Sticky F.A.Q.

Staking dinsdag 28 mei 2019

Staking dinsdag 28 mei 2019
Laatste update: 26 juni 2019

Beste forumleden,

Er is de afgelopen weken enige onduidelijkheid ontstaan over de compensatiemogelijkheden die NS biedt in geval van een georganiseerde staking, zoals op 28 mei jl. Die onduidelijkheid willen we bij deze graag wegnemen. Reizigers die op de dag van staking met de trein wilden reizen, maar dit als gevolg van de staking niet konden, kunnen een beroep doen op artikel 6.4 van de algemene vervoervoorwaarden van NS ('AVR-NS'). Deze voorwaarden, die tot stand zijn gekomen in overleg met Rover en de Consumentenbond, voorzien in de volgende opties:
• Reizigers kunnen een beroep doen op de regeling Geld terug bij vertraging van NS. Hiervoor gelden de gebruikelijke voorwaarden, inclusief de aanwezigheid van een verplichte check-in en check-uit voor reizen met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart.
• Reizigers die geen gebruik kunnen of wensen te maken van de regeling Geld terug bij vertraging, kunnen tegemoetkoming vragen voor de redelijke kosten die gemaakt zijn voor vervangend vervoer voor zover dit vervangend vervoer een gevolg is van de staking op de geplande reisroute met NS. De hoogte van deze tegemoetkoming is beperkt
tot een bedrag van maximaal € 25,00 per dag. Hiervoor gelden aanvullende voorwaarden, die via ns.nl zijn gepubliceerd (zie hieronder).

Aanvullende voorwaarden
• NS vergoedt uitsluitend aantoonbaar gemaakte kosten voor vervangend vervoer.
• U dient aan te tonen dat u de reis daadwerkelijk heeft gemaakt.
• U dient te motiveren dat u bij afwezigheid van de staking op de betreffende route met NS gereisd zou hebben.
• NS kan uw motivatie beoordelen door controle van de reistransacties op uw OV-chipkaart

In een aantal gevallen is door NS ten onrechte aan klanten met een afgekocht (Vrij-)abonnement die niet hebben in- en uitgecheckt een gedeelte van het abonnementsbedrag terugbetaald. We betreuren deze fout, aangezien het de indruk heeft gewekt dat ook deze compensatie tot de mogelijkheden behoort. Dat is echter niet het geval: klanten die deze restitutie hebben ontvangen, hebben ‘geluk’ gehad. Alle overige verzoeken zullen echter worden afgehandeld conform artikel 6.4 van de AVR-NS, dus ofwel via de regeling Geld terug bij vertraging ofwel via de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer.

_________________________________________________________________________________________________________
Zoals jullie wellicht al hadden vernomen hebben de vakbonden pensioenacties aangekondigd op dinsdag 28 mei in het openbaar vervoer. We verwachten dat ook medewerkers van NS zullen staken voor een beter pensioen. Hoewel NS de acties betreurt kunnen we weinig doen om de acties te voorkomen. Lees hierover meer in dit nieuwsbericht. Je leest daar ook een aantal belangrijke antwoorden in het aangehaakte document.

De gevolgen van de staking zullen worden gevoeld door onze reizigers. Momenteel onderzoeken wij wat precies de gevolgen voor het treinverkeer gaan zijn. Helaas is het lastig om de impact vooraf te berekenen en is de kans groot dat de daadwerkelijke impact pas op de dag zelf duidelijk zal worden. Onze Reisplanner is helaas ook geen goede bron van informatie omdat we niet kunnen inschatten wat er gaat gebeuren. Kijk vooral naar de informatie op onze Twitterfeed.

De afgelopen dagen hebben we veel nieuwe topics gezien over deze staking, vandaar dat we nu besluiten om een korte Q&A op onze Community te zetten. Voel je vrij om hierop te reageren als er zaken niet duidelijk zijn. We zullen ons best doen om hier zo goed mogelijk op te reageren.

