Samenwerking of milieuvervuilende snelbus?

Reputatie 3
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij de NS, behalve als er samengewerkt moet worden lijkt het. Vandaag bijvoorbeeld: Er rijden geen treinen door een stremming tussen Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal. De metro biedt een perfect alternatief! Toch kiest de NS ervoor om niet samen te werken, maar extra snelbussen in te zetten. Waarom wordt er in het kader van duurzaamheid niet voor een betere samenwerking gekozen met de RET? Een eenvoudige optie:

- Heeft u een OV-chipkaart (met voldoende saldo)? Dan kunt u ook op reizen met de RET en achteraf via de NS klantenservice uw geld terugclaimen.

- Heeft u geen OV-chipkaart? Stuur een servicemedewerker naar Rotterdam Alexander én Rotterdam Centraal met RET 2-uurskaarten naar het station. Reizigers kunnen op vertoon van hun NS kaart gratis een RET kaart krijgen. De NS neemt hiervoor de kosten op zich.

Hier zal de NS de afweging moeten maken: Wegen de kosten van de NS snelbussen op tegen de extra kosten van de administratie bij de klantenservice en de RET kaarten? Naast duurzaamheid geeft het inzetten van servicemedewerkers ook een betere service. Waarom wordt er dan toch zo stug vastgehouden aan bussen?

36 reacties

Reputatie 7
Badge
??. Waarom wordt er dan toch zo stug vastgehouden aan bussen?
omdat het denkraam van het "management coordinatie treinvervangend vervoer" niet verder gaat dan de bus-contractant bellen. Klaar. Jouw voorstellen noodzaken nadenken en actief worden. De afgelopen jaren heeft dat er helaas - ondanks alle pijnlijke klachten - niet in gezeten.
Reputatie 7
Badge +3
Tijd geleden was in Utrecht tijdens werkzaamheden wekenlang het alternatief de gewone stadsbus. Een groot drama. Chauffeurs wisten van niks, tijden in de reisplanner klopten niet, borden met "Halte NS-bus" stonden bij de verkeerde bushalte, nergens in-/uitcheckpaaltjes te vinden, enz., enz.

Dus, prima als NS samenwerkt met andere vervoerders, maar regel het dan wel goed 🙂
In het verleden hebben wij wel samengewerkt met andere vervoerdersbedrijven. In overleg wordt er dan gekeken of er voldoende capaciteit is zodat desbetreffende vervoerder zelf niet in de problemen komt. In de meeste gevallen gaat het om veel reizigers en vandaar dat er vaak voor bussen worden gekozen. Bij een onverwachte verstoring is het bijna onmogelijk om samen te werken met een andere vervoerder omdat die van de normale situatie uitgaat. De kans dat er voldoende ruimte in de tram,bus of metro is is vrij klein dan.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer er een langdurige storing is tussen Delft en Den Haag waarbij er geen treinverkeer mogelijk is wordt er standaard gemeld om gebruik te maken van de Haagse. Is daar dan wel samenwerking met de HTM?
Reputatie 7
Badge
De kans dat er voldoende ruimte in de tram,bus of metro is is vrij klein dan.
de kans dat je via regulier OV met weinig vertraging op je bestemming komt, is vrij groot dan!
Als alle reizigers vanochtend voor de RET hadden gekozen dan twijfel ik of dat zo is, klant_Jac. De kans is dan ook groot dat er veel reizigers niet mee konden.
Reputatie 7
Badge
Als alle reizigers vanochtend voor de RET hadden gekozen dan twijfel ik of dat zo is, klant_Jac. De kans is dan ook groot dat er veel reizigers niet mee konden.
@Erryt NS
Dan wacht je op de volgende metro, 6 minuten later. Of de volgende na 12 minuten. Altijd beter dan 1 en vaak 2 uur wachten op een bus, die ook niet alle mensen in 1 keer kan meenemen, en waarvan de chauffeur alles behalve haast heeft.
Niet elke vervangende bus doet er 2 uur over, maar ik snap je punt. Ik heb sterk het vermoeden dat jij nog nooit een vervangende bus van binnen hebt gezien.
Reputatie 7
Badge +3
Bij NS lezen ze blijkbaar niet wat er in de Concessievoorwaarden staat. Met name Artikel 41, lid 4 schijnt niet erg bekend te zijn:

Het gehele document "Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025" is te downloaden via https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2014/12/15/bijlage-1-vervoerconcessie-2015-2025
Reputatie 3

Dit is echt onzin.

De capaciteit van een metrotrein is minstens 500 personen (waarschijnlijk zelfs meer). De metro rijdt 12x per uur (A+B opgeteld) Dat is 6000 personen.
De capaciteit van een bus is ong. 100 personen voor een enkeldekker.
Als in de treinen 3000 personen per uur zitten, is er elke twee minuten een bus nodig.

De bussen werden pas om half tien ingezet, dat is 90 minuten na het eerste bericht van de storing. Er staan dus bovendien nog minstens 5000 mensen te wachten. Dat is nog 50 bussen.

Conclusie: 1. Zoveel bussen kan de NS niet inzetten. 2. Deze mensen passen makkelijk in de metro.

