Sticky F.A.Q.

Staking dinsdag 28 mei 2019

Staking dinsdag 28 mei 2019

Toon eerste bericht

284 reacties

Reputatie 6
Kun je delen wat het antwoord was? Ik heb zelf nog geen reactie gehad.

Ik zou de argumentatie uit deze thread gewoon in een antwoord/bezwaar verwerken.
Reputatie 5
Badge
Ik heb ook een afwijzing ontvangen, vanwege geen check-in/uit...

Wij hebben uw aanvraag voor Geld terug bij vertraging met als reisdatum 28 mei 2019 en claimnummer XXXXXXX behandeld. Wij vinden het vervelend dat u vertraging heeft ervaren tijdens uw reis.

In de regeling Geld terug bij vertraging zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Zo is bepaald dat op de aangegeven reisdatum een geldige check-in en check-uit moet hebben plaatsgevonden. Dit is bij u niet het geval. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.

Extra toelichting
Op basis van uw reistransacties kunnen wij geen check in en - uit terug zien op de aangegeven reisdatum. Uw claim is hierom afgewezen.
Reputatie 2
Bij mij stond er dit:

Geachte XXXXX,

Wij hebben uw aanvraag voor Geld terug bij vertraging met als reisdatum 28 mei 2019 en claimnummer XXXXXX behandeld. Wij vinden het vervelend dat u vertraging heeft ervaren tijdens uw reis.
In de regeling Geld terug bij vertraging zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Zo is bepaald dat op de aangegeven reisdatum een geldige check-in en check-uit moet hebben plaatsgevonden. Dit is bij u niet het geval. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.

Extra toelichting
Op deze reisdag was er sprake van een staking. Hiervoor gelden andere regels met betrekking tot vergoeding. Vanwege het ontbreken van een in- en/of uitcheck verwijs ik u door naar onze website via de volgende link: https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

Heeft u meerdere claims ingediend?
De afhandeltijd van uw claim is afhankelijk van de inhoud van uw verzoek. Wanneer u een ontvangstbevestiging heeft gehad van uw claim dan kunt u erop vertrouwen dat wij uw claim in behandeling nemen.

Vooral de extra toelichting vind ik apart. Zeker gezien ik op aanraden van de NS medewerkers deze GTBV heb ingediend.
Reputatie 7
Badge +3
Of je op een afwijzing moet reageren om alsnog een vergoeding te krijgen, hangt er vanaf wat de reden was om GTbV in te dienen en geen claim ivm kosten ander vervoer.

Wanneer je GTbV hebt gebruikt om een vergoeding te krijgen voor het niet kunnen gebruiken van je abonnement met afgekocht reisrecht, kun je dat vermelden in het bezwaar.

Heb je GTbV ingediend omdat de dinsdag je vaste reisdag is, maar je de 28e dus niet kon reizen, dan zul je goed moeten motiveren waarom je gebruik hebt gemaakt van de GTnV-regeling en niet van de stakingsvergoedingregeling.
Ik snap heel goed dat NS niets gaat uitkeren als een claim niet met bewijzen is onderbouwd om fraude te voorkomen.
Reputatie 4
Laat ik mijn bevindingen ook delen. Op 28 mei heb ik voor de zekerheid in- en uitgecheckt op mijn beginstation, omdat het vrij dichtbij huis is. Dit geheel niet rond de tijd dat ik normaal reis. Vanmorgen de GTbV formulieren ingevuld.
Heenreis: binnen dezelfde minuut zowel ontvangstbevestiging als goedkeuring ontvangen.
Terugreis: na ruim een uur afwijzing van de claim.
Het enige dat ik kan bedenken is dat ik voor de heenreis wel een check-in heb gemaakt (al komt dit niet overeen met de aangegeven vertrektijd van de GTbV), en terug niet.
Moet ik voor de terugreis dan nog een motivering opdragen, of wordt er uberhaupt maar 1 keer GTbV gegeven?
Reputatie 2
Of je op een afwijzing moet reageren om alsnog een vergoeding te krijgen, hangt er vanaf wat de reden was om GTbV in te dienen en geen claim ivm kosten ander vervoer.

