beantwoord

Sneeuwval en uitvallende treinen: waar gaat het mis?

  • 11 februari 2021
  • 45 reacties
  • 1005 Bekeken

Dag allemaal,

Net even speciaal een account aangemaakt om deze vraag te stellen. Mijn familie, vrienden en ik zitten al jaren met deze vraagtekens. En met ons nog veel anderen. Dus:

Hoe kan het in godsnaam dat het hele treinverkeer in Nederland plat ligt bij weersomstandigheden zoals die van de afgelopen dagen? Winter/vrieskou is toch niet zeldzaam in Nederland? Het is toch niet de eerste keer dat het vriest? Hoe kan het dat het steeds weer gebeurt dat bij vrieskou het hele netwerk van treinen plat ligt? De weersomstandigheden waren al ruim van tevoren voorspeld, dus men wist dit. Is het echt zo moeilijk om dit voor te zijn of te bestrijden? Is het laksheid? De afgelopen 5 dagen is het hele treinverkeer ontregeld, waarbij er de eerste dagen 0 treinen reden. Dat is toch echt niet normaal? En dan de aanvullende vraag: hoe kan het dat er in landen als Zwitserland, Polen, Rusland, 10x meer sneeuwval en vrieskou is, maar daar alle treinen wél kunnen gaan, en wel stipt op tijd?

Ik ben oprecht benieuwd naar de antwoorden want ik kan het me met geen mogelijkheid bedenken. We betalen echt heel veel om met de trein te reizen (maar dat zal wel een verhaaltje NS/ProRail zijn) dus we mogen toch wel verwachten dat niet steeds alles naar de klote is bij een beetje sneeuwval? Het zou heel fijn zijn als iemand me dit met een eerlijk verhaal zou kunnen uitleggen.

icon

Beste antwoord door Jeroen 11 februari 2021, 18:48

Nou om te beginnen overdrijf je wel heel erg met het gegeven dat de eerste dagen 0 treinen reden, want zelfs op zondag hebben er wel enkele treinen gereden in de vroege ochtend totdat duidelijk werd dat de problemen wel heel groot bleken te zijn en verspreid over het hele land.

Ook in andere landen zijn er problemen bij sneeuwval met dat verschil dat er in landen waar elk jaar meerdere maanden sneeuw ligt gewoon meer geinvesteerd is in systemen om het spoor werkend te houden. Deze landen hebben meer geïnvesteerd hierin wat logisch is als je langere periodes hebt met flinke kou en sneeuwval, al hebben ze daar ook dagen waar het treinverkeer gehinderd wordt door het weer.

Zo heeft afgelopen week ook Duitsland veel problemen gekend vanwege de sneeuwval.

Deze week waren er eigenlijk een paar problemen die het treinverkeer parten speelde, zo hadden we last van stuifsneeuw welke overal doorheen ging en de gasverwarmingen van de wissels dus uitblies of verstopte zodat deze niet meer functioneerde. Het merendeel van de wissels wordt d.m.v. gasverwarming verwarmd in de winter om bevriezing te voorkomen. Het tweede probleem was dat het losse sneeuw wat gevallen is en de wind gezorgd hebben dat er op meerdere plekken sneeuwduinen zijn ontstaan op het spoor waardoor er geen treinen konden rijden. Als een trein op een flinke sneeuwduin klapt dan wordt de trein opgetild uit het spoor en het veroorzaakt schade aan de voorzijde van de trein.  Dit is een collega van mijn standplaats overkomen terwijl zijn snelheid niet hoog was.

Waarom het nu lang duurt voordat we weer kunnen rijden is dat de problemen heel omvangrijk waren, dus heel veel wissels waren bevroren en lagen bedolven onder sneeuw.

Als machinist bij de NS willen wij graag rijden emt dit weer want voor ons is het rijden door de sneeuw ook erg mooi en zo vaak hebben wij die kans niet.  Het geeft mooie beelden en zeker voor in de cabine met het wijde uitzicht is dat genieten.

Om het spoor beter bestand te maken tegen uitzonderlijk weer zoals we vooral zondag hadden daar zijn vele miljarden voor nodig en het is dus een politieke keuze in hoeverre het spoor weerbestendig zal zijn of dat we moeten accepteren dat we af en toe met extreem weer geen of weinig treinverkeer hebben in Nederland.

