Skip to main content

Deze en volgende week gaan werknemers van ProRail staken (het deel aangesloten bij FNV in elk geval). Telkens 's ochtends tot 9 uur.

De gevolgen voor de reiziger zijn groot. Mijn verwachtingen zijn als volgt. En nee, dit is geen gokje, ik zit dicht bij het vuur. Maar ik kan niet zomaar posten hoe en wat.

Woensdag 13-11, regio Amsterdam en Alkmaar

Geen treinen in heel Noord-Holland en Flevoland tot na 9u. Treinen rijden wél ten zuiden van de lijn Hilversum-Leiden. Keerpunten Zwolle, Utrecht, Hilversum, Leiden

Vrijdag 15-11, regio Amersfoort en Utrecht

Omdat deze regio het midden van het land is, verwacht ik eerlijk gezegd wat chaos. Geen treinen binnen de cirkel Zwolle - Amsterdam (wél Flevoland) - Leiden - Den Haag - Gorinchem - 's-Hertogenbosch - Arnhem - Apeldoorn - Zwolle tot ruim na 9u.

Maandag 18-11, regio Rotterdam, Den Haag en Roosendaal

Geen treinen in heel Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant ten westen van Tilburg. Geen HSL-treinen. Mogelijk wél sprinters Utrecht - Gouda en Alphen - Gouda. Ook weer tot na 9u

Woensdag 20-11, regio Eindhoven en Maastricht

Tot 9u geen treinen ten zuiden van lijn Nijmegen - Geldermalsen - Dordrecht en ten oosten van Breda

Vrijdag 22-11, regio Oost-Nederland

Tot 9u geen treinen in Groningen, Friesland, Overijssel en bijna heel Gelderland. Alleen Utrecht-Ede en Amersfoort-Ede kan rijden.

PM maar voor persoonlijk advies.

Op nu.nl wordt vermeld dat de staking van woensdag dus nog meer gevolgen heeft dan zoals hierboven aangegeven.

 

https://www.nu.nl/economie/6335167/prorail-staking-gaat-woensdag-extra-pijn-doen-nog-minder-treinen-dan-gedacht.html


De reisplanner is inmiddels geupdate voor Woensdag.

Op treinreiziger.nl is deze kaart te zien

Als dit al de impact is voor regio Amsterdam en Alkmaar dan kan ik niet wachten op de rest van de dagen. 😬


Ze waren de boel alvast aan het testen 😂.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/56408-12-november-2024-staking-prorail-breukelen-gouda


Gelukkig wil ik morgen niet onder het Noordzeekanaal door vanuit Alkmaar. Oh wacht, dat kan ook niet 😉


Op nu.nl wordt vermeld dat de staking van woensdag dus nog meer gevolgen heeft dan zoals hierboven aangegeven.

 

https://www.nu.nl/economie/6335167/prorail-staking-gaat-woensdag-extra-pijn-doen-nog-minder-treinen-dan-gedacht.html

Ik ben altijd verbaasd over dit soort berichten (ik doel op de nieuwssite). Iedereen die wel eens met de trein reist weet dat als er geen treinen rijden tussen Utrecht C en Amsterdam C door een storing (of staking), dat het dan niet mogelijk is om 6 IC's uit Arnhem én 6 IC's uit s-Hertogenbosch te gaan keren in Utrecht. Dat past niet eens op de paar sporen voor de corridor, laat staan in combinatie met de beperkte hoeveelheid wissels die er nog ligt…

Hetzelfde gevolg zullen we op de andere stakingsdagen ook gaan zien. Volgende week woensdag (post Eindhoven) mogen we ook blij zijn met 2 IC's Utrecht-Amsterdam C en 2 naar Schiphol (in plaats van 6 en 6).


Ik kan geen begrip opbrengen voor stakende werknemers die ruim boven modaal verdienen. FNV weg ermee en wel en stop deze decadente staking.


Ik kan geen begrip opbrengen voor stakende werknemers die ruim boven modaal verdienen. FNV weg ermee en wel en stop deze decadente staking.

Zonder de FNV zouden bedrijven zomaar hun gang kunnen gaan, en zouden werknemers er niet op vooruitgaan. Dat je dat niet belangrijk vindt, vind ik zorgwekkend. Vakbonden zoals de FNV komen op voor alle werknemers, of ze nou veel of weinig verdienen. Het gaat bij stakingen niet alleen om meer loon, maar ook om betere werkomstandigheden en een eerlijke werkdruk. Zonder vakbonden zouden werknemers veel minder te zeggen hebben, en zouden verbeteringen op het werk veel moeilijker zijn.

