Slechte informatievoorziening bij werkzaamheden Leiden - Den Haag

• 5 februari 2017
  • 10 reacties
  • 238 Bekeken

Vanochtend bussen in plaats van treinen tussen Den Haag en Leiden wegens werkzaamheden. Dat is begrijpelijk, net zo als een storing meestal ook wel te begrijpen is. Wat ik niet begrijp is dat sinds de twintig jaar die ik regelmatig met de trein reis de NS nog steeds niet begrepen heeft dat mensen chagerijnig worden van slechte informatievoorziening en niet zo zeer van werkzaamheden of storingen.
Vanochtend stond op station Voorschoten netjes op de borden dat de treinen niet reden maar niet waar het vervangend vervoer vertrok. Geen personeel aanwezig maar als er een duidelijk bord had gestaan is dat ook niet nodig. Klein weggemoffeld en niet altijd zichtbaar in de draaiende digitale carrousel werd verwezen naar` de bushalte`. Maar de bussen bleken niet bij de bushalte van het station te vertrekken maar bij de halte 100 meter verder op. Dus na lang voor niks wachten loop je dan uiteindelijk met al je koffers en een hoofd vol inwendig gevloek op de gok naar die halte om te kijken of het toch echt niet waar zal zijn dat ze niet bij de stationsbushalte vertrekken maar bij een halte verder en inderdaad.
Ondertussen hopen de gestrande reizigers zich op bij de stationsbushalte en vliegen de bussen met de in mijn fantasie in hun vuistje lachende chauffeurs station Voorschoten voorbij. Belangrijke afspraak gemist en weer teleurgesteld in de informatievoorziening van de NS.
En waarom wordt er een reisadvies gegeven met vertrektijd van de bussen als de bussen niet op tijd rijden, de bus van 9.23 zag ik in de verte zonder bij de halte te stoppen voorbijschieten, ook de volgende bus vertrok daar te vroeg.

10 reacties

Goedemiddag Jillis, en welkom op het forum.

Ik snap inderdaad dat het belangrijk is dat goed wordt aangegeven waar de bussen vertrekken, als het niet vlak voor het station is. Ik zal je kritiek in ieder geval doorzetten, dan hoop ik dat het de volgende keer beter aangegeven is.

Over het algemeen moeten de bussen inderdaad om de vertrektijd vertrekken, en vertrekken ze alleen te vroeg als ze vol zitten. Weet je of dat hier ook het geval was?
Beste Chiel, dank voor je reactie, de bus van 9.23 die 9.18 voorbij de halte reed was te ver weg om te zien of hij vol zat maar in de bus daarna zat ik slechts met enkele medereizigers.
Reputatie 7
Badge +3
Bij station De Vink zag ik toen ik daar langs fietste wel op diverse plekken (bv aan de zijkant van beide NS automaten en direct naast de trapopgang naar de perrons) aangegeven dat de NS bussen vertrokken vanaf de reguliere bushalte aan de Trompweg 300 meter verderop.

Dit keer waren in tegenstelling tot vorige keer de toegangen tot de perrons niet afgesloten met hekken. Reizigers konden dus nu wel het perron op om in of uit te checken. Bij de bushalte aan de Tromplaan heb ik geen mobiele incheckpaal gezien.
Vorige keer waren er klachten dat reizigers niet wisten waar ze konden in of uitchecken, er was geen mobiele paal bij de Tromplaan en de toegang tot de perrons waar de reguliere cico paaltjes zijn was afgezet met hekken.

Wat mij nu wel verwonderde is dat er nu er vanaf De Vink geen enkel treinverkeer was hierover niet 1 of 2 dagen daarvoor al posters van hingen. Ik heb ze in ieder geval donderdag/vrijdag niet gezien.
In het verleden wanneer er bv werkzaamheden waren op het stuk Leiden - Schiphol maar er wel treinen reden tussen De Vink en Leiden of Den Haag hingen dit soort poster er wel 1 of 2 dagen daarvoor op station De Vink.
Reputatie 3
Bij station De Vink zag ik toen ik daar langs fietste wel op diverse plekken (bv aan de zijkant van beide NS automaten en direct naast de trapopgang naar de perrons) aangegeven dat de NS bussen vertrokken vanaf de reguliere bushalte aan de Trompweg 300 meter verderop.

