Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus

  • 12 maart 2020
  • 641 reacties
  • 88844 Bekeken


Toon eerste bericht

641 reacties

Ik heb mij voorgenomen om hier geen nieuwe info te plaatsen, om het beeld duidelijk te houden. Ik doel op al onze interne info, die geregeld aangepast wordt en ik onze klantenservice en in het bijzonder hier de moderatoren niet onnodig in de wielen wil rijden. Het enige wat ik wel kan doen, is reageren op datgene wat openbaar staat. Daar heb ik geen problemen mee, maar ik zie niet in dat er geen info naar buiten mag komen, die ook openbaar staat. Het gaat allemaal zo snel dat het lastig is bij te houden en ik ben blij dat ik gewoon me werk kan blijven doen en dat ik daar goede adviezen in mee krijg. 

Even een post hoe ik erin sta momenteel, want ik weet uit ervaring hoe vervelend het is als klantenservice A zegt en ik als HC B. Onnodig en absoluut niet gewenst nu, maar da's mijn mening nu. 

Sterkte voor iedereen om deze crisis goed door te komen. 

Ik heb een meereisticket gekocht voor mijn vrouw voor 14 maart. Vanwege het advies om het reisen te beperken. Kan ik dit meereisretour om zetten naar nader te bepalen datum? Of geld retour krijgen?

 

Graag antwoord

Reputatie 6
Badge +1

@mr4world in de eerste post in dit topic kunt u lezen wat u het beste kan doen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jouke NS   Is er ook gedacht aan kortingscodes voor een verjaardagscadeau? Ik heb bv een kortingscode van €5 voor de Spoordeelwinkel die tot 20 maart geldig is. Ik wil nu nog niet gaan reizen maar omdat de aanbieding Dagje uit naar keuze geldig is t/m 30 juni zou ik die wel alvast kunnen kopen. Maar momenteel zijn de aanbiedingen van de Spoordeelwinkel niet beschikbaar.

Mogelijk kun je daar wat over toevoegen als hierover iets bekend is.

Hoi Momo!

Dat is een terechte vraag! Na een korte navraag bij de spoordeelwinkel zal hier hetzelfde mee worden omgegaan als alle tickets. Ook hier zullen wij coulant mee zijn en zal worden gekeken naar een vorm van coulance. Wij begrijpen namelijk ook wel dat het niet mogelijk is om deze actie op dit moment te verzilveren.

Reputatie 7
Badge +3

Dank je Sanne. Ik weet eerijk gezegd nog niet of ik gebruik van wil maken van mijn kortingscode, maar er zullen vast wel meer mensen de afgelopen tijd jarig zijn geweest of de komende weken jarig zullenzijn die nu niet kunnen boeken. 

Reputatie 6
Badge +1

@Sanne NS Zou het eventueel mogelijk zijn om op de homepage van NS iets neer te zetten over de coulance regeling die tijdens het Corona virus geldt, zoiets als wat Jouke NS in zijn eerste post heeft gezet. Mensen die zich zorgen maken kunnen dan gerust gesteld worden dat er een kans is dat jullie geld restitueren. Ik weet natuurlijk dat jullie het hartstikke druk hebben.:sweat_smile:

Het is ook een beetje om te voorkomen dat er vele topics worden geopend, omdat de community al meerdere malen dezelfde vraag heeft gekregen en ook al meerdere malen hetzelfde antwoord heeft gegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Nog iets heel anders, momenteel zijn de aanbiedingen van de Spoordeelwinkel niet te boeken, wordt aangegeven "Tijdelijk niet beschikbaar”.

Maar ook alle gewone vol tarief e-tickets zijn niet te bestellen en couponcodes voor gekochte actietickets zijn niet in te wisselen. Ga je bv naar https://www.ns.nl/producten/x/p/coupon-kruidvat  dan zie je alleen “Er is iets fout gegaan”. Normaal gesproken zou ik denken dat er weer eens een storing in het systeem zit, maar in combinatie met het tijdelijk niet beschikbaar zijn van de Spoordeelwinkel aanbiedingen en de maatregelen rond de virus dreiging is dit vast bewust zodat mensen niet allerlei kaartjes kunnen verzilveren voor een datum waarop mensen waarschijnlijk toch niet gaan reizen.

