Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De groep die geen recht meer heeft op WW en geen recht op bijstand (partnerinkomen boven minimum) of andere uitkering is er geen vakbond te vinden die voor hen opkomt.  Net als voor andere werkzoekenden zonder inkomen en zonder recht op uitkering zoals o.a. herintreders.

Klopt helemaal, daarom is er nu voor mij ook geen vakbond meer. En mijn inkomen kan niet omhoog, want heb geen inkomen. Maar dat wil niet zeggen dat ik het anderen niet gun. 

 

Staken is nou eenmaal een recht en ik ben blij dat ik nog in een sector werkzaam ben waarin men gebruik maakt van dit recht. Om niet net zoals al die andere 'banen waar het lage basisloon alles is wat je krijgt en waar je er veel harder voor moet werken’ te worden.

Wat een vreemde argumentatie. Je stelt dus dat je beter betaald wordt dan anderen en er minder hard voor werkt en toch wil je meer, meer, meer en daar moet de betalende reiziger dan maar de dupe van worden.

@West 

Dat laatste is maar ten dele waar, het systeem daar is gewoon ander dan hier. Qua salarissen zijn er net als hier veel laag betaalde banen met de kanttekening dat bv in de horeca inde USA veel hogere fooien worden gegeven als je het als restaurant en bediening goed doet en dat resulteert weer in een goed uurloon.

Verder zijn de belastingen niet te vergelijken met hier, als je een Amerikaan verteld wat hier de belastingtarieven zijn op je inkomen dan vallen ze stijl achterover en vragen of ze het goed verstaan hebben. Daar hou je nog geld over na je inkomsten belasting betaald te hebben.

En je hebt daar inderdaad een baan voor een dag, je kunt zo op straat gezet worden wanneer je werkgever klaar met je is. Maar je kunt dat ook zien als motivatie waarom mensen zich sneller inzetten op hun werk en een stap harder lopen. Werkgevers nemen daar ook veel sneller iemand in vaste dienst, beval je niet dan kunnen ze ook weer snel van je af.  Hier is het aannemen van een medewerker een risico voor de werkgever omdat er zoveel procedures aan vastzitten om van iemand af te komen die niet bevalt.

Even een klein uitstapje van dit topic, het is daar gewoon heel anders dan hier maar ik denk niet dat mensen daar minder gelukkig zijn dan hier.

 

En om persoonlijke redenen heb ik liever dat je ze dan niet naar Florida toe stuurt. 😁

Tenzij het doel van de staking is om maximaal mensen te benadelen, in dat geval, ga zo door. 

Dat lijkt helaas tegenwoordig helaas in algemene zin het belangrijkste doel van stakingen en demonstraties, een zo groot mogelijke chaos creëren vanuit de gedachte dat dat eigen onderhandelingspositie zou versterken. Daarom is het ook zo'n domme zet om de terreur van de boeren te belonen, dan denken andere sectoren dat dat blijkbaar de manier is om je gelijk te halen.

Reputatie 7
Badge +3

Er is al heel vaak overwogen om de OV-studentenkaart op te doeken vanwege.de hoge kosten. Veel studenten kunnen ook carpoolen, een studie dichter bij huis zoeken, meer thuis studeren, op kamers gaan, etc. In de jaren 70/80 toen er nog geen studentenkaart bestond was de trein voor de meeste studenten sowieso onbetaalbaar. 

Dat is totaal bezijden de waarheid. In de tijd waar jij over schrijft kregen studenten een basisbeurs en eventueel een aanvullende beurs. Daar konden reiskosten van betaald worden door de studenten. Veel studenten hadden toen een NS Jongerenkaart. Bovendien waren de treintarieven toen redelijk laag in Nederland. Wel werd er toen heel veel gelift door studenten om reiskosten uit te sparen.

Het inkopen van collectief inkopen van OV door het ministerie van Onderwijs ging gepaard met het verlagen van de basisbeurs. Studenten kregen in feite gedwongen winkelnering bij de OV-bedrijven in de maag gesplitst. Wel tegen zeer redelijke kosten.

