Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Misschien hebben mensen met vragen hier nog iets aan:

 

https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/wuq2nk/reizen_met_de_staking_een_kleine_gids_door_een/

Reputatie 7
Badge +3

Je moet een incheck hebben of je moet de intentie dat je wilde reizen kunnen aantonen. De vraag is of je met een incheck met direct daarna een uitcheck wel die intentie had, of dat je dat alleen deed om te innen.

Nee, dat is jouw vraag. NS stelt die vraag niet. Er staat niet voor niks “of". Als je een incheck hebt, is dat voldoende. Nergens staat dat er geen uitcheck binnen x minuten mag volgen.

 

Er zijn genoeg mensen die bij verstoringen naar een station gaan, inchecken en vervolgens vertraging claimen met eindstation niet bereikt.

Is dat zo? Heb je bronnen? Ik geloof er namelijk niks van. Misschien dat een enkeling die moeite neemt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat er zoveel zijn.

 

En als aanvulling over werkweken, ook daarom wordt gestaakt, ik had op een gegeven moment een rooster met een week van 53 uur als compensatie voor een week waar maar 19 uur in was geroosterd vanwege nachtdiensten en de verplichte rustdagen.  En ja, ook dat was keurig volgens de regels maar als je 36 uur per week wil werken dan is 53 uur een lelijke uitschieter.

En ja, ook dat kun je aankaarten maar ik denk dat ik inmiddels niet meer hoef uit te leggen hoe daar mee omgegaan wordt bij de NS …

 

En nee, het is niet allemaal slecht bij de NS want er zijn nu nog voldoende goede secundaire arbeidsvoorwaarden en de enorme collegialiteit maakt het werken ook leuk. Maar de andere randzaken en het afbreken van alles wat verworven is in het verleden maakt het er alleen steeds slechter op.

@West

Op grond waarvan zou NS personeel recht hebben veel grotere verhogingen dan de rest van Nederland? Toch niet omdat ze zo hard werken lijkt me. Met name conducteurs hebben de facto slechts een aanwezigheidsplicht zonder dat hun functie verder ook nog maar enige inhoud heeft.

Omdat wij ons organiseren, aansluiten bij een vakbond, we niet blijven schuilen achter de 'usual suspects' o.a. dat vakbonden niet meer van deze tijd zijn, je tevreden moet zijn met wat je hebt, je gebruikers dupeert door te staken etc. Het klinkt haast als werkgevers propaganda...

Staken is een recht, werknemers mogen daar gebruik van maken. Wij doen dat en ik zou elke werknemer willen aanraden hetzelfde te doen. Wie daar jaloers op is of het onterecht vind heeft maar gewoon pech. Jij of je beroepsgroep willen zich niet organiseren? Dan is het je eigen schuld dat je word uitgeknepen... 

Sta je daar nog steeds achter als je voor een spoedopname naar het ziekenhuis moet, maar niet terecht kunt omdat de werknemers staken? Je mag heel gelukkig zijn dat mijn beroepsgroep meer integriteit heeft, wij laten mensen niet stikken. En dat mag je heel letterlijk nemen.

Reputatie 5

NS-personeel heeft nu ineens besloten om de 30e tot een staking over te gaan die het hele land gaat treffen.

De staking van het NS-personeel is nog steeds alleen in de regio midden, er is niet spontaan besloten om in het gehele land te staken. Wat het geval is, is dat de directie van NS (zoals steeds vaker) besloten heeft om het bijltje erbij neer te leggen en het hele treinverkeer landelijk plat te gooien.

(bron:) “De stakingen vinden alleen plaats in de regio Midden-Nederland, waar onder meer Utrecht en Gouda onder vallen. Maar omdat Utrecht zo'n centrale rol speelt in het treinverkeer, heeft de NS besloten om vrijwel alle treindiensten te schrappen.

Ook veel coördinerend personeel werkt in Utrecht. "Als zij het werk neerleggen, heeft dit verstekkende gevolgen voor de dienstregeling in heel Nederland", zegt de NS.”

De blaam ligt mijn inziens niet bij het stakende personeel, maar bij de onkunde en onwil van de directie om met creatieve oplossingen te komen voor de getroffen reiziger. In andere delen van het land was personeel namelijk wel bereid om morgen treinen te rijden. 

Dank NS, dat jullie het zo vaak op cruciale momenten laten afweten!

Een verhaal met veel gelijkenissen met de landelijke IT storing op 3 april. Hierbij was het personeel in de avond bereid om beperkt te rijden, maar kreeg het geen toestemming van de NS-top. Met hun monopolie positie en de onderhands gegunde concessie weten zij namelijk dat ze overal mee weg zullen komen. Wanneer durft het kabinet nou echt in actie te komen?!