 

Bekijk origineel

45 reacties

Badge

Nou om te beginnen overdrijf je wel heel erg met het gegeven dat de eerste dagen 0 treinen reden, want zelfs op zondag hebben er wel enkele treinen gereden in de vroege ochtend totdat duidelijk werd dat de problemen wel heel groot bleken te zijn en verspreid over het hele land.

Ook in andere landen zijn er problemen bij sneeuwval met dat verschil dat er in landen waar elk jaar meerdere maanden sneeuw ligt gewoon meer geinvesteerd is in systemen om het spoor werkend te houden. Deze landen hebben meer geïnvesteerd hierin wat logisch is als je langere periodes hebt met flinke kou en sneeuwval, al hebben ze daar ook dagen waar het treinverkeer gehinderd wordt door het weer.

Zo heeft afgelopen week ook Duitsland veel problemen gekend vanwege de sneeuwval.

Deze week waren er eigenlijk een paar problemen die het treinverkeer parten speelde, zo hadden we last van stuifsneeuw welke overal doorheen ging en de gasverwarmingen van de wissels dus uitblies of verstopte zodat deze niet meer functioneerde. Het merendeel van de wissels wordt d.m.v. gasverwarming verwarmd in de winter om bevriezing te voorkomen. Het tweede probleem was dat het losse sneeuw wat gevallen is en de wind gezorgd hebben dat er op meerdere plekken sneeuwduinen zijn ontstaan op het spoor waardoor er geen treinen konden rijden. Als een trein op een flinke sneeuwduin klapt dan wordt de trein opgetild uit het spoor en het veroorzaakt schade aan de voorzijde van de trein.  Dit is een collega van mijn standplaats overkomen terwijl zijn snelheid niet hoog was.

Waarom het nu lang duurt voordat we weer kunnen rijden is dat de problemen heel omvangrijk waren, dus heel veel wissels waren bevroren en lagen bedolven onder sneeuw.

Als machinist bij de NS willen wij graag rijden emt dit weer want voor ons is het rijden door de sneeuw ook erg mooi en zo vaak hebben wij die kans niet.  Het geeft mooie beelden en zeker voor in de cabine met het wijde uitzicht is dat genieten.

Om het spoor beter bestand te maken tegen uitzonderlijk weer zoals we vooral zondag hadden daar zijn vele miljarden voor nodig en het is dus een politieke keuze in hoeverre het spoor weerbestendig zal zijn of dat we moeten accepteren dat we af en toe met extreem weer geen of weinig treinverkeer hebben in Nederland.

 

Nou om te beginnen overdrijf je wel heel erg met het gegeven dat de eerste dagen 0 treinen reden, want zelfs op zondag hebben er wel enkele treinen gereden in de vroege ochtend totdat duidelijk werd dat de problemen wel heel groot bleken te zijn en verspreid over het hele land.

Ook in andere landen zijn er problemen bij sneeuwval met dat verschil dat er in landen waar elk jaar meerdere maanden sneeuw ligt gewoon meer geinvesteerd is in systemen om het spoor werkend te houden. Deze landen hebben meer geïnvesteerd hierin wat logisch is als je langere periodes hebt met flinke kou en sneeuwval, al hebben ze daar ook dagen waar het treinverkeer gehinderd wordt door het weer.

Zo heeft afgelopen week ook Duitsland veel problemen gekend vanwege de sneeuwval.

Deze week waren er eigenlijk een paar problemen die het treinverkeer parten speelde, zo hadden we last van stuifsneeuw welke overal doorheen ging en de gasverwarmingen van de wissels dus uitblies of verstopte zodat deze niet meer functioneerde. Het merendeel van de wissels wordt d.m.v. gasverwarming verwarmd in de winter om bevriezing te voorkomen. Het tweede probleem was dat het losse sneeuw wat gevallen is en de wind gezorgd hebben dat er op meerdere plekken sneeuwduinen zijn ontstaan op het spoor waardoor er geen treinen konden rijden. Als een trein op een flinke sneeuwduin klapt dan wordt de trein opgetild uit het spoor en het veroorzaakt schade aan de voorzijde van de trein.  Dit is een collega van mijn standplaats overkomen terwijl zijn snelheid niet hoog was.

Waarom het nu lang duurt voordat we weer kunnen rijden is dat de problemen heel omvangrijk waren, dus heel veel wissels waren bevroren en lagen bedolven onder sneeuw.

