Reisinformatie bij buitendienststellingen

Reputatie 4

Beste iedereen, maar vooral beste NS,

Het afgelopen decennium zijn de hoeveelheid buitendienststellingen expontentieel gegroeid. Dat is een vermoeden op basis van persoonlijke ervaring, navraag bij Prorail leerde me dat er geen statistieken over bijgehouden worden, dus echt inhoudelijk daarover praten lijkt nogal lastig. Bovendien begrijp ik wel dat het de oorzaak hiervan bij Prorail en hun geldbron ligt. Dus mijn klachten over onbetrouwbaarheid moeten helaas naar instanties waar ik geen klant van ben.

De informatievoorziening erover echter, ligt wel bij NS. En om eerlijk te zijn, is dat óók best een zooitje (excuseer mijn directheid). 10 dag van tevoren is de reisplanner bijgewerkt. Oftewel: Verder dan 10 dagen van tevoren plannen heeft geen zin, want je mag nergens van uit gaan. Gevolg is dat de jaardienstregeling haast overbodig geworden is. Zeker in weekenden blijkt een groot deel van de tijd uiteindelijk geen correcte reistijd op te geven (again, meer dan 10 dagen van te voren). Ik heb het niet geturft, maar ik schat dat dat in mijn situatie (lees: langere afstanden, want ik woon niet in de randstad) ca. 30% tot 40 % van de weekenden de jaardienstregeling hopeloos optimistisch is.

Er zijn ook nog andere bronnen die aangeven wanneer er buitendienststellingen zijn. Voornaamste (denk ik) is een pdf die ergens in de kelders van de NS website verstopt is. En overigens ook regelmatig onjuist of incompleet. Kortom, je weet niet eens echt wanneer er buitendienststellingen zijn, je kunt nergens op vertrouwen.

Het is de laatste jaren een hobby om te roepen dat de punctualiteit zo hoog is. De werkelijkheid voor reizigers is wel anders, immers, alle treinen die gepland níet rijden zijn 100% punctueel. Ik begin dit topic niet om te klagen over mooi-weer spelen, maar ik zou het wel fijn vinden als verder vooraf en op een *betrouwbare* manier aan wordt gegeven wanneer treinreizen vertraagd (sorry, juridisch correct: “lange reistijden”) zullen zijn, en wanneer je wel of niet een fiets mee kunt nemen. Want dat kan k nu bijna nooit omdat er altijd wel ergens een stremming is. Nogmaals: betrouwbaarheid op papier, en dat dus niet eens.

Een suggestie: De lijst met werkzaamheden die per half jaar gemaakt worden, zorg s.v.p. dat die compleet en correct zijn. En technisch is het vast mogelijk om in de reisplanner al een opmerking te maken als ergens werkzaamheden gepland zijn. Dat pas 10 dagen van tevoren duidelijk is hoe de dienstregeling precies werkt, dáár heb ik dan wel begrip voor. Maar dat je allerlei onbetrouwbare bronnen moet nagaan om te weten of je een vlucht op Schiphol kunt halen, of je een fietstocht kunt plannen, of je terug kunt komen na een avondje theater...en dat het vervolgens soms zelfs dan nog niet klopt...dat is toch wel een beetje bananen-republiek-achtig.

Bedankt voor het lezen.

Groet,

Tonny

11 reacties

Ik geef je groot gelijk @Tonnyschonewille 

Werkzaamheden liggen al heel lang van te voren vast, dan moet het toch mogelijk zijn deze ook bv 30 dagen van te voren in de reisplanner te verwerken.

Dan is het plannen van een reis, enigszins in de toekomst, ook beter te doen.

Reputatie 4

Ik zou zelfs zeggen 3 maanden van tevoren. Als ik internationale treintickets koop krijg ik soms ook de melding dat er werkzaamheden zijn, maanden vantevoren. Het is een kwestie van willen. Misschien staat het niet zo leuk als er de helft van de reizen een disclaimer over werkzaamheden bij moet. Maarja, dat is de staat van het spoor in Nederland.

Badge

Was de infra maar zo betrouwbaar dat er zo ver vooruit gepland kan worden.

Gezien de huidige situatie in het OV en de komende bezuinigingen vrees ik dat het er niet beter op gaat worden in het OV.

Werkzaamheden veel verder vooruit plannen geeft weer meer risico op dat de planningen niet kloppen omdat er veranderingen in de planning van de werkzaamheden zijn. Daarnaast gaan er al meerdere weken overheen om een en ander helemaal gepland te krijgen en een akkoord te krijgen van Prorail voor de uitvoering.

Hoe verder vooruit er gepland gaat worden qua dienstregeling bij werkzaamheden hoe onbetrouwbaarder die informatie is.

Reputatie 4

Ik vind het ook niet nodig om 3 maanden vooraf precies te weten hoe laat de bus vertrekt. Maar wel óf ik met de trein kan of niet. Gewoon een notitie: “let op, werkzaamheden voorzien tussen X en Y” kan toch niet zo moeilijk zijn? En is toch heel nuttige informatie voor reizigers?

Bedankt voor je bericht, Tonnyschonewille.

Goed dat je dit aangeeft en direct ook een suggestie meegeeft. Ik kan me voorstellen dat je natuurlijk voorbereid op pad wilt gaan, zonder dat je voor verrassingen komt te staan. En dan vooral van geplande werkzaamheden die vooraf, bij het plannen van de reis, hadden vermeld kunnen worden. Zoals je al zegt, een disclaimer.

