SARS-CoV-2 en treintarieven. Reizen als het alleen nodig is?


Reputatie 5

Wordt het niet tijd om het aanbod van treinkaartjes en tarieven in deze tijd volledig op de schop te gooien? De afgelopen jaren zijn er nogal wat producten op de markt gekomen om reizigers de trein in te lokken. En nu er een 'lockdown' is blijkt maar weer dat het buisenessmodel van goedkope kaartjes een risicovolle onderneming met grote gevolgen lijkt te zijn. Treinen vullen met studenten, ouderen, kinderen, weekend- en dalvrij, etc., etc. tegen spotprijzen hebben door een overvloed aan mensen de trein tot een Kruidvat gemaakt. Dus ook de Kruidvattickets zijn evenals de combinaties die aangeboden worden in het blad Spoor in deze crisistijd onwenselijke producten. Met de aankomende spoedwet voor het komende jaar is het misschien verstandig om gedurende de intelligente lockdown reizigers te laten betalen op basis van de afgelegde kilometers. Het FB groepsretour is enige tijd terug al in de ban gedaan. Wat let de NS om bijvoorbeeld kidsvrij in de ban te doen? Als oudere kun je helemaal tegen afbraaktarieven reizen??? De 1e klas is 70% duurder is vaak het argument, maar laten we eerlijk zijn. Dat is echt niet het geval. Zelf betaalde ik als forens nog geen 100 euro in de maand om dalvrij in de 1e klas te kunnen treinen naar believen. Wil de NS de bezetting in de trein omlaag brengen om het virus tegen te gaan, dan lijkt het mij raadzaam om al die spotgoedkope reisopties te beperken. De druk op het personeel om te handhaven zal dan afnemen en dat lijkt mij gezien de omstandigheden een prima idee. Opsporingsambtenaren kunnen in deze tijd niet voldoen aan de voorgeschreven trainingen als het om het toepassen van geweldsmiddelen gaat. Dat ze straks wel de beschikking krijgen over een knuppel om het komende jaar te handhaven kan verkeerd uitpakken als reizigers met zéér goedkope kaartjes op hun strepen blijven staan. En verders. Geen idee wat grote bedrijven betalen om hun personeel met het OV te laten reizen, ook daar zal vast het één en ander mogelijk zijn om de bezettingsgraad omlaag te brengen. Dus pas de tarieven zo aan dat de reizende klant grotendeels de kosten voor het reizen zal betalen. En als de beperkingen en de spoedwet afgeschaft zijn, het virus geen risico meer is, kijk dan naar eventuele mogelijkheden om het OV weer aantrekkelijk te maken.


114 reacties

Reputatie 5

Alles heeft zijn voors en tegens @Vareo. Al verwacht ik wel dat de NS straks een Coronapreventieprijs :trophy: krijgt in de trant van https://www.prorail.nl/nieuws/rookvrije-generatie-award-voor-ns-en-prorail :wink:

Reputatie 7
Badge

Wordt het weer alleen reizen indien noodzakelijk?

Reputatie 5

Wordt het niet tijd om het aanbod van treinkaartjes en tarieven in deze tijd volledig op de schop te gooien? De afgelopen jaren zijn er nogal wat producten op de markt gekomen om reizigers de trein in te lokken. En nu er een 'lockdown' is blijkt maar weer dat het buisenessmodel van goedkope kaartjes een risicovolle onderneming met grote gevolgen lijkt te zijn. Treinen vullen met studenten, ouderen, kinderen, weekend- en dalvrij, etc., etc. tegen spotprijzen hebben door een overvloed aan mensen de trein tot een Kruidvat gemaakt. Dus ook de Kruidvattickets zijn evenals de combinaties die aangeboden worden in het blad Spoor in deze crisistijd onwenselijke producten. Met de aankomende spoedwet voor het komende jaar is het misschien verstandig om gedurende de intelligente lockdown reizigers te laten betalen op basis van de afgelegde kilometers. Het FB groepsretour is enige tijd terug al in de ban gedaan. Wat let de NS om bijvoorbeeld kidsvrij in de ban te doen? Als oudere kun je helemaal tegen afbraaktarieven reizen??? De 1e klas is 70% duurder is vaak het argument, maar laten we eerlijk zijn. Dat is echt niet het geval. Zelf betaalde ik als forens nog geen 100 euro in de maand om dalvrij in de 1e klas te kunnen treinen naar believen. Wil de NS de bezetting in de trein omlaag brengen om het virus tegen te gaan, dan lijkt het mij raadzaam om al die spotgoedkope reisopties te beperken. De druk op het personeel om te handhaven zal dan afnemen en dat lijkt mij gezien de omstandigheden een prima idee. Opsporingsambtenaren kunnen in deze tijd niet voldoen aan de voorgeschreven trainingen als het om het toepassen van geweldsmiddelen gaat. Dat ze straks wel de beschikking krijgen over een knuppel om het komende jaar te handhaven kan verkeerd uitpakken als reizigers met zéér goedkope kaartjes op hun strepen blijven staan. En verders. Geen idee wat grote bedrijven betalen om hun personeel met het OV te laten reizen, ook daar zal vast het één en ander mogelijk zijn om de bezettingsgraad omlaag te brengen. Dus pas de tarieven zo aan dat de reizende klant grotendeels de kosten voor het reizen zal betalen. En als de beperkingen en de spoedwet afgeschaft zijn, het virus geen risico meer is, kijk dan naar eventuele mogelijkheden om het OV weer aantrekkelijk te maken.