Rijden de NS treinen?
We proberen waar mogelijk enkele treinen te laten rijden: dit zal echter zeer beperkt en onvoorspelbaar zijn. Omdat we niet weten hoeveel medewerkers het werk neerleggen, kunnen we niet aangeven welke treinen er wel en welke treinen er niet gaan rijden. Wij kunnen dus geen robuuste dienstregeling maken en adviseren reizigers op 28 mei niet met de trein te reizen.

Staken de treinen op regionale trajecten ook?
Ook voor onze collega-vervoerders is het nog onduidelijk waar er precies gestaakt wordt, maar over het algemeen wordt overal meegedaan met de staking van 24 uur. Het kan zijn dat er last-minute nog gestaakt wordt in jouw provincie, als hier nog geen staking is aangekondigd. In de media en op eigen websites wordt wel gedeeld dat veel personeelsleden van vervoerders aangegeven hebben om gehoor te gaan geven aan de oproep tot staken.

Rijden er treinen van en naar Schiphol?
De rechter heeft besloten dat er OV moet blijven rondom Schiphol, dit omdat een staking aldaar een te grote impact zal hebben. Er is besloten dat er een kwartierdienst moet rijden tussen Schiphol en Amsterdam. Tussen Schiphol en Amsterdam Centraal rijden we een minimale noodpendel voor Schipholreizigers. Dit betekent dat er tussen 05.00 en 21.00 in beide richtingen vier keer per uur een trein rijdt. Ter vergelijking: normaal zijn dat circa 25 treinen per uur.

Staken de internationale treinen ook?
Ook internationale treinen kunnen hinder hebben van de staking. De treinen tussen Maastricht en Visé en de treinen tussen Roosendaal en Essen zullen deze dag niet rijden in Nederland. Op het Belgische traject vanaf Visé en Essen zal wel worden gereden. Reis je 28 mei van of naar het buitenland met een internationale trein? Dan kun je je reis bij het oorspronkelijke verkooppunt annuleren of omboeken zonder dat hiervoor annuleringskosten in rekening worden gebracht. Dit kan tot uiterlijk 3 juni 2019.

Staat er een vergoeding tegenover de staking?
Elke reiziger kan gebruikmaken van de Geld Terug Bij Vertraging regeling.

Wat doe ik met mijn gekochte e-tickets voor 28 mei 2019?
Hiervoor kan je het beste contact opnemen met onze Klantenservice voor een passende oplossing. Geef hierbij de volgende gegevens door: voorletters, achternaam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mailadres.

Ik heb een ticket gekocht bij de kaartautomaat voor 28 mei, kan ik deze op een andere dag gebruiken?
Nee, dat is niet mogelijk. Vanaf 29 mei kun je hiervoor restitutie aanvragen via onze Klantenservice. Geef hierbij de volgende gegevens door: voorletters, achternaam, postcode, huisnummer, geboortedatum, het ticketnummer en je rekeningnummer. Check niet in met het ticket, dan is de restitutie eenvoudig te regelen.

Kan ik een vergoeding krijgen voor alternatief vervoer?
Alle informatie met betrekking tot een restitutie voor alternatief vervoer kun je hier vinden. We begrijpen dat er een grote behoefte is aan informatie over de vergoeding en hebben deze informatie dan ook voor jullie beschikbaar gemaakt.

Door de staking heb ik extra kosten moeten maken (bv. (vlieg)reis omboeken), betaalt NS vervolgschade?
NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade.

Wat is jullie advies voor deze dag?
Probeer waar mogelijk je werkzaamheden thuis te doen of op een andere dag. De staking zal tot gevolg hebben dat er weinig of geen treinen rijden en de treinen die rijden zijn naar verwachting erg vol. Daarnaast is er geen garantie dat je later op de dag terug kunt reizen. Je reis uitstellen of op een andere dag maken is de beste optie. Mocht je toch willen reizen, houdt dan de informatie op het station goed in de gaten.

279 reacties

Staken de Internationale treinen ook?
Alleen de binnenlandse treinen staken. Je kunt dus met de Internationale treinen van en naar het buitenland reizen.

Daar zijn je collega's van NS International het niet mee eens:

Staking dinsdag 28 mei

NS verwacht op dinsdag 28 mei zeer ernstige hinder voor treinreizigers in het hele land als gevolg van de aangekondigde landelijke pensioenacties. Ook internationale treinen zullen hinder ondervinden.
De treinen tussen Maastricht en Visé en de treinen tussen Roosendaal en Essen zullen deze dag niet rijden in Nederland. Het Belgische traject vanaf Visé en Essen zal wel worden gereden.