 


Ik kan geen begrip opbrengen voor stakende werknemers die ruim boven modaal verdienen. FNV weg ermee en wel en stop deze decadente staking.

Zonder de FNV zouden bedrijven zomaar hun gang kunnen gaan, en zouden werknemers er niet op vooruitgaan. Dat je dat niet belangrijk vindt, vind ik zorgwekkend. Vakbonden zoals de FNV komen op voor alle werknemers, of ze nou veel of weinig verdienen. Het gaat bij stakingen niet alleen om meer loon, maar ook om betere werkomstandigheden en een eerlijke werkdruk. Zonder vakbonden zouden werknemers veel minder te zeggen hebben, en zouden verbeteringen op het werk veel moeilijker zijn.

 

Prima dat er zulke organisaties zijn als de FNV, maar dan wel graag een organisatie die enigszins reëel in de wedstrijd zit. De FNV vraagt aanzienlijk meer dan de inflatie. We zitten nu al in een enorme prijsspiraal en dit accepteren als werkgever leidt ongetwijfeld weer tot absurde looneisen in andere sectoren (Hebben we een paar jaar geleden gezien bij de verhoging van het NS-personeel). Treinkaartjes worden hierdoor ook weer duurder enz. enz. Voor de laagstbetaalden (schoonmaakpersoneel) kan ik een forse loonsverhoging nog wel billijken met deze looneis bij Prorail kan ik dat niet.   


Bovendien kun je een essentiële sector niet stilleggen. FNV meet met twee maten door wanneer het ze uitkomt het spoor essentieel te noemen en wanneer dat niet uit komt, moet platleggen kunnen. 


Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met deze staking, maar Rob van Erven heeft het over het laten verdwijnen van de FNV, terwijl deze organisatie essentieel is voor iedere werknemer.

 

Die spiraal wordt door de werknemers zelf gecreëerd. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die ieder jaar recordwinsten behalen, maar die er toch niet in slagen de lonen te verhogen ZONDER die kosten door te berekenen aan de consument.

Het is heel logisch dat een bedrijf de hoogst mogelijke winst wil behalen. Maar het is ook logisch dat werknemers blijven klagen over hun loon als je de loonkosten telkens doorberekent aan de consument terwijl dat soms niet eens hoeft.

Kijk naar de supermarkten.


Ik lees elders dat alleen de treinverkeersleiders staken. Dit personeel verdient gemiddeld € 78.000,00 per jaar. Overig personeel is hier ook niet blij mee.

 

 


oh wow, ik dacht dat die lonen erg tegenvielen. Dat was hetverjaal een paar jaar geleden toen er zulke gaten in de roosters voelen dacht ik. Nu lijkt het heel anders.

 

Zijn er vacatures? 😉😉


213 euro per dag zou je 7 dagen in de week werken

Dat is voor een 9 tot 5: €26.71 euro per uur 🙃

Waar komen die personeelstekorten vandaan want aan de loon zal het niet liggen…

 

De stakingen van treinpersoneel kon ik enigszins nogwel begrijpen, omdat het toch wel intensief is. Maar waar zit de intensiviteit van een treindienstleider?


Kijk naar de supermarkten.

Supermarkten??? Op AH na (dat nog 2% winst maakt) draaien vrijwel alle supermarkten in Nederland hooguit quitte of maken verlies. Bij supermarkten zit helemaal geen geld op dit moment.


Kijk naar de supermarkten.

Supermarkten??? Op AH na (dat nog 2% winst maakt) draaien vrijwel alle supermarkten in Nederland hooguit quitte of maken verlies. Bij supermarkten zit helemaal geen geld op dit moment.

Tijdens corona hadden ze anders toch echt megawinsten gedraaid vergeleken met letterlijk elk ander bedrijf.


De stakingen van treinpersoneel kon ik enigszins nogwel begrijpen, omdat het toch wel intensief is. Maar waar zit de intensiviteit van een treindienstleider?

Op zich is de werkdruk bij een treindienstleider natuurlijk veel groter dan bij een conducteur en wellicht ook dan bij een machinist maar €78.000 gemiddeld lijkt me wel erg royaal betaald. Het is nou ook weer geen kernfysica of hartchirurgie.