https://www.ns.nl/spoordeelwinkel

 

Reputatie 6

@BrunoEst

Het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van het geprivatiseerde bedrijf, heeft met de benoeming ingestemd.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nieuwe-ns-baas-marjan-rintel-neemt-een-bedrijf-over-dat-schudt-op-zijn-grondvesten~b7c9cbca/

Iedereen snapt dat Rogier van Boxtel totaal ongeschikt is om NS door komende moeilijke jaren heen te loodsen, dus geen wonder dat Financiën hiermee instemt. Ik kan me de laatste 50 jaar geen slechtere president-directeur herinneren dan van Boxtel behalve zijn voorganger Huges.   

 

NS opereert toch eigenlijk grotendeels als uitvoeringsorganisatie van de overheid. Dat stelt bepaalde eisen aan het management.

Reputatie 7

Ik wil straks weer eens naar Aken. Rechtstreeks vanuit Brabant. Al enkele keer geweest. Leuke binnenstad, niet te groot, aardige musea en Romeinse opgravingen te zien! Goed idee om eens een internationale dagtrip te maken naar deze relatief onbekende stad net over de grens 👍 

Reputatie 7
Badge +3

Nou, wie gaat er mee naar Aken..? 🤑

...onder meer omdat de treinen niet kostendekkend zullen rijden.

https://nos.nl/artikel/2338228-ns-intercity-den-haag-aken-in-2025-haalbaar.html

🤔

Hier komt niets van terecht. NS en de overheid hebben de komende jaren wel andere prioriteiten dan het opstarten van nieuwe, zwaar onrendabele verbindingen. Het doet sterk denken aan die Maastricht-Brussel trein.

Reputatie 5

Nou, wie gaat er mee naar Aken..? 🤑

...onder meer omdat de treinen niet kostendekkend zullen rijden.

https://nos.nl/artikel/2338228-ns-intercity-den-haag-aken-in-2025-haalbaar.html

🤔

Badge

Je doet nu alsof van Boxtel vertrekt vanwege de moeilijke tijd nu met het Corona virus. Eerder werd al aangegeven dat hij tot augustus 2020 zou blijven. Dat wordt nu dus tot 30 september.

Leden van de Raad van Bestuur worden altijd voor enkele jaren benoemd en bij goed functioneren wordt hun contract dan vaak weer voor enkele jaren verlengd.

@Tamzin

Onze eeuwige negatieveling heeft weer iets om negatief over te doen.  Van Boxtel is voor de NS heel goed geweest en heeft vorig jaar op verzoek zijn verblijf binnen de NS verlengt met 1 jaar en aangegeven dat hij niet langer zou blijven maar wil genieten van het leven met zijn vrouw en vooral ook genieten van zijn kleinkinderen. 

Ook deze man heeft gewoon gezien zijn leeftijd recht op zijn pensioen.

En nu ga jij daar weer een draai aangeven dat het weer anders in elkaar zit. Maar inmiddels weten we wel dat alles waar de NS in voorkomt of mee te maken heeft voor jou altijd iets negatiefs heeft.

Als ik jou was zou ik eens gaan genieten van het weer, misschien wordt je daar weer wat vrolijker van zodat je weer eens iets positiefs kunt posten hier.

