Stakingen NS Personeel | NS Community
Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 7
Badge

De enige manier is om pendeldiensten op te zetten maar dat is besmet werk. 

Hoezo besmet werk. Wie geen lid is van een vakbond mag toch zelf kiezen wel of niet te werken. Wat hebben die vakbondsnarcisten te maken met mensen die niets met hen te maken willen hebben. 

 

 

Die mensen mogen hun eigen werk doen maar niet het werk overnemen dat normaal gesproken uitgevoerd had moeten worden door  een collega die nu staakt.

Reputatie 2

Praktisch vraagje; klopt het dat je geen bevestiging per e-mail ontvangt van een ingediend verzoek om vergoeding bij Jens o.g.v. de Stakingsregeling? En vraag 2, is er een indicatie te geven van de termijn waarop de vergoeding wordt betaald? Daarover heb ik helemaal niets kunnen vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Weet iemand of er een minimumbedrag wordt gehanteerd bij vergoeding?

Bij GTbV is dat €2,30. Is dat ook bij alternatief vervoer?

 

Weet iemand of er een minimumbedrag wordt gehanteerd bij vergoeding?

Bij GTbV is dat €2,30. Is dat ook bij alternatief vervoer?

Nee, er is geen minimum.

Reputatie 7
Badge +3

Weet iemand of er een minimumbedrag wordt gehanteerd bij vergoeding?

Bij GTbV is dat €2,30. Is dat ook bij alternatief vervoer?

Nee, er is geen minimum.

Bij GTbV wel het normale minimum?

Nee, er is geen minimum.

Bij GTbV wel het normale minimum?

Daar is niks aan veranderd, dus inderdaad het reguliere minimum.

Reputatie 7
Badge +3

In de meeste gevallen dat je onder het minimumbedrag zit is dat omdat je tussen de 30 en 60 minuten vertraging hebt en dan de helft vanje ritprijs terug krijgt

Met deze staking kun je in de meeste gevallen niet eens reizen of als je wel kunt reizen is de vertraging vaak meer dan 60 minuten. 

Op een dag dat je geen gebruik kunt maken van je vrij-abonnement kun je een claim voor meer dan 60 minuten vertraging indienen en zul je dus (misschien enkele uitzonderingen daargelaten) boven het minimumbedrag zitten. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft de termijn waarin NS het geld terug betaalt zegt NS tegen NOS dat het sowieso langer dan een maand duurt voordat het geld op de rekening staat van de reiziger. “Vanwege de stakingen is het erg druk en de verwerking van de aanvragen kost tijd.”

https://nos.nl/artikel/2443954-reizigers-vragen-massaal-geld-terug-van-ns

Reputatie 7
Badge +3

In de meeste gevallen dat je onder het minimumbedrag zit is dat omdat je tussen de 30 en 60 minuten vertraging hebt en dan de helft vanje ritprijs terug krijgt

Met deze staking kun je in de meeste gevallen niet eens reizen of als je wel kunt reizen is de vertraging vaak meer dan 60 minuten. 

Op een dag dat je geen gebruik kunt maken van je vrij-abonnement kun je een claim voor meer dan 60 minuten vertraging indienen en zul je dus (misschien enkele uitzonderingen daargelaten) boven het minimumbedrag zitten. 

Een enkeltje trein met korting was voor de reis die ik had willen maken €1,50 enkele reis met de trein. Met de bus €1,99 (vertrek van station). Ik heb uiteindelijk mijn regenkleding aangetrokken en ben gaan fietsen. Na 12 weken nog niets op een GTbVclaim gehoord, dus een claim voor de bus zal dan volgend jaar pas aan de beurt zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Een enkeltje trein met korting was voor de reis die ik had willen maken €1,50 enkele reis met de trein. Met de bus €1,99 (vertrek van station). Ik heb uiteindelijk mijn regenkleding aangetrokken en ben gaan fietsen. Na 12 weken nog niets op een GTbVclaim gehoord, dus een claim voor de bus zal dan volgend jaar pas aan de beurt zijn.

Maar dan ging het in jouw geval om een reis met een Dal Voordeel abonnement. Daarmee kun je met deze staking alleen GtbV aanvragen als je de reis wel kon maken met de trein, maar daarbij minstens 30 minuten vertraging had. Alleen als er zoals vandaag landelijk geen treinen rijden (met uitzondering van Schiphol - Utrecht) kon je niet met de trein en had je dus ook geen vertraging op je treinreis met NS. Ergo, ook geen GtbV.

