SARS-CoV-2 en treintarieven. Reizen als het alleen nodig is?



Toon eerste bericht

114 reacties

Reputatie 7

@BrunoEst schrijft een heleboel maar blijkt nog steeds de verantwoordelijkheid voor de volksgezondheid niet te (willen) begrijpen.

De sectoren hebben in overleg met de Rijksoverheid protocollen opgesteld over het werken in tijden van de coronacrisis. Maar de Rijksoverheid blijft eindverantwoordelijk en zal geen protocollen goedkeuren die niet in lijn zijn met de richtlijnen van het RIVM.

Dat is ook logisch omdat de Rijksoverheid ook alle kritiek krijgt wanneer er iets misgaat.

 

Wat wil je hier nu mee bereiken @iMark? Van dit soort ongefundeerde borrelpraat wordt toch niemand wijzer. Ga er met dit mooie weer geen tijd meer aan besteden. Het spijt mij.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst schrijft een heleboel maar blijkt nog steeds de verantwoordelijkheid voor de volksgezondheid niet te (willen) begrijpen.

De sectoren hebben in overleg met de Rijksoverheid protocollen opgesteld over het werken in tijden van de coronacrisis. Maar de Rijksoverheid blijft eindverantwoordelijk en zal geen protocollen goedkeuren die niet in lijn zijn met de richtlijnen van het RIVM.

Dat is ook logisch omdat de Rijksoverheid ook alle kritiek krijgt wanneer er iets misgaat.

 

 

Onjuist. De overheid stelt geen protocollen vast, accordeert geen protocollen en verleent ook geen goedkeuring aan protocollen.

Het OV-protocol is/wordt in de gezamenlijkheid van het NOVB uitgewerkt en vastgesteld. Dat @Jeroen maar blijft denken dat zijn werkgever daarbij geen inbreng heeft (gehad) komt wel een beetje vreemd over.

Alleen samen krijgen/houden wij corona onder controle, nietwaar ?

 

 

Ja, je hebt helemaal gelijk.  Ik heb overal aangegeven dat de NS totaal geen inbreng heeft in de protocollen en de overheid heeft ook totaal niets te zeggen over de protocollen. Het OV draait zijn eigen nek om omdat ze helemaal geen zin hebben om reizigers te vervoeren, zonde van al dat nieuwe materieel als het gebruikt moet worden.

En was het ook niet zo dat de NS een staatsbedrijf was, dus de staat is mijn werkgever? Dus de staat heeft het protocol mede opgesteld want de NS had natuurlijk een flinke vinger in de pap bij het opstellen er van. Althans jij hebt in een ander topic zo je best gedaan om aan te tonen dat de NS een staatsbedrijf was.

Om die reden mag de horeca ook niet volledig open en de theaters en bioscopen ook niet want die hebben zelf in hun protocollen dusdanige beperkingen gezet dat ze geen fatsoenlijke omzet kunnen draaien.

Allemaal eigen inbreng dus ook eigen schuld.

Yeah right :sunglasses:

https://www.nu.nl/coronavirus/6051313/dit-zijn-per-1-juni-de-regels-in-het-ov-geen-uitjes-wel-mondkapjes.html

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/richtlijnen/2020/03/26/protocol-veilig-gebruik-ov

(Staat daar nu werkelijk Rijksoverheid boven het eerste protocol voor het OV ??)

 

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=8bcf9a8d-3c8c-43cf-b0d5-93bf331459f5&title=Afspraken%20opschalen%20openbaar%20vervoer%20en%20OV%20protocol.pdf

(De afspraken die de Minister heeft gemaakt met de OV bedrijven)

Reputatie 7

De werkzaamheden conform de protocollen van de verschillende sectoren worden uitgevoerd nadat instemming voor de protocollen is verleend door de Rijksoverheid. Het gaat immers om de volksgezondheid en dan ligt de eindverantwoordelijkheid bij de Rijksoverheid. Dat is ook volkomen logisch want iedereen zal naar de Rijksoverheid wijzen wanneer het aantal besmettingen zou oplopen.

