Spooronderhoud en budgetten

• 16 April 2021
  • 1 reactie
  • 58 Bekeken

Reputatie 5

In discussies en in de media wordt weleens het beeld geschetst dat er tegenwoordig meer overlast door spooronderhoud is vanwege krappe budgetten. Uit nieuwsgierigheid heb ik bij de Rijksoverheid eens opgevraagd hoe deze budgetten door de jaren heen veranderd zijn. Het resultaat was nogal verrassend, de budgetten zijn extreem gegroeid. In 2002 ging het om 590 miljoen euro, in 2021 om bijna 1,5 miljard. Uiteraard zijn er dingen zoals inflatiecorrecties, en in dit soort discussies komt ook altijd “achterstallig onderhoud” weer naar voren, dat laatste is al decennia en argument dus kennelijk wordt het niet echt ingelopen, en is het daarmee meer regulier onderhoud. 

Waar zal al dat geld naar toe gaan? Is het allemaal gewoon veel meer dichtgereld en kosten allerlei bijzaken veel geld? Een beetje zoals de discussie over elektrificatie van de Maaslijn? 

Wat denken jullie?

Voor de NSers die dit lezen; ik besef me dat dit over prorail gaat en niet over NS. Als reiziger heb je met beide te maken door de splitsing van het reisproduct. Daarom leek me dit alsnog wel interessant voor veel reizigers.

Groet,

Tonny

1 reactie

Reputatie 7
Badge +3

Het onderhoud is wel wat uitgebreid, onder ander omdat wissels en spoor (houten dwarsliggers, nefit spoor) zwaar verouderd waren. Daarnaast is de bureaucratie door steeds weer nieuwe regelgeving explosief toegenomen. Tot slot gaatenorm veel geld op aan het vervangen van overwegen door via viaducten en tunnels. 

Reageer