Als machinist bij de NS willen wij graag rijden emt dit weer want voor ons is het rijden door de sneeuw ook erg mooi en zo vaak hebben wij die kans niet.  Het geeft mooie beelden en zeker voor in de cabine met het wijde uitzicht is dat genieten.

Om het spoor beter bestand te maken tegen uitzonderlijk weer zoals we vooral zondag hadden daar zijn vele miljarden voor nodig en het is dus een politieke keuze in hoeverre het spoor weerbestendig zal zijn of dat we moeten accepteren dat we af en toe met extreem weer geen of weinig treinverkeer hebben in Nederland.

 

OK, bedankt voor je antwoord. Goed om te weten dat andere landen hier wel in willen investeren, en Nederland kennelijk niet!

Reputatie 7
Badge +3

Een andere factor is dat in Nederland niet aan of bij het spoor gewerkt mag worden als er treinen. In heel veel ons omringende landen mogen baanwerkers nog steeds werken als er treinen op het nevenspoor rijden.

Deze manier van werken is uiteraard heel veilig omdat er geen ongelukken meer gebeuren met baanwerkers die aangereden worden. Het betekent wel dat het daarom (veel) langer duurt voordat er weer treinen kunnen rijden.

Badge

OK, bedankt voor je antwoord. Goed om te weten dat andere landen hier wel in willen investeren, en Nederland kennelijk niet!

Dat zal een economisch rekensommetje zijn van het aantal dagen dat Nederland getroffen wordt door dit soort omstandigheden en de kosten om dat te voorkomen.  Nu zullen kamerleden schande spreken van de situatie en op het moment dat de begrotingen op tafel komen dan moet er aan alle kanten gesnoeid worden omdat het anders te duur wordt.  Zo werkt de politiek, tenzij het een paradepaardje is dan kan opeens alles.

Reputatie 7
Badge +3

En  een uur korter reizen vanuit Groningen naar de Randstad staat toch ook veel mooier in een verkiezingsprogramma dan er met die paar dagen sneeuw eens in de zoveel jaar voor zorgen dat het treinverkeer niet compleet op zijn bek gaat. 

Reputatie 1

OK, bedankt voor je antwoord. Goed om te weten dat andere landen hier wel in willen investeren, en Nederland kennelijk niet!

Dat zal een economisch rekensommetje zijn van het aantal dagen dat Nederland getroffen wordt door dit soort omstandigheden en de kosten om dat te voorkomen.  Nu zullen kamerleden schande spreken van de situatie en op het moment dat de begrotingen op tafel komen dan moet er aan alle kanten gesnoeid worden omdat het anders te duur wordt.  Zo werkt de politiek, tenzij het een paradepaardje is dan kan opeens alles.


Te duur wordt? Het is al stervensduur, dus dat er vanuit de politiek druk is om het niet nóg duurder te maken is heel begrijpelijk.

Reputatie 7

De Nederlandse overheid wil kwalitatief en betrouwbaar openbaar vervoer en heeft de mond vol over klimaatdoelen en bereikbaarheid. Dat is een mooi streven.... Maar het mag vooral niet teveel kosten. Dat is niet populair bij de autominnende belastingbetalers waarvan het grootste deel toch al nooit met het ov gaat. Beter spoor of méér spoor? Veel meer stations, zodat dorpen die toch al aan (of vlakbij) het spoor liggen beter bereikbaar zijn? Te duur en “niet rendabel”. Tja.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

De Nederlandse overheid wil kwalitatief en betrouwbaar openbaar vervoer en heeft de mond vol over klimaatdoelen en bereikbaarheid. Dat is een mooi streven.... Maar het mag vooral niet teveel kosten. Dat is niet populair bij de autominnende belastingbetalers waarvan het grootste deel toch al nooit met het ov gaat. Beter spoor of méér spoor? Veel meer stations, zodat dorpen die toch al aan (of vlakbij) het spoor liggen beter bereikbaar zijn? Te duur en “niet rendabel”. Tja.

Reputatie 7
Badge +3

De Nederlandse overheid wil kwalitatief en betrouwbaar openbaar vervoer en heeft de mond vol over klimaatdoelen en bereikbaarheid. Dat is een mooi streven.... Maar het mag vooral niet teveel kosten. Dat is niet populair bij de autominnende belastingbetalers waarvan het grootste deel toch al nooit met het ov gaat. Beter spoor of méér spoor? Veel meer stations, zodat dorpen die toch al aan (of vlakbij) het spoor liggen beter bereikbaar zijn? Te duur en “niet rendabel”. Tja.