Zou je echter een Dal Vrij of Traject Vrij abonnement hebben en je kan de reis met de trein niet maken, dan kun je wel GtbV aanvragen, dan is het voor meer dan 60 minuten en is het boven het minimumbedrag. Maar jij had nu ipv GtbV de tegemoetkoming van alternatief vervoer kunnen aanvragen voor die €1,99 voor de bus. En over hoe snel je het bedrag van die claim terug zou krijg durf ik geen uitspraak te doen, duurt misschien net zolang als het herstel van de infra tussen Lelystad en Dronten. 

Als Schiphol bereikbaar is vanuit Amsterdam en Utrecht heb je daar niets aan als je niet in  Amsterdam of Utrecht woont. Hoe kom je dan op Schiphol? Waarom deze uitzonderingspositie voor een groep die toevallig de juiste woonplaats heeft? Waarom een dergelijke regeling niet voor de andere vliegvelden? 

Reputatie 7
Badge +3

Als Schiphol bereikbaar is vanuit Amsterdam en Utrecht heb je daar niets aan als je niet in  Amsterdam of Utrecht woont. Hoe kom je dan op Schiphol? Waarom deze uitzonderingspositie voor een groep die toevallig de juiste woonplaats heeft? Waarom een dergelijke regeling niet voor de andere vliegvelden? 

Je kunt ander vervoer regelen, veel mensen moeten dat zonder staking ook als ze naar Schiphol willen, omdat er geen goede verbinding is.

Voostel: bij de vakbonden weten ze het allemaal zo goed. Laat hen de NS overnemen. Kunnen ze zoveel betalen als ze willen, kan iedereen de hele dag door pauzes hebben en verlofdagen opnemen wanneer ze maar willen. Kijken wat die jongetjes en meisjes van de vakbond dan doen. 

 

 

En betreft je laatste post, die is wel erg triest.  Het gaat er helemaal niet om dat mensen de hele dag pauze kunnen hebben, het gaat om fatsoenlijke pauzes zodat toilet bezoek en eten mogelijk is.  Als een machinist flauw wordt omdat deze niet heeft kunnen eten dat is dat ook jouw veiligheid welke in het geding is.

Het gaat voornamelijk om hele andere dingen, misschien moet je je eens verdiepen in de problemen waarom er gestaakt wordt in plaats van zomaar wat te roepen.

 

Ik ga me helemaal nergens in verdiepen, want ik heb er meer dan genoeg van steeds maar weer “iets te moeten regelen”. Deze stakers misbruiken hun macht, pesten mensen die helemaal geen enkele invloed hebben op hun conflicten en ze hebben lak aan alle anderen die wel naar hun werk willen, maar daar niet kunnen komen. Of die ziekenhuisafspraken meermalen moeten afzeggen omdat ze er niet kunnen komen. Ik gun de stakers de ellende die ze anderen bezorgen.

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Badge +3

Zullen de onderhandelaars van @NS_online nu ook "nachttoeslag" krijgen en werken zij nu ook onregelmatig?

Er zal vast niet gezegd zijn dat ze zelf maar boterhammen moesten regelen, en dat die tijdens een ‘pauze’ (je mag naar de wc of even buiten roken hoor!) genuttigd dienen te worden.

Hopelijk komt men eruit (betekenis b), en dan champagne en bitterballen bij de vakbonden 😴

Reputatie 7
Badge +3

De treinkaartjes/abonnementen zullen in december wel fiks duurder worden...

“Belangrijke afspraken voor het akkoord zijn onder meer een loonsverhoging van 5 procent met een minimumverhoging van 185 euro per 1 juli 2022, opnieuw een loonsverhoging van 3,45 procent per 1 januari 2023, een eenmalige uitkering van 1000 euro in december 2022, en opnieuw een eenmalige uitkering van 1000 euro in juli 2023. Ook stijgt het minimumloon naar 14 euro per uur, en verdwijnen de jeugdschalen - jongeren verdienen vanaf nu even veel bij de NS als een ouder personeelslid in dezelfde functie.”

Het ging toch om pauzes en verlof en zo? Ben wel benieuwd of de conducteurs eindelijk hun werk gaan doen.

