Samenwerking of milieuvervuilende snelbus?


Reputatie 3
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij de NS, behalve als er samengewerkt moet worden lijkt het. Vandaag bijvoorbeeld: Er rijden geen treinen door een stremming tussen Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal. De metro biedt een perfect alternatief! Toch kiest de NS ervoor om niet samen te werken, maar extra snelbussen in te zetten. Waarom wordt er in het kader van duurzaamheid niet voor een betere samenwerking gekozen met de RET? Een eenvoudige optie:

- Heeft u een OV-chipkaart (met voldoende saldo)? Dan kunt u ook op reizen met de RET en achteraf via de NS klantenservice uw geld terugclaimen.

- Heeft u geen OV-chipkaart? Stuur een servicemedewerker naar Rotterdam Alexander én Rotterdam Centraal met RET 2-uurskaarten naar het station. Reizigers kunnen op vertoon van hun NS kaart gratis een RET kaart krijgen. De NS neemt hiervoor de kosten op zich.

Hier zal de NS de afweging moeten maken: Wegen de kosten van de NS snelbussen op tegen de extra kosten van de administratie bij de klantenservice en de RET kaarten? Naast duurzaamheid geeft het inzetten van servicemedewerkers ook een betere service. Waarom wordt er dan toch zo stug vastgehouden aan bussen?

36 reacties

Reputatie 7
Badge
@Erryt NS.
Bedankt voor je poging.Helaas weer geen reactie. Ik had niet anders verwacht van dat NS TVV onderdeel. Tijd om te escaleren.
Ik heb jullie signalen doorgespeeld. Ik krijg geen terugkoppeling, maar wel bedankt hiervoor. Ik snap dat jullie als reiziger jullie weg zo snel mogelijk willen vervolgen. Ik zou graag op desbetreffende dag ingaan, maar ik krijg hier geen informatie over. We zijn altijd afhankelijk. Er wordt altijd gekeken naar waar de trein uitvalt, met welke reden, het tijdstip (of het wel of niet tijdens de spits gebeurt), afspraken met andere vervoerders of busbedrijven en er spelen nog diverse zaken waar we rekening moeten houden indien een trein uitvalt.
Reputatie 7
Badge
Voor de treinreiziger is er geen ander belang dan zo snel mogelijk verder kunnen reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Het zou zelfs eerder kunnen. Maar alternatief vervoer met de metro is natuurlijk altijd beter dan wachten op bussen. De metro heeft geen aanrijtijd en heeft behoorlijk wat capaciteit in vergelijking met bussen.

Een redelijk ervaren reiziger zal zelf wel uitvogelen dat alternatief vervoer met de metro altijd beter is dan wachten op bussen. Het zou prettig zijn wanneer dat voor alle reizigers weer structureel geregeld zou worden. Het scheelt een enorme hoop onnodig wachten.
gelijk het advies te geven om de metro te pakken. We dienen eerst de oorzaak te onderzoeken. Het komt ook wel eens voor dat het om een klein defect gaat die makkelijk is op te lossen waar de reiziger bijna niets van merkt.
Dat hoeft ook niet direct, maar in fase 3 van een verstoring waar avv wordt ingezet zou de metro een prima alternatief zijn voor busvervoer natuurlijk. Op het moment dat nu dus de keuze wordt gemaakt om bussen te bestellen.
Reputatie 7
Badge
In de regio Amsterdam was het altijd onderdeel van de Versperringsmaatregelen dat NS-reizigers met de metro konden reizen. Ook tijdens werkzaamheden was dat vaste prik.
...was... , ja.
Reputatie 7
Badge
Zoals ik al aangaf hangt dat echt af van meerdere factoren. Het lijkt mij niet realistisch om bij een verstoring op 1 van deze trajecten gelijk het advies te geven om de metro te pakken. We dienen eerst de oorzaak te onderzoeken.
dank voor het doorspelen", Erryt NS
Ik heb niet het vermoeden maar de zekerheid dat dit de beste oplossing is, Erryt. Net zoals ik zeker weet dat merendeel van de treinreizigers niet als slachtoffers in de tocht en drukte wil wachten tot NS de oorzaak vindt, maar snel verder wil, zonodig met een omweg.
Reputatie 7
Badge +3
In de regio Amsterdam was het altijd onderdeel van de Versperringsmaatregelen dat NS-reizigers met de metro konden reizen. Ook tijdens werkzaamheden was dat vaste prik.
Excuses ik ben vergeten aan te geven dat dat het antwoord op het verzoek van klant_jac was.
Reputatie 3
Nooit heb ik gezegd dat gelijk het advies gegeven moet worden om de metro te nemen.

Ik heb alleen gezegd dat er geen bussen ingezet hoeven te worden, omdat de metro rijdt
Zoals ik al aangaf hangt dat echt af van meerdere factoren. Het lijkt mij niet realistisch om bij een verstoring op 1 van deze trajecten gelijk het advies te geven om de metro te pakken. We dienen eerst de oorzaak te onderzoeken. Het komt ook wel eens voor dat het om een klein defect gaat die makkelijk is op te lossen waar de reiziger bijna niets van merkt.