Dit keer waren in tegenstelling tot vorige keer de toegangen tot de perrons niet afgesloten met hekken. Reizigers konden dus nu wel het perron op om in of uit te checken. Bij de bushalte aan de Tromplaan heb ik geen mobiele incheckpaal gezien.
Vorige keer waren er klachten dat reizigers niet wisten waar ze konden in of uitchecken, er was geen mobiele paal bij de Tromplaan en de toegang tot de perrons waar de reguliere cico paaltjes zijn was afgezet met hekken.

Wat mij nu wel verwonderde is dat er nu er vanaf De Vink geen enkel treinverkeer was hierover niet 1 of 2 dagen daarvoor al posters van hingen. Ik heb ze in ieder geval donderdag/vrijdag niet gezien.
In het verleden wanneer er bv werkzaamheden waren op het stuk Leiden - Schiphol maar er wel treinen reden tussen De Vink en Leiden of Den Haag hingen dit soort poster er wel 1 of 2 dagen daarvoor op station De Vink.

Ik woon tegenover De Vink en heb gedurende dag regelmatig NS-bussen bij het station zien staan. Het kan dus makkelijk; waarom dan toch de reizigers 300 m laten lopen? En waarom niet bij de beide ingangen van de tunnel een groot bord neergezet met een verwijzing naar de bushalte Trompweg?
Reputatie 7
Badge +3
Merkwaardig dat er dan dit weekend toch NS bussen stopten bij De Vink, terwijl er op meerdere plekken aangeplakt was de NS bussen zouden stoppen op de Trompweg, er werd ook met een pijl die richting op gewezen. Zijn de chauffeurs dan gewoon zelf naar De Vink gereden ipv naar de Trompweg? Op de tijden dat ik langs kwam heb ik op beide plekken geen bussen gezien, en ik was ook weer niet zo benieuwd dat ik daarop ben wezen wachten.

Het moet volgens ook makkelijk kunnen om NS bussen bij het busstation te laten stoppen. Bij de vorige werkzaamheden stopten de bussen ook op de Tromplaan maar daarvoor was volgens altijd De Vink de plek waar ze stopten. Dus waarom is dat veranderd?
Reputatie 3
Precies Momo, ik heb ook het idee gekregen dat de chauffeurs zelf naar het station gereden zijn, of wellicht zelfs op aanwijzingen van reizigers (bijvoorbeeld mensen die aan de Leidse kant van het station wonen en op deze manier in elk geval 300 meter minder ver hoefden te lopen...
Reputatie 7
Badge +3
Dat 2e kan natuurlijk ook. Ik zie hier wel vaker klachten dat ingezette buschauffeurs de weg niet kennen en dat reizigers aanwijzingen geven hoe te rijden.

En ook voor mensen die aan de Voorschoten kant wonen kan het makkelijker zijn om bij De Vink uit te stappen, als je nog moet uitchecken op het perron zouden zij eerst 300 meter naar het station moeten lopen, uit checken en vervolgens dat stuk weer terug lopen. En wanneer je met de fiets of auto naar het station komt is er bij de Trompweg geen stalling of parkeerplaats.
Het was inderdaad de bedoeling dat de bussen op de Tromplaan zouden stoppen en vertrekken. Ik zal er een melding van maken, ik schat de kans erg groot in dat de chauffeurs van de bussen dachten op het station te moeten stoppen.
Reputatie 3
Het was inderdaad de bedoeling dat de bussen op de Tromplaan zouden stoppen en vertrekken. Ik zal er een melding van maken, ik schat de kans erg groot in dat de chauffeurs van de bussen dachten op het station te moeten stoppen.

Erryt: Het zou mooier zijn als je probeert voor elkaar te krijgen dat in dergelijke gevallen de bussen altijd bij het station stoppen. In de eerste plaats is dat veel logischer, en veel duidelijker en gemakkelijker voor de reizigers.
Ik zal je suggestie doorgeven floris.

Reageer