Reputatie 7
Badge +3

Sterker nog, die AOW leeftijd heeft hij eerder deze maand al bereikt.

Je doet nu alsof van Boxtel vertrekt vanwege de moeilijke tijd nu met het Corona virus. Eerder werd al aangegeven dat hij tot augustus 2020 zou blijven. Dat wordt nu dus tot 30 september.

Leden van de Raad van Bestuur worden altijd voor enkele jaren benoemd en bij goed functioneren wordt hun contract dan vaak weer voor enkele jaren verlengd.

De man gaat gewoon met pensioen, hij is 66. Ik neem aan dat hij het tot zijn AOW best wel kan uitzingen. :grinning:  

Reputatie 7
Badge +3

Je doet nu alsof van Boxtel vertrekt vanwege de moeilijke tijd nu met het Corona virus. Eerder werd al aangegeven dat hij tot augustus 2020 zou blijven. Dat wordt nu dus tot 30 september.

Leden van de Raad van Bestuur worden altijd voor enkele jaren benoemd en bij goed functioneren wordt hun contract dan vaak weer voor enkele jaren verlengd.

Reputatie 7
Badge +3

Je doet nu alsof van Boxtel vertrekt vanwege de moeilijke tijd nu met het Corona virus. Eerder werd al aangegeven dat hij tot augustus 2020 zou blijven. Dat wordt nu dus tot 30 september.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst

Het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van het geprivatiseerde bedrijf, heeft met de benoeming ingestemd.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nieuwe-ns-baas-marjan-rintel-neemt-een-bedrijf-over-dat-schudt-op-zijn-grondvesten~b7c9cbca/

Iedereen snapt dat Rogier van Boxtel totaal ongeschikt is om NS door komende moeilijke jaren heen te loodsen, dus geen wonder dat Financiën hiermee instemt. Ik kan me de laatste 50 jaar geen slechtere president-directeur herinneren dan van Boxtel behalve zijn voorganger Huges.   

Reputatie 6

@BrunoEst

Het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van het geprivatiseerde bedrijf, heeft met de benoeming ingestemd.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nieuwe-ns-baas-marjan-rintel-neemt-een-bedrijf-over-dat-schudt-op-zijn-grondvesten~b7c9cbca/

 

 

Zeker, om op die stoelen te kunnen gaan zitten is instemming benodigd en om er vervolgens op te kunnen blijven zitten ook.

Daarbij dient men rekening te houden met de schier eindeloze collectie petten die de overheid aan de kapstok heeft hangen.

Neem nou bijvoorbeeld de instelling van het tijdelijk meeneemverbod van fietsen. De beslissing is door NS nog maar net genomen of men wordt alweer teruggefloten. Tja.

Reputatie 5

@BrunoEst 

Het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van het geprivatiseerde bedrijf, heeft met de benoeming ingestemd.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nieuwe-ns-baas-marjan-rintel-neemt-een-bedrijf-over-dat-schudt-op-zijn-grondvesten~b7c9cbca/

 

 

Reputatie 6

 

Onjuist. De overheid stelt geen protocollen vast, accordeert geen protocollen en verleent ook geen goedkeuring aan protocollen.

Het OV-protocol is/wordt in de gezamenlijkheid van het NOVB uitgewerkt en vastgesteld. Dat @Jeroen maar blijft denken dat zijn werkgever daarbij geen inbreng heeft (gehad) komt wel een beetje vreemd over.

Alleen samen krijgen/houden wij corona onder controle, nietwaar ?

 

 

Ja, je hebt helemaal gelijk. 

 

Nee, ik had niet helemaal gelijk. Op het spoor gezet door je reactie moet ik erkennen dat de overheid mbt de OV-protocollen een specifieke rol vervult. Zeker gezien mijn topic over het overheidsbedrijf NS en de publieke functie had ik er bedacht op moeten zijn.

 

Neemt niet weg dat NS mbt de maatregelen keuzes maakt, zoals deze ook (deels) in protocollen terechtkomen. NS is en blijft verantwoordelijk voor deze keuzes en de in gezamenlijkheid opgestelde OV-protocollen.

Reputatie 5

@Robert BMet de beperking van personen niet uit hetzelfde huishouden in dezelfde auto is ophalen niet altijd een optie. Maar de kans dat een heel gezin compleet met fietsen met een trein naar een begrafenis/crematie moet acht ik erg klein.

