beantwoord

Staking 28 mei 2019

Hoi ik heb vernomen dat er op 28 mei een staking op het spoor is
Rijdt mijn trein van Castricum naar Haarlem van 8:15 die dag wel gewoon of light het plat want ik hoop wel dat normaal naar Haarlem kan reizen
icon

Beste antwoord door Rizana NS 8 mei 2019, 23:10

Beste Sven NS 1997,

Welkom bij de Community. Je kunt inderdaad het beste de berichtgeving afwachten. Het is op dit moment lastig te voorspellen wat er precies gaat gebeuren.
Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik vrees van niet, het OV-personeel is altijd dol op staken.
Reputatie 7
Badge +2
Als NS werknemers inderdaad massaal staken ligt het treinverkeer in het hele land plat.
En sowieso is het nu zo'n 3 weken van tevoren absoluut niet te zeggen welke treinen er misschien wel zullen rijden.
Wacht gewoon de verdere berichtgeving af.
Beste Sven NS 1997,

Welkom bij de Community. Je kunt inderdaad het beste de berichtgeving afwachten. Het is op dit moment lastig te voorspellen wat er precies gaat gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
Als NS werknemers inderdaad massaal staken ligt het treinverkeer in het hele land plat.
Waarom zouden de lijnen van Arriva, Blauwnet, Breng, Connexxion en Qbuzz dan platliggen???
Fijn dat er wederom gekozen wordt voor een staking die voornamelijk de reizigers weer dupeert. Als de treinen niet rijden op die dag en ik niet vervoerd word, krijg ik dan (automatisch) mijn reisgeld voor die dag terug? Of laten jullie ons toch weer betalen voor een dag niet rijden?
Badge +3
Waarom zouden de lijnen van Arriva, Blauwnet, Breng, Connexxion en Qbuzz dan platliggen???
Omdat de werknemers van de streekvervoerders ook kunnen staken voor betere pensioenvoorzieningen. Daar wordt uiterlijk 15 mei over besloten.

Edit:
@Betalende Reiziger
Je kunt in bepaalde gevallen compensatie claimen. Zie onderstaand bericht van @Momo.
De vraag is wat "redelijke kosten" zijn wanneer ook bus, tram en metro staken. De alternatieven zijn dan erg dun gezaaid.
Reputatie 7
Badge +2
De algemene voorwaarden van NS zeggen dit over een staking:

6.4. Welke vergoeding mag u van NS verwachten bij een staking?Als er een georganiseerde staking is van NS-personeel en uw vervoer per trein door NS is daardoor in het geheel niet mogelijk, dan kunt u aanspraak maken op een vergoeding voor vertraging zoals bepaald in artikel 6.2 van deze Voorwaarden. Als u hiervan geen gebruik maakt, kunt u bij NS een tegemoetkoming vragen voor de redelijke kosten die u heeft gemaakt voor vervangend vervoer als gevolg van de staking op uw Reisroute door NS-personeel. Aan deze tegemoetkoming kunnen door NS nadere Voorwaarden worden gesteld. De hoogte van deze tegemoetkoming is beperkt tot een bedrag van maximaal € 25,00 per dag. De nadere Voorwaarden hebben betrekking op het aantal dagen waarover vergoeding wordt uitgekeerd en op de mate waarin u moet aantonen dat u (bij afwezigheid van de staking) met NS gereisd zou hebben. NS maakt deze nadere Voorwaarden uiterlijk bekend op de eerste stakingsdag en het aantal dagen waarover vergoeding wordt uitgekeerd zal, beoordeeld aan de hand van de omstandigheden van de staking, niet onredelijk laag zijn.
Artikel 6.2 betreft de GTBV regeling.
Laat voorop staan dat wij dit bericht ook maar hebben ontvangen van de vakbonden! Wij betreuren een actie als deze ook enorm! We kijken momenteel naar de gevolgen voor de reizigers en hoe we jullie zo goed mogelijk kunnen informeren. Hopelijk komen we er met zijn allen uit.
Tsja... Inderdaad de berichtgeving erover goed bijhouden. Ik heb ook gelezen dat het goed mogelijk is dat de GVB (A'dam), de RET (R'dam), en de HTM (Den Haag) aan zullen haken bij de staking. Let wel: hier komt vóór 15 mei a.s. nog wel berichtgeving over of dit werkelijk door gaat...