Dus als je als sectorwilt dat maatregelen versoepeld worden dan is dat het adres om bij aan te kloppen. Dat kunnen mensen als @BrunoEst een vervelende constatering vinden maar het wordt er niet minder waar door. Het OV, de horeca, het onderwijs etc zullen met de Rijksoverheid moeten overleggen als ze versoepeling van de maatregelen/protocollen willen. Men kan niet zomaar op eigen houtje versoepelingen doorvoeren. 

 

Klinkt beter en is bijna goed @iMark 

De uitvoering van een protocol behoeft geen instemming (wat dat ook zijn moge) van de overheid. Het hebben van een protocol is zelfs geen verplichting.

Ter bescherming van de volksgezondheid bedient de overheid zich m.n. van noodverordeningen. Dat onderscheid dien je wel te maken en in de gaten te houden.

Bij gewenste versoepelingen van maatregelen dient initiatief genomen te worden. Het in overleg treden is daarbij inderdaad raadzaam. Bij de door de overheid zelf afgekondigde maatregelen wil het opzetten van een sterke lobby, een in het oog springende publiciteiscampagne of  het organiseren van een fikse demonstratie ook weleens een handje helpen.

Mensen als @BrunoEst hechten veel waarde aan goed onderbouwde maatregelen, een zorgvuldige besluitvorming en een juiste weergave van feiten.

Reputatie 7

Je vergeet daarbij echter voor het gemak en omdat het jouw uitkomt te vermelden dat elk protocol instemming behoeft van de regering, zonder instemming mag het protocol niet worden uitgevoerd.

Derhalve komen de maatregelen uiteindelijk alleen tot stand met een akkoord van de regering, die dus feitelijk bepalen wat wel en wat niet mag.

 

Onjuist. De overheid stelt geen protocollen vast, accordeert geen protocollen en verleent ook geen goedkeuring aan protocollen.

Het OV-protocol is/wordt in de gezamenlijkheid van het NOVB uitgewerkt en vastgesteld. Dat @Jeroen maar blijft denken dat zijn werkgever daarbij geen inbreng heeft (gehad) komt wel een beetje vreemd over.

Alleen samen krijgen/houden wij corona onder controle, nietwaar ?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

De werkzaamheden conform de protocollen van de verschillende sectoren worden uitgevoerd nadat instemming voor de protocollen is verleend door de Rijksoverheid. Het gaat immers om de volksgezondheid en dan ligt de eindverantwoordelijkheid bij de Rijksoverheid. Dat is ook volkomen logisch want iedereen zal naar de Rijksoverheid wijzen wanneer het aantal besmettingen zou oplopen.

Dus als je als sectorwilt dat maatregelen versoepeld worden dan is dat het adres om bij aan te kloppen. Dat kunnen mensen als @BrunoEst een vervelende constatering vinden maar het wordt er niet minder waar door. Het OV, de horeca, het onderwijs etc zullen met de Rijksoverheid moeten overleggen als ze versoepeling van de maatregelen/protocollen willen. Men kan niet zomaar op eigen houtje versoepelingen doorvoeren. 

 

Jemig de peemig,

Wat een gezelligheid die weer de kop op steekt. 😍

Verdeel en heers? Mijn handen was ik met een prima zeep in onschuld. 

Hier op het forum is het meer verdwijn en rot op.

Als pasen en kerst op één dag vallen, sla ik Pinksteren over...

Reputatie 7

Je vergeet daarbij echter voor het gemak en omdat het jouw uitkomt te vermelden dat elk protocol instemming behoeft van de regering, zonder instemming mag het protocol niet worden uitgevoerd.

 

Welk belang wordt mij nu weer toegedicht ? Hoezo komt mij dat uit ?

Je vergeet daarbij echter voor het gemak en omdat het jouw uitkomt te vermelden dat elk protocol instemming behoeft van de regering, zonder instemming mag het protocol niet worden uitgevoerd.

