Reactie NS op Corona (Covid-19) virus | NS Community
Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.


715 reacties

Reputatie 2

Het reizen met spits en daltijden blijven met deze maatregelen gehandhaafd. Vanwege deel van mijn werk wat ik niet op afstand kan doen moet ik wel nog regelmatig met de trein reizen. Ik reis met de sprinter van Rotterdam CS naar Amsterdam CS. 

Tijdens spits is het wat drukker. Wat ik met de RIVM-maatregelen zou kunnen voorstellen is dat de spits en daltijden vrijgegeven worden zodat je op ieder moment van de dag vrij kan reizen. Het is doorgaans in de trein al erg rustig maar kan hierdoor ook gestimuleerd worden het reizen meer door de dag te verdelen. Met weinig passagiers vind ik het nogal overbodig om deze spits en daltijden te handhaven. De hogere tarieven tijdens spitstijden zijn er om te drukke/volle treinen te voorkomen maar met zo weinig reizigers zou je met tijdelijk vrijstellen van de spitstijden wellicht nog betere spreiding krijgen van mensen (en de afstand tussen mensen!).

Als je het weer opnieuw afsluit dan gaat het jaar wel weer opnieuw in. 

Reputatie 7
Badge +3

Het reizen met spits en daltijden blijven met deze maatregelen gehandhaafd. Vanwege deel van mijn werk wat ik niet op afstand kan doen moet ik wel nog regelmatig met de trein reizen. Ik reis met de sprinter van Rotterdam CS naar Amsterdam CS. 

Tijdens spits is het wat drukker. Wat ik met de RIVM-maatregelen zou kunnen voorstellen is dat de spits en daltijden vrijgegeven worden zodat je op ieder moment van de dag vrij kan reizen. Het is doorgaans in de trein al erg rustig maar kan hierdoor ook gestimuleerd worden het reizen meer door de dag te verdelen. Met weinig passagiers vind ik het nogal overbodig om deze spits en daltijden te handhaven. De hogere tarieven tijdens spitstijden zijn er om te drukke/volle treinen te voorkomen maar met zo weinig reizigers zou je met tijdelijk vrijstellen van de spitstijden wellicht nog betere spreiding krijgen van mensen (en de afstand tussen mensen!).


Jij bent niet de 1e die met deze suggestie komt. Naast dat er op diverse trajecten wel sprake is van een spits, zal het afschaffen van spitstijden juist er voor zorgen dat meer mensen in de spits gaan reizen. Dat is juist niet de bedoeling.

 

Badge +3

Ik voeg het toch maar even toe hier.. 

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/1-5-meter-regel-in-de-spits-als-iedereen-weer-gaat-werken-64627#post445458

Zie de voorgaande en volgende reacties daar. :expressionless:

Beste meneer of mevrouw,

 

ik heb een vraag over het reizen.

Ik wilde graag naar mijn vriendin aangezien die veel problemen thuis heeft. Alleen mag ik daar nu wel naartoe reizen aangezien de maatregelen?

Ik zie graag een reactie tegemoet

Alvast bedankt

 

Groetjes

Nick

Reputatie 7
Badge +3

Als eerste: het is niet verboden.

Alleen het advies is wel: reis alleen met OV als het echt strikt noodzakelijk is. Als er andere manieren zijn om met je vriendin in contact te komen of er naartoe te gaan, dan verdienen die momenteel absoluut de voorkeur.
Jij bent uiteindelijk zelf degene die bepaalt of de reis strikt noodzakelijk is of niet.

Badge +3

Ik wilde graag naar mijn vriendin aangezien die veel problemen thuis heeft. Alleen mag ik daar nu wel naartoe reizen aangezien de maatregelen?

Beste Nick,

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

Zelfde situatie hier (Eindhoven vs. Woerden en beide ‘zorgwerkers’ dus reisrecht maar geen noodzaak). Het zij zo!