Graag ontvang ik een reactie van NS, ik kan me voorstellen dat de melder zich totaal niet serieus genomen voelt.
Niet elke vervangende bus doet er 2 uur over, maar ik snap je punt. Ik heb sterk het vermoeden dat jij nog nooit een vervangende bus van binnen hebt gezien.
Onderwerp is al veel vaker ter sprake gekomen op dit forum, ook door mensen die TVV wel van binnen hebben gezien: https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/tips-voor-ns-voor-betere-inzet-vervangend-busvervoer-6027
Reputatie 7
Badge +3
Er speelt nog iets anders: de RET is niet bereid dit soort afspraken met NS te maken
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Heb je daar een bron voor?
Reputatie 7
Badge
@Erryt NS: voor jou een vraag, voor mij een weet. Je kent mijn ID irl niet, en dat houden we zo!
Als NS met 1 ton euro beboet zou worden voor elke keer dat TVV niet binnen 60 minuten na verstoring op gang is gekomen, en niet binnen 90 minuten op volle sterkte is, zou het bedrijf al op randje van faillissement zijn.
Reputatie 3
Boeiend. Als NS kun je gewoon zeggen: Wij zetten geen bussen in.

De kosten voor de RET krijgt iedereen terug, werkelijk gemaakt of niet. Dat wordt betaald uit de besparing door het niet inzetten van bussen.
Reputatie 7
Badge
.... Dat wordt betaald uit de besparing door het niet inzetten van bussen.
hebben we het dan over besparing = geld dat NS werkelijk uitgeeft aan TVV bussen, of over het geld dat NS zou moeten uitgeven als ze zich aan de concessievoorwaarden gaat houden?
Reputatie 3
Het ritje kost € 2,37. Mensen kunnen dat zelf claimen bij NS (net als gtbv). Dat doet een groot deel toch niet.

Ik kan me niet voorstellen dat bussen goedkoper zijn p.p. Zelfs niet op de halfslachtige manier waarop het nu gebeurt. (misschien kan de NS niet beter) Het regelen kost sowieso veel tijd.

Bovendien zal het door Rotterdammers met hun mentaliteit zeer gewaardeerd worden.
Reputatie 7
Badge
Ik heb sterk het vermoeden dat jij nog nooit een vervangende bus van binnen hebt gezien.

@Erryt NS
Jammer dat je zo reageert.
Als je na zo lang voor NS werken nog niet in de gaten hebt dat de gecombineerde ervaring en kennis van de vaste reizigers hoger is dan dat bij de NS klantenservice, dan voorspelt het niet veel goeds voor de kijk van NS op wizdom of the crowd. Dat maakt ook begrijpelijk dat NS de kosteloze medewerking van de reizigers aan dit forum als een bezuinigingsmiddel ziet.
Ik doel meer op dat jij door je kennis precies weet wat te doen in het geval als een trein uitvalt. Het was juist een positief bericht naar jou toe.
Reputatie 7
Badge
Ik doel meer op dat jij door je kennis precies weet wat te doen in het geval als een trein uitvalt. Het was juist een positief bericht naar jou toe.
@Erryt NS
Dan zal ik het ook als een positief bericht oppakken, want ja: na een paar minder prettige ervaringen (die ik o.a. op dit forum heb gemeld) vermijd ik het TVV zo veel mogelijk. Ik zoek mijn eigen weg via alternatieven, en kom sneller op mijn eindbestemming. Helaas ben ik er recent in Hilversum weer "ingetrapt" en helaas duurde dit een uur langer dan de aangepaste TVV dienstregeling aangaf.
Dank voor je compliment!
Reputatie 3
Beste NS,

Kan ik nog een reactie op mijn voorstel verwachten?
Erryt heeft dit momenteel nog uitstaan, hij zal hier op terug komen wanneer hij meer informatie heeft!
Ik kan je vraag niet beantwoorden, kukkie. Ik kan alleen aangeven dat het altijd afhankelijk is waar de trein uitvalt, met welke reden en of dit in de daluren gebeurt of juist tijdens de spits. Ook zijn zaken zoals afspraken met andere vervoerders en busbedrijven zaken om rekening mee te houden. We doen er in ieder geval alles aan om jullie reizigers weer zo snel mogelijk op pad te helpen.
Reputatie 3
Hoezo kan mijn vraag niet beantwoord worden?

De NS kan toch zelf bepalen of er al dan niet bussen ingezet worden.

Mijn voorstel is: geen bussen als de RET ook een optie is. (Voor financiële details, zie mijn eerdere post.)

Dat lijkt mij een keuze van NS. Een keuze in het belang van het milieu en de aandeelhouders.
Reputatie 7
Badge
We doen er in ieder geval alles aan om jullie reizigers weer zo snel mogelijk op pad te helpen.
@Erryt NS alles...?
Kunnen we dan voortaan verwachten dat bij stremming tussen bijv Den Haag en Rotterdam de NS gestrandde reizigers direct naar de Randstad Metro worden verwezen, en hun NS-reis via die route mogen vervolgen? Idem tussen R-Alexander en Rotterdam? Idem tussen stations A-Bijlmer, A-Duivendrecht, A-Zuid, A-amstel, en Amsterdam CS? E.d.
Zo staat het nl geregeld in artikel 41 van de concessie die NS heeft gekregen.

Reageer