Reactie NS op Corona (Covid-19) virus | NS Community
Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Inmiddels is er intern gecommuniceerd dat het niet de bedoeling is om de eerste klas “af te sluiten”. Mocht je het weer tegenkomen, geef het dan vooral door, dan maken we er een melding van.

Ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is.

Inmiddels is er intern gecommuniceerd dat het niet de bedoeling is om de eerste klas “af te sluiten”. Mocht je het weer tegenkomen, geef het dan vooral door, dan maken we er een melding van.

Ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is.

 

Bij deze dus weer een melding. Het intern communiceren is waarschijnlijk niet gelukt.

Vanmiddag 11/5 14.45 Schiphol-Hoorn Kersenboogerd nr. 2747 wordt met geldig 1ste klas kaartje geweigerd in 1ste klas coupe door conducteur.

Mijn mening gegeven, en er wordt glas hard gezegd anders laat ik de trein niet vertrekken.

Dit kan echt niet. Na een werkdag wilde ik ook naar huis.

Dag Jaap BBV,

Wat spijtig om te lezen dat je de toegang werd geweigerd tot de 1ste klasse. Kan je mij een privébericht sturen (Als je op mijn naam klikt kan je erna voor kiezen om mij een bericht te sturen)? Ik heb namelijk nog wat extra gegevens nodig. Dan kan ik het doorzetten naar de verantwoordelijke afdeling.

Reputatie 1

 

Mag je na 1 juni een sport-nekwarmer gebruiken als mondkapje in de trein?

https://www.brubeckshop.nl/Files/2/21000/21693/ProductPhotos/Large/459931247.jpg

Goedenavond Sieger Jan. Voor vragen omtrent het gebruik van mondkapjes kan je het beste terecht bij https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes. Het is namelijk een overheidsmaatregel.

Reputatie 1

Goedenavond Sieger Jan. Voor vragen omtrent het gebruik van mondkapjes kan je het beste terecht bij https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes. Het is namelijk een overheidsmaatregel.


Helaas staat daar bijna geen informatie, vandaar dat ik het hier op het forum vraag.

Reputatie 6

En, is de stalling in Haarlem al weer open of wanneer gaat die open? :)

Reputatie 7
Badge +3

Goedenavond Sieger Jan. Voor vragen omtrent het gebruik van mondkapjes kan je het beste terecht bij https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes. Het is namelijk een overheidsmaatregel.


Helaas staat daar bijna geen informatie, vandaar dat ik het hier op het forum vraag.


Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat dat niet mag. Er mogen ook geen sjaals.

En, is de stalling in Haarlem al weer open of wanneer gaat die open? :)

Ik neem aan dat je Haarlem Carré bedoelt? Het is vooralsnog niet bekend wanneer die stalling weer volledig toegankelijk is. Als je je meldt bij Fiets Point in de Fiets-in zullen zij je echter toegang verlenen tot de stalling.

Reputatie 6

En, is de stalling in Haarlem al weer open of wanneer gaat die open? :)

Ik neem aan dat je Haarlem Carré bedoelt? Het is vooralsnog niet bekend wanneer die stalling weer volledig toegankelijk is. Als je je meldt bij Fiets Point in de Fiets-in zullen zij je echter toegang verlenen tot de stalling.


Ik zit met het probleem dat mijn werkgever mij waarschijnlijk tot 1 september thuis wil houden of ik moet met eigen vervoer naar het werk. En ik wel wil weten als er weer gehandhaafd gaat worden 🙂 Ik zal dus apart naar station Haarlem moeten maar dit valt ook weer niet in de categorie niet-essentiële reizen dus ja of ik daarvoor met de trein moet gaan? Beetje gekke situatie. En stel dat ik de fiets eruit heb gehaald voor stukje woon-werkverkeer , dan moet die ook weer terug. Sowieso vind ik het prettig te weten of die er nog staat 😉 Wellicht combineer ik het met een wandeling vanaf mijn kantoor naar station om even polshoogte te nemen als ik de komende weken keer naar kantoor moet.

Snap ik! Vooralsnog is het enige advies wat ik heb om het zo nu en dan aan de dienstdoende moderator te vragen.

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

De mondkapjesplicht is uiteindelijk een overheidsmaatregel. Maar dit betekent verplicht een mondkapje op. Zo niet dan kun je inderdaad geweigerd worden of een boete ontvangen.

Als je een mondkapje niet kan dragen is het openbaar vervoer dus geen optie als vervoersmiddel

Reputatie 7
Badge +1

Zou de begin post in dit topic geüpdate kunnen worden met de nieuwe maatregelen die sinds 12 mei gelden (fiets en samenreiskorting)? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 


Als hartpatiënt val je onder de kwetsbare groep. Voor kwetsbare personen is het advies om zoveel mogelijk binnen te blijven. Ik zou als kwetsbaar persoon sowieso het OV mijden.

 

Reputatie 7
Badge +1

Zou de begin post in dit topic geüpdate kunnen worden met de nieuwe maatregelen die sinds 12 mei gelden (fiets en samenreiskorting)? 