Reputatie 6

In de aanname dat het voorstel geakkordeerd wordt; gefeliciteerd aan alle stakers. Ik vind het fijn dat mensen erop vooruit gaan (zonder cynisme). De keerzijde is wle dat mijn respect verdwenen is, ete paard gegaan en te voet terugkomen zal nog wel even duren. Nee, ik ga me niet asociaal gedragen. Maar ja, kennelijk is het ieder voor zich in een zogenaamd essentiële sector. De hypocretie druipt ervan af. Wat je zaait is wat je oogst.

Onderstaand verzoek vervalt: vervoersprobleem naar Maastricht opgelost via een Flixbusticket van Eindhoven CS naar Maastricht 😀

 

N.B.: mochten er meer mensen morgen tussen 16 en 18 uur vanaf Eindhoven CS naar Maastricht moeten (naar Roermond is evt. ook goed als bestemming), laat het hier weten en wellicht kunnen we met meerdere mensen een taxi delen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Een plichtmatig persberichtje is natuurlijk nog iets anders dan je ergens hard voor maken. Ik ken veel gepensioneerden die decennialang lid geweest zijn van de bond en na hun pensionering uit woede over de laksheid van de bond t.a.v. de pensioenen hun lidmaatschap hebben opgezegd.

Je klacht was dat je de FNV niet hoorde over pensioenen, dat is dus niet juist. Het is alleen wel de vraag hoeveel ze uberhaupt kunnen bereiken op dat vlak, aangezien gepensioneerden niet kunnen staken en daarmee de bedrijfsactiviteiten stil kunnen leggen. Of de oudjes moeten met hun rollators en scootmobielen wegen gaan blokkeren zoals de boeren hebben gedaan. Wat betreft de indexatie vanaf een dekkingsgraad vanaf 105% hebben ze samen met de PvdA hiervoor gepleit.

Reputatie 7
Badge +3

En dat is een verbetering van keren in het verleden dat er een update aan een sticky topic werd toegevoegd en er niet een post werd geplaatst dat er een update was. Maar goed, voor de dummies onder de users mensen die nieuw zijn kan het geen kwaad om te vermelden dat er een update in het eerste bericht is geplaatst. Tijdvoor loopt al een tijdje mee en weet dat er genoeg mensen zijn die dit soort dingen niet gelijk weet. 

Reputatie 7
Badge +4

Mooi, weet je ook hoe vervelend dat is en dan ga je misschien eens een keer met die irritante gewoonte ophouden. 

 

Dit soort persoonlijke zaken kun je beter via privéberichten oplossen. Het gaat hier om argumentatie om meningsverschillen te onderbouwen. Doorgaans is iemand met een ander standpunt toch wel goed bij de  tijd maar is er gewoon verschil in mens- en maatschappijvisie.

 

Het gaat er niet om wie iets zegt, maar wat hij zegt. Verder is er vrijheid in meningsuiting, dat is niet de vrijheid om alles maar onbeargumenteerd te roepen. 

 

Een mening kun je beargumenteren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de Fc Twente supporters eerder ook wel in de IC trein gehad met een extra tussenstop op Kennispark maar daar waren absoluut geen problemen mee onderweg volgens de Hc. Het was wel 2x op de heenweg dus misschien dat dat het verschil maakte :D

Voor de terugreis maakt het misschien ook uit of ze hebben gewonnen of verloren. 😄

 

 

@Henk_NL, nee je bent zeker niet de enige, ik kwam er alleen doordat Momo plaatjes had geplaatst en ik toen op zoek ging waarom ik dat scherm niet kreeg.  En inderdaad teveel blockers aan staan in mijn reguliere browser en daar houdt Jens niet van blijkbaar.

Nee, volgens mij houdt Jens van cookies, heel veel cookies. 

 

Ik ben wel heel benieuwd hoe studenten dan nog naar hun studie zouden moeten reizen. Ook die groep past niet in een paar streekbussen hoor.

Er is al heel vaak overwogen om de OV-stufentenkaart op te doeken. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuistuderen, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Moet er alleen gezorgd worden dat die studenten op kamers kunnen, het schort in Nederland in alle facetten aan woonruimte hoe wil jij die studenten dan onderbrengen. De Uni’s willen buitenlandse studenten al gaan weren vanwege de hoge kamernood.

Kan iemand zich nog de protesten van studenten herinneren toen het gratis treinabonnement werd ingevoerd? Plotseling bleken veel studenten een nieuwe auto te hebben gekocht die betaald zou worden uit de opbrengst van het carpoolen. Alles al afgesproken en nu gooide de overheid roet in het eten door ze gratis treinvervoer te geven. Hoe moest die auto nu betaald worden? Een van de weinigen die voordelen zag was de “vastgoedprins” die zijn treinkaart gebruikte voor een koeriersdienst. Studenten zullen als het nodig is ook nu wel oplossingen vinden.

