Restitutie wegens gedwongen metrovervoer (bij afwezigheid NS-bussen)

Op Zondag 7 juli had ik voorzien dat ik naar Amsterdam CS vanaf station Bijlmer Arena met de NS-bus zou moeten reizen. Er vonden op dit traject namelijk werkzaamheden plaats die door de NS ruim van tevoren waren aangekondigd. Op station Bijlmer Arena werd vermeld dat er toch geen bussen beschikbaar waren en dat ik gebruik moest maken van het GVB-vervoer. Dit was een onvoorziene omstandigheid. Kan ik de kosten voor dit metrovervoer vergoed krijgen?

13 reacties

Reputatie 3
Hi Omroeper,

Volgens mij waren er geen bussen gepland. In de routeplanner stond vermeld dat je met de metro moest reizen. Normaliter staan er dan poortjes open zodat je kan overstappen van de trein op de metro v.v. Indien dat niet het geval is zou je het teveel betaalde moeten kunnen claimen. Er zijn overigens al meer topics over dit onderwerp.

https://community.ns.nl/overige-producten-6/weekendvrij-geen-vervangend-vervoer-geld-terug-58886
Hi Omroeper! Dat is inderdaad niet zo handig. Als we, inderdaad, van tevoren aankondigen met de metro om te reizen, dan laten we de poortjes naar en van de metro open zetten, zodat je daar zonder om te checken doorheen kan. Als we van tevoren aankondigen dat er bussen rijden, en dit is niet het geval, dan kom je in aanmerking voor Geld Terug bij Vertraging. Als je hier verder niet uitkomt, dan adviseer ik je even contact op te nemen met mijn collega's via Facebook of Twitter. Je mag onze klantenservice uiteraard ook bellen op 030 75 15 155.
Reputatie 3
Hi Laura,

Je collega Denice heeft in het andere topic over deze kwestie als volgt gehandeld.

Ik heb inmiddels via een privébericht de gegevens van Bob-J ontvangen.

Ondanks dat wij natuurlijk uitgaan van goede info op het station en in de trein, zijn we er op dat moment niet bij en kan het een keer voorkomen dat de informatievoorziening toch te wensen overlaat. Dit is in Bob-J zijn geval zo geweest heb ik begrepen. Afgelopen weekend kon men inderdaad met het NS vervoerbewijs gebruikmaken van de metro. Ik vind het jammer om te lezen dat dit niet voldoende is gecommuniceerd onderweg 😓

Ik kan me voorstellen dat, als het ook nog eens druk is op het station, deze informatie je wellicht ook ontgaat als reiziger. De gemaakte metrokosten ga ik dan ook niet moeilijk over doen en deze krijgt Bob-J terug.

Jet lijkt mij handig om dit geval ook zo af te handelen en Omroeper dus ook het geld terug te betalen.
Badge +3
Als we, inderdaad, van tevoren aankondigen met de metro om te reizen, dan laten we de poortjes naar en van de metro open zetten, zodat je daar zonder om te checken doorheen kan.
Een tijd geleden schreef Klaas-Jan het volgende:

Het blijkt dat we helaas niet altijd afspraken kunnen maken met GVB over het openstellen van de poortjes, zodat je daar niet hoeft in te checken. Het verschilt per situatie. Dat maakt het er niet makkelijker op, dat realiseer ik mij terdege. Wanneer poortjes open worden gezet melden wij dit bij de informatie van een buitendienststelling op ns.nl. Dat is leidend.
Nu zou het niet de eerste keer zijn dat informatie op dit forum in een later stadium herroepen wordt, maar ik weet dus niet beter dan dat altijd expliciet moet worden aangegeven dat poortjes open gezet worden. En als die informatie alleen bij de werkzaamheden staat en niet direct in de reisplanner getoond wordt, kun je mijns inziens niet van reizigers verwachten dat ze hiervan op de hoogte zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het werd ook niet genoemd in de omroep op de stations. Het enige dat werd gezegd was: "Reis naar Amsterdam Centraal met de NS-bus of met de metro."
Geen woord over poortjes of kosten.
Nee, Tochjo, daar heb je helemaal gelijk in, dat zou wel duidelijk moeten zijn voor de klant. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit het geval was. Ik kan het even niet goed terug vinden.
De Activist, Denice heeft dit inderdaad zo opgelost en het was een vergelijkbare situatie. Ik kijk toch graag eens mee met Omroeper, om te kijken wat er mis ging en het op te lossen. Omroeper, kun je mij je NAW-gegevens, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mailadres in een privébericht sturen?
Reputatie 3
Dan vermoed ik dat in dit geval ook al weer NS zijn reizigers het slachtoffer laat worden van zelf bedachte maar amper gecommuniceerde maatregels.
De regels voor wel of niet open zetten van poortjes bij dit soort stremmingen zijn tenminste 3 x gewijzigd de afgelopen jaren-die info haal ik enkel uit dit forum.
de laatste versie dateert van begin dit jaar en zou inhouden dat steeds de poortjes dicht blijven en de reiziger dus tot 6x hernieuwd moet uit+inchecken.
Alleen: het GVB, dat overigens in het verleden altijd sportief medewerkte bij de dan geldende NS-regels, is blijkbaar hier niet van op de hoogte gebracht en er zou dus door NS een extra mobiel uit/incheckapparaat, CICO gemaand, vlak voor een metropoortjes geplaatst dienen te worden. Dito op AMs-CS.
Dat is althans mijn conclusie, ik kan het ook gewoon opnieuw blunderen tov de consument/reiziger noemen. Of gewoon niet goed doordenken. Of gewoon maar weer afwachten totdat reizigers protesteren.
Reputatie 4
@Laura NS In dit geval was het voor het grootste deel van de reizigers vrij onduidelijk wat ze moesten doen (niet- in en uitchecken met een NS-vervoersbewijs bij de metro en gewoon met de metro reizen).

NS zou het bijvoorbeeld beter kunnen aangeven in de reisplanner, zowel bij storingen als bij het plannen van de reis zelf, met posters op de stations of door meer personeel op de stations en/of bij de poortjes.
Ik dank alle reageerders voor de suggesties en het meedenken. Ik heb inmiddels een privébericht naar Laura van de NS gestuurd. Ik denk dat ik er wel uitkom met mijn oud-collega. Groetjes van de 'genderneutraal-omroeper' Ronald van Noorden.
Nabericht: @Laura NS heeft de kwestie naar volle tevredenheid opgelost. Dank hiervoor.
Ik heb het inderdaad opgelost met Omroeper door zijn metrokosten op dit traject te vergoeden. Normaliter hoort een dergelijke situatie duidelijk te zijn en deze feedback heb ik uiteraard al even intern doorgezet, zodat hier nog eens kritisch op kan worden gelet. Het is natuurlijk spijtig dat er op deze manier extra kosten gemaakt moeten worden, dus ik ben blij dat we het zo hebben kunnen oplossen.
Reputatie 5
Badge
@Laura NS Een tip voor Amsterdam: ga eens kijken in Zwolle. Bij de werkzaamheden van de afgelopen twee weken stonden er twee poortjes open met een complete constructie er boven om aan busreizigers duidelijk te maken dat ze hier zonder betalen/inchecken/uitchecken doorheen konden.

Dit vind ik prachtig, Sneltram! Gelukkig staat er ook meestal wel personeel wat mensen in de juiste richting stuurt. Zoals bovenstaande situatie beschrijft, kan dit helaas niet altijd. Dat had natuurlijk het mooiste geweest! En dan nog deze (foto) erbij! 🙂

Reageer