Het grote probleem met de OV-studentenkaart is dat NS heel lui gemaakt heeft om nieuwe klanten te zoeken. NS ligt aan permanent verkapt subsidie-infuus.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.

Wel even een disclaimer, intern hebben we hier nog niets over bekend (vrij logisch, is echt net in het nieuws gekomen), maar het VVMC heeft dit artikel geplaatst, dus ik ga ervan uit dat deze informatie correct is.

Bijzonder dat de vakbonden van een daverend succes spreken terwijl zij toch juist ook hun leden die niet bij NS werken en die slechts kunnen dromen van een loonsverhoging van 20 procent hier keihard mee duperen... 

Je hebt helemaal gelijk iMark, het NS management is oliedom geweest om zelf zo hoog in te zetten en helemaal in deze tijd met een enorm tekort aan medewerkers.  Daaruit blijkt wel dat het management gewoon vervangen moet worden want er is helemaal geen menselijke factor geweest bij degene die in eerste instantie de onderhandelingseisen van de NS op tafel hadden gelegd en naderhand het eindbod wat de stakingen als gevolg had.

Ik denk dat druk vanuit het ministerie het management tot inkeer heeft gebracht waardoor ze die grote knieval moesten doen met een verklaring naar de medewerkers waar ze flink door het stof gingen en uiteindelijk een hele andere onderhandelingspositie innamen waarbij ze een luisterend oor hadden voor de medewerkers die vertegenwoordigd werde ndoor de verschillende vakbonden.

En hoeveel invloed er is geweest vanuit Den Haag zullen we niet horen maar feit is wel dat dit resultaat nu als voorbeeld geldt voor andere sectoren en dat hopelijk ook de getroffen reizigers er uiteindelijk goed op vooruitgaan dankzij de stakingen van het NS personeel.

 

En de mopperende pensionado's hier moeten zich maar eens gaan verenigen zodat ze ook een vuist kunnen maken en kunnen opkomen voor hun eigen inkomen.

 

Wel grappig dat er weer gesproken wordt over absurde eisen, want die eisen zijn op tafel gebleven en uiteraard is het resultaat wat minder maar dat wisten de meeste vooraf ook wel. Je zet altijd hoger in dan waar je wilt eindigen maar blijkbaar is dat voor sommige hier iets nieuws.

 

 

Kortom, hoogste tijd om de concessie voor het hoofdspoornet te gunnen aan een partij die wel kan leveren in plaats van deze maar eindeloos te blijven gunnen aan een incapabele partij met onwelwillend personeel. 

Als je dit daadwerkelijk denkt dat dit alles zal veranderen, tja …… keep on dreaming

Het voorkomt in ieder geval dat het personeel blijft geloven in het sprookje dat Den Haag het maar moet betalen, met andere woorden, stoppen met dromen. 

Reputatie 7
Badge +3

Als NS niet meer de concessie voor het hoofdspoornet heeft, wie zou het dan moeten hebben? Arriva? Ook het Arriva treinpersoneel is niet echt tevreden, er zijn er zelfs die overstappen naar NS omdat ze het bij NS beter vinden. Of een andere partij die al actief is als streekvervoerder? Ook de streekvervoerders gaan (opnieuw) staken. Ook de streekvervoerders hebben allerlei eisen voor een nieuwe CAO. En de (loon)eisen lijken wel erg veel op wat er voor de CAO van NS geeist wordt. Op hoeveel % komt de optelsom van al die eisen?

Reputatie 4

Prima regeling lijkt me. Zo hoort het ook.

Maar dat wil niet zeggen dat de opgevoerde argumenten voor een staking juist zijn. Iedereen moec het met minder doen. Vakbonden henben in deze branche vrijspel. Ze kunnen ook 200% eisen...

Kortom, hoogste tijd om de concessie voor het hoofdspoornet te gunnen aan een partij die wel kan leveren in plaats van deze maar eindeloos te blijven gunnen aan een incapabele partij met onwelwillend personeel. 

Als je dit daadwerkelijk denkt dat dit alles zal veranderen, tja …… keep on dreaming

Het voorkomt in ieder geval dat het personeel blijft geloven in het sprookje dat Den Haag het maar moet betalen, met andere woorden, stoppen met dromen. 

