SARS-CoV-2 en treintarieven. Reizen als het alleen nodig is? | NS Community

SARS-CoV-2 en treintarieven. Reizen als het alleen nodig is?


Wordt het niet tijd om het aanbod van treinkaartjes en tarieven in deze tijd volledig op de schop te gooien? De afgelopen jaren zijn er nogal wat producten op de markt gekomen om reizigers de trein in te lokken. En nu er een 'lockdown' is blijkt maar weer dat het buisenessmodel van goedkope kaartjes een risicovolle onderneming met grote gevolgen lijkt te zijn. Treinen vullen met studenten, ouderen, kinderen, weekend- en dalvrij, etc., etc. tegen spotprijzen hebben door een overvloed aan mensen de trein tot een Kruidvat gemaakt. Dus ook de Kruidvattickets zijn evenals de combinaties die aangeboden worden in het blad Spoor in deze crisistijd onwenselijke producten. Met de aankomende spoedwet voor het komende jaar is het misschien verstandig om gedurende de intelligente lockdown reizigers te laten betalen op basis van de afgelegde kilometers. Het FB groepsretour is enige tijd terug al in de ban gedaan. Wat let de NS om bijvoorbeeld kidsvrij in de ban te doen? Als oudere kun je helemaal tegen afbraaktarieven reizen??? De 1e klas is 70% duurder is vaak het argument, maar laten we eerlijk zijn. Dat is echt niet het geval. Zelf betaalde ik als forens nog geen 100 euro in de maand om dalvrij in de 1e klas te kunnen treinen naar believen. Wil de NS de bezetting in de trein omlaag brengen om het virus tegen te gaan, dan lijkt het mij raadzaam om al die spotgoedkope reisopties te beperken. De druk op het personeel om te handhaven zal dan afnemen en dat lijkt mij gezien de omstandigheden een prima idee. Opsporingsambtenaren kunnen in deze tijd niet voldoen aan de voorgeschreven trainingen als het om het toepassen van geweldsmiddelen gaat. Dat ze straks wel de beschikking krijgen over een knuppel om het komende jaar te handhaven kan verkeerd uitpakken als reizigers met zéér goedkope kaartjes op hun strepen blijven staan. En verders. Geen idee wat grote bedrijven betalen om hun personeel met het OV te laten reizen, ook daar zal vast het één en ander mogelijk zijn om de bezettingsgraad omlaag te brengen. Dus pas de tarieven zo aan dat de reizende klant grotendeels de kosten voor het reizen zal betalen. En als de beperkingen en de spoedwet afgeschaft zijn, het virus geen risico meer is, kijk dan naar eventuele mogelijkheden om het OV weer aantrekkelijk te maken.


114 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS kan flink bezuinigen door de marketingafdeling zo ongeveer te ontmantelen en inderdaad weer terug te keren naar een volledig tariefgebouw dat op tariefeenheden is gebaseerd en niet op allerlei vage aanbiedingen. 

NS ondermijnt al jaren het eigen tariefgebouw waardoor abonnementhouders het gevoel hebben dat ze gestoord zijn dat ze überhaupt nog een abonnement nemen.

Het is inderdaad een goed moment om eens goed na te denken over de wenselijkheid om weer op de oude voet verder te gaan. De opbrengst per reiziger kan opgekrikt worden door minder maar beter betalende reizigers binnen te halen.

Het eerste product dat nog eens goed bekeken moet worden is het studentenreisproduct. Aan de ene kant een makkelijke vaste geldstroom voor de vervoerders. Aan de andere kant een enorme capapiteitsvreter die heel veel geld kost. Misschien moet er na de coronacrisis ingezet worden op studentenhuisvesting dicht bij de onderwijsinstellingen. Dan kunnen al die studenten op de fiets naar de onderwijsinstelling en is al dat reizen helemaal niet nodig. Als de studenten in het weekend naar huis willen dan kunnen ze bij NS een passende abonnementsvorm kopen.

Sommige mensen zien niets liever dan dat het Nederlandse OV een eenzame dood sterft, zo blijkt het maar weer uit dit topic. In veel andere landen doen ze nu juíst extra aan klantenbinding. België deelt gratis treintickets uit. Duitsland krijgt allerlei nieuwe ICE-verbindingen naar de toeristische regio's voor de thuisblijvers van de jaren ‘20.

Eeeh volgens mij zijn al die actie aanbiedingen er momenteel niet in verband met het corona virus maar u sorteert voor op duurdere standaard kaartjes begrijp ik want anders zal het nooit kosten dekkend worden op dit moment.

