Skip to main content
beantwoord

spoor problemen tussen Sittard en Maastricht

  • 11 May 2024
  • 15 reacties
  • 413 Bekeken

Beste allemaal, 

Al enige tijden rijden NS treinen consequent langzaam tussen Sittard en Maastricht. Ik zit momenteel in een Arriva trein die op ditzelfde stuk ook langzaam rijdt. Wat is er hier toch aan de hand? Dit is overduidelijk structureel.

Waarom wordt hier niet over gecommuniceerd? Mij zijn jullie al een tijdje kwijt, maar is het een doel op zich geworden om onbegrip te kweken? Echt zuur om allerlei aansluitingen te missen waarvan men vantevoren gewaarschuwd had kunnen worden dat die niet meer bestaan... 

15 reacties

.....Al enige tijden rijden NS treinen consequent langzaam tussen Sittard en Maastricht.....

Bij Geleen-Lutterade wordt over een stukje van zo'n 800 maximaal met 40 km/h gereden ivm toestand spoor door alle vervoerders.

Reputatie 7

bedankt! Is dit informatie die ik ergens had kunnen vinden, of waar heb je deze informatie gevonden? 

Ik had het toevallig vanuit de trein gezien, er staan borden voor deze lagere snelheid.

Reputatie 3

De stoptrein vanuit Maastricht komt meestal 3 minuten te vroeg aan in Geleen-Lutterade en blijft daar wachten om op tijd naar Sittard te rijden. Door de lage snelheid missen vervolgens de reizigers in Sittard de aansluiting op de Intercity Eindhoven.

Het zou fijner zijn om de dienstregeling tot nader order in Geleen te vervroegen zodat men op de oorspronkelijke tijd in Sittard aankomt.

De trein heeft een stilstand van 2 minuten volgens dienstregeling, komt dus niet te vroeg aan.

Overigens worden deze stoptreinen gereden door Arriva, een idee om de dienstregeling aan te passen zou je dus ook bij die vervoerder moeten indienen @john852 

De trein heeft een stilstand van 2 minuten volgens dienstregeling, komt dus niet te vroeg aan.

Overigens worden deze stoptreinen gereden door Arriva, een idee om de dienstregeling aan te passen zou je dus ook bij die vervoerder moeten indienen @john852 

Ik vrees dat ProRail daar uiteindelijk over gaat. Vervoerders mogen niet tussentijds op eigen houtje hun eerder bij ProRail aangeleverde dienstregeling veranderden. Dat moet via formele aanvragen.

Reputatie 7

Interessante vraag is wel waarom je een trein daar wil laten stoppen, en zo de krappe aansluiting minder kansrijk wilt maken. 

Dat moet via formele aanvragen.

Precies, dus de aanvraag moet door Arriva bij ProRail gedaan worden. Niet zo heel ingewikkeld of bijzonder, zulk soort aanvragen zijn er volop bij werkzaamheden, extra treinen en andere bijzonderheden in de dienstuitvoering.

Reputatie 7
Badge

Interessante vraag is wel waarom je een trein daar wil laten stoppen, en zo de krappe aansluiting minder kansrijk wilt maken. 

Ik denk dat dat te maken heeft met de opvolgtijden. Als je die stopper van Arriva eerder laat vertrekken, komt de kruising met de trein richting Heerlen mogelijk in conflict.

Daarbij ligt die snelheidsbeperking bij Lutterade voor zover ik weet alleen maar op het rechterspoor richting Maastricht, vanuit Maastricht naar Sittard heb je er geen last van. Wat ik daar wél vaak meemaak is dat je bij Lutterade seinbeeld Geel 8 krijgt omdat het inrijsein nog stop toont.

......Daarbij ligt die snelheidsbeperking bij Lutterade voor zover ik weet alleen maar op het rechterspoor richting Maastricht, vanuit Maastricht naar Sittard heb je er geen last van.....

Dat weet u correct, alleen het rechter spoor richting Maastricht.

Badge +3

Door de lage snelheid missen vervolgens de reizigers in Sittard de aansluiting op de Intercity Eindhoven.

Hoe kan dat als het om een snelheidsbeperking richting Maastricht gaat ❓

{...} vanuit Maastricht naar Sittard heb je er geen last van.

 

Reputatie 3

Heel vreemd. De afgelopen weken heb ik 3 keer het traject afgelegd en steeds een paar minuten te laat in Sittard aangekomen. Is het echt alleen het rechterspoor? Het is anders wel heel toevallig. 

Is het echt alleen het rechterspoor? 

Jazeker. Maar het verhaal wordt natuurlijk anders als de trein naar Sittard over het linkerspoor die kant op reed.....

Is het echt alleen het rechterspoor? 

Jazeker. Maar het verhaal wordt natuurlijk anders als de trein naar Sittard over het linkerspoor die kant op reed.....

Links rijden is sowieso al hoogst ongebruikelijk maar om dat dan te gaan doen als juist dat spoor een probleem heeft lijkt me helemaal onlogisch.

Links rijden is sowieso al hoogst ongebruikelijk maar om dat dan te gaan doen als juist dat spoor een probleem heeft lijkt me helemaal onlogisch.

Veel in de spoorwereld is gewoon wel logisch.

Als er een logistieke of technische reden is om links te rijden, wordt dat natuurlijk gewoon gedaan. Of er een snelheidsbeperking is of niet. Daar wordt dan echt geen rekening mee gehouden.

Reageer