 

Reputatie 7
Badge +3

En als je echt moet reizen, ga op een tijdstip dat het rustig is en kijk dan of de trein niet toch nog te druk is, of je wel genoeg afstand kan bewaren. En mocht de HC zeggen dat de trein te vol is en vragen of mensen die niet naar een vitaal beroep onderweg zijn willen uitstappen, doe dat dan ook. Die mensen in een vitaal beroep moeten daar vaak wel op tijd zijn terwijl jij er denk ik ook wel een half uurtje later kan zijn. Volg dus aanwijzingen op van het NS personeel.

Reputatie 1

Ik las in de krant dat dit paasweekend veel dagjesmensen toch met de trein zijn gegaan. De sprinters waren te druk en om tussen Rotje Knor en Amsterdam via Gouda te gaan reizen lijkt mij ook onverantwoord. Dat is meer op elkaars huid gaan zitten en geen 1,5 meter afstand. De conducteurs hebben de 2 sprinters uit dienst genomen. Ik snap ook niet waarom mensen de waarschuwingen in hun laars lappen. En waarom perse over Gouda te gaan reizen lijkt mij ook een raadsel. Nou is mijn vraag kun je die dagjesmensen in dovemansoren dan beboeten en zijn er wel fikse boetes uitgedeeld in deze rare situaties? Wat ik ook onverantwoord vond is dat iemand op Twitter een Weekend abonnement had en omdat hij niet kon reizen had hij steeds foto's gemaakt van station Alkmaar Noord. Lijkt mij namelijk ook niet echt handig. Misschien ook in verband met corona, maar ik weet ook niet of dat wordt gehandhaafd? Zo kan ik ook bijvoorbeeld foto's maken van station Diemen, maar het zou niet goed aanvoelen. (Niet dat ik dat nu ook van plan was, maar het idee alleen al).  

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Reputatie 6

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Een NS conducteur met Boa bevoegdheid is bevoegd om strafrechtelijk te handhaven op de noodverordening. Dat is tijdje terug aangepast toen de noodverordening van kracht werd. Betekent nog niet dat ze het moeten, maar in theorie zou het kunnen. 

Reputatie 6

Even iets anders:

Zijn de fietsenstallingen nog steeds dicht? Info uit begin post dateert van 21 maart.

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Een NS conducteur met Boa bevoegdheid is bevoegd om strafrechtelijk te handhaven op de noodverordening. Dat is tijdje terug aangepast toen de noodverordening van kracht werd. Betekent nog niet dat ze het moeten, maar in theorie zou het kunnen. 

 

Die noodverordening zegt niets over het doel van een reis, een HC/BOA kan en mag dat niet beoordelen, sterker nog, je hoeft een BOA niet eens antwoord te geven op de vraag waarom je een reis maakt.

Reputatie 6

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Een NS conducteur met Boa bevoegdheid is bevoegd om strafrechtelijk te handhaven op de noodverordening. Dat is tijdje terug aangepast toen de noodverordening van kracht werd. Betekent nog niet dat ze het moeten, maar in theorie zou het kunnen. 

 

Die noodverordening zegt niets over het doel van een reis, een HC/BOA kan en mag dat niet beoordelen, sterker nog, je hoeft een BOA niet eens antwoord te geven op de vraag waarom je een reis maakt.

 

Excuses. Had je bericht verkeerd gelezen. Ik doelde op de 1,5 meter regel.

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en openen deze stallingen zodra dit weer mogelijk is, Lies87.

Reputatie 6

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en openen deze stallingen zodra dit weer mogelijk is, Lies87.

Wellicht goed om tzt de fietspompen klaar te hebben staan:)

 

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Een NS conducteur met Boa bevoegdheid is bevoegd om strafrechtelijk te handhaven op de noodverordening. Dat is tijdje terug aangepast toen de noodverordening van kracht werd. Betekent nog niet dat ze het moeten, maar in theorie zou het kunnen. 