Het streekvervoer is al jaren een drama, maar ik denk niet dat de acties volgende week het verschil gaan maken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor verhuizingen heb ik ook wel meegemaakt dat verlof werd geweigerd, je werd vriendelijk verzocht dat in overleg te plannen. Voor begrafenissen niet, hoewel dat bij niet-familie vaak maar om een ochtend of middag ging. 

Het hangt natuurlijk sterk vanaf waar je werkt. In de zorg moet het lang tevoren gepland worden, in het onderwijs kan er vrijwel helemaal niets. Maar ook in productiebedrijven is het vaak sterk beperkt, je kunt een fabriek niet gaan stilleggen omdat er bijv. bepaalde mensen niet zijn. En in de IT bijv.zijn er vaak deadlines met enorme penalties als die gemist worden 

Je zegt hier “ook wel eens", dan was het dus niet iets structureels. En natuurlijk gaat zoiets in overleg. Wanneer ik mijn verlofaanvraag indiende bij mijn supervisor of manager was het al overlegd met mijn directe collega's en hield ik er rekening mee op welke dagen die werkten. En andersom was dat ook zo. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt je ook afvragen waarom NS niet veel eerder tot dit bod is kunnen komen zonder dat er dagen  is gestaakt. 

 

Je kunt je afvragen waarom de bonden absurde eisen stellen om deze na een staking te laten vallen. Dergelijke geforceerde stakingen dienen enkel het belang van de bonden zelf en zijn voor de rest schadelijk.

De bonden brengen de wensen en grieven van de leden in bij het overleg. Het is oliekoekendom dat de leiding van NS niet veel eerder een handreiking heeft gedaan om de stakingen te voorkomen. Tenzij NS natuurlijk is ingefluisterd om de zaak op de spits te drijven om de actiebereidheid van de vakbondsleden te testen. 

Het enige wat NS bereikt heeft is dat duidelijk is geworden dat staken loont. Vast niet het resultaat waar NS en andere werkgevers op gehoopt hadden. We kunnen verwachten dat er veel meer stakingen gaan komen in andere sectoren. 

Reputatie 6

Staken zou altijd publieksvriendelijk moeten kunnen. Om met 1000 man een paar honderdduizend mensen te duperen levert niet veel meer op dan boze klanten. Zou er een "slecht weer” dienstregeling draaien en het personeel zou koffie en gevulde koeken uitdelen dan zouden de reizigers het ongemak voor lief nemen. Mensen die hun vrije dagen moeten opofferen omdat ze niet op hun werk kunnen komen en zij die echt aanwezig moeten zijn en die in verband met de kosten voor alternatief vervoer 2 dagen voor niks werken zullen minstens niet blij zijn. Staken op de manier waarop dit nu gebeurt vind ik een zwakte bod. Als de werkomstandigheden en het salaris niet aan staat kan je in plaats van staken ook naar een andere baan uitkijken…. Of is een baan bij de gemeente reiniging toch niet zo leuk ondanks dat je daar ook op een knopje mag drukken om aan te geven dat er geen “zakken” zijn achtergebleven en de chauffeur verder mag rijden….

Zou fijn zijn als je weet welke plaats onder welke regio valt. Mijn treinreis omvat meerdere regio's. Ik reis vanaf nunspeet naar utrecht cs.nunspeet is gelderland en de trein komt uit zwolle.

 

De vakbonden hebben gisteren om 23 uur officieel de staking aangekondigd bij NS, ben kwijt hoe men dat exact noemt en ik heb begrepen dat er flink gesleuteld wordt aan de diensten, om zorg te dragen dat de staking veelal in de regio blijft. Meer weet ik tot zover ook nog niet.

Hetgeen ik gisteren gehoord heb is om het regionaal in te zetten en dat daarvoor ook diensten worden omgegooid, dat kost nu ff wat tijd gok ik zo. Zoiets geeft ook duidelijkheid voor de stakers en werkwillenden en de regio's waar niet gestaakt wordt dat het niet om besmet werk gaat.

Leiden is voor rijdend geen standplaats.

Ns Internationaal doet mee met West.

Reputatie 7
Badge +3

Belangrijk detail in het overzicht: Internationaal staakt op 31 augustus.

