beantwoord

Slechte planning

  • 8 augustus 2017
  • 18 reacties
  • 324 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik reis nu al jaren met de trein van Almere naar Schiphol maar heb nog NOOIT zoeken slecht jaar gehad als dit jaar. Nu weer va Weesp niet naar ams of Schiphol waarom gelijktijdig ?
icon

Beste antwoord door Slidestops 8 augustus 2017, 12:20

Onderhoud aan het spoor wordt niet door NS geregeld, maar ProRail.
NS heeft, net als andere vervoerders, zich daar aan te houden..
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Onderhoud aan het spoor wordt niet door NS geregeld, maar ProRail.
NS heeft, net als andere vervoerders, zich daar aan te houden..
Maar zij zijn wel groot verbruiker. Dus aanzienlijk belang en daar luistert ProRail wel naar
Reputatie 7
Simpel uitgelegd; NS huurt een stukje op om te mogen rijden. ProRail is degene die het stukje waar NS op rijd moet onderhouden. Als hun dus zeggen dat er niet gereden kan worden, dan is dat ook zo. Onderhoud moet gebeuren en sinds dit niet meer 's nachts gebeurt (lees: veel minder) en sinds dat er ook niet meer 1 van de 2 sporen open mogen blijven ivm de veiligheid, is er nu veel meer hinder.

Klachten daarvoor kun je bij ProRail kwijt 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Dat hangt helemaal af van welke werkzaamheden er moeten worden uitgevoerd. Gezien de locatie en de duur van de werkzaamheden gaat het om grootschalige spoor- en wisselvernieuwing. Dan zijn vanuit Weesp zowel de sporen naar Amsterdam Centraal als die naar Schiphol niet beschikbaar. Gelukkig komen dergelijke grootschalige werkzaamheden zelden voor.

De communicatie van de kant van ProRail zou natuurlijk ook wel wat beter kunnen. Deze werkzaamheden staan wel vermeld op hun website maar het is volkomen onduidelijk welke werkzaamheden precies worden uitgevoerd en welke sporen buiten dienst zijn.
Reputatie 6
Zijn er niet veel meer werkzaamheden dan vroeger, zeg 20 jaar geleden? Die indruk heb ik al een tijd. Of komt dat omdat er veel minder 's nachts, zonder hinder, gewerkt wordt. Het gaat me als veelreiziger tegenstaan dat ik ieder weekend wel ergens busvervoer heb. Met name Brabant, Zeeland, Randstad-zuid zijn veelal aan de beurt. Ik reis al vele jaren vrijwel dagelijks per trein, maar het plezier gaat er steeds wat meer vanaf. Gewoon instappen zonder eerst vanalles te checken en te plannen gaat niet meer, wil je niet voor tijdrovende verrassingen komen te staan. Een auto is ook niet alles, maar ik begrijp langzamerhand wel dat velen hardnekkig daaraan vasthouden. Alleen met actiekaartjes voor een appel en een ei stappen die in de trein.
Reputatie 3
Als ik mij niet vergis is er ook nog een andere officiële weg:

De gemeente waar de werkzaamheden worden uitgevoerd moet eerst toestemming geven voordat de werkzaamheden aanvangen. Als de gemeente toestemming verleent/een besluit neemt, is dit via bekendmakingen terug te vinden. Men kan als belanghebbende binnen 6 weken na publicatie van het besluit bezwaar maken te beslissingen van de gemeente. Het is echter wel ingewikkeld om te tonen belanghebbende te zijn in deze kwestie. Daarnaast zal pas bij een zwaarwegend belang de kans op een gegrond bezwaar toenemen.
Reputatie 7
Badge +3
Zijn er niet veel meer werkzaamheden dan vroeger, zeg 20 jaar geleden?
Tot 25 jaar geleden werden alle werkzaamheden 's nachts gedaan en waren er overdag geen buitendienststellingen.
Reputatie 7
Badge +3
Zijn er niet veel meer werkzaamheden dan vroeger, zeg 20 jaar geleden?

Afgelopen december werd al gemeld dat er in 2017 meer werkzaamheden zouden zijn waarvan de reiziger last zou hebben.
http://www.treinreiziger.nl/treinreiziger-krijgt-in-2017-meer-last-van-werkzaamheden/

En dat zal in 2018 niet anders zijn.
http://www.treinreiziger.nl/2018-nog-meer-werkzaamheden-ns-bezorgd/
Reputatie 6
@Tamzin
Toen was er meer geld beschikbaar voor deze kosten en nachttoeslagen? En hadden werknemers persoonlijk waarschijnlijk minder moeite met nachtwerk.... las laatst dat bedrijven het steeds moeilijker hebben om personeel te vinden dat in de nacht wil werken.
Reputatie 6
@Momo
Ja, er staat ons nog veel te wachten. Het paradoxale is dat de werkzaamheden gedaan worden om de reiziger een betere treinreis te kunnen bieden. Terwijl die betere treinreis dan regelmatig en steeds vaker blijkbaar weer teniet gedaan wordt of zal worden door werk aan een ander (deel)traject. Klaar is het nooit.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Een belangrijk verschil met 25 jaar geleden is dat er tegenwoordig veel meer zware machines worden gebruikt. Die maak je alleen rendabel als je langdurig achter elkaar kan werken.

