Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 7
Badge

Beste West, ik vind niet dat jij ontslagen moet worden, maar ik heb sterk de indruk dat jij en de vakbonden daar zelf heel anders over denken. Zoals je wellicht hebt meegekregen lopen de reizigersaantallen terug en daarmee de inkomsten voor NS. Als NS niet failliet wil gaan is er dus maar 1 realistische oplossing en dat is snijden in de kosten. Als je dan gaat kijken waar de grootste kostenposten zitten zul je al vrij snel bij de personeelskosten uitkomen. Als die door de deal van vandaag dan ook nog eens gigantisch gaan stijgen, dan is het schrappen van banen onvermijdelijk. Jullie mogen jezelf dus een geweldige klop op de schouders geven voor de deal die jullie eruitgesleept hebben voor degenen die straks mogen blijven maar mogen jezelf een even harde klap in het gezicht geven voor het ontslag van degenen die straks worden wegbezuinigd. 

Minder medewerkers houdt simpelweg minder treinen in.

En heb je enig idee wat het kost om iemand bij de NS een extra weekend te laten werken omdat er te weinig personeel is?  Zoek dat eerst maar eens op.

 

@Olav93  Dan moet je even de eerste voorstellenbrief van de NS erbij pakken en kijken wat er nu allemaal niet meer in de overeenkomst staat qua verslechteringen.  Probleem is dat mensen de media volgen en niet de onderliggende communicatie tussen de NS en de vakbonden welke deels open te vinden is bij de diverse bonden.  Het ging echt om veel meer dan die loonsverhoging al was die ook niet onbelangrijk voor de medewerkers en nieuwe medewerkers.

Zonder personeel geen NS en geen rijdende treinen. En dat geld waar het Tamzin zo om gaat dat wordt wel opgelost met hogere tarieven en gewoon een zooitje managers eruit gooien. Ook uitstellen van nieuwe IC treinen zal een flinke besparing geven, zeker nu er minder treinen gaan rijden blijven er genoeg over. Dan maar SNG's in de IC dienst.

 

Ik heb de samenvatting van de fnv gelezen en wat daar naast geld in staat is m.i. echt marginaal 

Reputatie 7
Badge

Ik ben wel heel benieuwd hoe studenten dan nog naar hun studie zouden moeten reizen. Ook die groep past niet in een paar streekbussen hoor.

Er is al heel vaak overwogen om de OV-stufentenkaart op te doeken. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuistuderen, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Moet er alleen gezorgd worden dat die studenten op kamers kunnen, het schort in Nederland in alle facetten aan woonruimte hoe wil jij die studenten dan onderbrengen. De Uni’s willen buitenlandse studenten al gaan weren vanwege de hoge kamernood.

Studenten zijn creatief genoeg om allerlei oplossingen te vinden. In de VS delen de meeste studenten bijv. een kamer met zijn tweeën. In duurdere Duitse universiteitssteden als München en Hamburg ook. Maar voor de meesten hier zal gezien de korte afstanden carpoolen de oplossing zijn. Voor bijna uitsluitend studentenvervoer is het huidige spoorwegsysteem een absurd dure oplossing. 

Maar willen we de woonomstandigheden voor studenten in Nederland echt reduceren tot het niveau uit de VS?

@Olav93

Zijn Nederlandse studenten daar te goed voor of zo? Misschien zijn ze hier zo langzamerhand wel erg verwend. Een beetje minder pamperen is goed voor de karaktervorming zeker sinds de militaire dienst ook al is weggevallen. 

 

Zonder personeel geen NS en geen rijdende treinen.

Klopt, maar de vraag is wel hoeveel personeel. De conducteur is langzamerhand het equivalent geworden van de stoker op de elektrische trein in het Engeland van de jaren 60. Tijden veranderen nu eenmaal alleen willen personeel en vakbonden daar niet aan.

 

En dat geld waar het Tamzin zo om gaat dat wordt wel opgelost met hogere tarieven en gewoon een zooitje managers eruit gooien. Ook uitstellen van nieuwe IC treinen zal een flinke besparing geven, zeker nu er minder treinen gaan rijden blijven er genoeg over. Dan maar SNG's in de IC dienst.