Wanneer je GTbV hebt gebruikt om een vergoeding te krijgen voor het niet kunnen gebruiken van je abonnement met afgekocht reisrecht, kun je dat vermelden in het bezwaar.

Heb je GTbV ingediend omdat de dinsdag je vaste reisdag is, maar je de 28e dus niet kon reizen, dan zul je goed moeten motiveren waarom je gebruik hebt gemaakt van de GTnV-regeling en niet van de stakingsvergoedingregeling.
Ik snap heel goed dat NS niets gaat uitkeren als een claim niet met bewijzen is onderbouwd om fraude te voorkomen.

Ik gebruik de GTBV om een vergoeding te krijgen voor het niet kunnen gebruiken van mijn abonnement met afgekocht reisrecht.
Reputatie 7
Badge +3
@Ludi je kunt in je bezwaar aangeven dat je geen gebruik hebt kunnen maken van jouw abonnement door de staking.
Reputatie 2
Het aanvragen van Geld terug bij Vertraging gaat via het formulier op onze website, Pietje Panda. De kans bestaat dat een eerste verzoek wordt afgewezen, je kunt dan bezwaar indienen door op de mail te reageren. Een verzoek indienen via Mijn NS gaat niet omdat er geen reishistorie is.

Opvallend dat NS reizigers de laatste dagen hier vooral elkaar advies aan het geven zijn. Is de NS klantenservice/moderator groep aan het staken of ontbreekt het nog steeds aan juiste guidance vanuit de hoge heren? Meer duidelijkheid dan een kansspel en een mogelijkheid tot bezwaar is er nog niet gegeven.
Reputatie 6

Het aanvragen van Geld terug bij Vertraging gaat via het formulier op onze website, Pietje Panda. De kans bestaat dat een eerste verzoek wordt afgewezen, je kunt dan bezwaar indienen door op de mail te reageren. Een verzoek indienen via Mijn NS gaat niet omdat er geen reishistorie is.Opvallend dat NS reizigers de laatste dagen hier vooral elkaar advies aan het geven zijn. Is de NS klantenservice/moderator groep aan het staken of ontbreekt het nog steeds aan juiste guidance vanuit de hoge heren? Meer duidelijkheid dan een kansspel en een mogelijkheid tot bezwaar is er nog niet gegeven.

Ik krijg eerder steeds meer het vermoeden dat iemand bij NS bedacht heeft dat er minder uitbetaald hoeft te worden als men zo weinig mogelijk zinnigs communiceert, elkaar zo veel mogelijk tegenspreekt en zo veel mogelijk onzin verspreid. Dit kan toch bijna niet meer per ongeluk zijn?

Hoe dan ook, gelukkig mogen we elkaar nog wel goed bedoeld advies geven. Mijn verzoeken via het GTbV formulier zijn net afgekeurd binnengekomen zoals verwacht en de bezwaren zijn de deur uit. Ben benieuwd of er nu wel iets wordt toegekend of dat ik een volgende smoes te horen krijg...
Reputatie 2

Het aanvragen van Geld terug bij Vertraging gaat via het formulier op onze website, Pietje Panda. De kans bestaat dat een eerste verzoek wordt afgewezen, je kunt dan bezwaar indienen door op de mail te reageren. Een verzoek indienen via Mijn NS gaat niet omdat er geen reishistorie is.Opvallend dat NS reizigers de laatste dagen hier vooral elkaar advies aan het geven zijn. Is de NS klantenservice/moderator groep aan het staken of ontbreekt het nog steeds aan juiste guidance vanuit de hoge heren? Meer duidelijkheid dan een kansspel en een mogelijkheid tot bezwaar is er nog niet gegeven.
Ik krijg eerder steeds meer het vermoeden dat iemand bij NS bedacht heeft dat er minder uitbetaald hoeft te worden als men zo weinig mogelijk zinnigs communiceert, elkaar zo veel mogelijk tegenspreekt en zo veel mogelijk onzin verspreid. Dit kan toch bijna niet meer per ongeluk zijn?