Reist u 28 mei van of naar het buitenland met een internationale trein? Dan kunt u uw reis bij uw oorspronkelijke verkooppunt annuleren of omboeken zonder dat hiervoor annuleringskosten in rekening worden gebracht. Dit kan tot uiterlijk 3 juni 2019.

Voor meer informatie kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt, het NS International Service Center 030-2300023 (lokaal tarief) of de NS International-balie in de Servicewinkel op de grotere stations
Badge +3
Weten jullie zeker dat de internationale treinen wel rijden? En wat doen jullie wanneer alleen de internationale treinen rijden die vervolgens bestormd worden door reizigers die meewillen op een binnenlands traject?

En wat je moet doen met een e-ticket dat al wel is verzilverd voor 28 mei?
Ik had het bericht van de NS International website ook al gequoot, alleen die reactie is blijkbaar verdwenen.
Ik had het bericht van de NS International website ook al gequoot, alleen die reactie is blijkbaar verdwenen.

Ik heb je reactie teruggehaald, tridek_ok. Bedankt voor de aanvulling.

Weten jullie zeker dat de internationale treinen wel rijden? En wat doen jullie wanneer alleen de internationale treinen rijden die vervolgens bestormd worden door reizigers die meewillen op een binnenlands traject?

En wat je moet doen met een e-ticket dat al wel is verzilverd voor 28 mei?

Jullie opmerking over internationale treinen heb ik toegevoegd.
Voor reeds verzilverde E-tickets is nog geen beleid vastgesteld. Wellicht komt hier nog een oplossing voor maar hier is nu nog niets over bekend.
Reputatie 7
Ik ben blij dat deze topic duidelijkheid heeft geschept. Nu weten we teminste dat het definitief is en dat de staking eraan gaat komen dinsdag. Dat is wel zo duidelijk.
Badge +3
In het kopje over internationale treinen staat alleen iets over België. Wat gebeurt er met de treinen richting Duitsland? Op de website van DB staat dat er hinder kan zijn voor de ICE International en de IC Berlijn.
https://www.bahn.de/p/view/service/aktuell/index.shtml?dbkanal_007=L01_S01_D001_KIN0023_-_PUENKTLICHKEITSTOOLS-aktuell_LZ01
Reputatie 5
Hoe zit het met deze regeling: https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html? Artikel 6.4 uit de AVR-NS waar deze informatie naar verwijst, vermeldt dat er aanvullende voorwaarden gesteld kunnen worden voor een beroep op deze regeling (per staking). Is al bekend of er voor deze staking aanvullende voorwaarden zullen zijn en wat die dan inhouden? Ik realiseer me dat er staat dat deze voorwaarden uiterlijk op de (eerste) stakingsdag bekend worden gemaakt, maar uiteraard is dat vrij laat en zou het mooi zijn als dit eerder kan.
(...)Staken de Internationale treinen ook?
Ook Internationale treinen kunnen hinder hebben van de staking. De treinen tussen Maastricht en Visé en de treinen tussen Roosendaal en Essen zullen deze dag niet rijden in Nederland. Op het Belgische traject vanaf Visé en Essen zal wel worden gereden. Reist u 28 mei van of naar het buitenland met een internationale trein? Dan kunt u uw reis bij uw oorspronkelijke verkooppunt annuleren of omboeken zonder dat hiervoor annuleringskosten in rekening worden gebracht. Dit kan tot uiterlijk 3 juni 2019.

Als het "oorspronkelijke verkooppunt" Deutsche Bahn is, is zonder kosten annuleren/omboeken vanwege de staking (nog) niet mogelijk. De klantenservice van DB gaf mij gisterenavond het advies om op de 28e "een trein later te nemen" als mijn trein (= ICE vanaf Arnhem naar Duitsland) niet rijdt - en het lijkt erop dat dit bij geen treinen, ook de volgende dag kan zijn. Ze hoopten zondag/maandag meer te weten.
Reputatie 7
Badge +2
in een ander topic las ik dat volgens de voorwaarden geen GTbV geclaimd kan worden bij stakingen.
in een ander topic las ik dat volgens de voorwaarden geen GTbV geclaimd kan worden bij stakingen.