Ik zal je suggestie doorgeven dat je het vermoeden hebt dat dit de beste oplossing is voor deze trajecten. Ook het voorstel van kukkie zal ik doorspelen.
Reputatie 7
Badge
We doen er in ieder geval alles aan om jullie reizigers weer zo snel mogelijk op pad te helpen.
@Erryt NS alles...?
Kunnen we dan voortaan verwachten dat bij stremming tussen bijv Den Haag en Rotterdam de NS gestrandde reizigers direct naar de Randstad Metro worden verwezen, en hun NS-reis via die route mogen vervolgen? Idem tussen R-Alexander en Rotterdam? Idem tussen stations A-Bijlmer, A-Duivendrecht, A-Zuid, A-amstel, en Amsterdam CS? E.d.
Zo staat het nl geregeld in artikel 41 van de concessie die NS heeft gekregen.
Reputatie 3
Hoezo kan mijn vraag niet beantwoord worden?

De NS kan toch zelf bepalen of er al dan niet bussen ingezet worden.

Mijn voorstel is: geen bussen als de RET ook een optie is. (Voor financiële details, zie mijn eerdere post.)

Dat lijkt mij een keuze van NS. Een keuze in het belang van het milieu en de aandeelhouders.
Ik kan je vraag niet beantwoorden, kukkie. Ik kan alleen aangeven dat het altijd afhankelijk is waar de trein uitvalt, met welke reden en of dit in de daluren gebeurt of juist tijdens de spits. Ook zijn zaken zoals afspraken met andere vervoerders en busbedrijven zaken om rekening mee te houden. We doen er in ieder geval alles aan om jullie reizigers weer zo snel mogelijk op pad te helpen.
Erryt heeft dit momenteel nog uitstaan, hij zal hier op terug komen wanneer hij meer informatie heeft!
Reputatie 3
Beste NS,

Kan ik nog een reactie op mijn voorstel verwachten?
Reputatie 7
Badge
Ik doel meer op dat jij door je kennis precies weet wat te doen in het geval als een trein uitvalt. Het was juist een positief bericht naar jou toe.
@Erryt NS
Dan zal ik het ook als een positief bericht oppakken, want ja: na een paar minder prettige ervaringen (die ik o.a. op dit forum heb gemeld) vermijd ik het TVV zo veel mogelijk. Ik zoek mijn eigen weg via alternatieven, en kom sneller op mijn eindbestemming. Helaas ben ik er recent in Hilversum weer "ingetrapt" en helaas duurde dit een uur langer dan de aangepaste TVV dienstregeling aangaf.
Dank voor je compliment!
Ik doel meer op dat jij door je kennis precies weet wat te doen in het geval als een trein uitvalt. Het was juist een positief bericht naar jou toe.
Reputatie 7
Badge
Ik heb sterk het vermoeden dat jij nog nooit een vervangende bus van binnen hebt gezien.

@Erryt NS
Jammer dat je zo reageert.
Als je na zo lang voor NS werken nog niet in de gaten hebt dat de gecombineerde ervaring en kennis van de vaste reizigers hoger is dan dat bij de NS klantenservice, dan voorspelt het niet veel goeds voor de kijk van NS op wizdom of the crowd. Dat maakt ook begrijpelijk dat NS de kosteloze medewerking van de reizigers aan dit forum als een bezuinigingsmiddel ziet.
Reputatie 3
Het ritje kost € 2,37. Mensen kunnen dat zelf claimen bij NS (net als gtbv). Dat doet een groot deel toch niet.

Ik kan me niet voorstellen dat bussen goedkoper zijn p.p. Zelfs niet op de halfslachtige manier waarop het nu gebeurt. (misschien kan de NS niet beter) Het regelen kost sowieso veel tijd.

Bovendien zal het door Rotterdammers met hun mentaliteit zeer gewaardeerd worden.
Reputatie 7
Badge
.... Dat wordt betaald uit de besparing door het niet inzetten van bussen.
hebben we het dan over besparing = geld dat NS werkelijk uitgeeft aan TVV bussen, of over het geld dat NS zou moeten uitgeven als ze zich aan de concessievoorwaarden gaat houden?
Reputatie 3
Boeiend. Als NS kun je gewoon zeggen: Wij zetten geen bussen in.

De kosten voor de RET krijgt iedereen terug, werkelijk gemaakt of niet. Dat wordt betaald uit de besparing door het niet inzetten van bussen.
Reputatie 7
Badge
Niet elke vervangende bus doet er 2 uur over, maar ik snap je punt. Ik heb sterk het vermoeden dat jij nog nooit een vervangende bus van binnen hebt gezien.
@Erryt NS: voor jou een vraag, voor mij een weet. Je kent mijn ID irl niet, en dat houden we zo!
Als NS met 1 ton euro beboet zou worden voor elke keer dat TVV niet binnen 60 minuten na verstoring op gang is gekomen, en niet binnen 90 minuten op volle sterkte is, zou het bedrijf al op randje van faillissement zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Heb je daar een bron voor?
Reputatie 7
Badge +3
Er speelt nog iets anders: de RET is niet bereid dit soort afspraken met NS te maken

Reageer