🤣 denk je dat werkelijk, het interesseert ze echt niet wat voor logo er op het uniform staat, het gaat om wat er betaald wordt en de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Er zullen heel veel NS medewerkers opstappen als ze onder de Arriva CAO zouden komen te vallen. En dan ?  Dan heeft Arriva misschien treinen overgenomen van de NS maar is er geen personeel.

De onvrede is nml. OV breed.

Reputatie 7
Badge

Wat de exacte voorwaarden voor een Geld Terug Bij Vertraging claim zullen zijn in de context van de staking is bij ons niet bekend. Datgene wat bekend is staat in dit topic vermeld. Vooralsnog zou ik echter wel gewoon uitgaan van de reguliere GTBV voorwaarden als men daar gebruik van wil maken.

Ik mag toch hopen dat NS hier ten minste als 'op een station (...) een dag (...) het gehele openbaar vervoer "plat" ligt' niet aan vast probeert te houden. De geschillencommissie stelt immers letterlijk dat dit "niet zinvol" is en "vermag de ratio van die beperkende bepaling in dit geval niet in te zien., verwijzend naar de vraag ov NS verwacht "dat een consument zich op een stakingsdag van het openbaar vervoer op eigen kracht naar het station begeeft in de wetenschap dat er toch geen treinen zullen rijden, om daar even in-en uit te checken omdat slechts op die manier een beroep op de GTBV-regeling kans van slagen heeft".

Zelfs NS zal toch niet gek genoeg zijn om elke reiziger naar de geschillencommissie te laten gaan om die te laten bepalen dat haar uitspraak in overeenkomstige situaties ook geldt?

Ik begrijp eerlijk gezegd totaal niet waarom deze voorwaarden niet al lang zijn aangepast naar aanleiding van deze uitspraak. Immers acht de geschillencommissie deze dus niet toepasselijk, dus is de huidige bepaling in deze situatie niets meer waard.

Reputatie 7
Badge +4

Op 26 augustus staakt de regio West en dat is uw regio. Of de treinen rijden hangt af van wat de reisplanner kort daarvoor aangeeft. Ja of nee is dus niet te beantwoorden maar flinke kans dat ze niet tijden op die dag. Er hoeft niet voor een alternatief gezorgd te worden. Veelal is omboeken of teruggave van een internationaal kaartje wel mogelijk in deze omstandigheden. Dat is gebruikelijk maar als door de staking uw trein niet rijdt is dat pech en vervolgschade is niet te verhalen.


Heel praktisch: gaan die beide treinen rijden ja of nee, en zo nee, wat wordt dan het alternatief (en wie gaat dat betalen)? 

We zouden allemaal de schade moeten claimen bij de vakbonden. Zij zijn het tenslotte die hun frustraties steeds weer neerleggen bij mensen die helemaal geen invloed hebben op de situatie en die zelf al problemen genoeg hebben met alle crisissen die ze over zich heen krijgen. Als je NS wilt pakken, ga dan bijvoorbeeld een dag gratis rijden, of een week of zo. Of wees redelijk in de looneisen, er zijn zoveel mensen die al jaren geen cent erbij hebben gekregen. Wat verdient een machinist of conducteur eigenlijk? Dat hoor je nooit, alleen maar dat het te weinig is. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die het met veel minder moeten doen.

 

Reputatie 7

Gaat personeel van NS International ook staken? Ik heb voor vrijdag een Thalys ticket, maar ik weet nu dus niet of die reis door kan gaan.

 

Ook personeel van NS international valt onder dezelfde CAO. Dus dat zij staken is aannemelijk en de Thalys rijdt -voornamelijk- door regio west. 