Ik weet niet of je daar treinreizend Nederland nu zo blij mee maakt, veel mensen die aangewezen zijn op het OV hebben geen geld om een auto te rijden en u wilt ze wel duurdere treinkaartjes laten kopen. ?

Lijkt me nu niet echt een straks plan, hiermee wordt Nederland juist de kloof tussen arm en rijk weer groter qua mogelijkheden.

 

En wat betreft de studentenreispas, studenten op locatie huisvesten is ook geen goedkope optie waarbij we ook de kloof tussen arm en rijk zichtbaaar, Dan is studeren alleen maar voor de rijke Nederlanders.

@iMark

Ik heb de indruk dat je de ernst van de situatie bij het OV nog even niet begrijpt. Het probleem is dat we met lege treinen/bussen zitten en dat er enorme inkrimpingen dreigen als het aantal reizigers niet snel omhoog gaat. 

Wat betreft de OV-studentenkaart: het gaat daarbij om bijna een miljard aan inkomsten die je door het toilet wil spoelen. Bij de trein gaat het om 1/3 deel van de reizigers,bij het streekvervoer afhankelijk van de regio om 50-75% van alle reizigers. Als de studentenkaart verdwijnt, verdwijnt daarmee buiten de Randstad in veel regio's alle OV. 

Verder is voor veel studenten op kamers wonen volledig onbetaalbaar en bijv. voor 16/17 jarige MBO'ers ook niet wenselijk. Los van de vraag waar je 600.000 extra studentenkamers vandaan denkt te gaan halen (wie betaalt die?). . 

Terug gaan naar uitsluitend kilometer gebaseerde tarieven gaat het ook niet worden want dan hou je bijna alleen maar spitsvervoer over. In de spits reizen vooral forensen en studenten die hun kaartje betaald krijgen door hun baas of de overheid, die blijven dus wel komen. Maar buiten de spits reizen er vooral mensen die hun kaartje zelf moeten betalen en die komen niet meer als ze de hoofdprijs moeten betalen. Daarmee maak je de spitsproblematiek alleen maar groter. 

 

@Tijdvoor

Als je denkt dat je het OV in de toekomst in stand kunt houden door de hele dag met halflege treinen en bussen te rijden ben ik bang dat je een teleurstelling wacht. Dan is het OV over een paar jaar gewoon helemaal verdwenen. Minder reizigers betekent domweg de capaciteit evenredig inkrimpen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin jouw mening over OV is inmiddels bekend. Misschien kun je zelf investeren in OV door dagelijks 1e klas te gaan reizen?

Er zijn ook landen waarbij het OV van de staat is.

@MoDe

En jij denkt dat als het OV van de staat is dat er dan plotseling onbeperkt geld is om met halflege treinen en bussen te gaan rijden?

België en Frankrijk zijn voorbeelden van jouw model. 

In Frankrijk rijden er buiten de hoofdlijnen meestal 6 tot 8 treinen per dag, vaak nog minder en rijdt er buiten de spits geen trein maar een vervangende bus. Verder staan er in Frankrijk momenteel 75 spoorlijnen op de nominatie om opgeheven te worden. Streekbusvervoer is er buiten de steden nauwelijks nog in Frankrijk.

In België hebben veel stations doordeweeks één trein per uur, in het weekend vaak één trein per twee uur. Rond een uur of negen 's avonds is het op veel plaatsen afgelopen. Materieel kan veelal rechtstreeks naar de sloper.

En dan mag je nog iedere dag afwachten of er gereden wordt of gestaakt. Welkom in de wereld van het staatsvervoer.

@MoDe

Het CDA wil de dienstregeling in het OV weer gaan inkrimpen omdat rijden met treinen en bussen met 40% maximale bezetting de overheid veel te veel geld kost. OV-bedrijven en vakbonden voelen nattigheid en willen nu plotseling wel meer reizigers in trein en bus. Ze vragen daarom te stoppen met de 40% eis. 

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10412477/ov-amper-coronaboetes-en-weinig-reizigers

Dat de politiek zou gaan piepen over het geld was te verwachten nu de overheid opdraait voor alle gederfde inkomsten in het OV. Maar dat dat zo snel zou gebeuren had ik ook niet verwacht. 

Nogmaals Tamzin, de overheid heeft de beperking van 40% opgelegd aan het OV niet de OV bedrijven zelf.  Wanneer stop je eens met het verkondigen van die onzin?????