De meeste begraafplaatsen en crematoria zijn goed met OV te bereiken. Buiten dat mensen nu minder makkelijk met OV reizen, mogen er nu vanwege Corona maatregelen maar maximaal 30 personen bij een begrafenis/crematie zijn.

Wat lekker plastisch. 😟 

"Wordt het niet tijd om het aanbod van treinkaartjes en tarieven in deze tijd volledig op de schop te gooien?"

Laat het duidelijk zijn dat het OV een lastige tijd tegemoet gaat. Dat de belastingbetaler 'moet' opdraaien voor de kosten is onvermijdelijk. De expansiedrift vanuit het NS perspectief heeft zijn voordelen en nadelen. In goede tijden een 'prima' rendement, en in slechte tijden is daar de keerzijde. Verantwoordelijkheid nemen is altijd lastig en enigszins bepalend voor de gevolgen. Openbaar vervoer was vaak al een kostenpost voor de reiziger die naar zijn werk moest. Met beperkte financiële tegemoetkoming stapten ze wel in om hun plicht te vervullen.

Ooh laten we alle studenten maar in de spits reizen, want dat brengt een hoop geld in kas. Nee, de onderwijsinstellingen moeten maar de tijden aanpassen om de druk op de ketel te beperken. 🤫 ...

Welke protocollen zijn leidend? Is de NS een overheidsinstelling? Is het OV nog steeds aantrekkelijk?

Ik ben wel benieuwd naar het aantal reizigers dat sinds 1 januari afscheid heeft genomen wat de NS? Wel het liefst een overzicht per week. En daarnaast ook een overzicht van het aantal reizigers dat hun abonnement heeft omgezet. Als belastingbetaler, aan de enige echte aandeelhouder van de NS, mag ik dat toch best weten?

 

 

 

 

 

 

Reputatie 6

Ik geloof niet dat @BrunoEst ook maar het begin van een idee hoeft hoe de verantwoordelijkheden liggen rond de maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Daarom wordt onder ander door @Jeroen en ondergetekende aangegeven wie waarvoor verantwoordelijk is. 

 

Zooo zeg, @iMark gelooft niet dat ik, ondanks mijn bijdragen, ook maar het begin van een idee heb, terwijl hij zelf nu ineens precies zou weten hoe de vork in de steel zit. Lees in vage teksten namelijk slechts dat er sprake zou zijn van een troebele besluitvorming en dat werkelijk alle initiatief, regie, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden zouden liggen bij zijn almachtige overheid.

Ga ervan uit dat hij, inmiddels vanuit een meer reeel beeld, ons nu echt wijzer gaat maken. Dit door, met al zijn luciditeit, ragfijn, volledig en gefundeerd, uit de doeken te gaan doen wie waarvoor verantwoordelijk is rond de maatregelen om verspreiding van het virus tegen te gaan. 

Het zal toch niet zo zijn dat hij zichzelf schuldig maakt aan gratuite en tendentieuze kletspraat.

 

   Dat die boodschap niet past in het beeld van de achteroverleunende vervoerders die liever   subsidie vangen dan iets uit te voeren is niet mijn probleem. Het is wel tendentieuze kletskoek.

Neem toch aan dat hij kan aantonen waar ik dit beeld zou hebben neergezet of waaruit zou kunnen worden afgeleid dat ik dat beeld zou hebben. Ook hier zal het toch niet zo zijn dat hij mij gebruikt voor gratuite en tendentieuze kletspraat.

 

Badge +3

@Robert B Met de beperking van personen niet uit hetzelfde huishouden in dezelfde auto is ophalen niet altijd een optie.

Dat ook nog ja… maar als ik de tafels in restaurants zie neemt men het daar sowieso niet al te nauw meer mee. Zetten ze gewoon alle deuren naar buiten open en is het ook prima? Dus met de auto en raampje open ook goed, toch? Eventueel een m*kapje, zoals in ov of taxi ook al moet bij minder dan 1,5 meter.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Met de beperking van personen niet uit hetzelfde huishouden in dezelfde auto is ophalen niet altijd een optie. Maar de kans dat een heel gezin compleet met fietsen met een trein naar een begrafenis/crematie moet acht ik erg klein.

De meeste begraafplaatsen en crematoria zijn goed met OV te bereiken. Buiten dat mensen nu minder makkelijk met OV reizen, mogen er nu vanwege Corona maatregelen maar maximaal 30 personen bij een begrafenis/crematie zijn.

