Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Je zou haast willen zeggen dat de politiek de studenten OV tijdelijk ongeldig moet verklaren voor zolang de studies dicht zitten. Dan voorkom je al een hele grote groep mensen die niet gebruik maakt van de trein waar die eigenlijk alleen nog voor bedoeld is. Mensen werkzaam in vitale beroepen.

Dat is een beetje lastig, want er werken ook studenten bijv. als metroconducteur. GVB heeft veel studenten geworven wegens tekorten. En studenten moeten soms boeken lenen bij de universiteitsbibliotheek bijvoorbeeld. (nee, ik ben geen student)

Reputatie 7
Badge

Ik meen me te herinneren dat een dergelijke situatie eerder wel door Klantenservice is opgelost met wat handmatig ingrijpen, maar kan het inderdaad zo snel niet vinden. Omzetten naar Flex zonder abonnement kan met Weekendvrij sowieso. Het handmatige was dan het stopzetten van een bijabonnement. Dat valt ook niet binnen de procedures die voorheen konden. Een bijabonnement liep door tot de einddatum, ook als het hoofdabonnement werd opgezegd. Het blijkt in de praktijk wel eens vaker zo dat de ene medewerker soms anders oordeelt dan de andere. Als het met een telefoongesprek niet lukt, zou een moderator het hier kunnen oppakken. Ze zijn doorgaans wat meer door de wol geverfd.

Inmiddels heb ik gehoord dat het stopzetten van het van het hoofd- en bij-abonnement gelukt zijn. Met dank aan de telefonische klantenservice.

Helaas is het niet toegestaan en kan er geen uitzondering worden gemaakt. Het advies om een OV-fiets te huren of een fiets daar te stallen is ook het advies wat ik je wil geven.

Reputatie 3

Je zou haast willen zeggen dat de politiek de studenten OV tijdelijk ongeldig moet verklaren voor zolang de studies dicht zitten. Dan voorkom je al een hele grote groep mensen die niet gebruik maakt van de trein waar die eigenlijk alleen nog voor bedoeld is. Mensen werkzaam in vitale beroepen.

Dat is een beetje lastig, want er werken ook studenten bijv. als metroconducteur. GVB heeft veel studenten geworven wegens tekorten. En studenten moeten soms boeken lenen bij de universiteitsbibliotheek bijvoorbeeld. (nee, ik ben geen student)

Bij ons (gezondheidszorg) zijn tijdelijk alle stages ook onderbroken voor zolang de scholen dicht zitten. Denk dat dat voor meer stages geld.

Reputatie 7
Badge +3

Dan vraag ik bij deze om een coulance restitutie regeling voor abonnementhouders. De techniek is iets voor NS, dat lijkt me een slecht argument als er wel de wil is om trouwe abonnementhouders te compenseren.


Beste Eva, je bedenkt vandaag dat je jouw abonnement al een aantal weken niet hebt gebruikt en vindt dat NS jou moet compenseren omdat jij er zelf niet eerder aan gedacht hebt?

En dat een abonnement niet naar een datum in het verleden teruggezet kan worden,klopt. Ik heb daar helaas ervaring mee door een systeemfout.

Je kunt via MijnNS jouw huidige abonnement per direct omzetten naar Flex basis. Vergeet daarna niet langs een automaat te gaan om de wijzigingen op te halen.

 

Na lang zoeken heb ik dit platform gevonden om mijn vraag te stellen: door ‘het blijf thuis’ door de corona maatregelen heb ik niet gebruik kunnen maken in maand april van mijn Dal Voordeel abonnement dat tot 1 mei geldig is. Is er nog compensatie van de NS hiervoor, dat het abonnement verlengd wordt tot 1 juni 2020 ? met vriendelijke groet, mw G.A. Withagen

Hier bieden wij geen vergoeding voor.

Je zou haast willen zeggen dat de politiek de studenten OV tijdelijk ongeldig moet verklaren voor zolang de studies dicht zitten. Dan voorkom je al een hele grote groep mensen die niet gebruik maakt van de trein waar die eigenlijk alleen nog voor bedoeld is. Mensen werkzaam in vitale beroepen.