Reputatie 7
Badge +3

Wel komisch om te lezen dat Pedro Peters namens de vervoerders gevraagd heeft of de 40%-capaciteitslimiet losgelaten kan worden. En dat terwijl @Tamzin in tientallen berichten in deze community heeft lopen beweren dat de vervoerders/vakbonden aan die eis willen vasthouden. Het is blijkbaar de overheid die wil vasthouden aan het capaciteitsplafond. 

Ik kan het wel billijken dat de overheid zeer terughoudend is in het versoepelen van de maatregelen. Met veel pijn en moeite is de verspreiding van het virus over de top heen. Ik zou in ieder geval de zomermaanden gebruiken om plannen te maken voor de rest van het jaar.

@...

Of ik treinreizigers blij maak gaat het niet om. De belastingbetaler misschien wel, want die draait uiteindelijk voor de extra overheidsuitgaven op. Als ik in de spits ruim 44 euro per dag betaal om met het OV op en neer te kunnen naar mijn werk, dat is het sowieso onaantrekkelijk om met trein, tram, bus of metro te reizen. En ja, dat bedrag heb ik met enige regelmaat betaald. Buiten de spits om is daar zeker wel de mogelijkheid om spotgoedkoop te reizen. Al moet je 'buiten de spits om' wel met een korreltje zout nemen. Inchecken om 06:34 en voor gemiddeld 4 euro per dag zat ik eerste klas ruim een uur in de trein heen en om 16:04 ruim een uur terug. In het weekend helemaal geen beperking, maar zoals je al leest. Meestal zat ik in de spituren in de trein. Bij controle werd in de ochtend de halve coupé overgeslagen, want dat was NS personeel op weg naar hun werk. 

Studenten, of wat er tegewoordig allemaal voor doorgaat, reizen gewoon in de spits. Ze zullen toch echt naar hun opleiding moeten evenals de medewerkers die het onderwijs verzorgen en ondersteunen. Wil je onderwijs buiten de spits om organiseren, dan zal dat bij veel mensen een grote weerstand oproepen. 

En mocht er een tweede coronagolf komen en het OV blijkt mede een bron van besmetting te zijn, wat dan? Is dat de schuld van de reiziger? Of ligt het aan de NS medewerkers die niet of nauwelijks handhaven? Of ligt het aan etc. etc.

 

Wel komisch om te lezen dat Pedro Peters namens de vervoerders gevraagd heeft of de 40%-capaciteitslimiet losgelaten kan worden. En dat terwijl @Tamzin in tientallen berichten in deze community heeft lopen beweren dat de vervoerders/vakbonden aan die eis willen vasthouden. Het is blijkbaar de overheid die wil vasthouden aan het capaciteitsplafond. 

Dat de vervoerders dat wilden was ook zo (Pedro Peters heeft nooit zelfs maar gesuggereerd dat die 40% wel eens een financieel probleem zou kunnen zijn) omdat ze er van uitgingen dat de overheid alles zou betalen. Maar nu de politiek roept dat het veel te veel gaat kosten en het OV maar moet inkrimpen wil Pedro Peters de 40% norm plotseling wel zo snel mogelijk loslaten.

Hetzelfde geldt voor de VVMC, die twee weken geleden nog pleitte voor pasjes zodat alleen mensen in vitale beroepen in het OV mochten. En ook bij de FNV is men bijgedraaid. Na het interview van van Boxtel bij Op1 riep de FNV nog dat er geen baan (vast noch inhuur) mocht verdwijnen en dat er een goede (lees: dure) nieuwe CAO bij NS moest komen. Zo niet dan zou men de boel platleggen met stakingen. De laatste dagen is ook daar de toon plotseling veranderd. 

Alles wijst ook op een volkomen verkeerde inschatting van de maatregelen per 1 juni. Net als bij de horeca dacht men bij het OV dat de klanten weer vanzelf in grote drommen zouden toestromen. Niet dus en de financiële ontnuchtering begint nu te komen. 

 

Ik kan het wel billijken dat de overheid zeer terughoudend is in het versoepelen van de maatregelen. Met veel pijn en moeite is de verspreiding van het virus over de top heen. Ik zou in ieder geval de zomermaanden gebruiken om plannen te maken voor de rest van het jaar.

En dus nog maandenlang met lege treinen en bussen zonder Inkomsten blijven rijden? Dat gaat hem dus niet worden. Als je dit scenario zou willen volgen zul je tot 1 september terug moeten schakelen naar de eerdere nooddienstregeling met alleen wat sprinters. Plus dat er dan personeel moet gaan afvloeien anders blijven de kosten alsnog doorlopen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Toch blijft overeind staan dat het de overheid is geweest die het capaciteitsplafond van 40% heeft bepaald en niet de vervoerders en/of de vakbonden. Je bent al weken tegen de verkeerde boom aan het blaffen.