Als je in A'dam, R'dam of Den Haag naar school of je werk moet die dag, en als ook de tram, bus & metro niet rijden, dan heeft de auto pakken m.i. ook geen zin, omdat het dan knetter druk wordt op de wegen... Enigste optie is dan de fiets... Of als je moet werken, een dagje vrij nemen...

...Waarom staken ze eigen niet 2 dagen later? Dan is 't toch Hemelvaartsdag, en zijn de meeste bedrijven/scholen toch gesloten...
Reputatie 7
Badge +3
Als je in A'dam, R'dam of Den Haag naar school of je werk moet die dag, en als ook de tram, bus & metro niet rijden, dan heeft de auto pakken m.i. ook geen zin, omdat het dan knetter druk wordt op de wegen... Enigste optie is dan de fiets... Of als je moet werken, een dagje vrij nemen...
Het is iedere keer "een dagje". Jij denkt zeker dat mensen onbeperkte aantallen vakantiedagen hebben.

Als je in A'dam, R'dam of Den Haag naar school of je werk moet die dag, en als ook de tram, bus & metro niet rijden, dan heeft de auto pakken m.i. ook geen zin, omdat het dan knetter druk wordt op de wegen... Enigste optie is dan de fiets... Of als je moet werken, een dagje vrij nemen...Het is iedere keer "een dagje". Jij denkt zeker dat mensen onbeperkte aantallen vakantiedagen hebben.

Klopt, ik baal er ook wel van, maar ja. Het heeft geen nut om jezelf erover op te vreten. ‘t Is zoals ‘t is.
Reputatie 7
Badge +3
Laat voorop staan dat wij dit bericht ook maar hebben ontvangen van de vakbonden! Wij betreuren een actie als deze ook enorm! We kijken momenteel naar de gevolgen voor de reizigers en hoe we jullie zo goed mogelijk kunnen informeren. Hopelijk komen we er met zijn allen uit.
Is er ook een stakingsoproep van de VVMC? De FNV is namelijk helemaal niet zo groot bij het rijdend personeel van NS.
Badge

Is er ook een stakingsoproep van de VVMC? De FNV is namelijk helemaal niet zo groot bij het rijdend personeel van NS.

CNV, FNV en VVMC gezamelijk
Reputatie 7
Badge +2
Tsja... Inderdaad de berichtgeving erover goed bijhouden. Ik heb ook gelezen dat het goed mogelijk is dat de GVB (A'dam), de RET (R'dam), en de HTM (Den Haag) aan zullen haken bij de staking. Let wel: hier komt vóór 15 mei a.s. nog wel berichtgeving over of dit werkelijk door gaat...

...Waarom staken ze eigen niet 2 dagen later? Dan is 't toch Hemelvaartsdag, en zijn de meeste bedrijven/scholen toch gesloten...

Sommigen hebben ook de mogelijkheid thuis te werken, dat zal het voor mij wel worden. Geen auto en anderhalf uur fietsen vind ik te ver.

En op Hemelvaartsdag staken? Dat maakt geen impact naar Den Haag, juist omdat het veel minder hinder veroorzaakt.
Door deze actie ligt het halve land praktisch plat en dat wel met een aankondiging van een magere 3 weken van tevoren. Hierdoor valt er voor een aantal werkenden die ik ken geen verlof meer te regelen en is het lastig voor universiteiten om tentamens te verzetten. (De UvA heeft de drie dagen voor Hemelvaart tentamenweek zover mij verteld is) Ik ben blij dat we in Nederland kunnen staken en begrijp ook zeker dat het OV-personeel hieraan doet, maar met zo kort dag zo'n immense lamlegging van het land aankondigen is gewoon een dikke middelvinger naar mensen die een minder flexibele baan of studie hebben. Persoonlijk heb ik via via nog een auto kunnen regelen als mijn tentamen doorgaat, maar ik ben bang dat er een aantal minder gelukkigen zullen zijn.
Reputatie 4

Sommigen hebben ook de mogelijkheid thuis te werken, dat zal het voor mij wel worden. Geen auto en anderhalf uur fietsen vind ik te ver.

