Stakingen NS Personeel | NS Community
Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.

Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.

Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.

Lees er hier meer over.

Komen te vervallen

  • dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord)

  • donderdag 15 september (regio Midden)

Afgelopen

  • woensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland
  • vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland
  • maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland
  • dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland
  • woensdag 31 augustus (regio Oost/Zuid) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Oost-Zuid Nederland
  • vrijdag 9 september (regio’s Noordwest & West) - Stakingsregeling actief voor reizigers in Nederland

Algemeen advies

Er gaat overlast komen voor reizigers en wij weten voor komende stakingsdagen nog niet welke overlast dat zal zijn, dus ook niet welke reizen/trajecten in welke mate last ondervinden. Als je je reis kunt voorkomen of uitstellen om niet te hoeven reizen op een stakingsdag, is dat dus het handigst om te doen. Op de stakingsdag zelf zie je de meest actuele situatie in de Reisplanner.

Vergoedingen

Als je niet gaat reizen vanwege de effecten van de staking én je hebt al een vervoerbewijs specifiek voor deze dag gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart), dan kun je bij Klantenservice een couponcode aanvragen, zodat je een nieuw e-ticket kunt aanmaken voor een andere dag waarop je deze reis gaat maken.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en de treinen rijden onregelmatig, dan kun je gebruik maken van de Geld terug bij vertragings-regeling als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt tov de dienstregeling in de Reisplanner. Vul daarvoor dit webformulier in.

Als je wel gaat reizen op een stakingsdag en daarvoor kosten maakt met andere vervoersmiddelen, controleer dan de informatie op onze website of de Stakingsregeling voor die dag van toepassing is. Als de Stakingsregeling van toepassing is, dan heb je onder voorwaarden namelijk recht op een vergoeding van maximaal 25 euro voor kosten voor vervangend vervoer. Als de Stakingsregeling niet van toepassing is, dan zijn de kosten van vervangend vervoer voor jouw rekening. De aankondiging of deze regeling van toepassing is, staat uiterlijk op een stakingsdag op onze website vermeld en wordt in dit topic bijgewerkt. Het aanvragen van deze vergoeding gaat via Jens, de chatbot van NS (optie ‘Chat met NS’).

Meer gedetailleerde informatie over vergoedingen is te vinden op deze pagina.

Stakingsregeling NS

Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op:

  • De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV), of
  • Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon

Kies je voor GTBV dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.

In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we voor aanvang van de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een claim voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.

Nuttige informatie vanuit gebruikers

Overzicht van standplaatsen behorend bij de aangekondigde regio’s: PDF Document FNV Website - Credits marco.boom
Informatie en adviezen geschreven door machinist: Reddit Topic r/thenetherlands - Credits Jeroen


Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.
Update dinsdag 23.08 - Extra informatie staking regio Noord toegevoegd.
Update donderdag 25.08 - Extra informatie staking regio West toegevoegd.
Update zondag 28.08 - Extra informatie staking regio Noord-West toegevoegd.
Update maandag 29.08 - Extra informatie staking regio Midden-Nederland toegevoegd.
Update dinsdag 30.08 - Extra informatie staking regio Oost-Zuid Nederland toegevoegd.

Update maandag 05.09 - Informatie over tweede stakingsgolf toegevoegd.
Update woensdag 07.09 - Extra informatie over staking vrijdag 9 september toegevoegd.
Update zondag 11.09 - Informatie over het bereiken van een onderhandelingsresultaat en het schrappen van verdere stakingen.


550 reacties

Reputatie 6

Dit weekend zou toch nog overleg zijn? Omdat alles zo onzeker is kun je ervanuit gaan dat het al die vijf dagen eigenlijk een complete staking is. Ik vind dat vrij fors. Wellicht dat er nog een kort geding komt vanuit Rover of andere consumentenorganisaties?

Zou fijn zijn als je weet welke plaats onder welke regio valt. Mijn treinreis omvat meerdere regio's. Ik reis vanaf nunspeet naar utrecht cs.nunspeet is gelderland en de trein komt uit zwolle.