 

Die noodverordening zegt niets over het doel van een reis, een HC/BOA kan en mag dat niet beoordelen, sterker nog, je hoeft een BOA niet eens antwoord te geven op de vraag waarom je een reis maakt.

 

Excuses. Had je bericht verkeerd gelezen. Ik doelde op de 1,5 meter regel.

Zelfs over de anderhalve meter maatregel ben ik niet zeker of elke BOA daarop mag handhaven, niet elke BOA is bevoegd voor alle domeinen.

Reputatie 6

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Een NS conducteur met Boa bevoegdheid is bevoegd om strafrechtelijk te handhaven op de noodverordening. Dat is tijdje terug aangepast toen de noodverordening van kracht werd. Betekent nog niet dat ze het moeten, maar in theorie zou het kunnen. 

 

Die noodverordening zegt niets over het doel van een reis, een HC/BOA kan en mag dat niet beoordelen, sterker nog, je hoeft een BOA niet eens antwoord te geven op de vraag waarom je een reis maakt.

 

Excuses. Had je bericht verkeerd gelezen. Ik doelde op de 1,5 meter regel.

Zelfs over de anderhalve meter maatregel ben ik niet zeker of elke BOA daarop mag handhaven, niet elke BOA is bevoegd voor alle domeinen.

In domein 4 Openbaar Vervoer is het strafrechtelijke artikel toegevoegd. Net als aan domein 2. In domein 1 werd deze al genoemd. Of een boa uit een van die domeinen daadwerkelijk zal gaan handhaven, hangt af van het handhavingskader en of de boa daartoe ook wordt ingezet.

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Een NS conducteur met Boa bevoegdheid is bevoegd om strafrechtelijk te handhaven op de noodverordening. Dat is tijdje terug aangepast toen de noodverordening van kracht werd. Betekent nog niet dat ze het moeten, maar in theorie zou het kunnen. 

 

Die noodverordening zegt niets over het doel van een reis, een HC/BOA kan en mag dat niet beoordelen, sterker nog, je hoeft een BOA niet eens antwoord te geven op de vraag waarom je een reis maakt.

 

Excuses. Had je bericht verkeerd gelezen. Ik doelde op de 1,5 meter regel.

Zelfs over de anderhalve meter maatregel ben ik niet zeker of elke BOA daarop mag handhaven, niet elke BOA is bevoegd voor alle domeinen.

In domein 4 Openbaar Vervoer is het strafrechtelijke artikel toegevoegd. Net als aan domein 2. In domein 1 werd deze al genoemd. Of een boa uit een van die domeinen daadwerkelijk zal gaan handhaven, hangt af van het handhavingskader en of de boa daartoe ook wordt ingezet.

De laatste weken net even te veel te doen gehad om deze wetgeving in detail te volgen, maar ik zie inderdaad art 443 bij domein 1, 2 en 4 staan.

Reputatie 7
Badge +3

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en openen deze stallingen zodra dit weer mogelijk is, Lies87.

Wellicht goed om tzt de fietspompen klaar te hebben staan:)

Dat is een goede. De bemenste stallingen, zeker die waar  ook een Fiets & Service winkel is, hebben een pomp (in Delft zelf een aantal keer gebruik van gemaakt) maar op kleinere stations zonder personeel zal dat niet zijn. Zelf dan maar op de eerste werkdag op kantoor meenemen?

Reputatie 6

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en openen deze stallingen zodra dit weer mogelijk is, Lies87.

Wellicht goed om tzt de fietspompen klaar te hebben staan:)

Dat is een goede. De bemenste stallingen, zeker die waar  ook een Fiets & Service winkel is, hebben een pomp (in Delft zelf een aantal keer gebruik van gemaakt) maar op kleinere stations zonder personeel zal dat niet zijn. Zelf dan maar op de eerste werkdag op kantoor meenemen?

Ik weet eerlijk gezegd niet eens meer waar mijn fiets in het rek staat dus het wordt sowieso een uitdaging om het juiste rek te vinden. Gelukkig is dat in Haarlem een kwestie van het vierkant aflopen en heb ik een bijzondere kleur fiets. 