De meeste politieke partijen willen dat alle geld naar zorg, onderwijs, politie, ambtenaren, etc. gaat. De geldhonger in die sectoren is niet te stoppen. En ja, dan blijft er voor zaken als infrastructuur weinig over.

Reputatie 6

Op het moment dat het treinkaartje voor 50% wordt gesubsidieerd lijkt mij, eerlijk gezegd, de grens wel bereikt te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Op het moment dat het treinkaartje voor 50% wordt gesubsidieerd lijkt mij, eerlijk gezegd, de grens wel bereikt te zijn.

Treinkaartjes voor het hoodnet worden helemaal niet gesubsidieerd. Alleen het regionale treinverkeer krijgt wat subsidie. Er gaan inderdaad wel bakken geld naar het busvervoer. 

Verder wil je niet weten hoeveel geld er nu al naar zorg, onderwijs, politie, ambtenaren, etc. gaat. Alleen de zorg kort kost 100 miljard per jaar, dat is 300 miljoen PER DAG. 

Overigens vind ik wel dat het OV zelf ook wel wat doelmatiger mag gaan werken. Het is te veel een sociale werkplaats met extreem luxe arbeidsvoorwaarden en ook ProRail doet veel onzinnige uitgaven. 

Reputatie 6

Op het moment dat het treinkaartje voor 50% wordt gesubsidieerd lijkt mij, eerlijk gezegd, de grens wel bereikt te zijn.

Treinkaartjes voor het hoodnet worden helemaal niet gesubsidieerd. 

 

Zonder rails geen trein. Het hoofdnet wordt, nagenoeg in het geheel, bekostigd door de overheid i.c. de belastingbetalers. Het treinkaartje dekt niet meer dan 50% van de totale kosten van de treinreis.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst 

Het leeuwendeel van het budget van ProRail wordt gebruikt voor stadsvernieuwingsprojecten en de ontwikkeling van onroerend goed. Aan rails wordt slechts een habbekrats uitgegeven. 

Badge

 

Zonder rails geen trein. Het hoofdnet wordt, nagenoeg in het geheel, bekostigd door de overheid i.c. de belastingbetalers. Het treinkaartje dekt niet meer dan 50% van de totale kosten van de treinreis.

En waar kunnen we daar de onderbouwing voor vinden?  of is dit iets wat jij zo uit de lucht grijpt??

Reputatie 6

 

Zonder rails geen trein. Het hoofdnet wordt, nagenoeg in het geheel, bekostigd door de overheid i.c. de belastingbetalers. Het treinkaartje dekt niet meer dan 50% van de totale kosten van de treinreis.

 of is dit iets wat jij zo uit de lucht grijpt??

 

Wat weer een vervelende insinuatie @Jeroen :wink:

Reputatie 6

@BrunoEst

Het leeuwendeel van het budget van ProRail wordt gebruikt voor stadsvernieuwingsprojecten en de ontwikkeling van onroerend goed. Aan rails wordt slechts een habbekrats uitgegeven. 

 

Ooh, maar als al die werkzaamheden voor een habbekrats worden uitbesteed, zal het elektrificeren van 6000 wissels eveneens een te verwaarlozen som geld gaan kosten. Waar hebben wij het dan over ?

Kan dan ook zonder gemor worden doorberekend in de prijs van het treinkaartje.

Overigens treedt de overheid ook als grootste klant op (indirecte subsidie ?)

Badge

 

Zonder rails geen trein. Het hoofdnet wordt, nagenoeg in het geheel, bekostigd door de overheid i.c. de belastingbetalers. Het treinkaartje dekt niet meer dan 50% van de totale kosten van de treinreis.

 of is dit iets wat jij zo uit de lucht grijpt??

 

Wat weer een vervelende insinuatie @Jeroen :wink:


Nou kom dan maar op met de onderbouwing hiervoor, ik ben benieuwd en geinteresseerd in deze onderbouwing.

Reputatie 6


Nou kom dan maar op met de onderbouwing hiervoor, ik ben benieuwd en geinteresseerd in deze onderbouwing.

 

Dat haal je uit de jaarverslagen van NS en ProRail, dat had je zelf toch zeker ook wel kunnen bedenken.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst

Het leeuwendeel van het budget van ProRail wordt gebruikt voor stadsvernieuwingsprojecten en de ontwikkeling van onroerend goed. Aan rails wordt slechts een habbekrats uitgegeven. 

