Rover stelt protocol voor bij grote storingen

Badge +3
Er is de afgelopen veel gezegd over wat er allemaal niet goed geregeld zou zijn wanneer er sprake is van een grote verstoring. Wij zijn blijkbaar niet de enigen die vinden dat NS de zaken veel beter moet regelen. Zie dit bericht van Rover:
https://www.rover.nl/actueel/1508-rover-wil-reizigersplan-bij-grote-storingen

Hier alvast een citaat:
"Rover heeft dinsdagavond geconstateerd dat er op veel plekken een gebrek was aan betrouwbare reisinformatie. Hoewel er meerdere lijnbussen reden, werden reizigers hier niet naar verwezen. Rover wil daarom met NS in gesprek over een reizigersprotocol dat tijdens grote storingen in werking kan treden. Als onderdeel van dit noodplan kan bijvoorbeeld worden gedacht aan afspraken met streekvervoerders om extra ritten te rijden met het materieel dat buiden de spits in de remise staat. Ook zou er opvang moeten zijn voor het geven van reisinformatie, waar de systemen het bij grootschalige storingen vaak laat afweten."

Ik heb dit bericht geplaatst in het subforum "Werkzaamheden en evenementen". Ik stel voor de titel van dit subforum uit te breiden naar "Werkzaamheden, calamiteiten en evenementen".

14 reacties

Ik moet @iMark complimenteren voor zijn timing want gisteren was er natuurlijk (overigens geheel buiten de schuld van NS) wel een vrij ernstige verstoring op Amsterdam Centraal. Volgens de reisplanner reden er allerlei treinen vanaf Sloterdijk. Op Sloterdijk aangekomen waren deze treinen er helaas niet. Ikzelf ben overigens gelijk naar het busstation gelopen, en heb slechts een kwartier langer over mijn reis gedaan.
Reputatie 6
Badge +1
In het dichtgegooide topic was sprake van dat NS medewerkers hadden gezegd een taxi te nemen en die zou wel vergoed worden. Wanneer je er niet mee bekend bent geloof je dat dus. NS medewerkers moeten dan beter geintrueerd worden dit niet te zeggen. Je zou als reiziger dit soort toezeggen bijna gaan opnemen of eisen dit zwart op wit en ondertekend te krijgen.

Het gaat ook om de context hoe zoiets gezegd wordt. Als iemand blijft zeuren over dat hij niet kan thuis komen, dat hij niet weet hoe hij thuis moet komen en dat blijft herhalen, dan kan ik mij voorstellen dat een geïrriteerde NS-medewerker zoiets zegt van 'dan neem je een taxi en stuur je het bonnetje maar op'
Wat dat betreft moeten NS-medewerkers dus (beter) getraind worden daarin.

Ik had jaren geleden wel goede info en ze paste de regels zo goed toe dat ik 4 uur later thuis was dan gepland. Een vorige trein had iemand aangereden. Ik was net in Den Bosch uit de ic gestapt om met de sprinter op hetzelfde traject verder te gaan. Die sprinter was de laatste reismogelijkheid voor mij om thuis te komen. Iedereen die gestrand was moest naar het stationsplein buiten. Er zouden bussen geregeld worden en die zouden daar komen. Er werden 2 groepen gemaakt: Utrecht/Amsterdam voor snelbus en een groep voor de tussengelegen stations tot Utrecht voor stopbus. 1 meneer gaf aan dat hij zijn bus niet meer gaan halen en niet meer thuis zou komen. Voor hem zou een taxi geregeld worden werd gezegd, maar daar moest een andere medewerker toestemming voor geven. 2 uur later stond kreeg meneer de taxi. 1 uur nadat er niets meer reed kwam 1e bus, een snelbus. 1 daarna weer een snelbus. Een ander meisje en ik wilden met de snelbus mee naar Utrecht en daar OV-fiets nemen. Ik had (€10-)abonnement op OVfiets en zou in principe 2 fietsen daarop meekunnen nemen. Wij mochten niet met snelbus mee, omdat 1. wij met de stopbus zouden gaan 2. NS niets voor ons zou doen als we in Utrecht strandde. Dus wij maar gewacht. De volgende bus was snelbus, daarop zou een stopbus komen en anders zouden wij met taxi kunnen werd gezegd. Die bus die kwam wilde niet die stoproute rijden, want dat kon hij als dubbeldekker niet. Ondertussen was de laatste NS-medewerker vertrokken, dus niemand om taxi te regelen. 4 uur nadat we strandde kwam er eindelijk de stopbus..... De stopbus was naar de locatie van de aanrijding gestuurd en had daar dus een aantal uren staan wachten op reizigers die niet kwamen. Wij hebben dus al die tijd op dat plein gestaan. Zonder eten/drinken/toilet. Wij deelden met zijn allen eten/drinken die ieder voor zich zelf bij zich had en hielden de moed er in. Tja en die regels dus: er waren werkzaamheden tussen Eindhoven en Den Bosch. Nachttrein reed niet, daarvoor had men bussen ingezet. Die bussen kwamen vrij frequent. Soms zaten er 10 mensen in, soms maar 1. Wij dachten als zij 1 nachtbus door lieten rijden dan was iedereen binnen 2 uur van het plein af. Helaas, ze waren niet zo flexibel.
Reputatie 7
Badge +2
Ik had zoiets dergelijks bij een aanrijding bij Voorschoten. Vanaf Mariahoeve wel (na redelijk lange tijd) enkele snelbussen naar Leiden Centraal, geen stopbussen en vanaf Leiden ook geen stopbus om naar De Vink of Voorschoten te kunnen. Dan maar een Arriva lijnbus, deze ook niet geclaimd, wel mijn 2 uur vertraging.