Olav, de NS heeft veel dimgen geconcentreerd in Utrecht en beroept zich er op dat zonder deze afdelingen er niet gereden kan worden. Feit is eerder dat de NS de flexibiliteit is kwijt geraakt om gewoon regiogestuurd te rijden, vroeger kon dit gewoon en op papier is dat nog steeds mogelijk.  Dit is meer het niet willen van de NS dan dat dit bij het personeel ligt maar dit is hetzelfde als het stilleggen van het treinverkeer toen de computers het niet deden.  Ook op dat moment had het treinverkeer regionaal geregeld kunnen worden maar dat wilde de het management in Utrecht toen niet of ze weten gewoon niet van het bestaan af van deze optie.  Die berichten omtrent moeilijke roosters komt van de NS af en niet van de boinden.

 

Wat betreft de flexibiliteit die is enorm hoog bij het NS personeel en de CAO alleen wilde de NS nog meer halen en dan vooral ook met gebroken diensten en meer flexibiliteit qua werkuren spreiden over een langere tijd waardoor je geen 4 dagen in 1 week werkt maar de ene week 2 en de andere week 6 als voorbeeld en daar zijn gewoon grenzen in.  Ik heb bv een werkweek gehad van ruim 52 uur met een 36 urige werkweek en dat was geheel comform de regels.

Ik weet niet waar jij ziet dat de CAO de flexibiliteit beperkt, de beperking in het aantal keren hetzelfde baanvak is gewoon een veiligheidsissue en hoeft de flexibiliteit helemaal niet in de weg te staan. Zoals gezegd mag er bij een calamiteit vanaf geweken worden.  En besef wel dat dit gewoon een bewezen iets is er zijn proeven gedaan met camera's en oogscanners in de cabine om het gedrag van de machinist compleet in kaart te brengen, het gaat om reizigersveiligheid. Een machinsit heeft de verantwoording over honderden reizigers en om die reden zijn er zware eisen, als het aan de lopende band misgaat is het iets heel anders dan op het spoor. Dat is ook een vergelijking die je dus totaal niet kunt maken.

En het is voor die werknemers ook zaak om op te staan om eentonigheid in het werk tegen te gaan en te zorgen dat ze van werkplek wisselen tijdens diensten, maar dat is toch geen reden om dit voor treinpersoneel terug te draaien ?

Straks kom je met het voorstel om alle salarissen terug te draaien naar het niveau van een vakkenvuller in de supermartk, want waarom zou iemand meer moeten verdienen ?

 

Ik denk dat de meeste werknemers, ook bij andere bedrijven, er best begrip voor hebben als een pauze een keer wat korter is, of er zelfs bij inschiet, maar als dat structereel is geworden, wordt dit wel een probleem. Dan kun je als individueel personeelslid dit aankaarten bij je werkgever, en wellicht meerdere van je collega's ook. Maar als dit dan nog door blijft gaan, er geen verbetering komt, vind ik het niet gek dat vakbondsleden dat aankaarten bij hun bond en dat een bond daaromtrend in overleg gaat met de werkgever en bij uitblijven van verbetering dit als eis meeneemt in CAO onderhandelingen.

Uiteraard is dit een probleem en ik heb alle begrip voor medewerkers die dit willen veranderen, maar wat bereik je met CAO onderhandelingen hierover? Dan staat het niet meer alleen in de wet maar ook in de CAO en... moet je werkgever zich er nog steeds aan houden. En doet hij dat waarschijnlijk nog steeds niet... Afdwingen dat je rechten gerespecteerd worden gaat in Nederland (desnoods collectief) via de rechter, niet via de vakbond.

De NS wilde dingen uit de CAO aanpassen (lees verslechteren) voor het personeel en daar zijn de bonden tegen in opstand gekomen, naast uiteraard een redelijke loonsverhoging en het nakomen vanuti de NS van toezeggingen.

Staken voor de CAO is nu eenmaal een recht in Nederland, ik blijf me verbazen dat mensen zich daar tegen blijven verzetten.  Die mensen moeten zich maar eens verdiepen in het tot stand komen van dit alles aangezien elke huidige werknemer er flink baat bij heeft wat de vakbonden in de vele jaren dat ze bestaan voor elkaar hebben gekregen samen met de toenmalige werknemers. 

 

Overigens hebben vakbonden een enorme invloed gehad op de wetgeving in Nederland wat betreft arbeidsomstandigheden.

En als je dan zelf afstand wilt doen van al die CAO bepalingen ga dan naar je eigen werkgever en leg dat bij hem/haar neer.

Reputatie 2

Dus als er een staking in regio West is en ik moet reizen tussen Zwolle en Leeuwarden, vertrekt die trein dan vanaf het eerste station buiten die regio (Lelystad of Amersfoort oid) ipv Rotterdam of Den Haag? 

Hoe zit het met de sprinters tussen Leeuwarden en Zwolle? 

Reisplanner checken op de dag zelf heb ik niks aan. Afspraak op de dag zelf afzeggen betekent betalen. 

Duidelijkheid graag. 

 

 

Reageer