeft aan dat hij werkruimte nodig heeft. Wij moesten toen door heel de trein, om aan de andere kant te gaan zitten. Hij hield zo zag ik later bij de overstap 20 plaatsen voor zichzelf bezet. Is dit beleid en kan dit dan van te voren bekend gemaakt worden?

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html staat het ook erg overzichtelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn vrij reizen dag niet kunnen gebruiken, vanwege Corona, krijg ik nu een extra dag?

Hoe lost u dit op?

Mianki

Dat wordt uitgelegd op de eerste pagina van dit topic. Zie bij “Keuzedagen”.

Ik heb mijn vrij reizen dag niet kunnen gebruiken, vanwege Corona, krijg ik nu een extra dag?

Hoe lost u dit op?

Mianki

Bedankt!

Hoi Pieter53, welkom op de NS Community. 

Alle Sanifair toiletten en toiletten met contactloos betalen zijn open.

Vraagje: Hopelijk ben ik hier op de juiste plaats:

Ik moet binnenkort op reis.

Zijn de Sanifair WC's op de stations nog open?

Fijn dat er toch weer op alle trajecten minstens een extra intercity gaat rijden. Maar wanneer is de reisplanner bijgewerkt is de verwachting?

Je leest op onze website dat de reisplanner vanaf vrijdag 24 april is bijgewerkt met de wijzigingen.  

Reputatie 3

Fijn dat er toch weer op alle trajecten minstens een extra intercity gaat rijden. Maar wanneer is de reisplanner bijgewerkt is de verwachting?

Reputatie 6

Ik weet dat ik vaak nogal kritisch ben over dingen, maar dit moet ook gezegd worden: vooruitstrevend dat de dienstregeling iets steviger wordt, tof! Niet dat ik er veel gebruik van ga maken, maar toch tof!

Reputatie 7
Badge

Mooi dat NS per 28 maart aanbiedt abonnementshouders naar €0 abonnement om te zetten.

Wat ik niet redelijk vind, is dat dit niet met terugwerkende kracht per 28 maart kan. Ik realiseerde me het pas vandaag en blijk nu dus ook pas per 15 april het om te kunnen zetten. Met mijn vrij traject kaart kost me dat €150! Natuurlijk begrijp ik volkomen dat ook NS te maken heeft met impact vanwege de Corona crisis, maar als er een coulance regeling is voor abonnementshouders dan vind ik dat die voor iedereen gelijk moet worden toegepast en niet afhankelijk moet zijn van de willekeur van wanneer de abonnementshouder in de gelegenheid is contact op te nemen. (NS had het ook helemaal niet aangekund als iedereen op 28 maart had gebeld….)

Dit is niet zozeer een kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen. Technisch gezien is het niet mogelijk om een abonnement te wijzigen in het verleden. Dat is ook zo voor bijvoorbeeld het wijzigen van een regulier abonnement in de normale (zonder Covid-19) situatie. Vanuit de Klantenservice proberen we zo coulant mogelijk te zijn maar wijzigen in het verleden is gewoon niet mogelijk. 

Een abonnement is een juridisch concept, een overeenkomst, toch? In dit geval gaat het om een overeenkomst waarin iemand tegen betaling het recht koopt om zonder aanvullende betalingen of met korting te mogen reizen, zou ik zeggen. Er lijkt mij geen enkele "techniek" nodig om deze overeenkomst (het abonnement) met terugwerkende kracht stop te zetten.

Het bewijs van deze overeenkomst - een zooitje data op een ov chipkaart - is niet met terugwerkende kracht te vernietigen, dat snap ik, maar dat is toch iets anders dan het abonnement zelf? Ik begrijp best dat NS abonnementen niet met terugwerkende kracht wil stopzetten, maar dat is dus een keuze en niet "technisch gezien (...) niet mogelijk".

Reputatie 7
Badge +3

@XpDieto In de beginpost van dit topic staat precies welke mogelijkheden er voor u zijn.

Abonnementen worden in principe niet met terugwerkende kracht gerestitueerd en worden ook niet gratis verlengd.

 

(met dank aan loklok8 :wink: )

Ik heb een trajectkaart. Ik maak daar al een maand geen gebruik van (door de coronacrisis) hoe kan ik mijn geld terug krijgen? 

Reputatie 7
Badge +1

@twithag In de beginpost van dit topic staat precies welke mogelijkheden er voor u zijn.

Abonnementen worden in principe niet met terugwerkende kracht gerestitueerd en worden ook niet gratis verlengd. 

Na lang zoeken heb ik dit platform gevonden om mijn vraag te stellen: door ‘het blijf thuis’ door de corona maatregelen heb ik niet gebruik kunnen maken in maand april van mijn Dal Voordeel abonnement dat tot 1 mei geldig is. Is er nog compensatie van de NS hiervoor, dat het abonnement verlengd wordt tot 1 juni 2020 ? met vriendelijke groet, mw G.A. Withagen

Reputatie 7
Badge +3

Dan vraag ik bij deze om een coulance restitutie regeling voor abonnementhouders. De techniek is iets voor NS, dat lijkt me een slecht argument als er wel de wil is om trouwe abonnementhouders te compenseren.


Beste Eva, je bedenkt vandaag dat je jouw abonnement al een aantal weken niet hebt gebruikt en vindt dat NS jou moet compenseren omdat jij er zelf niet eerder aan gedacht hebt?

En dat een abonnement niet naar een datum in het verleden teruggezet kan worden,klopt. Ik heb daar helaas ervaring mee door een systeemfout.

Je kunt via MijnNS jouw huidige abonnement per direct omzetten naar Flex basis. Vergeet daarna niet langs een automaat te gaan om de wijzigingen op te halen.

 

Reageer