Hoe dan ook, gelukkig mogen we elkaar nog wel goed bedoeld advies geven. Mijn verzoeken via het GTbV formulier zijn net afgekeurd binnengekomen zoals verwacht en de bezwaren zijn de deur uit. Ben benieuwd of er nu wel iets wordt toegekend of dat ik een volgende smoes te horen krijg...

Zal een gevalletje van de lange adem worden ben ik bang. GTVB afwijzen, bezwaar indienen, 5 dagen (+ enkele weken vertraging, want oooohh wat was het druk..). Vervolgens weer afwijzen en wij maar weer eens met de klantenservice bellen waarna ze toch nog maar eens gaan lezen en hopelijk goedkeuren.
Reputatie 6
Badge
Blijven volharden!!

Bij mij ook afgewezen, duhhhh natuurlijk was ik niet ingecheckt, want er werd afgeraden naar het station te komen. Een zielige vertoning zo vanuit NS.

Had dus achteraf eigenlijk gewoon 2x bij een paal moeten inchecken. COMMUNICEER DAN EENS DUIDELIJK!!!

Wel flutartikelen over blinkende koffieautomaten op de stakingsdag, maar klanten hou je bewust dom en onwetend maar dan wel achteraf nog even belerend toespreken.
Reputatie 3
Ik heb inmiddels ook twee afwijzingen gehad.
Ik heb een JaarTrajectKaart waarop ik dagelijks mijn traject afleg.
Ik ben uiteraard niet eerst met mijn auto naar het station gereden om in te checken en dat op de terugweg ook weer.in de afwijzing wordt gesteld dat ik per post eea moet opsturen.
Ze kunnen mijn reisgedrag van de afgelopen 17 jaar (!) Wel inzien denk ik.

Ik ben niet 'koekoek'.

Ik heb ze dat ook in een reaktie vriendelijk laten weten dat ik niet acoord ga.
Ik zal elke afwijzing dus reply-en, wardoor het werk zich nog hoger opstapeld.
Reputatie 6
@Rizana NS @Stijn NS @Denice NS @Emma NS @Jouke NS jullie zijn met een flink aantal moderators al een behoorlijke tijd stil in dit topic. Is er een week na de staking al meer bekend? Ik ben zo vrij geweest dit topic nog eens door te lezen en heb volgens mij alle nog openstaande raadsels en vragen voor jullie kunnen verzamelen:

- klopt het dat alle reizigers volgens art. 6.4 AVR-NS bij een staking waarbij geen vervoer mogelijk was - hoewel er geen sprake was van vertraging, wat volgens @Stijn NS wel een eis is - recht hebben op een vergoeding van GTbV danwel van maximaal 25e kosten voor vervangend vervoer?

- klopt het dat voor de tweede mogelijkheid uiterlijk op de stakingsdag aanvullende voorwaarden m.b.t. de bewijslast bekend konden worden gemaakt? Als dit zoals @Jouke NS aangaf gebeurd is, wat zijn deze voorwaarden dan en waar zijn deze toen gepubliceerd en nu nog terug te vinden?

- klopt het dat deze aanvullende voorwaarden sowieso alleen op de tweede optie van toepassing zijn en de opmerking van @Denice NS dat verzoeken per post moeten worden ingediend dus i.i.g. voor de eerste optie niet van toepassing is?

- klopt het dat het GTbV formulier buiten MijnNS gebruikt kan worden om een vergoeding volgens de eerste optie aan te vragen? Klopt het dat NS deze verzoeken in eerste instantie dus onterecht afwijst? Wat is hier aan te doen en waarom is dat nog niet gebeurd? Kunnen we alsnog op vergoedingen rekenen zonder naar de geschillencommissie te hoeven stappen?

- klopt het dat NS zelfs als de eigen voorwaarden van NS dit niet hadden vermeld een restitutie verschuldigd zou zijn aan mensen die een ticket of abonnement hebben aangeschaft voor (een periode inclusief) de stakingsdag, op grond van het feit dat dan is betaald voor een niet geleverd product (consumentenrecht)?