 

 

Tijdens corona hadden ze anders toch echt megawinsten gedraaid vergeleken met letterlijk elk ander bedrijf.

Nee, tijdens corona hadden ze extra omzetten maar ook extra kosten door extra openingstijden, extra regeltjes zoals afstand creëren, hogere inkoopprijzen, etc.

Omzet en.winst zijn twee heel verschillende zaken.


Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met deze staking, maar Rob van Erven heeft het over het laten verdwijnen van de FNV, terwijl deze organisatie essentieel is voor iedere werknemer

FNV is vooral goed in het platleggen van heel zichtbare sectoren met exorbitante eisen. Elders slaan ze nog geen deuk in een pakje boter (in mijn CAO leggen ze 4% al met positief advies voor)

213 euro per dag zou je 7 dagen in de week werken

Dat is voor een 9 tot 5: €26.71 euro per uur 🙃

Al werkt niemand 7 dagen per week natuurlijk. Onregelmatigheidstoeslag zal voor een treindienstleider wel aantikken, want als ik zo gauw even Google vindt ik vooral salarissen tot rond de 4200 euro voor 36 uur op vacaturesites als einde van de schaal. Op zich nog niet verkeerd voor een functie waarvoor ze een MBO opleiding vragen.


Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met deze staking, maar Rob van Erven heeft het over het laten verdwijnen van de FNV, terwijl deze organisatie essentieel is voor iedere werknemer

FNV is vooral goed in het platleggen van heel zichtbare sectoren met exorbitante eisen. Elders slaan ze nog geen deuk in een pakje boter (in mijn CAO leggen ze 4% al met positief advies voor)

Hier hetzelfde, 4%. Al zijn de werkgevers met een tegenbod van 3% gekomen waar we nog een voor antwoord van FNV moeten wachten.

 

Nou ja, we zijn dan 1% omhoog gegaan! De werkgever wilde namelijk 2% loonsverhoging aanbieden 😅.


4200 euro voor een MBO is echt zwaar betaald en ja ik weet dat het het einde van de schaal pas is. Dat de directe collega's veel moeite hebben met deze salariseis zegt natuurlijk ook wel het nodige. Ik denk dat de werkgevers (ik las iets van 7% verhoging) inderdaad al een mooi bod gedaan hebben. Ik hoop dat het ministerie dan ook nu eindelijk eens een keer de poot stijf houdt. 

 

Naar de rechter stappen en de staking laten verbieden zou ook een stap kunnen zijn.


Naar de rechter stappen en de staking laten verbieden zou ook een stap kunnen zijn.

Dat kan zeker een optie zijn. Je kunt beredeneren dat stakingen die enorme aantallen mensen duperen een onevenredig zwaar middel zijn gezien de toch al meer dan marktconforme salarissen bij ProRail.


De stakingen van treinpersoneel kon ik enigszins nogwel begrijpen, omdat het toch wel intensief is. Maar waar zit de intensiviteit van een treindienstleider?

Op zich is de werkdruk bij een treindienstleider natuurlijk veel groter dan bij een conducteur en wellicht ook dan bij een machinist .

Nou, dat weet ik nog zonet niet. Ik weet niet precies wat een treindienstleider allemaal precies doet, maar ik geloof niet dat je in die functie zoveel (direct) contact hebt met allerlei lastige en agressieve reizigers zoals conducteurs of machinisten dagelijks. Dat laatste kan ook voor behoorlijk veel stress en werkdruk zorgen.


Ik denk niet dat dit een makkelijk en stressvrij beroep is. Er wordt niet voor de lol gestaakt.


De CAO onderhandelingen gaan niet specifiek over treindienstleiders, dat die staken lijkt me een bewuste keuze van de vakbond om zo veel mogelijk hinder te creëren.

Treindienstleiders hoeven in normale situaties overigens niet zo heel veel te doen omdat er veel geautomatiseerd is, maar in verstoorde situaties moeten ze opeens in korte tijd heel veel belangrijke veiligheidsbeslissingen nemen.


Die staking heeft toch helemaal niks met het bod? FNV zegt in het ov gewoon tegen elk onderhalingsbod nee en gooit dan weer een paar dagen de hele samenleving plat om het onderste uit de kan te halen. Je kunt de staking van volgend jaar wel vast weer ongeveer in de agenda zetten.


Reageer