Spoorzone Ede | NS Community
beantwoord

Spoorzone Ede


Omdat er geen treinverkeer mogelijk is tussen Ede-Wageningen en Driebergen-Zeist worden bussen ingezet. Alleen wat een ritje is van 25 minuten wordt nu 45 minuten. De bussen die vertrekken van Ede-Wageningen rijden namelijk via Veenendaal-De Klomp. Dit betekent dwars door Ede heen met de bus. Als er een rechtstreekse bus ging van Ede-Wageningen naar Driebergen-Zeist, had ik een trein eerder kunnen nemen. Dan was ik wel op tijd geweest. Saillant detail is dag er in Veenendaal maar 4 mensen instapten. Logistiek gezien slecht voor elkaar. Waarom rijst er geen aparte bus tussen Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist?

icon

Beste antwoord door Daniel 9 August 2022, 21:48

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi RK1976,

Inderdaad vervelend dat die rit zo lang duurt. Maar gezien de grote personeelstekorten bij businzet de laatste tijd, vermoed ik dat er daarom voor gekozen is geen rechtstreekse bus te laten rijden. Dat er maar vier mensen instapten op Veenendaal-De Klomp is dan misschien frustrerend, maar ja, die mensen moeten ook kunnen reizen.

Hoi RK1976,

Inderdaad vervelend dat die rit zo lang duurt. Maar gezien de grote personeelstekorten bij businzet de laatste tijd, vermoed ik dat er daarom voor gekozen is geen rechtstreekse bus te laten rijden. Dat er maar vier mensen instapten op Veenendaal-De Klomp is dan misschien frustrerend, maar ja, die mensen moeten ook kunnen reizen.

Op zich kun je je afvragen of het bedienen van de Klomp (t.b.v. automobilisten die sowieso nu weg zullen blijven) echt nodig is. Je kunt denk ik de reizigers redelijkerwijs verwijzen naar Veenendaal West of - Centrum. Desnoods kun je een taxibusje laten pendelen van De Klomp naar Ede voor de paar reizigers richting Arnhem. Je bespaart dan behoorlijk wat bussen.

Het gebeurt vaker. In het verleden werd hier station Den Bosch Oost bij werkzaamheden soms ook niet bediend en werden reizigers gewoon verwezen naar het hoofdstation.

Hoi RK1976,

Inderdaad vervelend dat die rit zo lang duurt. Maar gezien de grote personeelstekorten bij businzet de laatste tijd, vermoed ik dat er daarom voor gekozen is geen rechtstreekse bus te laten rijden. Dat er maar vier mensen instapten op Veenendaal-De Klomp is dan misschien frustrerend, maar ja, die mensen moeten ook kunnen reizen.

Op zich kun je je afvragen of het bedienen van de Klomp (t.b.v. automobilisten die sowieso nu weg zullen blijven) echt nodig is. Je kunt denk ik de reizigers redelijkerwijs verwijzen naar Veenendaal West of - Centrum. Desnoods kun je een taxibusje laten pendelen van De Klomp naar Ede voor de paar reizigers richting Arnhem. Je bespaart dan behoorlijk wat bussen.

Het gebeurt vaker. In het verleden werd hier station Den Bosch Oost bij werkzaamheden soms ook niet bediend en werden reizigers gewoon verwezen naar het hoofdstation.

Daar zit zeker wat in. Zowel Veenendaal West als Veenendaal Centrum heeft een goede verbinding met De Klomp. Het zou dan wel zo netjes zijn dat het treinkaartje geldig is in de bus. Dat moet te regelen zijn, want de bussen op dit traject hebben capaciteit genoeg. 

Taxibusjes zijn niet eens per se nodig, want van De Klomp kun je eenvoudig op station Ede komen met de reguliere lijndienst (lijn 89 en C3). Duurt een kwartiertje langer dan de bus nu, maar je hebt wel een vaste dienstregeling. 

Badge +3

Het station Veendendaal-De Klomp (zuidzijde) ligt erg gunstig langs de A12 dus waarom die bussen dwars door Ede (om)rijden is me ook onduidelijk.

Bij afslag 23a de snelweg af en dan via de Rondweg de Klomp even stoppen bij de P+R. Vervolgens via het industrieterrein De Batterijen bij afslag 23 weer de A12 op.

Zou misschien 5-10 minuten meer kosten dan rechtstreeks naar Driebergen-Zeist, zeker als er maar een handjevol reizigers in/uitstapt en de bussen daar niet gaan staan wachten tot een in de Reisplanner gemelde vertrektijd.

Reputatie 7
Badge +2

Op zich kun je je afvragen of het bedienen van de Klomp (t.b.v. automobilisten die sowieso nu weg zullen blijven) echt nodig is. Je kunt denk ik de reizigers redelijkerwijs verwijzen naar Veenendaal West of - Centrum. Desnoods kun je een taxibusje laten pendelen van De Klomp naar Ede voor de paar reizigers richting Arnhem. Je bespaart dan behoorlijk wat bussen.

De meeste reizigers op Veenendaal-De Klomp die met het OV komen willen juist richting Arnhem reizen, dat is immers de meest logische route vanuit de dorpen in de Vallei en ook voor een deel van de Heuvelrug.