Derhalve komen de maatregelen uiteindelijk alleen tot stand met een akkoord van de regering, die dus feitelijk bepalen wat wel en wat niet mag.

Reputatie 7

Ik maak nog even een uitzondering door nog iets te schrijven in dit topic.

Een uitzondering voor mij ? Nu heb jij mij, bizar genoeg, al wel uitgemaakt voor een hond die bij een boom staat te blaffen, maar je kunt mij toch niet ook betichten van vooringenomenheid en stemmingmakerij.

 

   @ BrunoEst  We zijn het niet eens.

Je kunt een verschillende mening hebben maar over feiten valt weinig te twisten. Feiten kun je wel achterhouden, verdoezelen, verdraaien, niet willen zien etc.

Je stelt dat de Rijksoverheid verantwoordelijk is en blijft voor de protocollen. Dat is feitelijk onjuist en je geeft daarmee nogmaals aan dat je niet goed doorhebt hoe de verantwoordelijkheden verdeeld zijn (zie ook troebele besluitvorming). Mogelijk heb je nogal wat moeite met de rol die is weggelegd voor de eigen verantwoordelijkheid.

 

    Sommigen zijn van mening dat de vervoerders zich verschuilen achter de overheid. Dat        lijkt me een misvatting omdat de verantwoordelijkheden nu eenmaal zo liggen.

Dat lijkt vanuit jouw perspectief misschien een misvatting maar dat is het dus niet. Meen in dit topic in voldoende mate te hebben aangetoond dat sectoren zelf keuzes maken. Daar hoeft niets mis mee te zijn maar doe achteraf niet alsof het niet zo is.

Samen tegen het virus, nietwaar ?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik maak nog even een uitzondering door nog iets te schrijven in dit topic.

@BrunoEst  We zijn het niet eens. Natuurlijk is de Rijksoverheid eindverantwoordelijk. Het betreft hier de volksgezondheid en daar is de Rijksoverheid voor verantwoordelijk. Wanneer de vervoerders niet goed handhaven of dat de maatregelen onbedoelde effecten hebben zal de Rijksoverheid moeten ingrijpen.

Sommigen zijn van mening dat de vervoerders zich verschuilen achter de overheid. Dat lijkt me een misvatting omdat de verantwoordelijkheden nu eenmaal zo liggen.

Reputatie 7

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen.

Protocollen die OV-bedrijven en vakbonden zelf hebben opgesteld.

Een protocol als https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/03/Protocol-verantwoord-reizen-met-openbaar-vervoer.pdf is gepubliceerd door de Rijksoverheid. Weliswaar in overleg met de sector maar de Rijksoverheid is en blijft verantwoordelijk voor dergelijke protocollen.

 

Onjuist. De sectoren zijn zelf verantwoordelijk voor protocollen (opstelling, gebruik en handhaving).

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg vanmiddag 2x de volgende melding via de NSapp: dienstregeling in Nationaal belang. Benieuwd wat ze daarmee bedoelen verder gekeken op de app.

Daar bedoelen ze mee dat de overheid alle kosten moet betalen. Het draait bij NS op dit moment alleen maar om subsidie binnen harken.

Ik verlaat deze discussie. Tegen zoveel vooringenomenheid en ongefundeerde stemmingmakerij is geen kruid gewassen.

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen.

Protocollen die OV-bedrijven en vakbonden zelf hebben opgesteld.

Een protocol als https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/03/Protocol-verantwoord-reizen-met-openbaar-vervoer.pdf is gepubliceerd door de Rijksoverheid. Weliswaar in overleg met de sector maar de Rijksoverheid is en blijft verantwoordelijk voor dergelijke protocollen.

Er is een verschil tussen wie het heeft opgesteld en wie het heeft gepubliceerd. NS doet nu niets anders dan zich verschuilen achter de overheid en dat blijft zo zolang de overheid maar klakkeloos belastinggeld overmaakt. Dat zouden ze in de horeca ook wel willen.