Maar zoals wel vaker in Nederland maakt iedereen binnen het polderoverleg over de te volgen koers elkaar medeplichtig. Aan de ene kant is goed dat de overheid overlegt met de sectoren en niet van alles van bovenaf oplegt. Aan de andere kant vertroebelt het de verantwoording over de besluitvorming omdat nu niet altijd duidelijk is dat uiteindelijk de regering de koers moet bepalen.

@iMark

De 40% beperking is een uitvloeisel van het protocol voor het OV dat in gezamenlijk overleg tussen het ministerie van I&M, OV-bedrijven en vakbonden is opgesteld. OV-sector en vakbonden hebben daar een grote inbreng in gehad. Stellen dat de maatregelen eenzijdig door de overheid zijn opgelegd is dan ook een verdraaiing van de feiten.

De uitkomsten van het protocol zijn vervolgens de basis geweest voor de financiële compensatieregeling die is afgesproken tussen de OV-bedrijven en I&M. Die afspraken komen de facto neer op een blanco cheque voor de rest van het jaar. Het probleem met die regeling is dat de afspraken gemaakt zijn door I&M maar dat de kosten door het ministerie van financiën betaald moeten worden. En daar lijkt men weinig trek te hebben in deze blanco cheque. Het is dan ook geen verrassing dat juist het CDA nu de knuppel in het hoenderhok gooit aangezien de minister van financiën van CDA-huize is. 

Reputatie 7

Ook vandaag de trein weer 90% leeg. Een enkele verdwaalde forens en een handvol studenten in de Sprinter naar Eindhoven. Natuurlijk stroomde het volk na 1 juni niet toe. De aantrekkelijke kortingen e.d. zijn afwezig en veel mensen werken al dan niet verplicht thuis. Overal wordt ingepeperd dat de trein nu even niet voor recreatief vervoer is. Veruit de meesten hebben een auto of twee voor de deur dus waarom zou je dan dik betalen voor een ander vervoermiddel met ook nog mondkapjesplicht- tenzij je baas het betaalt dan. Als je naar een museum of ander recreatieve plek wilt moet je reserveren (drempel! Niet spontaan weg kunnen) en staat vaak nadrukkelijk op de site dat je vooral niet met OV moet komen. Als de aantrekkelijke kaartjes en voorzieningen voorlopig niet terugkomen, ben ik bang dat er de hele zomer vooral lucht vervoerd wordt. Mensen, neem een voorbeeld aan DB, SBB en ÖBB. Alles wordt in die landen in het werk gesteld om mensen toch vooral zo snel als kan weer voor allerlei doelen OV te laten gebruiken- natuurlijk op veilige wijze. Laten wij hopen dat dit snel ook bij ons zal gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het zou prettig zijn wanneer je eerst een bericht goed leest voordat je een antwoord schrijft. Ik schrijf nergens dat maatregelen door de overheid zijn opgelegd. 

Wel schrijf ik dat in onze polderdemocratie de duvel en zijn ouwe moer bij de besluitvorming worden betrokken waardoor het vaak lijkt dat er nauwelijks sturing is vanuit de regering. En dat vervolgens de regering de handen omhoog steekt en zegt dat “de sector” iets wel of niet wil. In dit geval heeft de overheid de 1,5m-regel opgelegd maar vervolgens tegen de sector gezegd dat die met een vertaling naar mogelijkheden moest komen. Daarmee heeft de overheid de regie uit handen gegeven en loopt die nu achter de feiten aan.

Het blijf bijzonder ingewikkeld wat het beste beleid is in deze tijden. Op het eerste gezicht is wat er in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gebeurt aantrekkelijker dan wat er in Nederland gebeurt. Maar mocht blijken dat het aantal besmettingen te snel toeneemt door de versoepelingen dan heeft het Nederlandse beleid waarschijnlijk de voorkeur. En het lastigste is misschien nog wel dat pas over een jaar of twee kunnen terugkijken en oordelen wie het beste beleid had.

@Rene74

Ik ben een stuk optimischer geworden nu er in politiek Den Haag aan de financiële bel wordt getrokken en het besef begint te komen dat het zo financieel niet verder kan met het OV.

