Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat bij buitenlangs zoeken naar een vrije stoel het risico dat de conducteur opeens fluit en je niet meer in mag stappen, terwijl er misschien best nog ergens een stoel met sticker vrij was.

Ik begrijp absoluut dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is praktisch toch volkomen onuitvoerbaar?

Kan hier nog vanuit NS op gereageerd worden?

Reputatie 7
Badge +3

We willen 15 Juni op vakantie. Maar hebben geen auto. Kunnen we dan met koffers en al de trein in???


Ja dat kan gewoon. Zolang u maar geen fiets mee neemt en mondkapjes draagt.

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat bij buitenlangs zoeken naar een vrije stoel het risico dat de conducteur opeens fluit en je niet meer in mag stappen, terwijl er misschien best nog ergens een stoel met sticker vrij was.

Ik begrijp absoluut dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is praktisch toch volkomen onuitvoerbaar?

Kan hier nog vanuit NS op gereageerd worden?

Ik ben bang dat we hier simpelweg nog geen reactie op hebben, Olav93. Er zijn wel al tests uitgevoerd met de stickers, waaruit is gebleken dat zo’n 95% van de reizigers de groene stickers opvolgden. Na 1 juni zal het waarschijnlijk drukker worden in de trein, dus hoe het er dan precies uit zal gaan zien is simpelweg nog onbekend. Ook is er nog geen besluit genomen over hoe dit eventueel gehandhaaft zou moeten worden.

Reputatie 7
Badge

Dat is ook een antwoord, @Stijn NS, dank. Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken dan.

Ik vrees wel voor nare discussies als een conducteur een reiziger die geen toegestane plaats heeft aan gaat spreken en die met het argument komt dat hij dat pas kon vaststellen dat er geen plaats was toen de trein al reed. Ik zou niet graag in de schoenen van die conducteur staan zo lang dit soort vragen onbeantwoord zijn.

Bericht gehad van nieuwe Keuzedag, maar ik heb de oude Keuzedag niet kunnen gebruiken en ik vrees dat hetzelfde zal gelden voor de nieuwe Keuzedag. Ik vraag mij ook af of mijn kortingsabonnement nog wel zin heeft? Graag een reactie van NS.

 

Met vriendelijke groet,

 

Henk

Ik vrees wel voor nare discussies als een conducteur een reiziger die geen toegestane plaats heeft aan gaat spreken en die met het argument komt dat hij dat pas kon vaststellen dat er geen plaats was toen de trein al reed. Ik zou niet graag in de schoenen van die conducteur staan zo lang dit soort vragen onbeantwoord zijn.

 

Dat gaat denk ik wel meevallen, de laatste weken heb ik nog geen conducteur gezien die door de coupe's is gelopen, wat volgens mij de huidige richtlijn vanuit NS is en voorlopig ook blijft. 2 weken geleden op Schiphol moest ik zelfs zoeken naar een conducteur van een trein waarvan een (onbemande) cabinedeur open stond, 

Bericht gehad van nieuwe Keuzedag, maar ik heb de oude Keuzedag niet kunnen gebruiken en ik vrees dat hetzelfde zal gelden voor de nieuwe Keuzedag. Ik vraag mij ook af of mijn kortingsabonnement nog wel zin heeft? Graag een reactie van NS.

Met vriendelijke groet,

Henk

Goedemiddag Henk Bartelds. Je kunt hiervoor het beste contact op nemen met onze Klantenservice. Voor Keuzedagen kunnen we een vervangende voucher verstrekken wanneer hij ongebruikt is komen te verlopen. Wat betreft de zin van je abonnement kunnen mijn collega’s met je mee kijken.

We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Reputatie 7
Badge +3

Bericht gehad van nieuwe Keuzedag, maar ik heb de oude Keuzedag niet kunnen gebruiken en ik vrees dat hetzelfde zal gelden voor de nieuwe Keuzedag. Ik vraag mij ook af of mijn kortingsabonnement nog wel zin heeft? Graag een reactie van NS.

 

NS kan niet voor u bepalen of uw abonnement nog zin heeft. U zult zelf uw toekomstige reisgedrag moeten inschatten. Het advies om niet te reizen als het niet noodzakelijk is kan nog wel enkele jaren blijven.

Wordt er in de treinen nu ook extra geventileerd (nu er ook aanwijzingen zijn dat aerosols een potentiële boosdoener zijn)? Ik weet niet hoe het doorgaans gaat (een vliegtuig recyclet deels de lucht). En zijn er aanwijzingen dat machinisten/conducteurs veel vaker corona oplopen (anders twijfel ik of de trein binnenkort zal nemen)?

Ik durf deze vragen niet zo te beantwoorden, maz1. Volgens mij is het ook nog niet bekend of extra ventileren bevorderlijk is om deze aerosolen minder te laten verspreiden. 

Ik zit een beetje met de term ‘noodzakelijke reis’. Mijn situatie: op 4 juni moet ik mijn bibliotheekboeken ingeleverd hebben als ik geen boete wil krijgen. Fietsen is te ver (meer dan 10 km) en ik heb geen auto. Ik wil met reizen wachten to minstens 2 juni en dan met mondkapje en buiten de spits. Kan dit gezien worden als een noodzakelijke reis of moet ik maar wachten tot een vaccin beschikbaar is (en ondertussen de boeken maar van de bib kopen)?