Zo te zien is het e.e.a aangepast, fijn dat het zo snel opgepakt wordt, maar er ontbreekt nog een wijziging.

Onder 1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits staat nog steeds dit:

  • Fietsen (m.u.v. vouwfietsen) mogen nog steeds enkel meegenomen worden in de daluren en enkel met een Fietskaart Dal.

Edit: Pijlsnel zijn jullie met de aanpassing, merci! 

Reputatie 7
Badge

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat bij buitenlangs zoeken naar een vrije stoel het risico dat de conducteur opeens fluit en je niet meer in mag stappen, terwijl er misschien best nog ergens een stoel met sticker vrij was.

Ik begrijp absoluut dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is praktisch toch volkomen onuitvoerbaar?

Reputatie 5

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

De mondkapjesplicht is uiteindelijk een overheidsmaatregel. Maar dit betekent verplicht een mondkapje op. Zo niet dan kun je inderdaad geweigerd worden of een boete ontvangen.

Als je een mondkapje niet kan dragen is het openbaar vervoer dus geen optie als vervoersmiddel


En als hij een doktersverklaring laat zien?

Het is tenslotte een noodzakelijke reis.

Stomme mondkapjes!

 

Binnenkort mijn abo toch maar naar flex zetten om de staatskas niet te spekken. :p

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

De mondkapjesplicht is uiteindelijk een overheidsmaatregel. Maar dit betekent verplicht een mondkapje op. Zo niet dan kun je inderdaad geweigerd worden of een boete ontvangen.

Als je een mondkapje niet kan dragen is het openbaar vervoer dus geen optie als vervoersmiddel


En als hij een doktersverklaring laat zien?

Het is tenslotte een noodzakelijke reis.

Stomme mondkapjes!

 

Binnenkort mijn abo toch maar naar flex zetten om de staatskas niet te spekken. :p


Ik denk niet dat een arts iemand met zulke klachten een doktersverklaring zal geven om zonder mondkapje in het OV te reizen waar de 1,5 m vaak niet haalbaar is.

Een arts zal eerder adviseren om juist uit het OV weg te blijven.

Blijven de fietsenstallingen ook na 1 juni nog gratis of verandert dit?

Dat verschilt nu per fietsenstalling. Ik durf niet te zeggen wat er precies na 1 juni zal veranderen, maar tot nu toe zijn de regels als volgt:

 

  1. Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  2. Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  3. De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de Klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen.

Het begrip “noodzakelijke reis” is m.i. nogal arbitrair. Als je elders een activiteit wilt doen dan zal je moeten reizen, als die activiteit nou werk, onderwijs, familiebezoek of iets anders is. In die zin is een reis altijd noodzakelijk. Een reis is pas niet noodzakelijk als het om de lol van het reizen zelf gaat. Dat soort reizen wordt zeker gemaakt, maar dat zullen er relatief erg weinig zijn. 

Op de site van de Rijksoverheid staat:

Wanneer kan ik gebruik maken van het openbaar vervoer? Wat betekent een ‘noodzakelijke’ reis?

Reis alleen met het openbaar vervoer (ov) als het echt nodig is en u geen ander vervoer heeft. Zo zorgen we ervoor dat er genoeg plek is voor mensen die in de zorg werken, voor schoonmakers, supermarktmedewerkers en andere mensen die voor hun werk moeten reizen. Is uw reis echt noodzakelijk en heeft u geen andere reismogelijkheden? Dan kunt u met het ov reizen. Denk bij ‘noodzakelijk’ aan de volgende situaties:

  • U heeft een afspraak in het ziekenhuis.
  • U bent mantelzorger voor iemand in uw omgeving.
  • U moet aanwezig zijn bij een uitvaartplechtigheid.
  • U moet een schoolexamen afleggen.
  • U bent een gescheiden ouder en uw kind woont wisselend bij 1 van de ouders.

Ga altijd voor uzelf na of er echt geen andere reismogelijkheden zijn. Neem de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, zoals voor en na de reis handen wassen Geef elkaar de ruimte en houd 1,5 meter afstand op de stations, perrons en bij de haltes. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is vanaf 1 juni verplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-vervoer-en-reizen/verkeer-en-vervoer

Familie van 70 plus (op anderhalve meter afstand en als 2e persoon in het netwerk van de 70 plusser) bezoeken kan dus beter niet per trein als ik bovenstaande goed begrijp?

Reputatie 6

Dat verschilt nu per fietsenstalling. Ik durf niet te zeggen wat er precies na 1 juni zal veranderen, maar tot nu toe zijn de regels als volgt:

 

  1. Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  2. Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  3. De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de Klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen.

En kunnen abonnementhouders nog worden gecompenseerd voor de periode dat de stalling gratis is? @Maxime NS was daar mee bezig dat na te gaan geloof ik :)

Ik heb navraag gedaan aan Maxime of zij dit aan het uitzoeken is.

Reputatie 6

Ik heb navraag gedaan aan Maxime of zij dit aan het uitzoeken is.

Ik zie nu in mijn privébericht staan dat het pas kan worden uitgezocht cq geregeld als de stallingen weer betaald zijn. Ik heb het verkeerd onthouden 

Reageer