Reputatie 7

Ik ga op vakantie en mijn vlucht vertrekt op 30 Augustus ‘s nachts naar Schiphol. Kunt u aangeven of ik op Dinsdagochtend 30 Augustus om 02:00 AM een verbinding heb van Utrecht naar Schiphol ? NS adviseert om op de dag van vertrek de online reiswijzer te raadplegen, maar dat is in mijn geval veel te laat !!! en zou bovendien catastrofisch zijn v.w.b. mijn vlucht & vakantie. Ik wil nú graag al meer duidelijkheid ! Mede omdat de wachtrijen op Schiphol ook al chaotisch lang zijn … Heldere communicatie graag

 

Helaas valt er nog niets over te zeggen. Het is ook voor het personeel nog onduidelijk welke treinen uitvallen en vanaf welk tijdstip. Er zijn natuurlijk ook collega's die niet staken dus het kan zijn dat er incidenteel wel treinen gaan rijden, maar wie welke dienst heeft en of diegene gaan staken ja of nee is nu nog onbekend.

Mijn advies: stel nu alvast alternatief vervoer veilig, bijvoorbeeld vrienden die u naar Schiphol kunnen brengen. Check kort vantevoren nogmaals de reisplanner en als de trein dan tóch rijdt dan valt de schade mee.

Reputatie 7
Badge +4

Bedenk dat stakingen in de ene regio invloed hebben op de andere. Machinisten rijden ook buiten de eigen regio en als die staken, vallen in uw regio mogelijk ook treinen uit.

 

En machinist in de IC vanaf Groningen die niet rijdt, komt vaak ook over de Veluwe en rijdt mogelijk vanaf Zwolle uw stoptrein. 

Reputatie 7
Badge +1

Woensdag kom ik aan op Schiphol en wil zo graag naar huis in Groningen ….
En ik beloof met de hand op mijn hart dat ik daarna het OV helemaal met rust zal laten….
Maar woensdag wil eigenlijk nog wel graag naar huis...

Dat kan wel eens lastig worden. Stakingen zouden beginnen in Noord en dat is boven de lijn Zwolle-Lelystad.

5% vanaf 1 juli 2022 +2,5% vanaf 1 januari 2023. Cao voor 1,5 jaar.

En nog veel meer is er meegenomen in het aanbod van de NS, zoals een eenmalige uitkering, schrappen jeugdschalen en hopelijk is de NS ook op de probleempunten van de secundaire arbeidsvoorwaarden het personeel een stuk tegemoet gekomen

...nieuwe stakingsdagen bij NS, weer events die niet door kunnen gaan na 2 jaar Coronavertragingen. We willen allemaal wel meer verdienen, maar NS-medewerkers regelen dat over mijn rug heen. Ik vind dit niet leuk, zacht uitgedrukt.

Woensdag kom ik aan op Schiphol en wil zo graag naar huis in Groningen ….

Kun je niet gewoon een Flixbus boeken? Die gaan tot 23:15 uur vanaf Amsterdam Sloterdijk naar Groningen en zijn nog volop beschikbaar 

Woensdag kom ik aan op Schiphol en wil zo graag naar huis in Groningen ….
En ik beloof met de hand op mijn hart dat ik daarna het OV helemaal met rust zal laten….
Maar woensdag wil eigenlijk nog wel graag naar huis...

Dat kan wel eens lastig worden. Stakingen zouden beginnen in Noord en dat is boven de lijn Zwolle-Lelystad.

Met de trein tot Zwolle zien te komen, dan met Blauwnet naar Emmen en dan de bus naar Groningen is een optie.

Of de trein naar Alkmaar, bus naar Leeuwarden en dan Arriva naar Groningen.

Het gros van de treinen op trajecten vanaf Schiphol richting het noorden wordt gereden door machinisten uit het Noorden, dus de kans is groot dat er weinig rijdt tenzij de NS weer een nooddienstregeling invoert op deze dagen. Maar dan is de vraag hoeveel collega’s uit de andere regio’s bereid zijn om die treinen te gaan rijden waar eigenlijk stakende collega's op zaten.

Ik zou als reiziger er vanuit gaan dat er geen trein rijdt op de stakingsdagen dan kan het alleen meevallen.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft dus de zet gedaan. Nu is de volgende zet aan de vakbonden en is het de vraag wat de vakbondsleden ervan vinden, die zullen daar neem ik aan over mogen stemmen. 

Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.

Reageer