SARS-CoV-2 en treintarieven. Reizen als het alleen nodig is? | NS Community

SARS-CoV-2 en treintarieven. Reizen als het alleen nodig is?



Toon eerste bericht

114 reacties

@Tamzin

Het onderwijs is voor mij geen onbekende materie. Heeft een 'student' een ov kaart nodig, prima. Wil de NS de bezettingsgraad veranderen, dan is een aanpassing iets om over na te denken. Kan men met de fiets, dan is dat in deze tijd waarschijnlijk verstandiger.

Studenten die over korte afstanden reizen dragen nauwelijks bij aan de bezettingsgraad omdat ze maar heel weinig kilometers maken.

Daarnaast zijn dat voor NS de beste studenten omdat alle studenten hetzelfde bedrag per maand betalen. En het laatste wat NS zich op dit moment financieel kan veroorloven zijn nog minder reizigers. De treinen zijn al schrikbarend leeg.

 

1 juli weer vrij reizen voor iedereen, 1 augustus weer fietsen mee en mondkapjes alleen als het te druk is om afstand te houden. Moet allemaal prima kunnen. En dan vanaf 1 september weer goedkope treinkaartjes plus eventuele andere maatregelen die nog over waren gebleven. Als het weer een beetje meezit dit najaar kan NS misschien zelfs nog gaan inhalen door mensen weer met leuke acties de trein in te lokken.

Reputatie 7
Badge +3

Nu willen de ov-sector en reizigersclubs dat de Coronabeperkingen in het OV per 1 juli worden opgeheven. Het ministerie van Infrastructuur heeft advies gevraagd aan het RIVM en Outbreak Management Team.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/597558815/beperkingen-ov-helemaal-opheffen 

of zonder betaalmuur https://www.treinreiziger.nl/ov-per-1-juli-weer-voor-alle-reizen-ministerie-vraagt-advies

Badge +3

Als er beperkingen zouden komen qua gebruik studentenreisproduct, dan zouden de onderwijsinstellingen toch voor een passende oplossing moeten/gaan zorgen?

Dat kan inderdaad een fiets zijn (tot 15 km meen ik?) of vervoer met taxibusjes eventueel in buitengebieden, maar goed dat is al standaard voor speciaal onderwijs.

Een mbo ‘student’ van 16 jaar oud op kamers sturen (en ga maar fietsen) is niet haalbaar natuurlijk.

@Tamzin 

Het onderwijs is voor mij geen onbekende materie. Heeft een 'student' een ov kaart nodig, prima. Wil de NS de bezettingsgraad veranderen, dan is een aanpassing iets om over na te denken. Kan men met de fiets, dan is dat in deze tijd waarschijnlijk verstandiger.

Reputatie 7

 

Wat betreft de bezettingsgraad voor vliegtuigen vertelde een luchtvaartdeskundige vandaag dat nationale overheden daar niet over gaan omdat het daar om Internationale regels gaat. Het enige wat de overheid wel kan doen is een negatief reisadvies voor vliegreizen geven. 

 

Begrijp dat de sector graag wil doen geloven dat internationale regels, zoals door ICAO opgesteld, leidend zijn. Luchtvaartmaatschappijen dienen, bij mijn weten, echter te voldoen aan alle nationale voorschriften voor de toelating, verblijf en vertrek van passagiers.

Ware dit niet zo, zou de IATA zich niet alle moeite hoeven te getroosten om het ICAO protocol door alle overheden wereldwijd overgenomen te krijgen.

Naar verwachting zal komende dagen meer duidelijk worden en zullen we zien of de ontwikkelingen binnen de luchtvaartsector invloed gaan uitoefenen op het OV.

 

@Tijdvoor

Ik weet niet waar u woont maar buiten de Randstad zijn MBO Scholen vaak dun gezaaid en vele hebben dan ook nog maar een beperkt aantal opleidingen. Van sommige opleidingen zijn er maar één of twee per provincie, soms zelfs maar een paar in heel Nederland Een willekeurig voorbeeld: de opleiding voor tegelzetter (toch geen echt exotisch vak) kan maar op 12 plaatsen in Nederland, dat is gemiddeld maar één per provincie en dan krijg je behoorlijke reisafstanden.   

Ik woon zelf in Den Bosch en hier komen leerlingen van het MBO tot afstanden van 50 km zoals.de Betuwe, de regio Uden, de regio Tilburg-Breda, het Land van Heusden-Altena, etc. Wat u wellicht over het hoofd ziet is dat er sinds uw jeugd een flinke contentatie van het beroepsonderwijs op een beperkt plaatsen heeft plaatsgevonden. 

