Rijgedrag buschauffeur NS-bus

• 16 augustus 2021
  • 1 reactie
  • 76 Bekeken

Gisteren fietste ik met mijn vriendin door Ede en vanwege de werkzaamheden rond Arnhem reden daar bussen namens NS. Hierbij besloot een buschauffeur dat hij twee tegenliggende fietsers wel kon inhalen op het moment dat wij hem tegemoet kwamen. Dit was zeer krap en ook totaal onverantwoord met een touringcar. Er hoeft maar iets mis te gaan of je hebt een zwaar ongeluk... 

Nu vraag ik mij dus een beetje af of NS afspraken met busbedrijven over rijgedrag of vooraf instructies geeft. Worden busvervoerders gecontroleerd op rijgedrag? En is het mogelijk bedrijven uit te sluiten na klachten/controle? En misschien afspraken maken over de route? Dit was in de Nieuwe Kazernelaan, die me niet echt geschikt lijkt voor dit soort busvervoer.

1 reactie

Reputatie 7
Badge +3

NS bestelt alleen maar busdiensten bij touringcarbedrijven maar heeft verder geen zeggenschap over hoe de chauffeurs hun werk uitvoeren. De chauffeurs zijn in dienst bij het touringcarbedrijf dus met klachten moet u bij hun baas daar zijn. Als u zelf met de voetbalclub een bus huurt is de voetbalclub natuurlijk ook niet aanspreekbaar voor het rijgedrag van de chauffeur. 

Of een bepaalde route wel/niet gereden mag worden wordt bepaald door de verkeersregels van de gemeente. Als er voor de betrokken straten geen beperkingen zijn mogen bussen daar gewoon rijden, als u daar problemen mee hebt moet u bij de gemeente zijn. 

Reageer