 

Reputatie 7
Badge +4

Bedenk dat stakingen in de ene regio invloed hebben op de andere. Machinisten rijden ook buiten de eigen regio en als die staken, vallen in uw regio mogelijk ook treinen uit.

 

En machinist in de IC vanaf Groningen die niet rijdt, komt vaak ook over de Veluwe en rijdt mogelijk vanaf Zwolle uw stoptrein. 

De vakbonden hebben gisteren om 23 uur officieel de staking aangekondigd bij NS, ben kwijt hoe men dat exact noemt en ik heb begrepen dat er flink gesleuteld wordt aan de diensten, om zorg te dragen dat de staking veelal in de regio blijft. Meer weet ik tot zover ook nog niet.

Reputatie 6

Jammer dat er niets uit het overleg is gekomen dan. Het blijft ook erg stil in de media vind ik. Tot het zover is en dan paniek. Zou mooi zijn als er toch iets van een basis dienstregeling is al kun je maar 1 x per 2 uur weg bv. Je treft zoveel mensen hiermee en dat dagenlang. Dat verspeelt weer veel goodwill maar ja da s een andere discussie.

Hetgeen ik gisteren gehoord heb is om het regionaal in te zetten en dat daarvoor ook diensten worden omgegooid, dat kost nu ff wat tijd gok ik zo. Zoiets geeft ook duidelijkheid voor de stakers en werkwillenden en de regio's waar niet gestaakt wordt dat het niet om besmet werk gaat.

Reputatie 2

Woensdag kom ik aan op Schiphol en wil zo graag naar huis in Groningen ….
En ik beloof met de hand op mijn hart dat ik daarna het OV helemaal met rust zal laten….
Maar woensdag wil eigenlijk nog wel graag naar huis...

Reputatie 7
Badge +1

Woensdag kom ik aan op Schiphol en wil zo graag naar huis in Groningen ….
En ik beloof met de hand op mijn hart dat ik daarna het OV helemaal met rust zal laten….
Maar woensdag wil eigenlijk nog wel graag naar huis...

Dat kan wel eens lastig worden. Stakingen zouden beginnen in Noord en dat is boven de lijn Zwolle-Lelystad.

Reputatie 7

Woensdag kom ik aan op Schiphol en wil zo graag naar huis in Groningen ….
En ik beloof met de hand op mijn hart dat ik daarna het OV helemaal met rust zal laten….
Maar woensdag wil eigenlijk nog wel graag naar huis...

Dat kan wel eens lastig worden. Stakingen zouden beginnen in Noord en dat is boven de lijn Zwolle-Lelystad.

Met de trein tot Zwolle zien te komen, dan met Blauwnet naar Emmen en dan de bus naar Groningen is een optie.

Of de trein naar Alkmaar, bus naar Leeuwarden en dan Arriva naar Groningen.

Woensdag kom ik aan op Schiphol en wil zo graag naar huis in Groningen ….

Kun je niet gewoon een Flixbus boeken? Die gaan tot 23:15 uur vanaf Amsterdam Sloterdijk naar Groningen en zijn nog volop beschikbaar 

Woensdag kom ik aan op Schiphol en wil zo graag naar huis in Groningen ….
En ik beloof met de hand op mijn hart dat ik daarna het OV helemaal met rust zal laten….
Maar woensdag wil eigenlijk nog wel graag naar huis...

Dat kan wel eens lastig worden. Stakingen zouden beginnen in Noord en dat is boven de lijn Zwolle-Lelystad.

Met de trein tot Zwolle zien te komen, dan met Blauwnet naar Emmen en dan de bus naar Groningen is een optie.

Of de trein naar Alkmaar, bus naar Leeuwarden en dan Arriva naar Groningen.