Misschien is het verstandiger om deze links te laten doorverwijzen naar een pagina waar op staat aangegeven dat couponcodes tijdelijk niet kunnen worden verzilverd ivm de Corona crisis. 

Nog iets heel anders, momenteel zijn de aanbiedingen van de Spoordeelwinkel niet te boeken, wordt aangegeven "Tijdelijk niet beschikbaar”.

Maar ook alle gewone vol tarief e-tickets zijn niet te bestellen en couponcodes voor gekochte actietickets zijn niet in te wisselen. Ga je bv naar https://www.ns.nl/producten/x/p/coupon-kruidvat  dan zie je alleen “Er is iets fout gegaan”. Normaal gesproken zou ik denken dat er weer eens een storing in het systeem zit, maar in combinatie met het tijdelijk niet beschikbaar zijn van de Spoordeelwinkel aanbiedingen en de maatregelen rond de virus dreiging is dit vast bewust zodat mensen niet allerlei kaartjes kunnen verzilveren voor een datum waarop mensen waarschijnlijk toch niet gaan reizen.

Misschien is het verstandiger om deze links te laten doorverwijzen naar een pagina waar op staat aangegeven dat couponcodes tijdelijk niet kunnen worden verzilverd ivm de Corona crisis. 

Volgens de informatie die wij hebben gekregen over het niet meer kunnen aanschaffen van Spoordeelwinkel actietickets zouden al gekochte tickets nog gewoon bruikbaar moeten blijven, evenals de reguliere e-tickets via onze website. Dat al gekochte couponcodes niet meer verzilverd zouden kunnen worden, is mij onbekend en volgens mij ook onbedoeld.

Ik zal eens nagaan of hier iets meer over bekend is.

Reputatie 7
Badge +3

Vergeet mijn reactie maar Stijn, of haal hem helemaal weg om verkeerde informatie te voorkomen.

Het was wellicht een Chrome issue. In Microsoft Edge doet de verzilver pagina het wel, maar in Chrome deed die het niet. Na verwijderen van  alle cookies en browsegeschiedenis doet die het ook weer in Chrome.  Wel vreemd dat zowel die verzilverpagina als de pagina om e-tickets aan te schaffen het niet deden precies vanaf het moment dat de Spoordeelwinkeltickets niet meer aan te schaffen waren. Misschien is er toch iets van een storing geweest.

Ah, fijn dat de oorzaak gevonden is. Ik zal het wel laten staan, gezien je ook de oplossing hebt gevonden en hebt aangegeven, wat voor sommigen dan weer nuttig kan zijn. :blush:

Reputatie 7
Badge +3

Is ook goed Stijn. Want ja wellicht zijn er meer die hetzelfde ervaren.

Reputatie 7
Badge +3

@Jouke NS zou je de sticky informatie willen opdaten?

  • Reizen met Boekenweekgeschenk is afgelast, er komt geen nieuwe datum
  • Coulance regeling Kruidvatkaartjes verzilverd met datum tot met 31 maart 2020

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat de dienstdoende moderator het even op moet pakken.

Reputatie 5

Vanochtend bleek de berichtgeving op Treinreiziger.nl onjuist te zijn. Het bericht is inmiddels gewijzigd maar roept nog altijd vragen op. Zo zouden Kruidvatkaartjes die in april nog niet gebruikt zijn gerestitueerd worden, indien de huidige situatie na 31 maart voortduurt. Graag dit bericht verifiëren.

Verder meen ik waar te nemen dat in de praktijk de reden van het niet reizen bij het verlenen van coulance geen rol speelt. Dit i.t.t. hetgeen in dit topic wordt vermeld. Indien dit het geval is graag de tekst aanpassen.