En op Hemelvaartsdag staken? Dat maakt geen impact naar Den Haag, juist omdat het veel minder hinder veroorzaakt.

Het is idd niet altijd mogelijk weer een dagje vrij te nemen of thuis te werken. Ik heb gelukkig die dag alleen overleg met treinreizende collegas die ook niet naar kantoor kunnen... In tegenstelling tot de vorige staking (toen ik belangrijke overleggen had die niet konden wijken) kan ik nu makkelijker vanuit huis werken. Voor mij valt het nu mee waarschijnlijk.

Maar ik vind het wel vervelend. Zeker omdat mensen gedupeerd worden die helemaal niets kunnen doen aan de pensioenleeftijd. Zoals @Kaasplankje aanheeft.

Wie bedoel je met "wij"?
Reputatie 7
Wat een stomme dag om te staken zeg. Mijn hemel kan de timing nog slechter?
Lekker dan weer voor alle mensen die ergens naar toe moeten zoals naar het werk, school, of voor tentamens etc. 😑
Badge +3
Ik raad iedereen aan die last heeft van de stakingsdag te klagen bij de coalitiepartijen over het feit dat er nog steeds geen pensioenakkoord is. Daar zit het probleem.
Reputatie 7
Ik vind sowieso dat NS geld terug moet geven aan abbonement houders die last hebben van de staking maar wel al van tevoren hebben betaald.
Badge +3
Wanneer ik TV/internet/telefoon afneem bij Ziggo, KPN of en een andere provider kan ik het de provider niet kwalijk nemen wanneer ik mijn abonnement niet kan gebruiken omdat er een stroomstoring is. Voor de provider is dat overmacht. Ik verwacht in een dergelijke situatie dan ook geen geld terug van de provider.
Reputatie 7
Wanneer ik TV/internet/telefoon afneem bij Ziggo, KPN of en een andere provider kan ik het de provider niet kwalijk nemen wanneer ik mijn abonnement niet kan gebruiken omdat er een stroomstoring is. Voor de provider is dat overmacht. Ik verwacht in een dergelijke situatie dan ook geen geld terug van de provider.
Wat een onzin. Een stroomstoring is iets wat per ongeluk gebeurd.
Daar is in dit geval helemaal geen spraken van, jesus doe niet zo d*m.
Mensen die half uur vertraging hebben krijgen toch ook geld terug? Waarom abbo houders dan niet als ze een hele dag niet kunnen reizen terwijl ze daar wel van tevoren voor betaald hebben?
Dag.
Reputatie 6
Een stroomstoring treedt plotseling op. Dat is pas overmacht. Deze staking is 3 weken tevoren aangekondigd. Daarnaast is een uurtje of één, twee geen stroom hebben wel iets van totaal andere orde dan een hele dag niet weg kunnen naar werk, opleiding, afspraken enz. Maar wie weet komt het nog tijdig goed en wordt de staking afgeblazen.
Reputatie 7
Ik hoop het wel heel graag.
Badge +3
Voordat je je zo opwindt is het misschien een idee om na te lezen wat "overmacht" betekent.

Overmacht is een niet-toerekenbare onmogelijkheid om een verplichting na te komen. Dus in het geval van een staking van het personeel van NS in een conflict waarbij NS niet direct betrokken is, is het voor NS niet mogelijk om de verplichting na te komen om treinen te rijden.

Een andere kwestie is of reizigers gecompenseerd kunnen worden voor deze situatie. Daar is wel iets voor te zeggen en dat zou door NS betaald kunnen worden uit de pot van niet-betaalde salarissen van de stakingsdag. Iedere ingeschreven staker wordt tijdens een staking betaald uit de stakingskas van de vakvereniging en ontvangt die dag geen salaris.

Reageer