Dat is een beetje lastig, want er werken ook studenten bijv. als metroconducteur. GVB heeft veel studenten geworven wegens tekorten. En studenten moeten soms boeken lenen bij de universiteitsbibliotheek bijvoorbeeld. (nee, ik ben geen student)

Bij ons (gezondheidszorg) zijn tijdelijk alle stages ook onderbroken voor zolang de scholen dicht zitten. Denk dat dat voor meer stages geld.

Ik heb het niet over de zorg, daar zijn inderdaad geen stages meer. Ik heb het over bijbanen als buschauffeur e.d. En over studenten die boeken nodig hebben uit de bibliotheek voor thuisstudie

Reputatie 7
Badge +1

@twithag In de beginpost van dit topic staat precies welke mogelijkheden er voor u zijn.

Abonnementen worden in principe niet met terugwerkende kracht gerestitueerd en worden ook niet gratis verlengd. 

Badge +3

NS en fietsen (in de trein) was altijd al een dingetje.. 

Denk dat het bij deze (sinds 12 mei) gewoon echt einde verhaal is.

Die ondingen willen we helemaal niet! Voor € 7,50 mocht je er eentje mee nemen.

Maar nu even niet!

Mensen die nu ineens zeggen dat doe ik regelmatig (en neem de kosten voor lief) neem ik ook niet al te serieus. 

Het zal best zo zijn maar dan nu maar niet met de trein…

Leesvoer: https://twitter.com/Tine_to_Earth/status/1260957929278144516

 

Tja, als men en masse alle adviezen in de wind wuift… of zich nergens druk over denkt te hoeven maken (want die markt is er toch gewoon?)

Artikeltje

Oh, en deze.. om over na te denken.

 

Herhaling: Thuisblijven is iets anders dan 1,5 meter afstand houden. Het eerste doe ik niet, het tweede wel.

Ik heb een trajectkaart. Ik maak daar al een maand geen gebruik van (door de coronacrisis) hoe kan ik mijn geld terug krijgen? 

Badge +3

Herhaling: Thuisblijven is iets anders dan 1,5 meter afstand houden. Het eerste doe ik niet, het tweede wel.

Mijn reactie was niet tegen jou, maar voor alle ‘dagjesmensen’ die vandaag tóch weer voor volle treinen zorgden, dus het maken van niet strikt noodzakelijke reizen met het ov.

Las ergens dat iemand op de A28 al een volle NS bus zag rijden? Dat is dan weer een stomme zet van de NS (of de busvervoerder), als het waar is….

Reputatie 6

Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 

Zou een OV fiets voor jou een optie zijn? Of kun je je fiets bij het station stallen?

Als ik een vergoeding kan krijgen voor de OV fiets is dit een optie, ik moet hierdoor wel langer fietsen. Want op het dichtstbijzijnde station vanaf mijn werk zijn geen OV fietsen. 


Je wilt een vergoeding voor een OV-fiets die €3,85 kost aan huur, terwijl een fietskaartje normaal €7,50 kost? Deze snap ik niet. Met een OV-fiets ben je juist goedkoper uit. Of je kocht nooit een fietskaartje...

Zoals je ziet gaat het om het weekend, in mijn regio hoef je in het weekend geen fietskaartje te halen. En de reden dat ik mijn fiets meeneem is, omdat er zo vroeg nog geen bus rijdt. Anders was dit ook niet nodig. 

Met welke maatschappij reis je? Want voor NS geldt deze regeling in ieder geval niet. 

Badge +3

Openbare bibliotheken zijn volgens mij allemaal gesloten, en bij universiteitsbibliotheken zal je waarschijnlijk ook niet welkom zijn, want grote kans dat de hele campus dicht is.

Dus inderdaad, online je studiemateriaal zien te vinden/krijgen.

Reputatie 7
Badge

Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.


Hoi Jeroen,

Vanochtend geprobeerd de sprinter van 06:38 uur te pakken. Sprinter uit Dordrecht kwam behoorlijk goed op tijd aan (en ik had die Hc daarop aangesproken, en hij zou daarover bellen met een collega uit Den Haag CS)). Nou ik kwam daar aangerend (met een paar anderen), en die Hc doet doodleuk alsof we er niet zijn, en reed gewoon weg! Hij zag ons wel! Ik was echt razend op die KL..TZ.K !!!!!!) We waren praktisch gewoon op tijd!! Dus moeten we maar half uur wachten. De volgende trein van 07:08 hebben we dus genomen en die conducteur wachtte wel totdat iedereen kwam!