Ik wil graag weten of het na 1 juni toegestaan is om nog te eten en te drinken in de trein, gezien de verplichting tot het dragen van een mondkapje.

@maz1 Ik heb ook geen cijfers of conducteurs of machinisten vaker Corona hebben opgelopen. Wat ik wel weet is dat collega's met deze verschijnselen niet mogen werken.

In de trein zitten filters, @Jeroen Heeft dat in een ander topic beschreven en de luchtcirculatie zorgt niet voor extra risico's zoals ik dat begrepen heb.

@Vince0809 ik heb nog geen voorschriften ontvangen of er een eet en drinkverbod komt. Kan ik nog niet beantwoorden helaas.

Ook mijn keuzedag van maart-april heb ik door Corona niet kunnen opnemen. Hoe kan ik regelen dat die ook bewaard blijft?

Welkom bij de Community, oblaat.

Het antwoord op jouw vraag kan je vinden in het topic onder 'Keuzedagen’. Kort samengevat komt het er op neer dat je even contact op dient te nemen met onze Klantenservice :smiley:

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit een beetje met de term ‘noodzakelijke reis’. Mijn situatie: op 4 juni moet ik mijn bibliotheekboeken ingeleverd hebben als ik geen boete wil krijgen. Fietsen is te ver (meer dan 10 km) en ik heb geen auto. Ik wil met reizen wachten to minstens 2 juni en dan met mondkapje en buiten de spits. Kan dit gezien worden als een noodzakelijke reis of moet ik maar wachten tot een vaccin beschikbaar is (en ondertussen de boeken maar van de bib kopen)?

Meer dan 10 km maar minder dan 15 km is maximaal 1 uur fietsen op een gewone fiets. Ik fiets een half uur over 10 km op een stadsfiets. Mijn max ligt op 15 km fietsen voor woon-werkverkeer. Maar dat is hoe ik er in sta.

Je moet voor jezelf bepalen of je het een noodzakelijk reis vindt. Reizen met OV is niet verboden.

Reputatie 6

In dit topic https://community.ns.nl/op-het-station-17/handhaving-fietsenstalling-na-20-mei-delft-i-v-m-corona-65202 staat dat de stallingen 25 mei weer open gaan. In de beginpost staat hier nog steeds oude informatie van maart.

Nu zie ik dusop de website bij Haarlem Carré staan dat deze vooralsnog gesloten is. Dus dat lijkt nu tegenstrijdig aan het eerdere bericht. Of wordt de informatie op de site nog geüpdatet?

https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/haarlem-carr-

Ik kan heel misschien dinsdag mijn fiets uit de stalling halen en verplaatsen naar kantoor stalling dus fijn als de stalling weer toegankelijk is ipv medewerker zoeken om naar binnen te mogen ) 

Ik zit een beetje met de term ‘noodzakelijke reis’. Mijn situatie: op 4 juni moet ik mijn bibliotheekboeken ingeleverd hebben als ik geen boete wil krijgen. Fietsen is te ver (meer dan 10 km) en ik heb geen auto. Ik wil met reizen wachten to minstens 2 juni en dan met mondkapje en buiten de spits. Kan dit gezien worden als een noodzakelijke reis of moet ik maar wachten tot een vaccin beschikbaar is (en ondertussen de boeken maar van de bib kopen)?

Waarom wachten tot na 1 juni vraag ik mij dan af. Per 1 juni wordt het alleen maar drukker in de trein. Zeker op doordeweekse dagen is het nu heel rustig in de trein (vandaag dan weer niet, want dag na hemelvaart). Indien je zelf met mondkapje wil reizen kan dat ook, maar zeker tussen 11.00 uur en 15.00 uur is het zeker niet druk in de trein en kan je ook gemakkelijk 1,5 meter afstand houden. 

ik vind het ronduit schandalig dat de fiets niet meer in de trein kan vanwege corona maatregelen. U kunt het nu wel vasthouden als een extra zitplaats, dat kan er trouwens maar 1 zijn ivm 1 ½ samenleving. Trouwens je zit dan wel met je snuffert tegen het toilet aan, dat weet u toch wel? nb Mensen zijn ook afhankelijk van een fiets, dus ook fiets in de trein. U jaagt alle klanten weg met al deze flauwekul. Waar is uw gezond verstand gebleven? U kunt u nou wel verschuilen door de overheid opgelegde regels, maar u doet nog gekker dan het allemaal al is. We moeten toch mondkapjes dagen? En waarom geen fiets meer U klaagt dat de NS zwaar krimpt, tja vindt u het gek met die bespottelijke regels van de NS? En denk erom: klanten die weggaan, komen meestal ook net meer terug. Ik heb nog keuze dagen staan, destijds betaald en ook samen reis korting is van de baan. Lekker bezig!!!

