Reisinformatie bij werkzaamheden

• 16 februari 2014
  • 4 reacties
  • 422 Bekeken

Reputatie 2
Een ding waaraan ik me al geruime tijd erger: waarom staat er bij werkzaamheden geregeld in koeienletters op de schermen boven de perrons waar de trein niet heen gaat?
Gisteren nog zo'n geval: werk aan het spoor tussen Woerden en Gouda, dus reed de intercity vanuit Amersfoort niet verder dan Utrecht. En wat tref je dan vervolgens op het bord boven het perron aan: in koeienletters "Rotterdam Centraal", geen via stations en dan ergens in de kleine lettertjes onderaan "rijdt niet verder dan Utrecht Centraal". Waarom staat daar nu niet gewoon "Utrecht Centraal" als eindbestemming op? Nu staat er immers eigenlijk nergens dat de trein naar Utrecht gaat.

Een soortgelijk geval maar dan wat langer geleden: IC naar Schiphol rijdt door naar Leiden wegens werkzaamheden. Toen kreeg je op de borden "Intercity Schiphol, via Hilversum, Duivendrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol" en eveneens alleen onderaan dat de werkelijke bestemming Leiden was.

Dat reizigers hun trein op eindbestemming zoeken kan het argument niet zijn: er wordt immers aangeraden elke reis vooraf te plannen en de planner geeft onder "richting" nooit de eindbestemming. In het eerste geval zou je dan dus krijgen dat je de trein "richting Utrecht Centraal" moet hebben en juist dat station staat dan nergens op het bord.

4 reacties

Reputatie 2
De informatie op de borden heeft overduidelijk iets te maken met treinnummers. Dat was laatst ook nog goed te zien in een andere situatie.
Zo reis ik 's ochtends meestal met trein 1718 die op de bewuste dag ergens tussen Enschede en Amersfoort een flinke vertraging had opgelopen. In Amersfoort had men toen nog een ander treinstel beschikbaar dat de rit overnam. In de diverse apps was te zien dat deze trein met nummer 101718 de rit volgens de oorspronkelijke dienstregeling alsnog reed.

In de reisinformatie wordt het dan echter een warboel: zowel die trein 1718 als 101718 werden immers getoond met dezelfde vertrektijd, waarbij de eerste de vertraging erbij had. Terwijl de vervangende trein op de borden en langs het perron stond kwam ook nog eens de omroep dat de IC van 7.10 uur over ongeveer 15 minuten vertrok. En tja, je kunt aan die omroep natuurlijk niet horen welke IC van 7.10 uur naar Den Haag die bedoelde ;-)

In Utrecht helemaal een warboel nadat ik uitstapte: de vervangende trein was keurig op tijd, maar op de borden stond ook de oorspronkelijke trein nog vermeld die inmiddels was opgeheven. Daar kwam er nog maar even snel een omroep tussendoor dat de IC naar Den Haag van 7.29 WEL reed om de in verwarring zijnde reizigers op de hoogte te brengen.
Bij werkzaamheden heeft een trein zijn eigen treinnummer, tenzij het tussentijds wordt onderbroken door die werkzaamheden.
Als voorbeeld gaan we half maart flinke werkzaamheden bij Den Bosch krijgen. Je hebt de trein normaal rijden van Heerlen naar Schiphol. De trein kan dan bijvoorbeeld tot Boxtel. Dan tonen de borden inderdaad de normale eindbestemming, maar staat de informatie eronder waar nog gestopt wordt en tot hoe ver deze rijdt. Het staat er inderdaad wel erg klein op ja, dat mag inderdaad duidelijker.
Die trein van Heerlen naar Schiphol die tot Boxtel komt, zal dan vanaf Utrecht Centraal weer gaan rijden. Vanaf Utrecht Centraal zal die trein als allen normaal zijn ook op zijn normale tijd vertrekken en krijgt twee cijfers ervoor, voor zijn normale treinnummer. Dit om het overzicht te behouden. Dus bijvoorbeeld tussen Heerlen en Boxtel heeft de trein het nummer 3510 en vanaf Utrecht Centraal in dat normale pad het nummer 303510.

Of deze nummers iets te maken hebben met de borden en hun aanduidingen op het perron weet ik echt niet. Wat ook wel gebeurd, zoals ik dit weekend heb gezien is dat er extra treinen worden ingelegd. Dan staat in het bord "Extra Trein" en waar gestopt zal worden.

Hoe dan ook, het mag ook voor mij een stuk duidelijker vermeld worden.
Wat lesley zegt lijkt me te kloppen, ze behouden volgens mij het zelfde nummer (tenzij de trein wordt omgeleid).

Maar ik heb het ook wel eens anders mee gemaakt dat dus de nieuwe eindbestemming getoond werd. (Misschien dan wel nieuwe nummer?). Elke keer vond ik dit zeer verwarrend. Mijn "planning" is niet meer dan vooraf kijken of mijn trein vertraging heeft. En dan zoek ik op Zwolle, ik begreep toen wel dat ik de trein richting Olst moest nemen maar het was toch even zoeken. Het was makkelijker geweest dat de eindbestemming gewoon getoond blijft.

Wel ben ik van mening dat het duidelijker op de borden mag. Het wordt vaak ook omgeroepen maar dat is ook lang niet altijd hoorbaar.
Ik ben het ook volledig met je eens. hier zouden ze inderdaad iets aan moeten doen.

Maar het komt doordat de nieuwe digitale borden (in tegenstelling tot wat het lijkt) totaal niet flexibel zijn. Volgens mij zit het zo: Bij werkzaamheden rijdt een trein meestal nog steeds onder z'n eigen treinnummer in hetzelfde pad.
Als voorbeeld de 12500, het hele stuk van Leeuwarden naar Utrecht is niet veranderd, nog steeds dezelfde tijden en hetzelfde pad. De trein stopt alleen in Utrecht en vervolgt zijn reis niet verder naar Rotterdam, dit geven ze dan mee als extra informatie. Wil je dat de borden in Amersfoort "Utrecht Centraal" tonen, moet je alle treinen opnieuw inleggen met een ander nummer.

Correct me if I'm wrong...

Reageer