Hogere tarieven vormen natuurlijk wel een probleem aangezien de tarieven (internationaal gezien) hier nu al torenhoog zijn. Daar komt bij dat de welvaart snel daalt en dat de trein bij verdere verhoging voor veel mensen domweg onbetaalbaar wordt.

Dat er nog steeds wordt doorgegaan met het project voor nieuwe dubbeldeks IC's is inderdaad kolder nu een kind kan zien dat NS een langdurige periode van krimp in gaat. En de modernisering van VIRM had ook wel wat soberder gekund. Nieuwe stoelen, wat technische onderdelen vervangen en een verfbeurt was genoeg geweest. Daar is niet het zoveelste dure nieuwe VIRM-design voor nodig, dat is gehobby. De zelfde ongein dreigt ook bij de modernisering van SLT.

Dat de bezem ook door de bureaucratie moet is evident (behalve voor de FNV!), evenals dat de weinig competente top vervangen moet worden door mensen die naast verstand van financiën ook verstand van het spoor hebben. 

 

 

@Olav93  Dan moet je even de eerste voorstellenbrief van de NS erbij pakken en kijken wat er nu allemaal niet meer in de overeenkomst staat qua verslechteringen.

…….

 

Ik heb de samenvatting van de fnv gelezen en wat daar naast geld in staat is m.i. echt marginaal 

Volgens mij verwijs ik toch echt naar iets heel anders dan een SAMENVATTING waar zo en zo nooit alles in vermeldt wordt.

Reputatie 7

 

 

 

Maar ook in productiebedrijven is het vaak sterk beperkt, je kunt een fabriek niet gaan stilleggen omdat er bijv. bepaalde mensen plotseling vrij nemen. En in de IT bijv.zijn er vaak deadlines met enorme penalties als die gemist worden. 

IT deadlines zijn enorm rekbaar @Henk_NL toch? Het mag allemaal wat kosten soms… 

De echte deadlines liggen toch bij externe partijen.

Maar ook in productiebedrijven is het vaak sterk beperkt, je kunt een fabriek niet gaan stilleggen omdat er bijv. bepaalde mensen plotseling vrij nemen. En in de IT bijv.zijn er vaak deadlines met enorme penalties als die gemist worden. 

IT deadlines zijn enorm rekbaar @Henk_NL toch? Het mag allemaal wat kosten soms… 

De echte deadlines liggen toch bij externe partijen.

Intern kom je met wat vertraging vaak nog wel weg maar als het om externe klanten gaat meestal niet. Wijs geworden door ervaringen uit het verleden laten die tegenwoordig vaak torenhoge boeteclausules in de contracten opnemen voor te late oplevering.

Kortom cruciaal personeel dat plotseling een weekje vakantiedagen wil opnemen op het verkeerde moment is dan vaak een gevalletje van helaas. Op andere momenten is het helemaal geen probleem.

Ja, maar ik bedoelde hem in dit geval andersom: de daadwerkelijke ontwikkeling en beheer ligt veelal extern bij NS. Zie ook het Computable artikel van iMark laatst.

Ja, maar ik bedoelde hem in dit geval andersom: de daadwerkelijke ontwikkeling en beheer ligt veelal extern bij NS. Zie ook het Computable artikel van iMark laatst.

Klopt, NS personeel heeft daar qua verlof meestal nauwelijks last van op wellicht een projectleider en wat mensen verantwoordelijk voor de afname na.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij verwijs ik toch echt naar iets heel anders dan een SAMENVATTING waar zo en zo nooit alles in vermeldt wordt.

Ik heb een poosje terug een document gelezen waarin het bod van NS vergeleken werd met dat van de vakbonden. Ik kan het echter nu nergens meer terugvinden.