 

Ooh, maar als al die werkzaamheden voor een habbekrats worden uitbesteed, zal het elektrificeren van 6000 wissels eveneens een te verwaarlozen som geld gaan kosten. Waar hebben wij het dan over ?

Die werkzaamheden worden niet voor een habbekrats uitbesteed, die worden gewoon niet gedaan. Vandaar dat rails, wissels, etc er zo slecht bij liggen.

Reputatie 6

Die werkzaamheden worden niet voor een habbekrats uitbesteed, die worden gewoon niet gedaan. Vandaar dat rails, wissels, etc er zo slecht bij liggen.

 

Dan begrijp ik toch niet waarom ik de afgelopen jaren bij mijn reizen van Limburg naar de Randstad vv, zo vaak in vervangend vervoer gestopt ben. Wie draait eigenlijk voor de kosten van al dat vervangend vervoer op ?

Badge


Nou kom dan maar op met de onderbouwing hiervoor, ik ben benieuwd en geinteresseerd in deze onderbouwing.

 

Dat haal je uit de jaarverslagen van NS en ProRail, dat had je zelf toch zeker ook wel kunnen bedenken.


Nou kom dan eens met de cijfers waaruit blijkt dat 50% subsidie is, maak eens een mooi overzicht van die cijfers waaruit dit volgens jou blijkt.

Reputatie 6


Nou kom dan eens met de cijfers waaruit blijkt dat 50% subsidie is, maak eens een mooi overzicht van die cijfers waaruit dit volgens jou blijkt.

 

Als je een mooi overzicht wil hebben, zul je zelf aan de slag moeten. Het is heel eenvoudig:

Grofweg gaat er jaarlijks 2 miljard naar ProRail

https://www.rijksbegroting.nl/2018/voorbereiding/begroting,kst236728_18.html

En in de goede tijden bracht de kaartverkoop 2 miljard (excl. SRP ad 0,5 mjrd)

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1603365800995/content/assets/ns-nl/over-ons/halfjaarrapportage-hrn-concessie-2020.pdf

 

Hetgeen NS betaalt voor het gebruik van het spoor is nauwelijks noemenswaardig en heb ik niet meer opgezocht.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst

Zoals al opgemerkt besteed ProRail maar een klein deel van zijn budget daadwerkelijk aan het spoor. Een fraai voorbeeld is het stadsvernieuwingsproject rond station Groningen. Daar wordt 500 miljoen in verspijkerd waarin bijna niets voor het treinverkeer zelf. 

Reputatie 7
Badge +3

Die werkzaamheden worden niet voor een habbekrats uitbesteed, die worden gewoon niet gedaan. Vandaar dat rails, wissels, etc er zo slecht bij liggen.

Wie draait eigenlijk voor de kosten van al dat vervangend vervoer op ?

De vervoerder. Dat is ook al lang een punt van discussie omdat ProRail daardoor het spoor voor werkelijk ieder wissewasje kan stilleggen zonder voor de kosten van die stillegging op te draaien.Er zijn trajecten die een heel weekend stil worden gelegd enkel omdat ProRail ergens één betonnen vloerplaat bij een overweg wil vervangen. Tussen Den Bosch en Tilburg werd twee jaar geleden het treinverkeer zelf drie weekenden volledig stil gelegd omdat ProRail een stukje grindpad langs het spoor wilde verharden. 

Badge


Nou kom dan eens met de cijfers waaruit blijkt dat 50% subsidie is, maak eens een mooi overzicht van die cijfers waaruit dit volgens jou blijkt.

 

Als je een mooi overzicht wil hebben, zul je zelf aan de slag moeten. Het is heel eenvoudig:

Grofweg gaat er jaarlijks 2 miljard naar ProRail

https://www.rijksbegroting.nl/2018/voorbereiding/begroting,kst236728_18.html

En in de goede tijden bracht de kaartverkoop 2 miljard (excl. SRP ad 0,5 mjrd)

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1603365800995/content/assets/ns-nl/over-ons/halfjaarrapportage-hrn-concessie-2020.pdf

 

Hetgeen NS betaalt voor het gebruik van het spoor is nauwelijks noemenswaardig en heb ik niet meer opgezocht.


En de NS is de enige gebruiker van het spoor volgens jou?  We hebben geen ander vervoerders, geen cargo etc op het Nederlandse spoor ?

 

 

Reageer