Daarnaast is het probleem bij het OV op dit moment niet dat er te veel reizigers zijn maar te weinig. Treinen en bussen zijn grotendeels leeg. 

Vroeger toen ik jong was, nog niet al te lang geleden, ging ik met de fiets 🚲 naar mijn school. Later met de brommer 🛵 omdat dat stoer was. (Oké de afbeelding is van een scooter, maar ook in die tijd was een Honda C50 net als een Puch stoer.)  De afgelegde afstand was trouwens hetzelfde en de tijdsspanne op een enkele reis van 10 km nagenoeg gelijk... Nu zie ik veel mensen gebruik maken van een elektrische fiets. Ook jongeren! De meeste ROC's zijn voor deelnemers goed te bereiken per e-bike. Oké, je kunt een regenbui tegenkomen. 🌦️ Maar om het OV te ontlasten lijkt het mij een prima plan om bijvoorbeeld de OV studentenkaart niet altijd 'verplicht' te verstrekken. Natuurlijk gun ik iedereen een waardevol diploma en is het fijn dat het merendeel van de jongeren of jong volwassenen heden ten dage beschikken over een MBO diploma. Zeker als je in ogenschouw neemt dat de certificering die vele ouders in het verleden wegens omstandigheden konden behalen beperkt was. Een LTS diploma, de Moedermavo, of de voorloper de MULO, etc. Tja met een beetje geluk en doorzettingsvermogen waren er in de jaren 80/90 voor een aanzienlijke groep de MEAO en de MTS. Toendertijd sprak men niet van studenten. Nee, dat waren gewoon leerlingen die op de fiets of brommer naar hun school gingen. Nu lijkt het misschien dat ik afdwaal, maar dat valt best mee. 💋

(Wat??? Moet ik thuis af van het gas??? Alles op groene stroom vanwege het milieu??? Maar wat doe ik dan als er in de winter ooit de stroom een weekje uitvalt? 😉)

Het OV is een belangrijk onderdeel van onze samenleving en voor een grote groep een gecreëerde  basisbehoefte (s#it, waar is mijn mobiel. 😨), maar volgens mij niet de heilige koe. 🐮

 

@iMark @BrunoEst 

Ik krijg het gevoel dat het CDA een heel ander uitgangspunt heeft. Men wil daar, redenerend vanuit de corona situatie, dat het OV voor langere tijd uitsluitend gebruikt wordt voor echt noodzakelijke reizen en vervolgens de OV-capaciteit op de omvang van dat noodzakelijke vervoer aanpassen om zo de extra kosten voor de belastingbetaler te minimaliseren. Het doel is bij het CDA niet om het OV eindeloos met belastinggeld overeind te houden als er door de beperkingen langdurig vrijwel geen reizigers zijn. 

Dat staat uiteraard haaks op wat Stientje van Veldhoven per 1 juni met het OV heeft afgesproken. Het lijkt erop op dat de vervoerskundige visie van I&M binnen het kabinet aan het botsen is met de financiële visie van Financiën. Het probleem is dat onduidelijk blijft wat de status is van de afspraken die vorige week door I&M met de OV-bedrijven gemaakt zijn en of daar überhaupt wel voldoende draagvlak voor is bij kabinet en Tweede Kamer. 

Wat betreft de bezettingsgraad voor vliegtuigen vertelde een luchtvaartdeskundige vandaag dat nationale overheden daar niet over gaan omdat het daar om Internationale regels gaat. Het enige wat de overheid wel kan doen is een negatief reisadvies voor vliegreizen geven. 

Reputatie 7

 

Ik ben een stuk optimischer geworden nu er in politiek Den Haag aan de financiële bel wordt getrokken en het besef begint te komen dat het zo financieel niet verder kan met het OV.

Als je kijkt wat de belastingbetaler dit jaar aan het OV betaalt:

- 1 miljard voor de OV-studentenkaart

- 1.5 miljard jaarlijkse subsidie voor stads/streekvervoer

-.1.5 miljard compensatieregeling corona

- 0,5.miljard NOW-regeling 2e kwartaal

 

Hetgeen ook een rol zal spelen is dat de drukte op de autowegen in een rap tempo toeneemt. Ook zal de discussie omtrent de bezettingsgraad van vliegtuigen mogelijk een stimulerende werking hebben.

Met een redelijk tot goed test- en traceerbeleid behoeven versoepelingen niet tot grote problemen te leiden maar kunnen wel broodnodige kennis opleveren. Recente incidenten hebben wat dat betreft, ongewild, al de nodige stof tot nadenken gegeven.