Ik ben totaal niet technisch als het om de achterkant van een website gaat, maar ik vrees dat het complexer is dan gedacht. Maar ik laat het dan toch aan de experts over en daarom zal ik jouw feedback en suggestie met hen delen. Ik durf niet te zeggen of het daadwerkelijk veranderd gaat worden, maar het is het proberen waard lijkt mij. :slight_smile:

Reputatie 4

Ik snap dat het misschien niet zomaar te doen is. Wat ik probeer te zeggen is dat het geen nice-to-have is maar essentieel, zonder dit is de reisinformatie incompleet. Zeker aangezien het alleen nog maar slechter gaat worden de komende jaren. Spoorboekloosreizen, maar dan door random (voor de reiziger) verwijderen van treinen in plaats van een strak frequent rooster ;)

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de planningen gemaakt worden dan worden eerst de internationale verbindingen vastgelegd omdat daar gewijzigde dienstregelingen achter zitten met gevolgen voor het reserveringssysteem. Omdat er al 3 maanden voor vertrek plaatsen kunnen worden gereserveerd moeten de werkzaamheden op deze routes als eerste worden vastgezet in de planning.

Dit heeft tot gevolg dat de planningen op de andere routes altijd volgend zijn. Verder moet ProRail aannemerscapaciteit aanbesteden en lukt het aanbesteden niet altijd. Van grote projecten is de planning meestal wel lang van te voren bekend.

Reputatie 4

Er zit nog een zee van ruimte tussen 3 maanden vooraf en 10 dagen vooraf. Bovendien is het kennelijk wel zeker genoeg om in een pdf samen te vatten. Het is toch echt een kwestie van willen in mijn beleving. 

Wel interestant wat je schrijft overigens. Bjjde vervoerders hebben internationale reizen helemaal geen prioriteit, dat dat bij prorail júist prioriteit krijgt is wel grappig. Misschien wel logisch gezien de manier van werken op het spoor tegenwoordig. Weer een voorbeeld dat er geen regie is. Marktwerking is gewoon anarchistisch. Maargoed ik dwaal af.

Reputatie 7
Badge +3

De infrabeheerders in Europa stemmen werkzaamheden regelmatig met elkaar af en aan de hand daarvan worden de werkzaamheden op internationale corridors gepland. Vervolgens stemmen de vervoerders hun alternatieve dienstregelingen met elkaar af op basis van de beschikbare infrastructuur.

Bij voorkeur worden gewijzigde Internationale dienstregelingen zo ver van te voren gepland dat ze in de jaardienst of een wijzigingsblad kunnen worden meegenomen. Het voordeel daarvan is dat alle achterliggende systemen automatisch worden meegewijzigd op dagplanniveau. 

De horizon van 10 dagen voor het aanbieden van gewijzigde dienstregelingen in de reisplanner is natuurlijk niet meer houdbaar. Dat zal echt moeten worden opgerekt naar een maand.

Wat ook wel interessant is dat de hele Nederlandse dienstregeling in het OV is gebaseerd op de dienstregeling van Thalys en ICE International. Bij het bouwen van de jaardienst worden eerst deze treinseries gepland en daarna de binnenlandse treinseries. Een paar geleden werden de klokvaste patroontijden in Duitsland gewijzigd en wijzigden vervolgens alle dienstregelingen in Nederland mee.

Reputatie 5
Badge

Keer op keer op keer blijkt dit punt en de als erg hoog ervaren prijzen negatief uit te komen in vrijwel alle reviews etc. die over NS en/of OV gaan. Elke keer belooft Ns beterschap en er komt dus nooit wat van terecht.

Een kleine tip: het helpt soms als je als geregelde treinreiziger weet waar ze langdurig grootse werken aan spoor of station doen. bvb zelf woon ik langs de lijn door Delft en daar is het dus om de zoveel weken raak, want het 2e deel van het tunnelstation is in de bouw. En meteen ligt dan het hele stuk van 23 km den Haag-Rotterdam er uit. Al weet ik nog goed dat er grootse werken waren om de trein ooit gewoon op de grond op een viaduct te verplaatsen aldaar en de overwegen midden in de stad weg te werken.

Verder zijn er wat sites/fora van wat ik maar treintjesgekken/fans noem, die vaak ook over advance en inside-info beschikken. Andere geregelde gebruikers van dit forum weten daar ook van. Maar het blijft vreemd dat de DB in het enorm veel grotere Duitsland dat toch veel beter al vroeger weet mede te delen. Al loopt het daar meestal weken/maanden uit door gebrek aan personeel voor de uitvoering.

Reputatie 7
Badge +3

De werkzaamheden tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA zijn helemaal een slecht voorbeeld van communiceren. De reisplanners van NS en 9292 geven totaal afwijkende reisadviezen. Dat is te bezopen voor woorden. Ik ben daar wat dieper ingedoken naar aanleiding van het voorbeeld van het reizen tussen Wormerveer en Amsterdam Holendrecht en de bedroevend slechte regeling voor de klanten van NS.

NS heeft echt heel veel moeite moeten om de logische alternatieve reis met metro lijn 50 te onderdrukken in hun reisplanner. In de reisplanner van 9292 worden het bizarre NS overstapcircus (trein naar metro, metro naar bus, bus naar trein) niet eens getoond.

Reageer