Het gros van de treinen op trajecten vanaf Schiphol richting het noorden wordt gereden door machinisten uit het Noorden, dus de kans is groot dat er weinig rijdt tenzij de NS weer een nooddienstregeling invoert op deze dagen. Maar dan is de vraag hoeveel collega’s uit de andere regio’s bereid zijn om die treinen te gaan rijden waar eigenlijk stakende collega's op zaten.

Ik zou als reiziger er vanuit gaan dat er geen trein rijdt op de stakingsdagen dan kan het alleen meevallen.

Update maandag 22.08 - Extra informatie stakingsregeling toegevoegd.

Badge +3

Waarom is er nog geen informatie over compensatie voor abonnementhouders die van hun reis afzien?

Reputatie 7
Badge +3

Dat gaat een eindeloos gezever worden over GTbV als de stakingsregeling naar de letter wordt uitgevoerd. 

De vergoeding voor vervangend vervoer bij een staking is alleen van toepassing als de stakingsregeling van NS van kracht is. De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. Bij bijvoorbeeld een wilde staking van NS personeel is de stakingsregeling niet van toepassing.

Zoals het er nu naar uitziet zal het treinverkeer op stakingsdagen enorm ontregeld zijn. Maar er zullen wel sporadisch treinen rijden maar onvoorspelbaar. Er staat dat de stakingsregeling alleen van kracht is in het geval van een georganiseerde staking door het NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is.
 

Het is mij niet duidelijk wat er precies geregeld is wanneer er minder treinen rijden. Dat is beslist iets anders dan de situatie waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is. 

 

Reputatie 7
Badge

Tja, wat is "in zijn geheel niet mogelijk"? Hoeveel vertraging moet ik accepteren? Een uur? 2? 12? 24? En hoe groot moet de omgeving zijn waarin geen treinen rijden? Eén station? Een plaats? Een gemeente? Een provincie? Een regio? Het hele land? Of gaat het om wat ik als reiziger kan verantwoorden als nog zinnig voor mijn reisdoel?

Dit is natuurlijk een enorm vage definitie.

Badge +3

Zou fijn zijn als je weet welke plaats onder welke regio valt. Mijn treinreis omvat meerdere regio's. Ik reis vanaf nunspeet naar utrecht cs.nunspeet is gelderland en de trein komt uit zwolle.

  • 24 augustus: regio Noord NL (Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Lelystad)
  • 26 augustus: regio West NL (Rotterdam, Den Haag, Dordrecht)
  • 29 augustus: regio Noord West NL (Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Den Helder)
  • 30 augustus: regio Midden NL (Utrecht, Amersfoort, Hoofddorp/Schiphol, Gouda)
  • 31 augustus: regio Oost (Arnhem, Nijmegen, Zutphen, Hengelo, Enschede)
  • 31 augustus regio Zuid NL (Den Bosch, Eindhoven, Breda, Roosendaal, Vlissingen, Venlo, Maastricht, Heerlen)

Leiden zal wel bij West horen.

Leiden is voor rijdend geen standplaats.

Ns Internationaal doet mee met West.

Reputatie 2

Woensdag kom ik aan op Schiphol en wil zo graag naar huis in Groningen ….
En ik beloof met de hand op mijn hart dat ik daarna het OV helemaal met rust zal laten….
Maar woensdag wil eigenlijk nog wel graag naar huis...

Dat kan wel eens lastig worden. Stakingen zouden beginnen in Noord en dat is boven de lijn Zwolle-Lelystad.

Met de trein tot Zwolle zien te komen, dan met Blauwnet naar Emmen en dan de bus naar Groningen is een optie.

Of de trein naar Alkmaar, bus naar Leeuwarden en dan Arriva naar Groningen.

Het gros van de treinen op trajecten vanaf Schiphol richting het noorden wordt gereden door machinisten uit het Noorden, dus de kans is groot dat er weinig rijdt tenzij de NS weer een nooddienstregeling invoert op deze dagen. Maar dan is de vraag hoeveel collega’s uit de andere regio’s bereid zijn om die treinen te gaan rijden waar eigenlijk stakende collega's op zaten.