Dat heb ik inderdaad in een ander topic vermeldt, de verschillende voorwaarden van NS zijn niet eenduidig. Laat je daar overigens niet door weerhouden, een geschillencommissie/rechter is in zulke gevallen al snel op de hand van de consument.
Reputatie 7

Dat zou wel erg lullig zijn dan.

in een ander topic las ik dat volgens de voorwaarden geen GTbV geclaimd kan worden bij stakingen.Dat zou wel erg lullig zijn dan.

Sowieso gaat via mijn NS claimen op basis van reis historie niet lukken. Dus zou iedereen het invulformulier moeten gebruiken........

Misschien een tip voor de NS. Geef iedereen met traject vrij of altijd vrij automatisch de vergoeding, scheelt een hoop administratie en frustratie

in een ander topic las ik dat volgens de voorwaarden geen GTbV geclaimd kan worden bij stakingen.Dat zou wel erg lullig zijn dan.
Sowieso gaat via mijn NS claimen op basis van reis historie niet lukken. Dus zou iedereen het invulformulier moeten gebruiken........

Misschien een tip voor de NS. Geef iedereen met traject vrij of altijd vrij automatisch de vergoeding, scheelt een hoop administratie en frustratie

Dat stelde ik hier ook voor, helaas is die reactie tot op heden succesvol genegeerd door de moderators.
Reputatie 2
Waarom heeft de NS eigenlijk niet geprobeerd om de staking te laten verbieden? Aangezien het hier een politieke staking betreft die geen betrekking heeft op de relatie tussen werkgever en werknemer, en die bovendien als doel heeft om het land te ontwrichten, lijkt me dat zeer kansrijk.
Ik begrijp dat jullie graag meer specifieke informatie zouden willen zien, maar dit is alles wat we voor deze week met jullie kunnen delen.
xFx, zonder kosten annuleren/omboeken geldt voor de verkooppunten van NS. Dit had inderdaad specifieker gecommuniceerd kunnen worden. Ik hoop dat je snel meer hoort!
Waarom heeft de NS eigenlijk niet geprobeerd om de staking te laten verbieden? Aangezien het hier een politieke staking betreft die geen betrekking heeft op de relatie tussen werkgever en werknemer, en die bovendien als doel heeft om het land te ontwrichten, lijkt me dat zeer kansrijk.
Schiphol heeft wel een kort geding gestart (dient zondag), vooral ook met het argument dat het niet veilig is als er wel vliegtuigen in grote geraken landen, maar deze mensen niet weg kunnen met het OV vanaf Schiphol.
Badge +3
Schiphol heeft wel een kort geding gestart (dient zondag), vooral ook met het argument dat het niet veilig is als er wel vliegtuigen in grote geraken landen, maar deze mensen niet weg kunnen met het OV vanaf Schiphol.
Amen voor Schiphol en shame on NS (ja, omdat Roger van Boxtel een linkse achtergrond heeft en het verder allemaal wel prima vindt, die staking en zo)

We gaan het zien! Zolang als er nog genoeg mensen zijn die denken dat vakbonden en hun stakingen iets toevoeven of gaan veranderen.

Aan de wetgeving of een CAO (Waar staken we eigenlijk voor, en wat hebben de NS of treinen daarmee te maken?)...

Iets plat leggen? Ga je gang! Maar de steun van het grote publiek zal je moeten missen. Kans gemist beste vakbonders!

Wees dan echt stoer, en leg dan de A2 van Eindhoven naar Amsterdam plat (nou ja doe maar vanaf of naar Utrecht.en het loopt vast.)

Alle 10 rijbanen! Met gemak op het juiste/foute tijdstip..

Maar willen we dat met zijn allen dus wel? Dus geen ov op de 28e wegens iets dat iedereen sowieso treft (langer werken tot CAO of AOW plus je opgebouwde pensioen dingetjes?)