Badge +3

Tja, op die pagina over Nationaal belang https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/ns-actueel.html staat ook nog:

Om ruimte te maken in treinen is bijvoorbeeld het meenemen van uw fiets tijdelijk niet toegestaan. 

Terwijl we allemaal wel weten dat de achterliggende reden niet zozeer die fiets is maar het reismotief van degenen die er eentje mee willen nemen in de trein. Want winkelwagentje verplicht (wegens ruimte/afstand) is toch zelfde als een fiets (betekent afstand en er is ruimte genoeg!)

Maar ja, hoe zou je dat anders kunnen verwoorden zonder mensen tegen de schenen te schoppen, want als je zegt “fietsen mogen niet omdat die (veel) te vaak voor niet noodzakelijke reizen gebruikt worden” heb je natuurlijk de poppen aan het dansen.

Want wie bepaalt of de fiets niet toevallig noodzakelijk is om (met het hele gezin) naar een begrafenis in een dorpje zonder bussen, taxi ov-fiets (die zijn er sowieso niet voor kids en achterop een ov-fiets kan niet) te gaan?

En dan ook nog niemand die jou/jullie daar even kan oppikken van het station? Dan MOETEN die fietsen dus gewoon mee! Nou nee, er zijn genoeg mensen die de laatste tijd begrafenissen hebben overgeslagen omdat ze er niet zorgeloos met het ov konden komen (behoorden zelf tot risicogroep), en geen eigen vervoer hadden.

Reputatie 5

Ik kreeg vanmiddag 2x de volgende melding via de NSapp: dienstregeling in Nationaal belang. Benieuwd wat ze daarmee bedoelen verder gekeken op de app.

Daar bedoelen ze mee dat de overheid alle kosten moet betalen. Het draait bij NS op dit moment alleen maar om subsidie binnen harken.

Ik verlaat deze discussie. Tegen zoveel vooringenomenheid en ongefundeerde stemmingmakerij is geen kruid gewassen.


Inderdaad, en maar blijven dooremmeren over lege treinen, maar vervolgens zelf geen stap meer in een trein zetten.

Reputatie 5

De afgelopen 5 jaar een groei van 18% https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/11/ns-blijft-belangrijkste-vervoerder-na-2024 en in 2025 hoopt de NS weer op het niveau van 2019 te zijn. https://www.volkskrant.nl/economie/corona-vergt-bij-ns-vijf-jaar-herstel-pas-in-2025-weer-op-het-niveau-van-2019~b979c07f/

Als er nog een tweede en derde golf komt, dan zullen steeds meer mensen het OV mijden en voor een alternatief kiezen. Natuurlijk blijft er altijd een groep mensen die echt afhankelijk is van het OV en daar moet de NS dan maar op bouwen. 

 

Reputatie 5

Sommige mensen zien niets liever dan dat het Nederlandse OV een eenzame dood sterft, zo blijkt het maar weer uit dit topic. In veel andere landen doen ze nu juíst extra aan klantenbinding. België deelt gratis treintickets uit. Duitsland krijgt allerlei nieuwe ICE-verbindingen naar de toeristische regio's voor de thuisblijvers van de jaren ‘20.

Het OV is kennelijk nog niet genoeg kapot gemaakt. Het ontraden om gebruik te maken van je eigen dienstverlening en de meeste zitplaatsen onbenut laten hebben al geleid tot een heel laag gebruik van het OV, maar het moet nog erger dus dan ook nog maar de treintarieven onaantrekkelijk maken.

Hulde aan dit voorstel, dit gaat zeker helpen. Misschien kan iemand nog iets anders bedenken zodat het hele OV echt definitief de genadeklap krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik geloof niet dat @BrunoEst ook maar het begin van een idee hoeft hoe de verantwoordelijkheden liggen rond de maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Daarom wordt onder ander door @Jeroen en ondergetekende aangegeven wie waarvoor verantwoordelijk is. Dat die boodschap niet past in het beeld van de achteroverleunende vervoerders die liever subsidie vangen dan iets uit te voeren is niet mijn probleem. Het is wel tendentieuze kletskoek.

Ik kan me goed inleven in de mensen die van mening zijn dat er misschien wel meer versoepelingen nodig zijn. Maar het heeft weinig zin om dat tegen een vervoerder als NS te roepen. Dan zul je toch echt in politiek Den Haag moeten zijn. Men blaft dan tegen de verkeerde boom.

Reageer