De reizigers naar Utrecht op De Klomp zijn juist de automobilisten (die nu wel naar de P+R van Driebergen-Zeist zullen reizen), reizigers uit Ede Noord (die ook een stadsbus de andere kant op kunnen pakken om via Ede-Wageningen te reizen) en reizigers uit Veenendaal-Oost (waarvoor via Veenendaal Centrum reizen wat lastig is, want hun bus naar het station klapt halverwege de dag om en gaat dus net de verkeerde kant op om naar Veenendaal Centrum te reizen)

Bedienen van Veenendaal-De Klomp is dus zeker relevant, maar zoals @Robert B al opmerkt rijden NS bussen over het algemeen de meest bizarre routes. De bussen vanaf Ede-Wageningen naar De Klomp gaan inderdaad echt dwars door Ede heen over routes waarvan ik me betwijfel over de geschiktheid voor intensief busverkeer. Via de A12 rijden is inderdaad veel logischer, maar dat vereist wel het realiseren van een noodhalte (volgens mij liggen er achter de OV-fiets stalling nog wat betonplaten als halteperron, daar is namelijk een tijdelijke halte geweest toen het busstation bij De Klomp verbouwd werd)

Aangezien er 4x/uur een bus Ede - De Klomp - Driebergen-Zeist rijdt lijkt wachten inderdaad niet relevant: reizigers die overstappen zullen altijd wel vrij vlot een bus hebben.
Bijkomend voordeel van de route die Robert B voorstelt is trouwens ook dat je bij De Klomp niet over het busstation heen hoeft. Want dat staat juist elk halfuur op drie perrons tegelijk vol, dus daar rijdt zo'n NS-bus alleen maar verschrikkelijk in de weg.

Badge +3

De bussen vanaf Ede-Wageningen naar De Klomp gaan inderdaad echt dwars door Ede heen over routes waarvan ik me betwijfel over de geschiktheid voor intensief busverkeer.

Hier in Eindhoven hetzelfde, ik kom treinvervangende bussen tegen op wegen waar je ze totaal niet zou verwachten (onderweg naar Strijp-S of omrijdend wegens de deels afgesloten Kennedylaan (kermis).

 

Reputatie 7
Badge +2

De bussen vanaf Ede-Wageningen naar De Klomp gaan inderdaad echt dwars door Ede heen over routes waarvan ik me betwijfel over de geschiktheid voor intensief busverkeer.

Hier in Eindhoven hetzelfde, ik kom treinvervangende bussen tegen op wegen waar je ze totaal niet zou verwachten (onderweg naar Strijp-S of omrijdend wegens de deels afgesloten Kennedylaan (kermis).

Er zit vooral een rare inconsequentie in die NS-busroutes. In de ene stad rijden bussen ergerniswekkend de hele stad door over langzame smalle straten, maar als je een NS-bus van Amersfoort naar Utrecht hebt dan ga je in Utrecht zo ongeveer de complete ring rond om maar zo kort mogelijk door Utrecht zelf heen te rijden. En in Amersfoort gaan ze dan juist weer niet via de kortste route de stad in, maar rijden ze eerst bij wijze van spreken Amersfoort voorbij om vervolgens dwars door de stad heen terug naar het station te rijden.

Kan iemand mij vertellen of de bussen druk zijn ? 

Reputatie 6
Badge +1

Kan iemand mij vertellen of de bussen druk zijn ? 

Tsja dat hangt van het tijdstip af. In de spits (tussen 7 en 9 en tussen 16 en 18u) zijn de bussen druk. In de daluren is er voldoende plaats.

Kan iemand mij vertellen of de bussen druk zijn ? 

Tsja dat hangt van het tijdstip af. In de spits (tussen 7 en 9 en tussen 16 en 18u) zijn de bussen druk. In de daluren is er voldoende plaats.

Bedank! Dan denk ik dat ik toch met de auto ga vandaag, ik reis namelijk juist in de spits. 

Reputatie 7
Badge +2

Ligt ook aan waar je instapt. De stopbussen bij Veenendaal -De Klomp zien er niet heel druk uit meestal.

Reputatie 6
Badge +1

Ligt ook aan waar je instapt. De stopbussen bij Veenendaal -De Klomp zien er niet heel druk uit meestal.

Nouja, vorige week konden de mensen niet meer mee… er staan wel niet veel reizigers te wachten, maar de bus is in Ede al vol...

Reputatie 7
Badge +2

Ah, dat is me op de tijden dat ik er ben niet opgevallen. Dan komen er toch geregeld meerdere bussen kort op elkaar langs en zie ik de korte rij vrij vlot verdwijnen.

Overigens, m'n eerdere opmerking in dit topic over het busstation blijkt dit keer niet van toepassing: er wordt bij De Klomp op de P+R (aan de noordzijde) gehalteerd. En gezien de buitenlandse chauffeurs het bord dat daarheen verwijst wel niet zullen kunnen lezen staat er ook nog een verkeersregelaar om die NS bussen van het busstation af te houden.

Over buitenlandse chauffeurs gesproken: we hadden eerder al de Litouwse en Sloveense bussen, maar vanmiddag kwam ik ook nog een Poolse tegen. Ze komen dus werkelijk overal vandaan.

Badge +3

Over buitenlandse chauffeurs gesproken: we hadden eerder al de Litouwse en Sloveense bussen, maar vanmiddag kwam ik ook nog een Poolse tegen. Ze komen dus werkelijk overal vandaan.

In Eindhoven al een paar keer een bus met Roemeens kenteken zien rijden, met (in ieder geval achterop) reclame voor https://www.bushuur.nl Zullen wel zzp’ers zijn die met een eigen bus in Nederland rondrijden?

Gister een poging gedaan, de bus kwam te laat en inderdaad in ede was de bus inderdaad al grotendeels vol.  Ben uiteindelijk toch maar thuis gaan werken. Het is inderdaad jammer dat de bussen niet rechtstreeks rijden, dat scheelt toch.  

Reageer