Daarnaast zie je dat vervoerders en hun personeel ook nog eens vertikken om de in het protocol afgesproken mondkapjesplicht te handhaven en daardoor verdere openstelling van het OV blokkeren.

Het maar doorbetalen van het OV door de overheid is het grote probleem waardoor het OV zelf rustig achterover blijft zitten. Pas als de overheid daar mee stopt zal men in beweging komen.

 

Ik kreeg vanmiddag 2x de volgende melding via de NSapp: dienstregeling in Nationaal belang. Benieuwd wat ze daarmee bedoelen verder gekeken op de app.

Daar bedoelen ze mee dat de overheid alle kosten moet betalen. Het draait bij NS op dit moment alleen maar om subsidie binnen harken.

Reputatie 7
Badge +3

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen.

Protocollen die OV-bedrijven en vakbonden zelf hebben opgesteld.

Een protocol als https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/03/Protocol-verantwoord-reizen-met-openbaar-vervoer.pdf is gepubliceerd door de Rijksoverheid. Weliswaar in overleg met de sector maar de Rijksoverheid is en blijft verantwoordelijk voor dergelijke protocollen.

Of zie bijvoorbeeld eens deze pagina: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-openbaar-vervoer-grensstreek/openbaar-vervoer

Dat zijn alle randvoorwaarden waar het OV zich aan moet houden. 

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen.

Protocollen die OV-bedrijven en vakbonden zelf hebben opgesteld.

Badge +3

Power to the luchtvaartsector?

Wij dwingen dat af dus dat gebeurt gewoon.

Vind het ook bizar, krijgt nog wel een staartje (denk ik)

Reputatie 7

Over de luchtvaart verbaas ik mij ook zeer. Hoe is het mogelijk dat de overheden in de verschillende landen de regie zo uit handen hebben gegeven aan een club die in feite niets meer is dan een brancheorganisatie. 

Of de overheid de regie uit handen heeft gegeven is de vraag, uitgewerkte protocollen zijn beschikbaar 

   

   Daar moet dan wel de kanttekening bij geplaatst worden dat de verschillende overheden     zelf allemaal andere protocollen hebben geïntroduceerd waardoor grensoverschrijdend       vliegverkeer bijzonder moeilijk te organiseren is wanneer aan alle nationale eisen moet       worden voldaan. 

 

Het doen van een oproep om slechts het vliegtuig te nemen voor een noodzakelijke reis, hindert op geen enkele wijze het grensoverschrijdend vliegverkeer. Waarom is en wordt dit niet gedaan ?

“Social distancing” is een wereldwijd toegepaste maatregel. Ook al varieert de gehanteerde afstand van 1 tot 2m, nergens valt een volgepropt vliegtuig binnen de norm. Waarom kunnen deze vliegtuigen zonder enige capaciteitsbeperking in ons land landen en opstijgen ?

 

Reputatie 7
Badge +3

Over de luchtvaart verbaas ik mij ook zeer. Hoe is het mogelijk dat de overheden in de verschillende landen de regie zo uit handen hebben gegeven aan een club die in feite niets meer is dan een brancheorganisatie. 

Daar moet dan wel de kanttekening bij geplaatst worden dat de verschillende overheden zelf allemaal andere protocollen hebben geïntroduceerd waardoor grensoverschrijdend vliegverkeer bijzonder moeilijk te organiseren is wanneer aan alle nationale eisen moet worden voldaan. 

Ik zou op dit moment alle vliegverkeer mijden tenzij er een zeer dringende reden is om te reizen.

Bij het organiseren van openbaar vervoer binnen een land ligt dat qua regelgeving een stuk duidelijker. Mits de overheid maar de regie in handen houdt.

Reputatie 7

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen. Er zullen eerst wijzigingen in de protocollen en afspraken moeten komen voordat het capaciteitsplafond kan worden verruimd of zelfs afgeschaft.

 

Misschien toch wel raadzaam om het verstand maar weer eens in werking te stellen.