M.a.w. ik heb geen enkele vertrouwen meer in de dat soorte mensen (weliswaar in minderheid), en pak wel de auto. Succes met de planningen voor de komende weken.

P.S. Misschien een idee om die hufter te ontslaan? Daar zitten wij als reizigers  nl. niet op te wachten. Hij zat dus in de sprinter van 06:38 vandaag………...jullie kunnen vast wel uitzoeken wie dat geweest was.

 

 

Tja...ga lekker met de auto zou ik zeggen. Ik bedoel….als je je rijbewijs hebt dan kan je gewoon gebruik maken van die optie.

Reputatie 7
Badge

Mooi dat NS per 28 maart aanbiedt abonnementshouders naar €0 abonnement om te zetten.

Wat ik niet redelijk vind, is dat dit niet met terugwerkende kracht per 28 maart kan. Ik realiseerde me het pas vandaag en blijk nu dus ook pas per 15 april het om te kunnen zetten. Met mijn vrij traject kaart kost me dat €150! Natuurlijk begrijp ik volkomen dat ook NS te maken heeft met impact vanwege de Corona crisis, maar als er een coulance regeling is voor abonnementshouders dan vind ik dat die voor iedereen gelijk moet worden toegepast en niet afhankelijk moet zijn van de willekeur van wanneer de abonnementshouder in de gelegenheid is contact op te nemen. (NS had het ook helemaal niet aangekund als iedereen op 28 maart had gebeld….)

Dit is niet zozeer een kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen. Technisch gezien is het niet mogelijk om een abonnement te wijzigen in het verleden. Dat is ook zo voor bijvoorbeeld het wijzigen van een regulier abonnement in de normale (zonder Covid-19) situatie. Vanuit de Klantenservice proberen we zo coulant mogelijk te zijn maar wijzigen in het verleden is gewoon niet mogelijk. 

Een abonnement is een juridisch concept, een overeenkomst, toch? In dit geval gaat het om een overeenkomst waarin iemand tegen betaling het recht koopt om zonder aanvullende betalingen of met korting te mogen reizen, zou ik zeggen. Er lijkt mij geen enkele "techniek" nodig om deze overeenkomst (het abonnement) met terugwerkende kracht stop te zetten.

Het bewijs van deze overeenkomst - een zooitje data op een ov chipkaart - is niet met terugwerkende kracht te vernietigen, dat snap ik, maar dat is toch iets anders dan het abonnement zelf? Ik begrijp best dat NS abonnementen niet met terugwerkende kracht wil stopzetten, maar dat is dus een keuze en niet "technisch gezien (...) niet mogelijk".

Reputatie 6

Ik lees net het volgende: https://indebuurt.nl/haarlem/gemeente/haarlem-start-op-de-bewaakte-ns-fietsenstalling-in-station-haarlem-gaat-weer-open~88956/

Reputatie 7
Badge +3

Je zou haast willen zeggen dat de politiek de studenten OV tijdelijk ongeldig moet verklaren voor zolang de studies dicht zitten. Dan voorkom je al een hele grote groep mensen die niet gebruik maakt van de trein waar die eigenlijk alleen nog voor bedoeld is. Mensen werkzaam in vitale beroepen.


SRP wordt over het algemeen niet alleen gebruikt voor studie gerelateerde reizen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Goede morgen,

 

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben een moeder van middelbare leeftijd en wil graag mijn kind van 36 bezoeken in Amsterdam. Er wordt steeds gezegd als je niet “hoeft” ga niet reizen. Als ik nu, in het WEEKEND dit toch een keer wil ondernemen, wordt mij dan de trein geweigerd? En hoe doen andere mensen dat in het weekend, die misschien met gezin of kinderen ergens heen willen? Ik heb mij al een mondkapje aangeschaft. En hoe gaat het met bus of tram, reeds in Amsterdam aangekomen?

Onze categorie mensen zie ik niet voorbij komen in de verhalen. 

 


Mondkapjes zijn vanaf 1 juni in alle OV verplicht, dus ook in bus en tram.

NS raadt het af om de trein te gebruiken voor niet-noodzakelijke reizen. U kunt zelf inschatten hoe nood-zakelijk uw reis is. Datzelfde geldt voor iedereen. Niand zal geweigerd worden in de trein, wel kan gevraagd worden om bij drukte de trein te verlaten zodat er ruimte is voor hen die gaan werken of teruggaan na een dag van werken.