Ik zou als reiziger er vanuit gaan dat er geen trein rijdt op de stakingsdagen dan kan het alleen meevallen.

 

Reputatie 2

bedankt @Jeroen , @Rene74 en @Henkpeetersen voor jullie reacties.
Punt is dat ik pas om 20:00 uur aankom, dus spelen met buslijnen zit er niet meer in.
Overdag escape is via Hoorn naar Den Oever te komen en dan overstappen op de bus .Of via Alkmaar natuurlijk met de 350p naar Leeuwarden…
Wat ik wel eens doe als er gewerkt wordt en er is vervangend busvervoer waar ik geen zin in heb is trein tot Lelystad , bus naar emmeloord en vandaar met de 315 richting Groningen.
Maar aanstaande woensdag zal dat allemaal niet meer kunnen.
Hotel in Hoofddorp is al geboekt, donderdag ochtend maar eens zien hoe het met de treinen gaat anders ga ik alssnog toeristisch bussen .!

Reputatie 1

Op https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/08/stakingsoproep-gezamenlijke-vakbonden-bij-ns staat nu meer info over de staking en een overzicht van regio's en standplaatsen https://www.fnv.nl/getmedia/19b8095a-afcc-4635-b3c4-2d4ac20e4bd0/Overzicht-cao-acties-NS_1.pdf

Reputatie 7
Badge +3

Belangrijk detail in het overzicht: Internationaal staakt op 31 augustus.

Reputatie 1

@iMark Scherp! Nu zie ik dat ook bij 26 en 29 augustus. Ik neem even aan dat dit alleen voor NS International personeel met een standplaats in betreffende regio van toepassing is.

@iMarkScherp! Nu zie ik dat ook bij 26 en 29 augustus. Ik neem even aan dat dit alleen voor NS International personeel met een standplaats in betreffende regio van toepassing is.

Personeel NS internationaal komt uit alle regio's en er zal dus ook op de andere stakingsdagen internationale treinen gaan uitvallen aangezien de medewerkers dan niet op het werk kunnen komen door de stakende collega’s.

Dat zal ook het geval zijn bij het nationale treinverkeer want er wonen veel personeelsleden die in andere regio's wonen dan waar ze zelf werken en getroffen zullen worden door de stakingen.

@Bedeve, als je deze naam ook gebruikt op de USA fora dan zal het toeristisch oplossen wel gaan lukken.

Reputatie 7
Badge

De website van fnv even doorgenomen: alsof er een kinderpartijtje gevierd gaat worden en dat 5x. Alleen nog zwemspullen meenemen en met elkaar het golfslagbad in om te vieren dat de reiziger, na al ruim twee al zeer moeizame treinjaren, nu als kers op de taart doelbewust gefrustreerd wordt. Niet de pauzepas gebruiken! Koffie en thee mag wel!

3 jaar geleden staking bij NS, 2 jaar geleden bij Prorail en nu weer bij NS. En dat kan en gebeurt alleen maar omdat ‘het spoor’ zo mooi als pressiemiddel gebruikt kan worden. Als de vakbonden en de stakers zich wat serieuzer zouden nemen, zou er bijvoorbeeld ook (langdurig) zondagdienstregeling gereden kunnen worden, of alleen met sprintertrajecten. Maar nee, volledig platleggen weer over de rug van de reiziger, primair deze moet alles merken van het arbeidsconflict met de werkgever en kan niet gaan werken of op vakantie mag of hoe het ook zij. Super! Ik wens de stakers een mooie dag met mooi weer en veel vreugde!

(Dat laat ik bijna buiten beschouwing het beeld dat velen hier, inclusief mijzelf, over het gebrek aan controle hebben. Mag hopen dat er ook stevige onderhandelingen zijn over prestatiedoelstellingen aangaande uit te voeren controles. Het zou natuurlijk pijnlijk zijn als de tarieven fors stijgen en het ‘loungen’ dat ik veelvuldig ervaar geen halt wordt toegeroepen.)

Reageer