Mweh, Mijzelf raakt het allemaal niet direct, maar ik kan me er wel heel boos over maken en zo.

Ik dwaal af, en zien is geloven. Er zal vast en zeker iets gaan rijden. Alleen waar en wanneer is de vraag...

Reken (beste/veiligste optie) dus maar gerust op niets.

Zojuist aan de NS klantenservice via chat gevraagd om compensatie van mijn abonnementsgeld nu ze mij een negatief reisadvies geven voor komende dinsdag en dit weigeren ze.
De enige wijze waarop men wil compenseren is als ik per post bewijsstukken opstuur voor mijn gemaakte kosten voor vervangend vervoer zoals beschreven op deze pagina. En om het nog wat uitdagender te maken staat op de pagina van de klantenservice waarnaar wordt verwezen geen postadres...

De reiziger wordt dinsdag dus niet alleen getreiterd door het rijdend personeel, maar het kantoorpersoneel draagt ook maar wat graag haar steentje bij.
De enige wijze waarop men wil compenseren is als ik per post bewijsstukken opstuur voor mijn gemaakte kosten voor vervangend vervoer zoals beschreven op deze pagina. En om het nog wat uitdagender te maken staat op de pagina van de klantenservice waarnaar wordt verwezen geen postadres...

Ik heb gisteren gebeld en kreeg een heel ander advies; na dinsdag een GTbV verzoek indienen, zonder ingelogd te zijn op mijn NS. Deze zal dan hoogstwaarschijnlijk afgekeurd worden maar daar kan ik dan op reageren en mijn motivatie aangeven. Ik reis vrijwel elke dinsdag een vast traject, ook al voordat ik mijn dal vrij abonnement had (dat kan ik ook nog aantonen middels oude e-tickets) en dat zou dan voldoende moeten zijn.

Inmiddels zie ik op de reisplanner dat alle treinen (in elk geval op mijn traject) zijn uitgevallen, hier zal ik een screenshot van maken voordat ik morgen (met de auto) onderweg ga.
Een update omtrent de uitspraak van de rechter op zondag 26 mei betreft het OV rondom Schiphol is toegevoegd.
Badge +3
...na dinsdag een GTbV verzoek indienen, zonder ingelogd te zijn op mijn NS. Deze zal dan hoogstwaarschijnlijk afgekeurd worden maar daar kan ik dan op reageren en mijn motivatie aangeven. Ik reis vrijwel elke dinsdag een vast traject
Ja, dat gaat lukken natuurlijk! Ze zullen vragen om een incheck misschien, dus doe dat en neem de fiets of auto.. Uitchecken natuurlijk niet mogelijk (want er reed niets)

Dus regel die incheck en dan vooral NIET uitchecken met je kaart. Die standaard €25 van NS" gaat dus niet lukken zonder schriftelijk of digitaal bewijs...

Ja, dat gaat lukken natuurlijk! Ze zullen vragen om een incheck misschien, dus doe dat en neem de fiets of auto.. Uitchecken natuurlijk niet mogelijk (want er reed niets)

Dus regel die incheck en dan vooral NIET uitchecken met je kaart.ie €25 van NS" gaat dus niet lukken.

Het lijkt me te bezopen voor woorden dat je, nadat NS een negatief reisadvies geeft alsnog voor Jan … naar het station kan gaan omdat NS haar klanten wantrouwt.
Reputatie 1
Kan een NS moderator hier aub antwoord op geven? Ik heb zelf een "altijd vrij" abonnement en reis (bijna) dagelijks op hetzelfde traject en zit komende dinsdag dus onvrijwillig thuis. Kan je nou voor komende dinsdag 28 mei 2019 wel een GTBV indienen (voor zowel heen als terug), of kan je aanspraak maken op de 25 euro die ik ergens langs zag komen of krijg je niks vergoedt? Het is mij echt te onduidelijk zo!

Dus regel die incheck en dan vooral NIET uitchecken met je kaart.ie €25 van NS" gaat dus niet lukken.
Het lijkt me te bezopen voor woorden dat je, nadat NS een negatief reisadvies geeft alsnog voor Jan … naar het station kan gaan omdat NS haar klanten wantrouwt.

Reageer