Volgens mij staat daar ook een fietspomp. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Altijd leuk, fiets zoeken in een stationsstalling als je niet meer weet waar je hem hebt neergezet. In Delft zag ik iedere week wel mensen pad in pad uit zoeken naar hun stalen ros. Zelf noteerde ik het pad en reknummer. Soms vergat ik dat en heb dan ook wel eens 's morgens 10 minuten lopen zoeken, was ervan overtuigd dat die in pad 3 stond (stond die wel heel vaak) maar bleek uiteindelijk in 5 te staan, het reknummer had ik wel goed onthouden. Heel pad 3 en 4 wel 2 of 3 keer doorgelopen tot ik ook 5 maar eens probeerde. Viel nog mee, want stalling 1 heeft geloof ik 15 of 16 paden en zo'n 5000 plekken. De enige die ik kon overslaan waren die voor de buitenmodelfietsen.

vanavond gewoon in zowel de 9292 als ook de NS app de ic van 18.57 uit Den Haag naar Utrecht.

Hele hordes mensen stonden er die die trein uit de app wilde nemen en hard gewerkt hadden.

Ik kwam inmiddels naar Den Haag met de stoptrein uit Dordrecht !

 

Maar neen de NS heeft na een maand Corona de app nog NIET op orde ! Een schande voor de hardwerkende mens die al gestraft wordt na een dag hard werken door met stoptreinen naar huis t moeten dan ook nog 2 apps die niet werken !

 

Toen ik de conducteur (in de stoptrein die daarna volgde) erop aan sprak zei hij me de app RIJDEN DE TREINEN te gebruiken ! Hoe moeilijk is het om de bekende app gewoon goed op de rit te hebben ?

En pardoes zei hij me nog dat ik maar een taxi moest nemen als ik het er niet mee eens ben. Zo wordt de hardwerkende mens beloond !

En fin  het kostte me 3 uur en 10 min om van Dordrecht in Amersfoort te geraken !

Echt schandalig dat na een maand de app nog niet op orde is.

En dan heb ik het e nog niet eens over dat het in het handjevol treinen zo druk is met werkende mensen dat de 1.50 niet gehaald kan worden.

 

NS SCHAAM JE !

 

marcel bakker

de ic 18.57 uit Den Haag naar Utrecht stond zowel in de NS app alsook in de 9292 app.

 

NS Pas de reisplanner aan op de werkelijke situatie voor de hardwerkende mens !

 

Reputatie 7
Badge +1

De data uit de NS app komt nog steeds van 9292.nl waardoor de informatie op beide apps hetzelfde zijn. Als de info op 9292 verkeerd is, wordt deze door de NS app overgenomen. Zo'n 2 weken geleden werden storingen geconstateerd in de NS app waardoor er verkeerde informatie weergeven werd. 9292 gaf toen betrouwbaardere informatie, hoewel uiteindelijk bleek dat ook daar nog verkeerde informatie tussen zat. En dat zo te zien nu nog steeds het geval is.

Hoewel de app inderdaad aangeeft dat de IC Den Haag Centraal - Enschede om 18:57 wel rijdt, rijdt deze trein tijdens de basisdienstregeling niet op het traject Den Haag Centraal - Utrecht Centraal. Op de rit info in de NS app wordt eveneens weergeven dat het traject Den Haag Centraal - Utrecht Centraal grijs gekleurd is.

U kunt in het vervolg beter overstappen op Rotterdam Centraal op de SPR richting Uitgeest, vervolgens in Woerden overstappen op de SPR richting 's-Hertogenbosch om daarna in Utrecht Centraal over te stappen op de IC richting Enschede. Als u om 17:57 vertrekt vanuit Dordrecht komt u om 19:50 aan op Amersfoort Centraal. Reistijd: 1 uur 53 min.

Reageer