- kan worden onderzocht of in ieder geval voor abonnementhouders in de toekomst automatische restitutie plaats kan vinden zodat zo veel mogelijk mensen met zo weinig mogelijk moeite het geld kunnen ontvangen waar zij recht op hebben?

N.a.v. bovenstaande vragen en constateringen wil ik daar nog een pasr vraag aan toevoegen:
- is NS het er mee eens dat de communicatie m.b.t. deze staking slecht is verlopen, i.i.g. wat betreft vergoedingen en informatie over internationale treinen?
- wordt er naar aanleiding daarvan verbetering doorgevoerd voor de toekomst?
- hoe kan worden vermeden dat moderators en (andere) klantenservice medewerkers de AVR-NS en andere regelingen van de NS tegenspreken?
Info met betrekking tot het aanvragen van een vergoeding naar aanleiding van de staking van 28 mei, en aan welke voorwaarden je dient te voldoen, staan op onze website. Vergoedingen die worden aangevraagd door middel van Geld Terug bij Vertraging maar waarbij bijvoorbeeld niet is ingecheckt worden automatisch afgewezen. Omdat dit een geautomatiseerd systeem is worden de claims automatisch afgewezen. Helaas is het aanpassen van dit systeem wat betreft de voorwaarden van 1 dag makkelijker gezegd dan gedaan. Op een afwijzing kan men bezwaar aantekenen door te reageren op de e-mail die je hebt ontvangen. Ook voor abonnementhouders geldt dat zij op deze wijze vergoeding kunnen aanvragen. Abonnementhouders worden niet automatisch gecompenseerd. Of dit in de toekomst wel automatisch zal gaan kan ik helaas geen antwoord op geven. Momenteel is het zo dat wanneer je een vergoeding wilt ontvangen dien je hiervoor zelf een aanvraag in te dienen en aan te kunnen tonen dat je, als er geen staking geweest zou zijn, gereisd zou hebben met NS.

Wat betreft de communicatie rondom de staking etc. verzamelen we momenteel input van o.a. onze Klantenservice medewerkers. Ook dit topic en jullie input zal in de evaluatie worden meegenomen. Mijn collega @Jouke NS doet momenteel al het verzamelwerk vanuit onze kant. Zodra er naar aanleiding van de evaluatie meer info is dat we met jullie kunnen delen zal hij dat doen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb nu ook 2 afwijzingen ontvangen.
Voor de heenreis wordt aangegeven:

Extra toelichting
Wij hebben helaas op de aangegeven reisdatum geen reistransacties van u kunnen achterhalen. Uw claim is hierdoor afgewezen.

Maar bij de afwijzing voor mijn terugreis staat een andere tekt als extra toelichting, namelijk:
Extra toelichtingIn het geval dat een vertraging het gevolg is van overmacht voor NS, is NS niet gehouden tot restitutie over te gaan. Van overmacht is bijvoorbeeld sprake in geval van omstandigheden waardoor de dienstregeling geheel of grotendeels niet of niet naar behoren kan worden uitgevoerd, zoals een stroomstoring met landelijke uitstraling, dreiging van terroristische aanslagen, een staking of uitzonderlijke weersomstandigheden zoals storm of (stuif)sneeuw. Voor de landelijke staking op 28 mei gelden andere regels om aanspraak te maken op een vergoeding. Hiervoor verwijzen wij u graag naar: www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

Op die genoemde webpagina staat nu als aanvullende voorwaarden:

Aanvullende voorwaarden

• NS vergoedt uitsluitend aantoonbaar gemaakte kosten voor vervangend vervoer.
  • U dient aan te tonen dat u de reis daadwerkelijk heeft gemaakt.
  • U dient te motiveren dat u bij afwezigheid van de staking met NS gereisd zou hebben.
  • NS kan uw motivatie beoordelen door controle van de reistransacties op uw OV-chipkaart.

Er wordt hier met geen enkel woord gesproken over reizigers met afgekocht reisrecht (de "Vrij' abonnementen) die wel betaald hebben maar deze reis die ze normaal altijd maken nu niet konden maken.