Wel is er nog een document waarin het onderhandelingsresultaat beschreven staat. Die had ik al eerder gedeeld hier, maar staat inmiddels alweer een paar pagina's terug. 😅

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een poosje terug een document gelezen waarin het bod van NS vergeleken werd met dat van de vakbonden. Ik kan het echter nu nergens meer terugvinden.

https://www.fnv.nl/getmedia/d38d296e-20f9-480a-998b-c080e9bb35b6/Overzicht-voorstellen-FNV-Spoor-versus-bod-NS_1.pdf

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb een poosje terug een document gelezen waarin het bod van NS vergeleken werd met dat van de vakbonden. Ik kan het echter nu nergens meer terugvinden.

https://www.fnv.nl/getmedia/d38d296e-20f9-480a-998b-c080e9bb35b6/Overzicht-voorstellen-FNV-Spoor-versus-bod-NS_1.pdf

Die bedoelde ik inderdaad 🙃

Reputatie 7
Badge
 

 

@Olav93  Dan moet je even de eerste voorstellenbrief van de NS erbij pakken en kijken wat er nu allemaal niet meer in de overeenkomst staat qua verslechteringen.

…….

 

Ik heb de samenvatting van de fnv gelezen en wat daar naast geld in staat is m.i. echt marginaal 

Volgens mij verwijs ik toch echt naar iets heel anders dan een SAMENVATTING waar zo en zo nooit alles in vermeldt wordt.

Een samenvatting behoort de hoofdlijnen te vermelden. Dus als die grotendeels over geld gaat, is mijn conclusie dat de hoofdlijnen van het hele document ook grotendeels over geld gaan en dat dat strijdig is met een bewering dat het niet om geld gaat.

Reputatie 7

Je kunt je ook afvragen waarom NS niet veel eerder tot dit bod is kunnen komen zonder dat er dagen  is gestaakt. 

 

Je kunt je afvragen waarom de bonden absurde eisen stellen om deze na een staking te laten vallen. Dergelijke geforceerde stakingen dienen enkel het belang van de bonden zelf en zijn voor de rest schadelijk.

Een samenvatting behoort de hoofdlijnen te vermelden. Dus als die grotendeels over geld gaat, is mijn conclusie dat de hoofdlijnen van het hele document ook grotendeels over geld gaan en dat dat strijdig is met een bewering dat het niet om geld gaat.

In die samenvatting staat inderdaad wat behaald is door de bonden maar alles wat de NS zo graag wilde aanpassen in hun voordeel en wat niet gelukt is staat daar uiteraard niet in vermeld omdat dat nu gebleven is zoals het was. Daarom verwijs ik je daar ook na want dat waren zulke verslechteringen dat die ook flinke irritatie heeft gegeven bij de NS medewerkers.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt je ook afvragen waarom NS niet veel eerder tot dit bod is kunnen komen zonder dat er dagen  is gestaakt. 

 

Je kunt je afvragen waarom de bonden absurde eisen stellen om deze na een staking te laten vallen. Dergelijke geforceerde stakingen dienen enkel het belang van de bonden zelf en zijn voor de rest schadelijk.

De bonden brengen de wensen en grieven van de leden in bij het overleg. Het is oliekoekendom dat de leiding van NS niet veel eerder een handreiking heeft gedaan om de stakingen te voorkomen. Tenzij NS natuurlijk is ingefluisterd om de zaak op de spits te drijven om de actiebereidheid van de vakbondsleden te testen. 

Het enige wat NS bereikt heeft is dat duidelijk is geworden dat staken loont. Vast niet het resultaat waar NS en andere werkgevers op gehoopt hadden. We kunnen verwachten dat er veel meer stakingen gaan komen in andere sectoren. 

Je hebt helemaal gelijk iMark, het NS management is oliedom geweest om zelf zo hoog in te zetten en helemaal in deze tijd met een enorm tekort aan medewerkers.  Daaruit blijkt wel dat het management gewoon vervangen moet worden want er is helemaal geen menselijke factor geweest bij degene die in eerste instantie de onderhandelingseisen van de NS op tafel hadden gelegd en naderhand het eindbod wat de stakingen als gevolg had.

Ik denk dat druk vanuit het ministerie het management tot inkeer heeft gebracht waardoor ze die grote knieval moesten doen met een verklaring naar de medewerkers waar ze flink door het stof gingen en uiteindelijk een hele andere onderhandelingspositie innamen waarbij ze een luisterend oor hadden voor de medewerkers die vertegenwoordigd werde ndoor de verschillende vakbonden.