@maRRRR: U heeft zelf hier al een topic over geopend en gaat dan ook hier maar weer dezelfde klacht droppen. Dit is niet conform de huisregels van dit forum. Er mogen tot nader order geen fietsen meer mee in de trein. Deal with it en anders misschien maar het hele stuk fietsen ipv een stuk met de trein.  

Dat is al opgemerkt en dat dubbele bericht is verwijderd. Is per ongeluk gegaan. Maar pingpong rustig aan svp niet gelijk dat korte lontje. Zonder passagiers kan ns niet voortbestaan. Dus wees s aardiger tegen klanten. Ik reis meerdere malen per week voor t corona tijdperk. Ben goede klant. Doeslief

Reputatie 3

Dat is al opgemerkt en dat dubbele bericht is verwijderd. Is per ongeluk gegaan. Maar pingpong rustig aan svp niet gelijk dat korte lontje. Zonder passagiers kan ns niet voortbestaan. Dus wees s aardiger tegen klanten. Ik reis meerdere malen per week voor t corona tijdperk. Ben goede klant. Doeslief

Voor de zekerheid, Pingpong is een user op dit forum en is geen medewerker van NS en verkondigd aldus zijn eigen mening en niet die van de NS.

ik vind het ronduit schandalig dat de fiets niet meer in de trein kan vanwege corona maatregelen. U kunt het nu wel vasthouden als een extra zitplaats, dat kan er trouwens maar 1 zijn ivm 1 ½ samenleving. Trouwens je zit dan wel met je snuffert tegen het toilet aan, dat weet u toch wel? nb Mensen zijn ook afhankelijk van een fiets, dus ook fiets in de trein. U jaagt alle klanten weg met al deze flauwekul. Waar is uw gezond verstand gebleven? U kunt u nou wel verschuilen door de overheid opgelegde regels, maar u doet nog gekker dan het allemaal al is. We moeten toch mondkapjes dagen? En waarom geen fiets meer U klaagt dat de NS zwaar krimpt, tja vindt u het gek met die bespottelijke regels van de NS? En denk erom: klanten die weggaan, komen meestal ook net meer terug. Ik heb nog keuze dagen staan, destijds betaald en ook samen reis korting is van de baan. Lekker bezig!!!

 

Ik kan me voorstellen dat je je fiets graag mee wilt nemen de trein in, als je hiervan afhankelijk bent. Fietsen staan vaak bij in- en uitgangen, en ja, ze nemen ook ruimte in. Jammer om te lezen dat je geen begrip hebt voor deze tijdelijke maatregel. Als je wilt, kan ik jouw feedback hierover intern doorgeven. 

 

Wat betreft jouw Keuzedagen, als deze in de Corona periode zijn vervallen, dan kan je rekenen op compensatie. Je kunt het beste contact opnemen met de Klantenservice, zodat je een voucher kunt krijgen. Uitgegeven Keuzedagen vanaf 18 mei, lopen tot eind dit jaar. 

Reputatie 6

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat 

Ik ben bang dat we hier simpelweg nog geen reactie op hebben, Olav93. Er zijn wel al tests uitgevoerd met de stickers, waaruit is gebleken dat zo’n 95% van de reizigers de groene stickers opvolgden. Na 1 juni zal het waarschijnlijk drukker worden in de trein, dus hoe het er dan precies uit zal gaan zien is simpelweg nog onbekend. Ook is er nog geen besluit genomen over hoe dit eventueel gehandhaaft zou moeten worden.

Laten we hopen dat het gezonde verstand zal overheersen en niet de Corona hysterie. Ik vind de sticker methode als richtlijn prima, zolang er voldoende plaatsen beschikbaar zijn. Zo kunnen de mensen zo verspreid mogelijk zitten. Dit zal in de meeste gevallen wel goed gaan, verwacht ik. Het wordt een ander verhaal als mensen niet meer mee kunnen. En in mijn optiek moet dat altijd kunnen, zolang er zitplaatsen zijn. Dan creëer je de minste chaos, ergernis en agressie. Juist dat zal zorgen voor een grotere verspreidingskans. Je kunt mensen er wel op aanspreken die op een niet gestikkerde-stoel gaan zitten als er voldoende beschikbare stikker-stoelen zijn. En zo niet, dan moet je  dit gewoon accepteren. Dat is het risico van het reizen met het OV, hoe hoog of laag je dat risico ook inschat. Maar de maatregelen worden nu zo drastisch toegepast, het hele OV wordt kapot gemaakt. Ik heb bijv. bij mij in de stad hele bussen haltes voorbij zien rijden met  6-7 reizigers aan boord, mededeling op de bus: sorry, bus is vol. Ik zal waarschijnlijk de enige op dit forum zijn, maar ik zeg het toch: ik vind dat waanzin. Kijk in de landen om je heen en noem me één land die dit ook doet. 

Reputatie 7
Badge +3

Graag bij vastgezet bericht onder Keuzedagen aangeven dat vouchers pas na verlopen van de keuzedag aangevraagd kunnen worden. Wanneer de voucher een paar dagen voor het verlopen aangevraagd wordt, krijgt men het verzoek om wederom contact op te nemen na het verlopen.

Reageer