Reputatie 1

Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.


Hoi Jeroen,

Vanochtend geprobeerd de sprinter van 06:38 uur te pakken. Sprinter uit Dordrecht kwam behoorlijk goed op tijd aan (en ik had die Hc daarop aangesproken, en hij zou daarover bellen met een collega uit Den Haag CS)). Nou ik kwam daar aangerend (met een paar anderen), en die Hc doet doodleuk alsof we er niet zijn, en reed gewoon weg! Hij zag ons wel! Ik was echt razend op die KL..TZ.K !!!!!!) We waren praktisch gewoon op tijd!! Dus moeten we maar half uur wachten. De volgende trein van 07:08 hebben we dus genomen en die conducteur wachtte wel totdat iedereen kwam!

M.a.w. ik heb geen enkele vertrouwen meer in de dat soorte mensen (weliswaar in minderheid), en pak wel de auto. Succes met de planningen voor de komende weken.

P.S. Misschien een idee om die hufter te ontslaan? Daar zitten wij als reizigers  nl. niet op te wachten. Hij zat dus in de sprinter van 06:38 vandaag………...jullie kunnen vast wel uitzoeken wie dat geweest was.

 

 

Tja...ga lekker met de auto zou ik zeggen. Ik bedoel….als je je rijbewijs hebt dan kan je gewoon gebruik maken van die optie.


Ja, en krijg ook nog extra vergoeding voor zelfs , helemaal perfect dus :-)

Er is totaal geen handhaving op het gebied van mondkapjes in de trein ( in ieder geval trajectdeel Den Helder - Amsterdam), terwijl een steeds groter deel van de reizigers de kapjes op de kin, of zelfs helemaal niet draagt. Kunnen jullie hier eens wat beter op gaan controleren? Met het opnieuw hard oplopende aantal besmettingen kan dit namelijk echt niet.

Reputatie 7
Badge +1

Uit de reacties op social media begreep ik dat het voornamelijk studenten zijn? En wat eigenwijze treinspotters :disappointed_relieved:

Hebben studenten dan de mogelijkheid gekregen om hun week-ov naar weekend om te zetten (omdat veel onderwijsinstellingen toch waarschijnlijk tot het eind van het schooljaar dicht blijven)?


SPR kan 1x per jaar omgezet worden, blijkbaar hebben studenten dat gedaan?

Het SRP kan 2 maal per kalenderjaar gewisseld worden. Er mag alleen niet gewisseld worden in de zomer en/of als al een wisseling in de afgelopen 2 maanden heeft plaatsgevonden. 

Goede morgen,

 

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben een moeder van middelbare leeftijd en wil graag mijn kind van 36 bezoeken in Amsterdam. Er wordt steeds gezegd als je niet “hoeft” ga niet reizen. Als ik nu, in het WEEKEND dit toch een keer wil ondernemen, wordt mij dan de trein geweigerd? En hoe doen andere mensen dat in het weekend, die misschien met gezin of kinderen ergens heen willen? Ik heb mij al een mondkapje aangeschaft. En hoe gaat het met bus of tram, reeds in Amsterdam aangekomen?

Onze categorie mensen zie ik niet voorbij komen in de verhalen. 

 

Ik zit met een zelfde soort 'probleem’ Ik wil mijn moeder van 76 graag bezoeken (en moet haar helpen met wat administratieve taken), maar heb geen auto en te lang niet gereden om veilig ergens heen te rijden met een deelauto. Tijdstip/dag maakt in dit geval niet uit. Op de fiets is het voor mij zo'n 40 km enkele reis. Het zou mooi zijn als mensen zoals u en ik kunnen reizen op een rustig tijdstip (NS kunnen jullie hierin advies geven/een plan maken?) dat er geen diensten beginnen voor mensen die naar hun werk moeten (met mondkapje, hygienemaatregelen, etc). 

Helaas @dirk-ns Aanspreken heeft amper tot geen resultaat. De conducteur is nog niet weg of de reizigers welke de mondkapjes niet (willen) dragen doen hem toch weer af. Gelukkig is 95 procent van de reizigers wel doordrongen van de noodzaak een mondneuskapje op de juiste wijze te dragen.

Reageer