En hoeveel invloed er is geweest vanuit Den Haag zullen we niet horen maar feit is wel dat dit resultaat nu als voorbeeld geldt voor andere sectoren en dat hopelijk ook de getroffen reizigers er uiteindelijk goed op vooruitgaan dankzij de stakingen van het NS personeel.

 

En de mopperende pensionado's hier moeten zich maar eens gaan verenigen zodat ze ook een vuist kunnen maken en kunnen opkomen voor hun eigen inkomen.

 

Wel grappig dat er weer gesproken wordt over absurde eisen, want die eisen zijn op tafel gebleven en uiteraard is het resultaat wat minder maar dat wisten de meeste vooraf ook wel. Je zet altijd hoger in dan waar je wilt eindigen maar blijkbaar is dat voor sommige hier iets nieuws.

 

 

Reputatie 7

Ik ben pensionado maar beslist geen mopperende en al 51 jaar vakbondlid FNV in een sector die niet echt een vakbond kerngebied was namelijk banken en verzekeringen en nu van de niet actieven en vindt staken een grondrecht.

Reputatie 7

@Jeroen 

Zie dat je het weer niet kunt laten om indirect op mijn berichten (aan anderen) te reageren, geen bezwaar !

De absurde eisen zijn wel degelijk van tafel gegaan.

Verder ben ik geen pensionado en hoef ik niet voor mijn inkomen op te komen.

Ook is het niet zo dat ik een ander iets misgun en dat geldt, in deze tijd, zeker voor de laagstbetaalden. 

Reputatie 7

Je kunt je ook afvragen waarom NS niet veel eerder tot dit bod is kunnen komen zonder dat er dagen  is gestaakt. 

 

Je kunt je afvragen waarom de bonden absurde eisen stellen om deze na een staking te laten vallen. Dergelijke geforceerde stakingen dienen enkel het belang van de bonden zelf en zijn voor de rest schadelijk.

De bonden brengen de wensen en grieven van de leden in bij het overleg. Het is oliekoekendom dat de leiding van NS niet veel eerder een handreiking heeft gedaan om de stakingen te voorkomen. Tenzij NS natuurlijk is ingefluisterd om de zaak op de spits te drijven om de actiebereidheid van de vakbondsleden te testen. 

Het enige wat NS bereikt heeft is dat duidelijk is geworden dat staken loont. Vast niet het resultaat waar NS en andere werkgevers op gehoopt hadden. We kunnen verwachten dat er veel meer stakingen gaan komen in andere sectoren. 

 

Door absurde eisen te stellen is de staking geforceerd. De bonden hebben de onderhandelingen afgebroken en vervolgens een ultimatum gesteld. Om een staking te voorkomen had NS alle eisen dienen in te willigen.

Godzijdank heeft NS dit niet gedaan.

Of, in hoeverre en voor wie staken loont zal op termijn duidelijk worden.

Je kunt je ook afvragen waarom NS niet veel eerder tot dit bod is kunnen komen zonder dat er dagen  is gestaakt. 

 

Het is oliekoekendom dat de leiding van NS niet veel eerder een handreiking heeft gedaan om de stakingen te voorkomen. 

Laten we eerst maar eens kijken hoe NS dit denkt te gaan betalen en of je dan nog zo enthousiast bent.

😂🤣😁….

Badge +3

Ondertussen legt men in de zorg in de VS ook het werk neer (noodzakelijke zorg blijft) en daar gaat het over 3% dat de bonden ‘te mager vinden’?

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk moet ik wel blij zijn met het akkoord voor de NS medewerkers. Dit betekent dat het bakken met geld gaat kosten en men bij NS voorlopig geen 4 intercity's en 4 sprinters per uur kan laten rijden op ‘mijn’ station en dit dus nog geen intercity station wordt. Geen extra verkeer langs mijn deur en geen extra auto's voor mijn deur. Want gratis parkeren (zolang het duurt).

Reageer