Om exact te zijn wil ik geen GTBV, ik heb ook geen kosten gemaakt voor vervangend vervoer, ik wil heel simpel compensatie van 1 dag van mijn abonnementsgeld vanwege het niet kunnen maken van mijn treinreis. Een reis die ik anders zeker gemaakt zou hebben. Uit de historie van mijn reistransacties blijkt overduidelijk dat ik dagelijks deze reis maak.

Als abonnementhouders op deze wijze wel degelijk vergoeding kunnen aanvragen moet dat erbij staan. Dat staat er nu niet en ik zie dit puur als een ontmoedigingsbeleid.
Het feit dat NS er 1 week over doet om na de staking iets zinnigs te communiceren zegt m.i. genoeg. Natuurlijk is dit ontmoedigingsbeleid.
Ik heb een jaar traject kaart en heb woensdag 2 claims ingediend (1 voor de heenreis, 1 voor de terugreis).
Vanochtend 2 afwijzingen gehad, omdat ik niet had ingecheckt en om die rede niet aan de voorwaarden voldeed.. Op beide mails direct een reply gestuurd dat ik bezwaar heb. Vrij vlot op 1 van de mails reactie dat ze uit coulance een vergoeding overmaken (zie onder), op de tweede mail nog niks.

Op 28 mei 2019 heeft u niet kunnen reizen met uw Traject Vrij abonnement vanwege de landelijke pensioenstaking. Ik begrijp dat dit vervelend is geweest. Mijn excuses hiervoor. U vraagt ons toch een vergoeding uit te betalen.

Volgens onze voorwaarden heeft u geen recht op vergoeding, omdat er sprake was van overmacht. NS is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van uitval, vertraging en gemiste overstappen. Gezien de situatie heb ik besloten uw verzoek eenmalig coulant af te handelen.

Binnen drie weken maken wij een bedrag van € 7,39 over op rekening XXXX
Reputatie 1
Toch gek dat er een artikel 6.4 in de algemene voorwaarden heet

"Welke vergoeding mag u van NS verwachten bij een staking?"

Waarin toch echt staat dat je aanspraak kunt maken op GTBV.
Reputatie 1
(...)
Wat betreft de communicatie rondom de staking etc. verzamelen we momenteel input van o.a. onze Klantenservice medewerkers. Ook dit topic en jullie input zal in de evaluatie worden meegenomen. Mijn collega @Jouke NS doet momenteel al het verzamelwerk vanuit onze kant. Zodra er naar aanleiding van de evaluatie meer info is dat we met jullie kunnen delen zal hij dat doen.

Neem dan meteen bij deze verzameling van input ook hoe de afwijzingen en dergelijke zijn van de GTBV-claims die men gewoon kan maken,

Aanvullende voorwaarden

• NS vergoedt uitsluitend aantoonbaar gemaakte kosten voor vervangend vervoer.
  • U dient aan te tonen dat u de reis daadwerkelijk heeft gemaakt.
  • U dient te motiveren dat u bij afwezigheid van de staking met NS gereisd zou hebben.
  • NS kan uw motivatie beoordelen door controle van de reistransacties op uw OV-chipkaart.
Er wordt hier met geen enkel woord gesproken over reizigers met afgekocht reisrecht (de "Vrij' abonnementen) die wel betaald hebben maar deze reis die ze normaal altijd maken nu niet konden maken.

Om exact te zijn wil ik geen GTBV, ik heb ook geen kosten gemaakt voor vervangend vervoer, ik wil heel simpel compensatie van 1 dag van mijn abonnementsgeld vanwege het niet kunnen maken van mijn treinreis. Een reis die ik anders zeker gemaakt zou hebben. Uit de historie van mijn reistransacties blijkt overduidelijk dat ik dagelijks deze reis maak.

Precies ja. Ik vraag me bovendien af of deze aanvullende voorwaarden wel gesteld mogen worden (in het geval van een abonnement). Wat doet het ertoe dat voor vervangend vervoer al dan niet kosten zijn gemaakt en/of dat je de reis daadwerkelijk hebt gemaakt? Wat alleen telt is dat de reis waarvoor betaald is niet gemaakt kon worden. Bovenstaande voorwaarden zijn net zo krom als wanneer een zwartrijder als smoesje zou wijzen naar andere reizigers die wel betaald hebben. Als je verwacht dat mensen betalen voor een dienst dan moet je niet raar opkijken dat ze geld terug vragen voor een niet geleverde dienst. Zonder aanvullende smoesjes graag.
Reputatie 7
Badge
Blijven volharden!!