Het wil namelijk maar niet tot je doordringen dat de verschillende sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het opstellen van protocollen

De sectoren zijn alleen verantwoordelijk voor de uitwerking. Niet voor de protocollen zelf. Weer iemand die tegen de verkeerde boom blaft.

 

Van blaffen ben ik mij geenszins bewust wel realiseer ik mij daarentegen wederom dat het met onwillige honden slecht hazen vangen is.

Maar ja, als je inziet dat de sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor de uitwerking van protocollen, ben je mogelijk al een eind op de goede weg. De vraag is dan of je enig idee hebt waarom reizigers niet verzocht worden om enkel in het vliegtuig te stappen voor het maken van noodzakelijke reizen ? Dit i.t.t. de treinreiziger.

In hetzelfde vlak ligt de vraag waarom vliegmaatschappijen op dit moment niet geconfronteerd worden met capaciteitsbeperkingen ? Dit i.t.t. het OV.

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen. Er zullen eerst wijzigingen in de protocollen en afspraken moeten komen voordat het capaciteitsplafond kan worden verruimd of zelfs afgeschaft.

 

Misschien toch wel raadzaam om het verstand maar weer eens in werking te stellen.

Het wil namelijk maar niet tot je doordringen dat de verschillende sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het opstellen van protocollen

Klinkt een beetje als een twist tussen wetgeving en huisregels. Fatsoenregels zijn ondertussen al lang en breed aan de kant gezet. 😟

1,5 meter ligt redelijk vast. Het gebruik van mondmaskers in het openbaar vervoer ook. Zolang deze maar medisch niet goedgekeurd zijn. 🙄 Als het straks drukker wordt, dan zal men moeten handhaven. BOA's misschien wel met een knuppel en agenten met andere middelen. (Een knietje in de nek gaat al snel viral!) De trainingen om gebruik te maken van geweldsmiddelen zijn vanwege corona niet mogelijk. Ofwel het bewapenen van boa's is op dit moment niet aan de orde. Dat agenten niet voldoen aan de vereisten is al ernstig genoeg. 

Natuurlijk heeft iedereen gelijk.

Met mijn overburen binnenkort samen naar het ziekenhuis (met ons drieën en allemaal een eigen medisch mondkapje op in de auto) mag niet? Nee, dat mag niet. Met een medisch afgekeurdmondkapje mogen we wel samen met de trein???

Klinkt mij een beetje in de oren als rijden op afgesleten rubber. Voor je het weet is je auto een beetje zwanger..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen. Er zullen eerst wijzigingen in de protocollen en afspraken moeten komen voordat het capaciteitsplafond kan worden verruimd of zelfs afgeschaft.

 

Misschien toch wel raadzaam om het verstand maar weer eens in werking te stellen.

Het wil namelijk maar niet tot je doordringen dat de verschillende sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het opstellen van protocollen

De sectoren zijn alleen verantwoordelijk voor de uitwerking. Niet voor de protocollen zelf. Weer iemand die tegen de verkeerde boom blaft.

Badge +3

En dan heb je ook nog het mondkapje dat mensen weerhoudt. Ik verwacht bij versoepelen OV nu niet dat de treinen ineens weer vol zitten.

Ik draag nu verplicht bijna 2 weken een mondkapje voor mijn werk (shifts van een uurtje of twee), vanaf 1 juni bij geen 1,5m en personen van 12+   en sinds 8 juni elke rit.

Rijd dan leeg naar huis en als ik daar mijn schoenen uit schop besef ik “roest, heb dat ding nog steeds op!”

Dat went dus best snel (mijn mening) en zal me niet weerhouden om weer eens met het ov te gaan (vrijdagmiddag toevallig, een uurtje).

 

Reputatie 7

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen. Er zullen eerst wijzigingen in de protocollen en afspraken moeten komen voordat het capaciteitsplafond kan worden verruimd of zelfs afgeschaft.

 

Misschien toch wel raadzaam om het verstand maar weer eens in werking te stellen.

Het wil namelijk maar niet tot je doordringen dat de verschillende sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het opstellen van protocollen

Reageer