 

@JurgenH 

Wanneer worden de tariefsverhogingen voor 2023 bekend gemaakt? 

Reputatie 7

En wordt de benodigde reorganisatie nog niet aangekondigd ?

Reputatie 7

@Daantje   Nu zo afgeven op de medewerkers die er normaal voor zorgen dat je op je afspraken en je werk komt en dan als de stakingen voorbij zijn weer met de trein gaan reizen zeker. Zij hebben tenminste de ballen om op te komen voor hun eigen belangen en tegenwoordig is dat zeldzaam in Nederland. En als ze er wel een goede looneis uitslepen dan is dat weer een voorbeeld voor andere CAO's en profiteer je daar straks misschien ook nog zelf van of zeg je dan nee tegen de loonsverhoging ?

Zorg dan ook gewoon dat je voortaan niet meer met de trein hoeft dan kom je al die ‘stakers’ van nu ook niet meer tegen, scheelt je ergernis,

 

 

Mijn pensioen is nog nooit verhoogd, lasten daarentegen wel, bijvoorbeeld elk jaar forse huurverhoging en wat de energieprijs doet voor ouderen die net buiten alle toeslagen vallen, dat zul jij waarschijnlijk niet begrijpen. Er wordt alleen gesproken over de kleine groep ouderen met een ruim pensioen die hun koopwoning vrij hebben, maar de veel grotere groep die nooit heeft kunnen kopen, daar praten ze liever niet over. Als ik ervoor kon zorgen dat ik nooit meer met de trein hoefde zou ik dat zeker doen, want het is geen pleziertje in de drukte te moeten staan terwijl de jeugd, die nu eenmaal sneller is met instappen, de zitplaatsen in beslag neemt waar ze hun blik strak op hun telefoon gericht houden zodat ze niet zien hoeveel ouderen slechts met moeite kunnen blijven staan.

 

 

En dat is het enige waar het je echt om te doen is he? 

'Ik heb het nooit gekregen, dus mag de rest het ook niet' -Daantje 2022.

Volgens mij zei ik dat een aantal posts geleden ook al, daar werd toen niet op ingegaan.

 

Reputatie 7
Badge +3

@JurgenH

Wanneer worden de tariefsverhogingen voor 2023 bekend gemaakt? 

December 2022, met een inflatie van 12% zal alles wel met datzelfde percentage wel omhoog gaan. Het geld voor die loonsverhogingen moet ergens vandaan komen.

 

@JurgenH

Wanneer worden de tariefsverhogingen voor 2023 bekend gemaakt? 

December 2022, met een inflatie van 12% zal alles wel met datzelfde percentage wel omhoog gaan. Het geld voor die loonsverhogingen moet ergens vandaan komen.

December? Normaal gebeurt dat in september of oktober. Of durft NS dat voorlopig nog niet?

Reputatie 7
Badge +3

@JurgenH

Wanneer worden de tariefsverhogingen voor 2023 bekend gemaakt? 

December 2022, met een inflatie van 12% zal alles wel met datzelfde percentage wel omhoog gaan. Het geld voor die loonsverhogingen moet ergens vandaan komen.

December? Normaal gebeurt dat in september of oktober. Of durft NS dat voorlopig nog niet?

Het is maar een gok. Als zij boze reizigers willen hebben moeten ze dat inderdaad in september doen.

Reputatie 7

@West

Op grond waarvan zou NS personeel recht hebben veel grotere verhogingen dan de rest van Nederland? Toch niet omdat ze zo hard werken lijkt me. Met name conducteurs hebben de facto slechts een aanwezigheidsplicht zonder dat hun functie verder ook nog maar enige inhoud heeft.

Omdat wij ons organiseren, aansluiten bij een vakbond, we niet blijven schuilen achter de 'usual suspects' o.a. dat vakbonden niet meer van deze tijd zijn, je tevreden moet zijn met wat je hebt, je gebruikers dupeert door te staken etc. Het klinkt haast als werkgevers propaganda...

Staken is een recht, werknemers mogen daar gebruik van maken. Wij doen dat en ik zou elke werknemer willen aanraden hetzelfde te doen. Wie daar jaloers op is of het onterecht vind heeft maar gewoon pech. Jij of je beroepsgroep willen zich niet organiseren? Dan is het je eigen schuld dat je word uitgeknepen... 

Reageer