Als men de drukte in de trein wil blijven beheersen kan men inderdaad het beste iets met de prijs van het treinkaartje doen.Met mogelijk als bijkomend voordeel dat de belastingbetaler tzt mogelijk een iets minder gepeperde rekening voorgeschoteld zal krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Het CDA kan beter aan het kabinet vragen welke afspraken er zijn gemaakt met de vervoerders. Het CDA blaft naar de verkeerde boom. Maar daar zijn er meer van.

Het CDA meldt dat de Tweede Kamer wil dat de vervoerders komen uitleggen waar het geld van die 1.5 miljard compensatieregeling aan besteed gaat worden. De vrees bestaat dat het "gratis geld" wordt wat op dit moment helemaal niet nodig is.  

Ik krijg het gevoel dat er in de Kamer vraagtekens worden gezet bij verzoek van Stientje van Veldhoven aan het OV om de volledige dienstregeling te gaan rijden terwijl voor alleen het meest noodzakelijke vervoer misschien 1/3 deel of de helft van de treinen en bussen ook voldoende is. 

 

Ben je sinds de sticker maatregel is ingegaan nog wel met de trein geweest? De signalen die ik zo opvang is dat het intussen al wel iets drukker is als daarvoor maar dat de maximum capaciteit nog ruim voldoende is voor het aanbod, uitzonderingen daargelaten. Maar ik denk niet dat jij voor zakelijke doeleinden bv in het weekend naar Zandvoort zal gaan. 


Ik rij zelf veel in de randstad en zie dat de treinen drukker worden maar nog niet alle gestickerde plaatsen zijn bezet. De sprinters laten een grotere drukte zien t.o.v. de IC treinen.  Ook richting het Noorden van het land zie ik hetzelfde beeld.

Vandaag op Utrecht CS ook weer gezien dat het daar ook drukker aan het worden is t.o.v. 2 weken geleden.

Langzaam gaan de mensen weer met de trein, als de corona cijfers verder dalen en er geen opleving komt de komende weken denk ik dat steeds meer mensen de trein weer pakken.

En alle berichtgeving omtrent alleen noodzakelijke reizen en de beperking komt allemaal vanaf Den Haag, ook dat we weer met nagenoeg de gehele dienstregeling moeten rijden is een besluit van de overheid. Dat de overheid dan mee moet betalen omdat het niet kostendekkend is lijkt me logisch.

Als het kostendekkend moet zal misschien de helft van de treinen maar rijden, met als gevolg langere reistijden doordat je minder overstap mogelijkheden hebt.

Verder moet ik zeggen dat de mondkapjes voor veel reizigers inmiddels wennen, ik zie nu minder reizigers die het kapje niet op hebben in de trein of niet juist op hebben als ik langs de trein loop.

In de praktijk zal het wel loslopen waarschijnlijk, maar als er gesproken wordt over waarom mensen de trein momenteel laten voor wat het is, dan is dat voor mij de gedachtegang. Vooral het laatste stuk naar huis (geen NS) loopt in de zomer ‘s avonds bij mooi weer vol met studenten uit de stad na een gezellige avond. Het is aan het einde van de rit teveel onzekerheid om een project voor langere tijd aan te kunnen nemen, en zodoende de keuze om het niet te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Haha ja die berichten zie ik ook inderdaad, maar het blijft voor mij, als fervent gebruiker van laatste treinen, toch een ding.

Da's wel een goeie. Als de laatste trein “vol” is, regelt NS dan ook een taxi?

Reputatie 7
Badge +3

Ben je sinds de sticker maatregel is ingegaan nog wel met de trein geweest? De signalen die ik zo opvang is dat het intussen al wel iets drukker is als daarvoor maar dat de maximum capaciteit nog ruim voldoende is voor het aanbod, uitzonderingen daargelaten. Maar ik denk niet dat jij voor zakelijke doeleinden bv in het weekend naar Zandvoort zal gaan. 

Haha ja die berichten zie ik ook inderdaad, maar het blijft voor mij, als fervent gebruiker van laatste treinen, toch een ding. Helemaal als men nog een tijd vast wil houden aan deze regelingen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af of het al is voorgekomen dat alle stoelen bezet waren. Ik zat vanochtend weer ruim een uur in m'n eentje in een coupé. En dan zit je daar als gekke Henkie (sorry Henk_NL) met je mondkapje :mask::laughing:

@Henk_NL 

Zelfs de drukste spitstreinen in de Randstad halen momenteel een bezettingsgraad van maar maximaal 30%. Kun je nagaan wat de bezetting buiten de Randstad en in de daluren/weekend is. 

De voornaamste reden voor mij om de trein nog steeds niet te gebruiken is de onzekerheid of je wel mee mag. Ik vind zo het mijne van de mondkapjes, maar kan me daar wel toe zetten als het moet. Maar als je te pas en te onpas moet gaan wachten op een volgende trein omdat alle stoelen met een stickertje bezet zijn, is de lol er rap af. Dan maar met alternatief vervoer.

De oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken is niet de enige reden dat treinen zo leeg zijn. Een  groep reizigers wil zelf niet meer met de trein en een groot gedeelte van de werkenden wil gewoon nog niet naar kantoor maar thuis blijven werken, zelfs zo lang als dat er geen vaccin is, wat nog wel even kan duren. Vraag is wel hoe lang werkgevers daarin mee zullen gaan, zeker als de cijfers nog verder omlaag gaan en het weer veiliger wordt om (gedeeltelijk) naar kantoor te gaan.

Dat klopt en daarom is er dus geen enkele reden om te blijven vragen om alleen noodzakelijke reizen te maken. Zelfs als je stopt met die oproep blijft het OV de komende tijd grotendeels leeg. Het is niet voor niets dat er In België gratis kaartjes worden uitgedeeld en DB de tarieven verder verlaagt nu de BTW tijdelijk is verlaagd. 

De oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken is niet de enige reden dat treinen zo leeg zijn. Een  groep reizigers wil zelf niet meer met de trein en een groot gedeelte van de werkenden wil gewoon nog niet naar kantoor maar thuis blijven werken, zelfs zo lang als dat er geen vaccin is, wat nog wel even kan duren. Vraag is wel hoe lang werkgevers daarin mee zullen gaan, zeker als de cijfers nog verder omlaag gaan en het weer veiliger wordt om (gedeeltelijk) naar kantoor te gaan.

 

Bij mij op kantoor is het overigens precies andersom. Bij ons willen er wel 2 per dag naar kantoor komen. Werkgever heeft aangegeven dat er maximaal 1 per dag mag komen. (tot 1 september)

Reputatie 7
Badge +3

De oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken is niet de enige reden dat treinen zo leeg zijn. Een  groep reizigers wil zelf niet meer met de trein en een groot gedeelte van de werkenden wil gewoon nog niet naar kantoor maar thuis blijven werken, zelfs zo lang als dat er geen vaccin is, wat nog wel even kan duren. Vraag is wel hoe lang werkgevers daarin mee zullen gaan, zeker als de cijfers nog verder omlaag gaan en het weer veiliger wordt om (gedeeltelijk) naar kantoor te gaan.

 

@Rene74

Ik ben een stuk optimischer geworden nu er in politiek Den Haag aan de financiële bel wordt getrokken en het besef begint te komen dat het zo financieel niet verder kan met het OV.

Als je kijkt wat de belastingbetaler dit jaar aan het OV betaalt:

- 1 miljard voor de OV-studentenkaart

- 1.5 miljard jaarlijkse subsidie voor stads/streekvervoer

-.1.5 miljard compensatieregeling corona

- 0,5.miljard NOW-regeling 2e kwartaal

Dat is samen 4,5 miljard en daar heeft de belastingbetaler een OV voor gekregen dat normaal functioneerde tot 15 maart en daarna vrijwel niet meer. Als je dat vergelijkt met wat andere zwaar getroffen sectoren krijgen is het waanzin. 

Ik denk dat de discussies met het OV vanaf nu dan ook voornamelijk door Financiën gevoerd gaan worden en niet meer door I&M. En dat het OV dus heel snel van het slot gaat onder druk van de dreiging van fors inkrimpen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het zou prettig zijn wanneer je eerst een bericht goed leest voordat je een antwoord schrijft. Ik schrijf nergens dat maatregelen door de overheid zijn opgelegd. 

Wel schrijf ik dat in onze polderdemocratie de duvel en zijn ouwe moer bij de besluitvorming worden betrokken waardoor het vaak lijkt dat er nauwelijks sturing is vanuit de regering. En dat vervolgens de regering de handen omhoog steekt en zegt dat “de sector” iets wel of niet wil. In dit geval heeft de overheid de 1,5m-regel opgelegd maar vervolgens tegen de sector gezegd dat die met een vertaling naar mogelijkheden moest komen. Daarmee heeft de overheid de regie uit handen gegeven en loopt die nu achter de feiten aan.

Het blijf bijzonder ingewikkeld wat het beste beleid is in deze tijden. Op het eerste gezicht is wat er in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gebeurt aantrekkelijker dan wat er in Nederland gebeurt. Maar mocht blijken dat het aantal besmettingen te snel toeneemt door de versoepelingen dan heeft het Nederlandse beleid waarschijnlijk de voorkeur. En het lastigste is misschien nog wel dat pas over een jaar of twee kunnen terugkijken en oordelen wie het beste beleid had.

Reageer