Beste iedereen, maar vooral beste NS,
Het afgelopen decennium zijn de hoeveelheid buitendienststellingen expontentieel gegroeid. Dat is een vermoeden op basis van persoonlijke ervaring, navraag bij Prorail leerde me dat er geen statistieken over bijgehouden worden, dus echt inhoudelijk daarover praten lijkt nogal lastig. Bovendien begrijp ik wel dat het de oorzaak hiervan bij Prorail en hun geldbron ligt. Dus mijn klachten over onbetrouwbaarheid moeten helaas naar instanties waar ik geen klant van ben.
De informatievoorziening erover echter, ligt wel bij NS. En om eerlijk te zijn, is dat óók best een zooitje (excuseer mijn directheid). 10 dag van tevoren is de reisplanner bijgewerkt. Oftewel: Verder dan 10 dagen van tevoren plannen heeft geen zin, want je mag nergens van uit gaan. Gevolg is dat de jaardienstregeling haast overbodig geworden is. Zeker in weekenden blijkt een groot deel van de tijd uiteindelijk geen correcte reistijd op te geven (again, meer dan 10 dagen van te voren). Ik heb het niet geturft, maar ik schat dat dat in mijn situatie (lees: langere afstanden, want ik woon niet in de randstad) ca. 30% tot 40 % van de weekenden de jaardienstregeling hopeloos optimistisch is.
Er zijn ook nog andere bronnen die aangeven wanneer er buitendienststellingen zijn. Voornaamste (denk ik) is een pdf die ergens in de kelders van de NS website verstopt is. En overigens ook regelmatig onjuist of incompleet. Kortom, je weet niet eens echt wanneer er buitendienststellingen zijn, je kunt nergens op vertrouwen.
Het is de laatste jaren een hobby om te roepen dat de punctualiteit zo hoog is. De werkelijkheid voor reizigers is wel anders, immers, alle treinen die gepland níet rijden zijn 100% punctueel. Ik begin dit topic niet om te klagen over mooi-weer spelen, maar ik zou het wel fijn vinden als verder vooraf en op een *betrouwbare* manier aan wordt gegeven wanneer treinreizen vertraagd (sorry, juridisch correct: “lange reistijden”) zullen zijn, en wanneer je wel of niet een fiets mee kunt nemen. Want dat kan k nu bijna nooit omdat er altijd wel ergens een stremming is. Nogmaals: betrouwbaarheid op papier, en dat dus niet eens.
Een suggestie: De lijst met werkzaamheden die per half jaar gemaakt worden, zorg s.v.p. dat die compleet en correct zijn. En technisch is het vast mogelijk om in de reisplanner al een opmerking te maken als ergens werkzaamheden gepland zijn. Dat pas 10 dagen van tevoren duidelijk is hoe de dienstregeling precies werkt, dáár heb ik dan wel begrip voor. Maar dat je allerlei onbetrouwbare bronnen moet nagaan om te weten of je een vlucht op Schiphol kunt halen, of je een fietstocht kunt plannen, of je terug kunt komen na een avondje theater...en dat het vervolgens soms zelfs dan nog niet klopt...dat is toch wel een beetje bananen-republiek-achtig.
Bedankt voor het lezen.
Groet,
Tonny