Als je kijkt wat de belastingbetaler dit jaar aan het OV betaalt:

- 1 miljard voor de OV-studentenkaart

- 1.5 miljard jaarlijkse subsidie voor stads/streekvervoer

-.1.5 miljard compensatieregeling corona

- 0,5.miljard NOW-regeling 2e kwartaal

Dat is samen 4,5 miljard en daar heeft de belastingbetaler een OV voor gekregen dat normaal functioneerde tot 15 maart en daarna vrijwel niet meer. Als je dat vergelijkt met wat andere zwaar getroffen sectoren krijgen is het waanzin. 

Ik denk dat de discussies met het OV vanaf nu dan ook voornamelijk door Financiën gevoerd gaan worden en niet meer door I&M. En dat het OV dus heel snel van het slot gaat onder druk van de dreiging van fors inkrimpen.

Reputatie 7
Badge +3

De oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken is niet de enige reden dat treinen zo leeg zijn. Een  groep reizigers wil zelf niet meer met de trein en een groot gedeelte van de werkenden wil gewoon nog niet naar kantoor maar thuis blijven werken, zelfs zo lang als dat er geen vaccin is, wat nog wel even kan duren. Vraag is wel hoe lang werkgevers daarin mee zullen gaan, zeker als de cijfers nog verder omlaag gaan en het weer veiliger wordt om (gedeeltelijk) naar kantoor te gaan.

 

De oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken is niet de enige reden dat treinen zo leeg zijn. Een  groep reizigers wil zelf niet meer met de trein en een groot gedeelte van de werkenden wil gewoon nog niet naar kantoor maar thuis blijven werken, zelfs zo lang als dat er geen vaccin is, wat nog wel even kan duren. Vraag is wel hoe lang werkgevers daarin mee zullen gaan, zeker als de cijfers nog verder omlaag gaan en het weer veiliger wordt om (gedeeltelijk) naar kantoor te gaan.

 

Bij mij op kantoor is het overigens precies andersom. Bij ons willen er wel 2 per dag naar kantoor komen. Werkgever heeft aangegeven dat er maximaal 1 per dag mag komen. (tot 1 september)

De oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken is niet de enige reden dat treinen zo leeg zijn. Een  groep reizigers wil zelf niet meer met de trein en een groot gedeelte van de werkenden wil gewoon nog niet naar kantoor maar thuis blijven werken, zelfs zo lang als dat er geen vaccin is, wat nog wel even kan duren. Vraag is wel hoe lang werkgevers daarin mee zullen gaan, zeker als de cijfers nog verder omlaag gaan en het weer veiliger wordt om (gedeeltelijk) naar kantoor te gaan.

Dat klopt en daarom is er dus geen enkele reden om te blijven vragen om alleen noodzakelijke reizen te maken. Zelfs als je stopt met die oproep blijft het OV de komende tijd grotendeels leeg. Het is niet voor niets dat er In België gratis kaartjes worden uitgedeeld en DB de tarieven verder verlaagt nu de BTW tijdelijk is verlaagd. 

De voornaamste reden voor mij om de trein nog steeds niet te gebruiken is de onzekerheid of je wel mee mag. Ik vind zo het mijne van de mondkapjes, maar kan me daar wel toe zetten als het moet. Maar als je te pas en te onpas moet gaan wachten op een volgende trein omdat alle stoelen met een stickertje bezet zijn, is de lol er rap af. Dan maar met alternatief vervoer.

@Henk_NL 

Zelfs de drukste spitstreinen in de Randstad halen momenteel een bezettingsgraad van maar maximaal 30%. Kun je nagaan wat de bezetting buiten de Randstad en in de daluren/weekend is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af of het al is voorgekomen dat alle stoelen bezet waren. Ik zat vanochtend weer ruim een uur in m'n eentje in een coupé. En dan zit je daar als gekke Henkie (sorry Henk_NL) met je mondkapje :mask::laughing:

Haha ja die berichten zie ik ook inderdaad, maar het blijft voor mij, als fervent gebruiker van laatste treinen, toch een ding. Helemaal als men nog een tijd vast wil houden aan deze regelingen.

Reputatie 7
Badge +3

Ben je sinds de sticker maatregel is ingegaan nog wel met de trein geweest? De signalen die ik zo opvang is dat het intussen al wel iets drukker is als daarvoor maar dat de maximum capaciteit nog ruim voldoende is voor het aanbod, uitzonderingen daargelaten. Maar ik denk niet dat jij voor zakelijke doeleinden bv in het weekend naar Zandvoort zal gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Haha ja die berichten zie ik ook inderdaad, maar het blijft voor mij, als fervent gebruiker van laatste treinen, toch een ding.

Da's wel een goeie. Als de laatste trein “vol” is, regelt NS dan ook een taxi?

Reageer