Verder wil ProRail zoveel mogelijk werk combineren omdat dat goedkoper is. Maar dat veroorzaakt wel steeds meer overlast. De werkzaamheden rond Eindhoven zouden ze bijv. vroeger in een aantal nachten hebben gedaan.
Het zit namelijk zo: Prorail krijgt namelijk opdracht van het Ministerie van Ienm omdat uit te gaan voeren. Zoals het OV SAAL Project en de Moerdijkbrug word naderhand gekeken wanneer ze het kunnen gaan plannen. Als de Rijksoverheid zegt dat er iets aan gedaan moet worden is er meestal ook een strakke planning hoe ze voor de goede infrastructuur kunnen gaan zorgen en waar er meer verbeteringen moet gaan komen. Ik neem aan dat Prorail ook in meeste gevallen ook afhankelijk is van het Ministerie van Ienm.
Surf naar: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-milieu
Je kunt ook een Tweet sturen naar @min_lenm
Reputatie 7
Badge +3
De Moerdijkbrug is een geval apart. Dat is een noodreparatie na technisch totaal mislukt onderhoud in 2014.
Zijn er niet veel meer werkzaamheden dan vroeger, zeg 20 jaar geleden?
Vroeger (en bij andere spoorbedrijven nog steeds) werd er veel vaker aan één spoor tegelijk gewerkt, terwijl op het andere spoor treinen konden blijven rijden. Tegenwoordig moeten de sporen direct naast het spoor waar aan gewerkt wordt ook buiten dienst gesteld worden, en blijft er dus weinig over. Slechts op trajecten die viersporig zijn kan men in bepaalde gevallen één spoor in dienst houden terwijl er aan twee andere sporen gewerkt wordt, maar dan moeten het wel aparte bovenleidinggroepen zijn natuurlijk, en moet er ook niet aan de beveiliging gewerkt worden, en moet er geen groot materieel bij komen kijken dat uitsteekt, enz...

Bij andere spoorbedrijven wordt het overigens nog wel gedaan, in Rotterdam is men deze zomer bezig met spoorvernieuwing van de metro, hier wordt gewoon doorgereden via het andere spoor, er rijden alleen 'slechts' 8 metro's per uur in plaats van 12. Nu kun je zeggen dat er een verschil in snelheid tussen metro en trein is, maar zelfs op een baanvak waar (tijdelijk) slechts 40km/u gereden wordt mag bij ProRail niet gewerkt langer worden aan het spoor zonder het treinverkeer volledig te staken.
Reputatie 6
Die veiligheidseisen zijn zo doorgeschoten. Het is al veel vaker hier gezegd. Elders wordt het mijns inziens praktischer aangepakt, bijv Zwitserland. Een druk net en veel spoor, maar momenteel in het hoogtepunt van de vakantieperiode in hele land slechts 3 geplande "Bauarbeiten" waar de klant een beetje hinder van heeft: dagelijks busvervoer na 20.00 of 21.00..... hoe doen ze dat??
Reputatie 7
Badge +3
In Zwitserland hebben ze grotere budgetten en door de jaren heen het spoor beter onderhouden.
Nou wil ik toch kwijt dat hier de schuld wel heel makkelijk bij ProRail in de schoenen wordt geschoven. NSR heeft aardig wat inspraak, vergis je daar niet in. Maar in dit geval zijn er wel een aantal beperkingen, zoals het bijna niet meer 's nachts werken en zeer beperkt open houden van aangrenzende sporen, al helemaal niet voor continu reizigersverkeer. Dan is de huidige vakantieperiode het moment dat je in ieder geval zo min mogelijk reizigers dupeert.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zijn terechte opmerkingen. Wel is duidelijk dat ten opzichte van bijvoorbeeld 10 jaar geleden de speelruimte voor de vervoerders veel kleiner is geworden. Hierdoor lijkt het alsof er veel meer werkzaamheden zijn dan voorheen. Maar al het werk dat vroeger 's nachts werd uitgevoerd wordt nu samengebald in grote klappen, in combinatie met andere werkzaamheden.

Helaas is volkomen onduidelijk in hoeverre de gewijzigde manier van werken lijdt tot lagere kosten bij ProRail.

Reageer