In het dichtgegooide topic was sprake van dat NS medewerkers hadden gezegd een taxi te nemen en die zou wel vergoed worden. Wanneer je er niet mee bekend bent geloof je dat dus. NS medewerkers moeten dan beter geintrueerd worden dit niet te zeggen. Je zou als reiziger dit soort toezeggen bijna gaan opnemen of eisen dit zwart op wit en ondertekend te krijgen.
Ik heb het zelf ook meegemaakt bij een zelfdoding tussen Dordrecht en Rotterdam rond 22.00
Mensen moesten het zelf maar uitzoeken hoe ze thuiskwamen, wanneer de NS bussen zouden komen wist niemand, terwijl de Arriva lijnbus leeg stond te wachten bij de halte naast het station.

Ik wist het wel en met mij gingen zo'n 50 mensen naar die bus toe. Het kon net.
Ik heb het niet geclaimd overigens.
Daar heb je gelijk in, in een ander topic (dat onterecht werd dichtgegooid door Sivan) werd al gepleit voor een veel betere communicatie, zowel omroepen, aangeven op de website, stations zelf en door medewerkers.

Maak kenbaar welke kosten wel en welke niet vergoed worden.
Reputatie 7
Badge +2
Los van eventuele afspraken met andere vervoerders kan NS ook duidelijk communiceren welke kosten en wanneer er wel vergoed worden.

Uit onderstaand topic blijkt dus dat kosten voor bv bus of metro die zijn gemaakt door reizigers met een afgekocht reisrecht wel vergoed worden. Maar waar vind iemand dat terug op de website of bij de voorwaarden? Hoe kan iemand dat weten?
https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/reiskostenvergoeding-wegens-grote-storing-in-amsterdam-50809/index1.html#post342720
Reputatie 7
Badge +3

Ook kunnen er veel betere en duidelijker afspraken gemaakt worden over het reizen met andere vervoerders dan NS. Dat staat nota bene in de concessievoorwaarden.Het probleem is alleen dat andere vervoerders geen afspraken willen maken. Zij hebben de capaciteit niet en willen ook niet dat hun eigen reizigers dan niet meer mee kunnen.
Hoe weet jij dat toch allemaal? Heb je dat aan alle vervoerders gevraagd?

Bekend is het voorbeeld van Arriva Limburg dat geen afspraken wil maken bij een stremming van het baanvak Eindhoven-Venlo/Roermond omdat dan hun eigen reizigers in Swalmen en Reuver op het perron achterblijven.

En vorig jaar zomer wilde de RET geen afspraken maken voor metrolijn E omdat ze met de zomerdienst amper voldoende capaciteit hadden voor hun eigen reizigers.

En die bussen zijn misschien in de avond en het weekend wel slecht bezet maar natuurlijk ook niet in de spitsuren.

Je moet oppassen dat je een probleem bij NS niet afschuift op anderen. NS moet gewoon zijn eigen vervangend vervoer beter organiseren en hardere afspraken maken met touringcarbedrijven die nu alleen komen opdraven als ze zin hebben.
Badge +3

Ook kunnen er veel betere en duidelijker afspraken gemaakt worden over het reizen met andere vervoerders dan NS. Dat staat nota bene in de concessievoorwaarden.Het probleem is alleen dat andere vervoerders geen afspraken willen maken. Zij hebben de capaciteit niet en willen ook niet dat hun eigen reizigers dan niet meer mee kunnen.

Hoe weet jij dat toch allemaal? Heb je dat aan alle vervoerders gevraagd?
De metro heeft genoeg capaciteit. dus dat is niet altijd waar.
Busmaatschappijen zullen dol blij zijn als hun lege bussen eens een keer gevuld zijn buiten de spits.

NS zal ze wel moeten compenseren.

Wat Henk zegt : Je moet er wel open voor staan.
Reputatie 7
Badge +3
Ook kunnen er veel betere en duidelijker afspraken gemaakt worden over het reizen met andere vervoerders dan NS. Dat staat nota bene in de concessievoorwaarden.
Het probleem is alleen dat andere vervoerders geen afspraken willen maken. Zij hebben de capaciteit niet en willen ook niet dat hun eigen reizigers dan niet meer mee kunnen.
Of coulanter zijn als mensen zelf alternatief vervoer regelen. Dat scheelt ook kosten voor de NS.
Bij storingen tussen Den Haag en Rotterdam is de RR een vaak betere optie bv.

Maar dan zegt NS weer dat er een capaciteitsprobleem is, maar NS kan zelf ook niet genoeg bussen regelen, dus dat hou je toch.

(geen dure taxi's uiteraard😀)
Badge +3
Het hoeft niet meteen op enorme schaal te worden aangepakt. Het kan al beginnen door al het personeel te trainen in het geven van correcte antwoorden. Ook kunnen er veel betere en duidelijker afspraken gemaakt worden over het reizen met andere vervoerders dan NS. Dat staat nota bene in de concessievoorwaarden.
Technisch valt er ook nog heel wat te halen zonder dat het weer miljoenen hoeft te kosten, maar dan moet je daar als organisaties wel voor open staan 🙂 "Wij hebben 20 jaar ervaring dus niet zeuren"
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb dat verhaal gelezen maar zoals iemand terecht opmerkt heb je voor de uitvoering van zo'n protocol plotseling een grote hoeveelheid extra personeel nodig die je uiteraard niet snel op de been hebt. Ik denk dan ook dat zo'n protocol in de praktijk een papieren tijger zal blijken te zijn.

Reageer