Bij mij ook afgewezen, duhhhh natuurlijk was ik niet ingecheckt, want er werd afgeraden naar het station te komen. Een zielige vertoning zo vanuit NS.

Had dus achteraf eigenlijk gewoon 2x bij een paal moeten inchecken. COMMUNICEER DAN EENS DUIDELIJK!!!

Wel flutartikelen over blinkende koffieautomaten op de stakingsdag, maar klanten hou je bewust dom en onwetend maar dan wel achteraf nog even belerend toespreken.

Gedraag je eens fatsoenlijk joh.
Reputatie 5
Badge
Na bezwaar aan te hebben getekend, waarbij ik vermelde dat ik Traject Vrij heb, daar elke dinsdag gebruik van maak en verwijzend naar artikel 6.4 van de AVR-NS kreeg ik deze reactie:

Graag reageer ik op uw verzoek om vergoeding bij een staking die heeft plaatsgevonden op 28 mei 2019. Hiervoor gelden andere regels met betrekking tot vergoeding.

Zoals omschreven is in artikel 6.4 van de Algemene Voorwaarden, kunt u bij NS een tegemoetkoming vragen. Daarom maak ik een tegemoetkoming voor de abonnementskosten van deze kalenderdag naar u over. Binnen drie weken maken wij het bedrag van € 3,62 over op rekening NLXX RABO XXXX XXXX XX.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Succes dus! Al was het rekeningnummer wat ik gebruikte om de claim in te dienen niet van de Rabo, en dat rekeningnummer niet eens van mij is 😂.

Maar we komen ergens.
Reputatie 2
Na bezwaar aan te hebben getekend, waarbij ik vermelde dat ik Traject Vrij heb, daar elke dinsdag gebruik van maak en verwijzend naar artikel 6.4 van de AVR-NS kreeg ik deze reactie:

Graag reageer ik op uw verzoek om vergoeding bij een staking die heeft plaatsgevonden op 28 mei 2019. Hiervoor gelden andere regels met betrekking tot vergoeding.

Zoals omschreven is in artikel 6.4 van de Algemene Voorwaarden, kunt u bij NS een tegemoetkoming vragen. Daarom maak ik een tegemoetkoming voor de abonnementskosten van deze kalenderdag naar u over. Binnen drie weken maken wij het bedrag van € 3,62 over op rekening NLXX RABO XXXX XXXX XX.

Succes dus! Al was het rekeningnummer wat ik gebruikte om de claim in te dienen niet van de Rabo, en dat rekeningnummer niet eens van mij is 😂.

Maar we komen ergens.Na bezwaar aan te hebben getekend, waarbij ik vermelde dat ik Traject Vrij heb, daar elke dinsdag gebruik van maak en verwijzend naar artikel 6.4 van de AVR-NS kreeg ik deze reactie:

Maar we komen ergens.

Erg vreemd en inconsequent van de NS dat men bij mijn bezwaar op de GTBV onderstaande reactie geeft. Zonder check-in geen vergoeding, ook in mijn geval van een altijd vrij abonnement.

NS medewerkers @Denice NS : zouden jullie misschien even dit inconsequente afhandeling kunnen verklaren? Hangt het er maar net vanaf wanneer je dit indient of welke person dit afhandelt? Kun jij ook helpen bij de afhandeling van mijn verzoek?

Reputatie 7
Badge +3

Maar we komen ergens.

Ik kom nog nergens. Bezwaar gemaakt tegen de afwijzing en daarna nog niets vernomen.
Ik heb helaas precies dezelfde afwijzing van mijn bezwaar gekregen.. Nu er weer op gereageerd, maar het duurt iedere keer 5 werkdagen voor er weer een antwoord is.

Reageer