Badge +3

Hier ook nog wat wijzigingen m.b.t. tot de dienstregeling op bepaalde trajecten:

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-vrijdag-13-maart-minder-treinen-in-de-spitsuren.html (wijziging 14 maart 2020, 18:45u)

Misschien een idee om die link op te nemen in de openingspost?

Bij de (nogal rustige) bussen hier in Eindhoven hebben ze het ook door. De vertrektijden-displays bij de haltes zeggen “Achteraan instappen en in/uitchecken”, en bij de AH servicebalie een grote plexiglazen plaat opgehangen tussen klant en caissières. 

Badge

Vanochtend bleek de berichtgeving op Treinreiziger.nl onjuist te zijn. Het bericht is inmiddels gewijzigd maar roept nog altijd vragen op. Zo zouden Kruidvatkaartjes die in april nog niet gebruikt zijn gerestitueerd worden, indien de huidige situatie na 31 maart voortduurt. Graag dit bericht verifiëren.

Verder meen ik waar te nemen dat in de praktijk de reden van het niet reizen bij het verlenen van coulance geen rol speelt. Dit i.t.t. hetgeen in dit topic wordt vermeld. Indien dit het geval is graag de tekst aanpassen.


Dat is het nadeel als externe sites met informatie gaan werken die heel snel veranderd, verstandiger van die site zou zijn om dan naar hier te verwijzen.

De ontwikkelingen kunnen elkaar straks wel eens heel hard op gaan volgen als er niet harder wordt ingegrepen door de overheid. Maar als we daar over willen uitweiden moeten we dat in een ander topic gaan doen en niet deze vervuilen.

 

Reputatie 5

@Robert B Volgens Treinreiziger.nl zou NS aangegeven hebben het geld terug te gaan storten in april, graag verificatie dus. (Sorry had in verkeerd topic gepost)

 

@Jeroen Aangezien er vanuit deze community wordt verwezen naar Treinreiziger.nl vraag ik om verificatie. 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Volgens Treinreiziger.nl zou NS aangegeven hebben het geld terug te gaan storten in april, graag verificatie dus. (Sorry had in verkeerd topic gepost)

 

@Jeroen Aangezien er vanuit deze community wordt verwezen naar Treinreiziger.nl vraag ik om verificatie. 


Treinreiziger heeft aangegeven dat als de maatregelen langer duren er restitutie mogelijk zal zijn. Met andere woorden: als huidige maatregelen ook nog na 31 maart van kracht zijn. Tot op heden zal men nog geen geld teruggeven voor niet verzilverde kruidvatkaartjes ivm geldigheid tot 13 april.

Reputatie 5

Als het klopt zou het een mooie aanvulling zijn, toch. Graag eerst verificatie dus.

Het geeft wel te denken indien Treinreiziger.nl beter geinformeerd zou blijken te zijn dan de NS community

Ik heb net contact gehad met de klantenservice van NS internationaal ivm het annuleren van een reis. Ze hadden een e-mail adres gegeven dat ze in het leven hadden geroepen. Nu heb ik vermoedelijk dat adres verkeert verstaan/opgeschreven want mijn mail komt terug. Weet iemand wat het adres is?  Misschien is hget ook ene tip dat ze dat adres vermelden op de site ipv alleen het telefoonnummer want telefonisch doorgeven van adressen is foutgevoelig.

Reputatie 5

@Arald den Braber 

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F

@Arald den Braber

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F


Ik had al geveld met het klantenservice nummer maar die gaven een e-mail adres wat ik dus verkeert heb opgeschreven :(

 

@Arald den Braber

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F


Ik had al geveld met het klantenservice nummer maar die gaven een e-mail adres wat ik dus verkeert heb opgeschreven :(

 


Via de chat is het nu netjes afgehandeld!

 

Er werd een intern e-mailadres aan reizigers gegeven, heb ik vernomen. Dit was uiteraard niet de bedoeling en ik gok dat het betreffende adres is opgeheven en vervangen. Fijn dat het inmiddels gelukt is Arald den Braber.

Reageer